Het betreffende AP is een Mikrotik Hap AC2. Een leuk apparaatje, maar ook met extreem veel instel-mogelijkheden.
Het probleem is dat Windows laptops geen verbinding mee willen maken met de 5GHz band. Ik heb het met 2 verschillende laptops geprobeerd, allebei Dell. Op 2.4GHz werkt het wel, maar als ik op beiden dezelfde SSID instel (wat mijn bedoeling is) dan krijgt hij toch geen verbinding.
Met Android telefoons werkt alles echter als een zonnetje. Ik hab nu thuis 3 verschillende AP's en had ze onlangs ingesteld met allemaal dezelfde security settings zodat roaming nu eindelijk lekker werkte.
Dit zegt windows probleemoplosser:

Maar wat zijn de goede waardes? Ik heb gegoogled maar het niet kunnen vinden.
Het probleem is dat Windows laptops geen verbinding mee willen maken met de 5GHz band. Ik heb het met 2 verschillende laptops geprobeerd, allebei Dell. Op 2.4GHz werkt het wel, maar als ik op beiden dezelfde SSID instel (wat mijn bedoeling is) dan krijgt hij toch geen verbinding.
Met Android telefoons werkt alles echter als een zonnetje. Ik hab nu thuis 3 verschillende AP's en had ze onlangs ingesteld met allemaal dezelfde security settings zodat roaming nu eindelijk lekker werkte.
Dit zegt windows probleemoplosser:
In de Mikrotik kan ik de basic rates hier instellen.Diagnostische gegevens van Draadloze Netwerkadapter
Details over diagnose van van draadloze netwerkadapter:
Zie de informatieve gebeurtenis bij draadloze verbindingen voor uitgebreide informatie over deze sessie.
Helperklasse: Systeemeigen WiFi MSM
Status van initialisatie: Geslaagd
Gegevens van verbinding die wordt gecontroleerd
GUID van interface: xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx
Interfacenaam: Dell Wireless 1510 Wireless-N WLAN Mini-Card
Interfacetype: Systeemeigen WiFi
Profiel: Discovery-verbinding
SSID: XXXXXXXXXXX
SSID-lengte: ??
Verbindingsmodus: Infrastructuur
Beveiliging: Ja
Verbinding maken, zelfs wanneer het netwerk niet uitzendt: Nee
Resultaat van controle: Probleem gevonden
Hoofdoorzaak:
De instellingen voor draadloze netwerken voor de netwerkadapter op deze computer komen niet overeen met de instellingen voor XXXXXXXXXXX
De geselecteerde gegevenssnelheid is incorrect.
Gedetailleerde hoofdoorzaak:
802.11-verbinding is mislukt door statuscode 18: de koppeling is geweigerd omdat het aanvragende station niet alle gegevenssnelheden in de parameter BSSBasicRateSet ondersteunt
Hersteloptie:
Wijzig de instellingen van de draadloze router of het draadloze toegangspunt voor XXXXXXXXXXX
De instellingen voor de draadloze netwerkadapter op deze computer zijn mogelijk niet compatibel met dit netwerk
Als u dit netwerk instelt of als u de eigenaar van het netwerk bent, wijzigt u de instellingen op de draadloze router of het draadloze toegangspunt zodat deze compatibel zijn met de instellingen op deze computer. Neem anders voor meer hulp contact op met de netwerkbeheerder of met de hardwarefabrikant.

Maar wat zijn de goede waardes? Ik heb gegoogled maar het niet kunnen vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door hneel op 13-01-2021 12:00 ]