Vraag

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55

servies

Veni Vidi Servici

Topicstarter
Ik heb de volgende build voor m'n zoontje samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4/ac€ 116,-€ 116,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING Z 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Wit€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 76,55€ 76,55
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W CM€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-

Geen problemen gehad tijdens het in elkaar zetten, de kast valt me een beetje tegen qua stevigheid/bouwkwaliteit, maar goed die kost dan ook maar €50.
Maar nu start de PC niet op, ook niet nadat ik de vergeten voedingskabel voor de videokaart alsnog heb geplaatst.
CPU zit er netjes in, geen verbogen pinnetjes of wat dan ook. standaard koeling erop.
Geheugenreepjes in bank 2 en 4.
Alle ventilatoren draaien.
Videokaart gaat aan (het ding geeft in ieder geval licht).
De PSU zou voldoende moeten zijn volgens een paar calculators.

Maar toch: 2 van de 4 lampjes van de post status check branden:
CPU en DRAM.
Ze branden direct als ik de PC aanzet en gaan ook niet meer uit.
Ik weet het ondertussen niet meer... Iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn...

Beste antwoord (via servies op 13-01-2021 21:52)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:21
Geheugen er echt goed ingedrukt tot de klik?

8 (4+4) pins cpu voeding aangesloten? De andere 4 pins is optioneel maar kan je toch niet aansluiten omdat de voeding (wat overigens geen goede keuze is) dat niet heeft.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Zit het geheugen in slots 2 en 4?

Hoe lang heb je gewacht op de eerste POST? Kan zo’n 30 sec duren op sommige borden.

Test ook de geheugen sticks individueel. Test de individuele DIMM’s dan in slot 2.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Geheugen er echt goed ingedrukt tot de klik?

8 (4+4) pins cpu voeding aangesloten? De andere 4 pins is optioneel maar kan je toch niet aansluiten omdat de voeding (wat overigens geen goede keuze is) dat niet heeft.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Topicstarter
@nelizmastr Ik heb inderdaad geen 30 seconden op de eerste POST gewacht... Dat ga ik dan vanmiddag maar eens proberen.

@Uszka Geheugen zit er goed ingedrukt, ik ben altijd bang dat ik door het moederbord heen druk... Dat dat in al die jaren nog steeds niet verbeterd is...
Idd de 4+4 pins voeding aangesloten.
Wat is er mis met de voeding? vziw heeft deze nog voldoende headroom...

• Uszka
Post eens wat foto's hoe alles is aangesloten op het moederbord.
servies schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:03:

Wat is er mis met de voeding? vziw heeft deze nog voldoende headroom...
Oude topologie (double forward), matige kwaliteit, matige prestaties en daarom €20 te duur. Voor een lagere prijs zijn er betere opties of voor €7 meer heb je een semi-modulaire voeding die aan alle kanten heel veel beter is.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Topicstarter
@Uszka Ok, die keuze had dus beter gekund. Maar goed, hij voldoet en is het probleem niet...

• jandb9
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-01-2021
TX550M is een mooie voeding.

U power switch goed aangesloten? Toevallig niet dat deze bij het terug in elkaar steken "ingedruk" blijft? Heb ik bij sommige kasten al gezien en dan wilt die altijd resetten als het ware

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Topicstarter
Nope, met de powerswitch is niets aan de hand.
De computer gaat ook aan en blijft aan, er komt alleen geen beeld en de 2 lampjes van de post status check gaan branden... Ook na 2 minuten wachten is de POST niet verder gegaan... :(
Tja... wat is er nu kaduuk.... het moederbord of de processor? of is er nog wat anders aan de hand.
Het geheugen komt waarschijnlijk doordat om wat voor reden de processor niet werkt, die bevat voor zover ik het weet ook de geheugencontroller bij de ZEN architectuur...

[ Voor 6% gewijzigd door servies op 13-01-2021 14:42 ]

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Topicstarter
Het is niet te geloven, maar blijkbaar heb je tegenwoordig een schoonmoeder met overgewicht nodig die je op het geheugen laat zitten...
Ik dacht dat ik het geheugen er al aardig hard had ingedrukt, maar ik moest nog harder drukken...
Ik vermoed dat bij de volgende generatie van geheugenreepjes diverse moederborden gaan sneuvelen als de trend zich doorzet...

• Uszka
Komt omdat één kant van het geheugenslot fixed en één kant een klip heeft. Dan lijk je idd harder te moeten duwen voordat de module er goed in zit.
Pagina: 1