Laptop voor een technische Master

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpPart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 09:14
Hoi,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn 4,5 jaar oude HP ZBook Studio G3. Hij was nooit 100% fijn maar hij begint simpele programma's steeds vaker niet aan te kunnen.

Wat ga je met je laptop doen?

In het kort op volgorde van belang:

• Kan makkelijk zwaardere programma's aan en kan uitstekend multi-tasken
• Het liefst een mooi scherm voor entertainment
• Touchscreen
• Chique uiterlijk
• (VR) gamen is een leuk extraatje
• Neiging naar Windows vanwege bepaalde tentamens
• Liefst drie USB-A ports maar geen ramp bij gebrek aan
Ik wil de laptop vooral gebruiken voor mijn studie en wat entertainment. Waar ik zo aan kan denken, gebruik ik programma's zoals Stata, Pajek, Android Studio, Atom, Webots en uiteraard Teams in deze tijd. Verder zou ik heel graag de opties open willen houden voor programma's zoals Siemens NX10 of Blender, Unity, maar ook Adobe Photoshop en Illustrator. Behalve Teams zal ik deze specifieke programma's niet al te vaak tegelijk draaien maar ik ben eigenlijk wel altijd aan het multi-tasken met meerdere schermen en meerdere vensters tegelijk open, waaronder ook bijna altijd wel 30 Firefox tabbladen open (verschillende vensters voor verschillende doeleinden/vakken). Daarom wil ik toch minstens een 15'' scherm (persoonlijk vind ik mijn 15.6'' HP vaak al aan de kleine kant maar hij moet wel draagbaar blijven).

Ik zal mijn laptop ook willen gebruiken om video's mee te kijken dus een mooi scherm is zeker fijn! Ik zat zelf aan een UHD scherm te denken en als het kan het liefst touchscreen, zodat het mijn iPad (2018) in veel gevallen kan vervangen als entertainment- én notitie-apparaat (mochten er mogelijkheden voor een pen zijn). Als het kan, is een 2-1 dus erg fijn.

Gamen zou leuk zijn, vooral Steam VR games via Oculus Link voor mijn Oculus Quest 2 maar dat zie ik toch wel als extraatje waar ik me verder niet al te druk over wil maken.

Meerdere ports zouden fijn zijn maar met weinig valt wel te leven.

Ik neig iets meer naar Windows, omdat je voor sommige tentamens per se een Windows laptop moet gebruiken (en dus niet een MacBook met Windows via een virtual machine).
Wat is je budget?
Ik zat zelf rond de €1200 te denken. Maar als het nodig is, besteed ik graag wat meer tot €1500 om echt blij te zijn met mijn keuze.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wanneer de huidige situatie voorbij is, zal ik eigenlijk altijd met mijn laptop onderweg zijn. Gewicht en (in mindere mate) grootte zijn dus erg belangrijk. Accuduur niet per se aangezien de trein de enige plek is waar ik hem niet kan opladen en dat zal maximaal 1,5 uur zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen merkvoorkeuren. Als ik het touchscreen moet opofferen voor een krachtigere laptop en een eventueel betere prijs, sta ik daar zeker voor open. Onderaan heb ik wat specificaties en eisen genoemd die de TU/e als zelf aangeeft, mocht dat handig zijn. Echter is dit een algemeen bericht afgezien van je studierichting.

Zelf heb ik meerdere laptops kunnen vinden die mij interessant lijken. Ook al weet ik de functies van de hardware, ik weet oprecht niet wat wel of niet goed is. Zo was ik zelf vooral aan het kijken naar een Intel i7 processor (gen 9, 10 of 11 verschillen niet al te veel heb ik vernomen?) maar ik lees bijvoorbeeld ook weer dat de AMD Ryzen 7 beter zou zijn voor multi-tasken maar dat niet alle programma's AMD supporten (iets wat erg belangrijk is aangezien niet alle programma's die ik gebruik heel binnenkort een update gaan krijgen). Is een i7 of een Ryzen 7 überhaupt nodig?

Ik heb de volgende laptops gevonden:
De HP Envy x360 (15-ed1555nd)
  • €1500
  • 2-1 laptop met 360-graden scharnieren
  • Intel® Core™ i7-1165G7 processor (4 cores)
  • 15,6" UHD OLED touchscreen
  • 16 GB RAM - 1 TB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
  • Intel® Iris® Xᵉ-videokaart
  • 1,92kg
  • (max) kloksnelheid: 2,8 GHz & 4,7 GHz
  • https://tweakers.net/pric...nvy-x360-15-ed1555nd.html (Pricewatch klopt niet helemaal)
Voordelen: Touchscreen, oogt krachtig, mooi scherm, nieuwe ervaring tegenover huidige ZBook
Nadelen: Duur, eventuele problemen qua fangeluid en touchpad.

De Lenovo Legion 5 (17IMH05 82B30045MH)Voordelen: Kan prima games spelen (misschien ook VR?), oogt krachtig, goedkoper, groter scherm
Nadelen: Vrij lelijk en zwaar

Op sommige gebieden weet ik oprecht niet welke specificaties wel en niet nodig zijn en door de lockdown is dat toch iets lastiger praten met mensen die me normaal zouden kunnen helpen. Bij deze dus heel erg bedankt in ieder geval!

Zoals gezegd zet, plaats ik als extra voorschriften van de TU/e en de notebook van de notebookregeling van begin dit collegejaar. Dit jaar was dat de HP ZBook Studio G5 met de volgende specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wqMjBMstAsBOTh_IWnknjMOr0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xex3t2eFJP8cL2OM1qTYUR3e.png?f=user_large

Andere eisen voor een laptop van de TU/e:
Hardware eisen

Let op dat de notebook voldoet aan de minimale hardware eisen van de onderwijssoftware. Met name de grafische kaart (GPU) van de TU/e notebook is speciaal gekozen voor de volgende softwarepakketten:

Revit
Autocad
Unigraphics NX10
SolidWorks

Software eisen

De eisen waaraan een notebook van de student moet voldoen zijn:

Nederlands of Engelstalig bijgewerkt operating systeem;
Een door de ontwikkelaar ondersteund operating system (Windows, MacOS en Linux) m.u.v. preview en RTM versies;
In geval van nieuwe releases van operating systems heeft ICT Services for Students enige tijd nodig om hiervan voldoende kennis te vergaren;
Een geïnstalleerde en actief controlerende virusscanner;
Een actieve en correct ingestelde firewall;
Keyboard layout: English of international English;

Eisen bij toetsing

Ten behoeve van het toetsen gelden de volgende eisen, het notebook:

Dient te zijn uitgerust met een scherm, toetsenbord en muis (dus niet een tablet);
Dient geschikt te zijn om een volwaardig (x86 of x64 Linux) OS te draaien;
Dient te beschikken over een onder Linux met open source drivers ondersteunde WLAN chip;
Dient te beschikken over een of meerdere externe USB-A poorten;
Dient geschikt te zijn om vanaf een USB stick in deze USB-A poorten in UEFI en BIOS mode op te starten;
Dient te beschikken over minimaal 4GB intern werkgeheugen;
Dient te beschikken over een batterij met een batterijduur van minimaal 3 uur en de laptop moet volledig opgeladen zijn bij start van het tentamen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpPart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 09:14
Ik ben deze (eigenlijk de nieuwere versie) ook al een paar keer tegengekomen:
de MSI Prestige 15 A10SC-029NLMaar ik ben bijvoorbeeld ook weer aan het kijken naar laptops van rond de €1000... Zoals de 2-1 "HP ENVY x360 - 15-ee0175nd" met AMD Ryzen 7 4700 Processor (8 cores), 16 GB RAM met FHD touchscreen. Of is in dat geval de (ogenschijnlijke) i7-tegenhanger daarvan beter met zo goed als dezelfde specs maar dan met een "i7-1165G7 processor" en die €200 duurder is beter?

[ Voor 32% gewijzigd door EpPart op 13-01-2021 20:32 ]