Vraag

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 09:54
Ik heb een set met 3x Deco M4. Normale nieuwbouw woning met betonnen vloeren. Dus op alle 3 verdiepingen heb ik bedrade aansluitingen. Wat bedraad aangesloten kan worden, is bedraad aangesloten.

Het plan was om de deco's als volgt in mijn netwerk op te nemen:

Helaas werkt dat kennelijk niet zo. Ik vermoed dat je deco #2 en #3 moet aansluiten op de ethernet poort van deco #1. Dan moet ik dus extra kabels trekken vanaf deco #1 naar de 2 andere verdiepingen.... dat gaat niet, buisje zit al vol....

Of dat voor Access Point mode ook zo is, is mij niet duidelijk. Wel constateer ik dat de App de deco's niet meer kan vinden nadat ik ze in AP mode gezet heb. Ik kan dan ook niet meer bij de instellingen en dus ook niet terug naar router mode. Volledig resetten en opnieuw beginnen is de enige optie dan.

Bijkomend probleem is nog dat mijn bestaande netwerk helemaal op 10.0.0.x staat met diverse (IoT) devices op vaste IP adressen (bedraad en draadloos). In router mode heb je 2 verschillende IP ranges en dan moet ik dus de hele IoT omgeving opnieuw gaan configureren (nogal veel werk). AP mode zou de oplossing zijn om dat niet te hoeven doen. Maar helaas lijkt AP mode dus niet te werken. Bovendien verlies je in AP mode alle handige functies die er in zitten volgens mij ook.

Heeft iemand nog een suggestie? Anders kan het van de week nog met de vuilnis mee....

[Voor 13% gewijzigd door Hasse op 13-01-2021 00:06]

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

Alle reacties

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik heb de M4's niet, maar ik zie op de site van tp-link dat ieder station twee Ethernetpoorten heeft.

Is het dan een idee om de M4's met de reeds bestaande bekabeling rechtstreeks op de router aan te sluiten en de switches op de uitgaande ethernetpoort?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb hier de Deco M4 draaien op Ethernet in Access Point mode, gemixed op switches met allerlei andere apparatuur (een beetje zoals jouw afbeelding ook aangeeft). Dit gaat prima!

Wat overigens niet prima gaat (uit eigen ervaring), is de Deco's aansluiten op een switch zonder IGMP waar ook een IPTV tuner op aangesloten is. Die genereren zoveel multicast verkeer dat de Deco er van over zijn nek gaat en onbereikbaar wordt....

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Dit is wat TP-link zelf aan geeft in ieder geval ->

Battle.net :: FazerFreak#2695

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:51
Als je ze zo aansluit moet die M4 in AP mode gezet worden anders werkt het niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:33
Ik heb hier ook 3 M4's bedraad aangesloten. Volgens TP-Link moet DecoM4#1 rechtstreeks op de router, en de switch weer in deze M4. De andere staan goed. Zo is het hier ook aangesloten. Van de Router zou ik de WIFI uitzetten.
Als je ze alle drie in AP mode zet heb je volgens mij geen mesh functionaliteit meer, tenzij je router dit regelt, en compatible is met de Deco's.
Ik heb hier de router (ziggo knommel) in bridgemode gezet, en de main deco als Router. Dit werkt vlekkeloos!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:57
Check even of een of meerdere van je switches in je netwerk het probleem vormen. TP-Link gebruikt het IEEE 1905.1 protocol om een ethernet backhaul te vormen, en sommige switches doen niks met die pakketjes. Onder andere D-Link switches zouden problematisch kunnen zijn.

• Hasse
Toch denk ik dat als ik ze in AP mode zet, ik ze allemaal bedraad op het bestaande netwerk zou moeten kunnen zetten (conform mijn plaatje in de OP). Echter men zegt dan: "dan heb je geen mesh functionaliteit meer".

Dat brengt mij tot het volgende:
Wat is precies Mesh functionaliteit? Is Mesh meer dan een stapel access points die allemaal het zelfde SSID uitzenden op meerdere frequenties (2.4 en 5 GHz)?
Wat is het 'slimme' device die kiest op welke AP hij connect? Is dat de client/telefoon of is het Mesh functionaliteit die de client/telefoon verteld dat hij moet switchen?

In mijn beleving is 'Mesh' dat je wifi over wifi loopt.... iets wat je eigenlijk niet wilt omdat je dat de helft van je bandbreedte kost en je ook nog eens je AP's dichter bij elkaar moet zetten omdat ze elkaar wel willen zien. Als Mesh meer is dan dat, dan zou ik dat heel graag weten!

Verder lukt het mij met geen mogelijkheid om de AP's te benaderen met de Deco App nadat ik ze in AP mode gezet hebt. "Deco not found". Iemand vergelijkbare of tegengestelde ervaring wellicht?

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:57
Die tegengestelde ervaring heb ik, alleen daar heb jij dan weer niks aan. Ik heb laatst bij iemand een volstrekt probleemloze installatie gedaan. Deco #1 direct op de router, (TP-Link) switch aan de Deco #1 en van daar uit andere deco's bedraad (!) aangesloten. De zwik in AP modus gezet, beamforming en fast roaming aan en gaan met die banaan. Elke Deco haalt daar met gemak de 250 Mbit/s die Ziggo daar levert.

En ja, na Deco#1 kan je op elke manier een switch plaatsen. Voor de Deco,#2 of #3 na de Deco #2 of #3, dat maakt niet uit. Als Deco #1 maar direct aan de router zit en je switches dat eerder genoemde protocol ondersteunen.

[Voor 21% gewijzigd door Blaffeh op 13-01-2021 11:38]

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hasse schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:44:
Dat brengt mij tot het volgende: Wat is precies Mesh functionaliteit?
Wat mij betreft is Mesh-functionaliteit als meerdere access points actief samen werken om je te verbinden met het best bereikbare access point. Dit kan bedraad of draadloos zijn.

Deze functionaliteit verlies je zeker niet als je de Deco in AP mode zet - handovers op mijn Deco werken perfect, zelfs met Fast Roaming uitgeschakeld (ik heb nog 1 legacy apparaat wat niet goed omgaat met Fast Roaming helaas).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 21:17
Ik heb dit setje thuis aangesloten zoals ongeveer in de topicstart is te zien en ingesteld op AP-Mode.
De AP's zullen onderling niet via mesh communiceren, maar de draadloze clients merken daar niets van.
Werkt als een zonnetje hier.

[Voor 5% gewijzigd door LukeS op 13-01-2021 13:35]

• Ben(V)
Mesh is enkel een marketing kreet die niet echt gedefinieerd is.

Die zogenaamde mesh systemen hebben meestal twee modus te weten AP en Router mode.

In router mode functioneert de main deco als router en maakt ook een nieuw subnet aan.
Als je router mode gebruikt moeten je anders m4 devices direkt ofwel via een switch achter de main deco hangen ofwel via wifi connecten als je dat laatste doet zijn het gewoon repeaters.
Het grote nadeel hiervan is dat je wifi devices niets in je lan kunnen bereiken buiten dat wifi subnet.

Als je de main deco in AP mode zet, dan krijg je geen extra subnet en je andere M4's kun je gewoon met een kabel ergens in het netwerk hangen.
Ook kun je nog steeds die M4's enkel via wifi connecten, maar ook dan zijn het weer gewone repeaters.

Als je de overige M4's niet kunt benaderen als je de main Deco in AP mode zet komt waarschijnlijk doordat je die dan eerst even rechtstreeks aan je main deco moet hangen om die setting door te geven.

Dus in jouw geval even alles op de main deco aan sluiten, de boel in AP mode zetten en daarna weer alles aansluiten zoals in je tekening.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Wireless Mesh is gewoon wireless backhaul ipv wired backhaul

Het heeft geen drol te maken met roaming/handover, helemaal niets

Gewoon in ap mode zetten

CISSP! Drop your encryption keys!

• Hasse
Ben(V) schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:18:
...
Als je de overige M4's niet kunt benaderen als je de main Deco in AP mode zet komt waarschijnlijk doordat je die dan eerst even rechtstreeks aan je main deco moet hangen om die setting door te geven.
...
Ik had het ook al met 1 deco geprobeerd. Dus 1 deco inrichten in router mode, dan omzetten naar AP mode. Vervolgens is mijn telefoon nog met de wifi verbonden van de deco maar ziet de App de deco niet meer.....

Als ik de deco's in AP mode heb en ze willekeurig in mijn netwerk zet (dus niet achter Deco #1). Heb ik dan wired backhaul? Of is backhaul uberhaupt niets in AP modes? of heb ik alleen backhaul als ik ze achter deco #1 aansluit? En wat is dan de meerwaarde van 'backhaul'?

[Voor 19% gewijzigd door Hasse op 13-01-2021 15:09]

• Ben(V)
Als je zo'n M4 bedraad aansluit hebben ze per definitie een wired backhaul.

En backhaul en mesh zijn eigenlijk een onzin kreten.
Als je ze bedraad aansluit zijn het gewoon accesspoints en sluit je ze niet bedraad aan dan zijn het repeaters.

Wat met een backhaul bedoelt wordt is het datapad voor het verkeer dat het bedrade lan op moet of terugkomt van dat bedrade lan.

Dus als je telefoon een webpagina opvraagt dan gaat die vraag via wifi naar een M4 en vandaar naar je router en het internet op.
Als die M4 bedraad is dan noemen ze het stuk van die M4 tot de router een bedrade backhaul, is die M4 alleen via wifi verbonden dan noemen ze dat verkeer van die M4 naar de router een wireless backhaul.

• Hasse
Okay, na het nodige leeswerk denk ik dat het als volgt zit. Mesh is niets anders dan een stel access points op dezelfde SSID die je gelijktijdig kunt configureren. Er bestaat geen speciaal protocol dat zorgt dat een mesh beter met je wireless cliënts om gaat. Alle intelligentie met welk AP verbonden wordt zit volledig in de cliënt (telefoon) en niet in de AP's die op een of andere manier 'samenwerken'. 'backhaul' is ook niets speciaals. Maar als je je deco's in router mode hebt staan, dan moeten ze allemaal in hetzelfde subnet komen. Dus achter Deco #1. 'backhaul' is in dat geval dan ethernet-op-het-deco-subnet. In AP mode zou het achter deco#1 aansluiten dan niet noodzakelijk zijn. In AP mode is 'backhaul' dan dus gewoon een rare term voor ethernet aansluiting, er gaat niets speciaals, inter-deco data, overheen (behalve gelijktijdige configuratie informatie als de App werkt).

Dus alle deco's als AP configureren zou de oplossing zijn. Blijft het probleem over dat ik ze niet meer met de App kan benaderen als ze in AP mode gezet zijn.

• Ben(V)
In router mode moeten ze niet in een ander subnet komen, maar de main deco is dan een router en alles wat erachter hangt zit dan in het subnet dat die main deco maakt.

• Hasse
Ik heb ze allemaal nu in AP mode. Ik heb ze ook heel kort even in de App gezien maar krijg dat nu niet meer voor elkaar. De App zegt steeds: "We kunnen Deco niet vinden, er is iets misgegaan met de cloud service, probeer het opnieuw".

De led op de deco's veranderd steeds van wit naar rood-knipperend en terug.

Ik heb wel Internet via de wifi van de deco's (weet niet hoe stabiel het is, maar de telefoon klaagt niet).

Dan het verhaal over de EEE 1905.1 packetjes:

0) De hoofdswitch op verdieping #1 is een TP-Link TL-SG1016D (16 port Gigabit switch) (meterkast, voorkant huis)

van deze hoofdswitch gaan kabels naar 3 andere switches:

1) verdieping #1 TP-Link TL-SC1008D (8 port Gigabit switch), deze heeft Deco #1 connected (achterin het huis voor tuindekking).

2) verdieping #2 TP-Link TL-SC1008D (8 port Gigabit switch), deze heeft Deco #2 connected

3) verdieping #3 TP-Link SG105 (5 port Gigabit switch), deze heeft Deco #23 connected

• laurens0619
Ik heb hetzelfde nu, hij kan de deco niet vinden
Te lui om naar de hoofd node te lopen maar wellicht heeft tplink een storing

• Hasse
laurens0619 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:57:
Ik heb hetzelfde nu, hij kan de deco niet vinden
Te lui om naar de hoofd node te lopen maar wellicht heeft tplink een storing
Denk jij dat er een cloud service van tp-link nodig is om deze deco's te laten werken? Ik mag hopen van niet....

• laurens0619
Hasse schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:37:
[...]

Denk jij dat er een cloud service van tp-link nodig is om deze deco's te laten werken? Ik mag hopen van niet....
Niet om te laten werken (daarom werkt je wifi)
Wel om te configureren

Helaas...

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 09:46
Net 2 Deco netwerken geïnstalleerd (thuis en bij mijn ouders). En ze zijn inderdaad super gevoelig voor installatie en ook nog internet provider afhankelijk. Maar als ze werken werkt het weer perfect.

Op mijn oude Telfort verbinding heb ik alle Deco’s achter een switch gehangen, met de Modem als router. Dit werkt perfect. Toen overgestapt naar Ziggo en dezelfde configuratie werkte niet meer (Deco’s kon je wel toevoegen, maar ze vielen steeds weer uit het netwerk).

Nu als volgt werkend met Ziggo:
De hoofd Deco M4 via Ethernet direct op mijn modem. De tweede poort van de Deco naar een switch en daar alle andere Deco’s en apparaten op. Dit werkt perfect.

Bij mijn ouders vergelijkbaar, maar die hebben de Deco M9, want ze wilden geen kabels. De M9 heeft wifi backhaul, dus een extra antenne voor onderling verkeer.

In beide gevallen zijn de modems nog de router. Een tip schijnt nog te zijn om de modem in bridge mode te zetten en de Deco de router functie te laten uitvoeren. Omdat het bij mij werkt heb ik dat nog niet getest.

Laat maar weten als er nog vragen zijn.

• Hasse
Ja hoor.... het lijkt inderdaad zo te zijn dat deze deco's afhankelijk zijn van een cloudservice bij tp-link. Mijn problemen dat ze in AP mode niet bereikbaar waren was in werkelijkheid het niet kunnen bereiken van de tp-link cloudservice.
Ik kan nu zelfs buitenhuis bij mijn deco instellingen via de App en zien wie/wat er op mijn wifi zit....

Maar bottomline betekent dit ook dat je die deco's dus zonder de tp-link cloud service niet kunt gebruiken. Als ik dat vooraf geweten had, had ik ze vermoedelijk niet aangeschaft.

Ik heb het nu werkend. AP mode (dus geen parental control en dat soort features).

Eigenlijk is het enige dat nog overblijft aanhoudende onduidelijkheid over wat nou precies Mesh is. In de Deco App kan ik per client 'Mesh' aan/uit zetten. De App geeft als uitleg dat dat is om naadloze overgang naar het sterkste AP mogelijk te maken. Dat suggereert dat er dus toch een soort van intelligentie tussen de deco's plaatsvind.....

Wellicht een idee om eens een (premium) frontpage artikel te maken over wat mesh nou precies allemaal in houdt?

• Ben(V)
Ze kunnen suggereren maar wat ze willen (dat heet marketing) maar het enige wat ze doen is de encryption type, key en wachtwoord gelijk trekken en verder helemaal niets.
Roaming wordt door de client gestuurd en daar heeft die Deco geen enkele invloed op.

En een wifi mesh systeem is een aantal wifi accesspoints die enkel wireless werken en waarbij het datapad gekozen wordt via de weg van de minste weerstand.

Zie het als een schaakbord met op alle witte vlakjes een AP, als je zelf linksboven zit en rechtsonder is de toegang tot het internet dan kun je via heel veel wegen van AP naar AP hoppen om bij het internet uit te komen.
Als er echter onderweg een AP is die het al druk heeft dan kiest hij een ander pad en zo optimaliseer het mesh systeem de beschikbare bandbreedte.

Je zult begrijpen dat in onze Nederlandse huizen dit volkomen zinloos is want hier is er zelden een keuze mogelijkheid.
Gemiddeld hebben we hebben we een AP op de begane grond, een op de eerste verdieping en een op zolder en van zolder naar beneden is er maar een enkele weg dus niets te kiezen.

En als je de nodes bedraad aansluit is het automatisch geen mesh systeem meer, want dan is hij echt wel zo slim via de kabel te gaan en niet een weg via andere AP's te zoeken.
Kortom al die mesh dingen zijn meestal volkomen zinloos en functioneren ofwel als AP ofwel als Repeater.

• laurens0619
Hasse schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:35:
Ja hoor.... het lijkt inderdaad zo te zijn dat deze deco's afhankelijk zijn van een cloudservice bij tp-link. Mijn problemen dat ze in AP mode niet bereikbaar waren was in werkelijkheid het niet kunnen bereiken van de tp-link cloudservice.
Ik kan nu zelfs buitenhuis bij mijn deco instellingen via de App en zien wie/wat er op mijn wifi zit....

Maar bottomline betekent dit ook dat je die deco's dus zonder de tp-link cloud service niet kunt gebruiken. Als ik dat vooraf geweten had, had ik ze vermoedelijk niet aangeschaft.

Ik heb het nu werkend. AP mode (dus geen parental control en dat soort features).

Eigenlijk is het enige dat nog overblijft aanhoudende onduidelijkheid over wat nou precies Mesh is. In de Deco App kan ik per client 'Mesh' aan/uit zetten. De App geeft als uitleg dat dat is om naadloze overgang naar het sterkste AP mogelijk te maken. Dat suggereert dat er dus toch een soort van intelligentie tussen de deco's plaatsvind.....

Wellicht een idee om eens een (premium) frontpage artikel te maken over wat mesh nou precies allemaal in houdt?
Jup het is een negatieve trend die je steeds vaker ziet. De afhankelijkheid van de cloud.
Helemaal voor dit onderwerp, totaal niet nodig en managen van je consumenten AP set buitenhuis. Why...

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Je hebt bij roaming grofweg 2 zaken:
1. Dat je clients op het juiste moment de keuze maken om naar een beter ap te wisselen.
2. Dat er tijdens de wissel minimaal packetloss is voor de client

Al die roaming zaken (basically 802.11krv) zit vaak in een mesh set maar kan ook op een AP zitten. Echter gaan al die roaming zaken/standaarden over probleem 2 (minimaal packetloss) terwijl de meeste mensen vooral last hebben van probleem 1 :)

Standaard staat dat mesh gebeuren ook uit op de deco. Dat komt omdat als een client geen 802.11krv kan (beide kanten moeten het ondersteun) dat het dan contra productief kan werken

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 14-01-2021 15:44]

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-05 16:23
laurens0619 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:43:

Al die roaming zaken (basically 802.11krv) zit vaak in een mesh set maar kan ook op een AP zitten. Echter gaan al die roaming zaken/standaarden over probleem 2 (minimaal packetloss) terwijl de meeste mensen vooral last hebben van probleem 1 :)

Standaard staat dat mesh gebeuren ook uit op de deco. Dat komt omdat als een client geen 802.11krv kan (beide kanten moeten het ondersteun) dat het dan contra productief kan werken
En als toevoeging lees ook eens de kleine lettertjes bij TP-Link;

"Clients moeten 802.11k/v/r ondersteunen en er zijn mogelijk extra instellingen vereist. De prestaties kunnen variëren op basis van het clientapparaat."

Dus zelfs als de client dit ondersteund is het maar de vraag of het ook goed werkt..... Je kan je afvragen of hebben van die protocollen op je client echt zin heeft.

• laurens0619
Dat bedoelde ik met mn 2e alinea :)

Is kwestie van tijd tot alles 802.11krv praat maar tot die tijd kun je het tenminste per client instellen

Dat kan dan gek genoeg op een ubiquiti dus wordt fast roaming meestal globaal uitgezet

• Operator1987
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06-2021
Met interesse dit topic gelezen. Heb zojuist de M4 set gekregen en wil nu ook wat nieuwe switches gaan kopen om de Deco’s bekabeld te voeden ipv via WiFi.

Welke switch achten jullie geschikt? Ik heb deze op t oog: Netgear GS305.

Dank!

• laurens0619
Operator1987 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:31:
Met interesse dit topic gelezen. Heb zojuist de M4 set gekregen en wil nu ook wat nieuwe switches gaan kopen om de Deco’s bekabeld te voeden ipv via WiFi.

Dank!
Geen idee
Zal vast werken

netgear gs105E

Die wekt sowieso

• Hasse
Operator1987 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:31:

Dank!
Gaat niet werken. Als je die Deco's bedraad aan wilt sluiten dan moet je ze onderling doorverbinden zonder switch. Dus uitgang van deco 1 naar ingang van deco2 etc. Dus speciaal kabels trekken hiervoor!

Mocht je problemen hebben, check dan eerst of de cloud van tp link wel up is. Die dingen werken niet zonder de tp link cloud.

Ik heb ze terug gestuurd. wat een rommel was dat zeg!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
Hasse schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Gaat niet werken. Als je die Deco's bedraad aan wilt sluiten dan moet je ze onderling doorverbinden zonder switch. Dus uitgang van deco 1 naar ingang van deco2 etc. Dus speciaal kabels trekken hiervoor!

Mocht je problemen hebben, check dan eerst of de cloud van tp link wel up is. Die dingen werken niet zonder de tp link cloud.

Ik heb ze terug gestuurd. wat een rommel was dat zeg!
Klopt niet
Hier zitten ze netjes in de experiabox, niets achter elkaar

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-05 13:57
Klopt het als ik het een beetje begrijp dat als ik ze aansluit bedraad dat het Mesh dan niet werk maar 1 groot netwerk word.
Vergelijkbaar met Ubiquty ap’s.

Ik heb het nu zo aangesloten.
Router poort 1 -> Deco 1
Router poort 2 -> Deco 2
Router poort 3 -> Deco 3

En kan ik van uit de Deco naar een pc gaan of alleen naar Iptv?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05
Hasse schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Volgens de TP-Link website is dit niet het geval (de FAQ met problemen).

Verder exact zelfde setup als de TS. In eerste instantie waren er geen draden beschikbaar voor de backhaul. Toen ging alles wireless en dat ging prima (behalve natuurlijk beperkte snelheden tot 150 Mbps boven). Ondertussen #2 op de eerste etage aangesloten op ethernet, je raad het al, problemen.

In eerste instantie niks gemerkt. Echter kreeg ik van Google een high data usage warnning op mijn mobile date. Vandaag lag ook de relay van de CV ketel eruit. Wat bleek mijn telefoon zat gewoon steeds op de 4G backfall, mobile data uitgezet en ja hoor geen internet boven.

Gaan troubleshooten. Hët uitschakelen van de bedraade Deco M4 #2 leek het probleem op te lossen. Maar dit was van korte duur. Circa 10 minuten later was ik op mijn telefoon de wifi weer kwijt. Ethernet eruit getrokken. De Deco wordt dan even rood knipperend (want verbinding naar primaire deco kwijt) en ja hoor paar minuten later werkt wifi weer. :?

edit:
Ondertussen heb ik een aangepaste hypothese. TP-link heeft het over bepaalde d-link switches die de benodigde ethernet backhaul packets niet goed doorzetten. Ik had echter al een TP-link switch. Máár ik had de boel als volgt aangesloten:

Modem port1 = Deco M4 #1
Modem port2 = draad > TP-link TL-S108 (daarachter de deco m4 #2)

Wat ik nu heb gedaan is de M4#1 uit de modem gehaald en direct in de TL-S108 geprikt. Ik wil niet te vroeg juichen maar ik haal zojuist 520 Mbps op speedtest met mijn Galaxy S20 FE dus als dat zo blijft dan is dit de oplossing!

In dat geval is de oorzaak dus een brakke switch functionaliteit in de Ziggo connectbox.

Voor de duidelijkheid, ik draai gewoon in AP modus en de modem doet nog steeds DHCP.

[Voor 99% gewijzigd door sdk1985 op 04-11-2021 00:59]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• laurens0619
Klopt
Je moet niet de ziggo switch gebruiken maar iets anders op t hoogste niveau, dan gaat t goed

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee