Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar solid backup

Pagina: 1
Acties:

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Goedemiddag.

De NAS is nog steeds defect, winkel weigert verantwoordelijkheid te nemen.
Meneer aan de telefoon zei om het volume te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Zoals ze mij hier hebben gezegd lost dit het probleem tijdelijk op.

Wat ik nu heb geleerd is dat een nas best niet als hoofdbackup word gebruikt.
Nu wil ik binnenkort een externe schijf kopen met genoeg opslag en van cloud wisselen.
Ik wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen.
Omdat ik spreek over een harde schijf en een cloud heb ik het toch maar bij de rubriek opslagtechnologie gezet.

Er zijn 3 clouds waarin ik interesse heb.
Mijn vraag aan jullie is met welke jullie ervaringen hebben.
Opendrive, polarbackup en Ice drive.
Opendrive biedt unlimited opslag. Zijn hier regeltjes of beperkingen op?
Ik heb momenteel een cloud bij mega.
Maar die heeft ondertussen een andere werking gekregen. Laatste keer dat ik er iets naar uploade zag ik dat deze nu zoals Dropbox werkt. Waarbij je de bestanden op je pc moet hebben staan. Dit is niet wat ik wil.

Graag hoor ik jullie mening.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Voor de prijs heb je ook Office 365 met Onedrive 1TB, zit gelijk je Office erbij in.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2021 12:32 ]

• Cyberdemon
Voor mij geen cloud van Microsoft of Google.
Polar en icedrive zijn beide gelegen in de UK. Altijd beter dan een cloud in USA.
Ideaal zou zijn Zweden of Zwitserland.
Maar dat is moeilijk te vinden, zeker als je naar 10tb of meer kijkt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Microsoft en Google hebben volgens mij datacenters in Nederland.
Maar het is je eigen keuze en staat uiteraard niet ter discussie.

Een nas is geen backup. Zeker niet als deze ik dezelfde plek staat als je data. Ofwel, inbraak of brand.

• Cyberdemon
Dat kan maar Microsoft en google zijn voor mij uit den boze.
Het is ook veel opslag dat ik nodig heb.
Zodat ik nog even vooruit kan.

Dus 10tb is toch het minimum.

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberdemon op 13-01-2021 13:23 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Minimaal 10TB is wel erg veel voor cloudbackup. Wellicht is een 2e NAS op een andere locatie (ouders/vrienden?) wat? dan zorg je je nas thuis synct met de externe nas.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Cyberdemon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:27:
...
Wat ik nu heb geleerd is dat een nas best niet als hoofdbackup word gebruikt.
Nu wil ik binnenkort een externe schijf kopen met genoeg opslag en van cloud wisselen.
...
Zoals het er nu staat, staat het er ongelukkig: een NAS als (enige) online hoofd-backupvoorziening is allen minder wenselijk omdat hij door een cryptovirus gewoon méé wordt versleuteld.

Ten eerste zou ik wat met je huidige NAS doen zodat hij weer betrouwbaar online komt, want dit is zonde zo.
Ten tweede zou je eens kunnen uitleggen wat je van plan bent qua backupregime, bv:
"- data opslag op de NAS zodra die weer online komt en betrouwbaar is
- volledige kwartaalbackups op een (of twee) offline harddisk(s)
- doorlopende dagelijkse encrypted incremental backups naar de cloud."

Dit is een relatief goedkope oplossing en je kunt je encrypted incrementals gewoon goedkoop bij Microsoft / Google zetten (bv. in de 1 TB die je bij O365 krijgt); het is nou eenmaal goed versleuteld.
En die incrementals kan je inclusief encrypten gratis en voor niets met Duplicati2 uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 13-01-2021 15:11 ]

• Cyberdemon
Dacuuu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:57:
Minimaal 10TB is wel erg veel voor cloudbackup. Wellicht is een 2e NAS op een andere locatie (ouders/vrienden?) wat? dan zorg je je nas thuis synct met de externe nas.
Ik zou een backup willen op een externe schijf van minstens 10tb en ergens op een online storage.
Omdat ik veel data heb en er steeds bijkomt, is 10tb altijd interessent.
De NAS gebruikte ik voor plex.
Dat is ook de reden dat ik m heb gekocht.
Een 2de nas is misschien wel een optie.
Maar voorlopig zit dat er niet in.
Ik zit eigenlijk vast momenteel. Omdat ik geen geschikte schijf meer heb waar nog genoeg ruimte is voor nieuwe data. Kheb nog wel ruimte op een fat32 schijf, maar die aanvaard maar bestanden tot 4gb. Had vorige maand een schijfje van 1tb gekocht en geformatteerd naar exfat om voorlopig verder te kunnen maar die zit op een maand tijd weeral vol 8)7

• Cyberdemon
Renault schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Zoals het er nu staat, staat het er ongelukkig: een NAS als (enige) online hoofd-backupvoorziening is allen minder wenselijk omdat hij door een cryptovirus gewoon méé wordt versleuteld.

Ten eerste zou ik wat met je huidige NAS doen zodat hij weer betrouwbaar online komt, want dit is zonde zo.
Ten tweede zou je eens kunnen uitleggen wat je van plan bent qua backupregime, bv:
"- data opslag op de NAS zodra die weer online komt en betrouwbaar is
- volledige kwartaalbackups op een (of twee) offline harddisk(s)
- doorlopende dagelijkse encrypted incremental backups naar de cloud."

Dit is een relatief goedkope oplossing en je kunt je encrypted incrementals gewoon goedkoop bij Microsoft / Google zetten (bv. in de 1 TB die je bij O365 krijgt); het is nou eenmaal goed versleuteld.
En die incrementals kan je inclusief encrypten gratis en voor niets met Duplicati2 uitvoeren.
Ik wou deze week de nas proberen terug werkend te krijgen maar er staan een paar grote files op waarvan ik een backup zou moeten hebben maar... (zie andere post), mijn plan is om een externe schijf van 16tb te kopen binnenkort , daar kan ik nog jaren mee vooruit, en dan van die externe schijf een backup maken naar Polar backup. De nas zou dan uitsluitend voor Plex worden gebruikt en niet meer als backup. Hetgene dat op de nas staat, staat nu op dat schijfje van 1tb. Zodat ik toch plex kan blijven gebruiken.
Pagina: 1