2x8 gb geheugen uitbreiden met 1x16?

Pagina: 1
Acties:

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 11:17
Ik heb op dit moment 2x8 gb (PNY XLR8 3200mhz) geheugen in mijn pc zitten. Mijn cpu cooler blokkeert net de 1e geheugenbank dus ik heb er nog maar 1 om te upgraden.

Is het dan verstandig om daar een 16gb in te zetten of kan ik dan beter voor een 8gb gaan (van hetzelfde type natuurlijk) omdat 2x8 en 1x16 geen goede combinatie is?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-11 17:28
Even in de handleiding van het moederbord kijken, zou kunnen dat het dan niet in dual channel werkt, en dat wil je wel, is echt een stuk sneller.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:09
Welk moederbord en cpu?

De helft van het ram draait dan single channel en daar moet je niet aan beginnen. De 8GB modules zijn single rank en de 16GB modules dual rank. Dat moet je niet door elkaar gooien. Dan beter de 2x8GB verkopen en 2x16GB terug of een andere cpu koeler.

• Baltar
Dank voor jullie adviezen!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

RAM heat spreaders zijn voor de sier, maar koelen nauwelijks hooguit 1 - 2 °C verschil.
Je kan ze eraf halen en zonder gebruiken.
Wil je toch liever met, zijn low-profile heatspreaders los te koop.
https://www.google.nl/sea...aQKHb1qBNIQ4dUDCA0&uact=5

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Baltar
GoT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:19:
RAM heat spreaders zijn voor de sier, maar koelen nauwelijks hooguit 1 - 2 °C verschil.
Bedankt. Mijn laatste eigen build was in 2013 en toen bestonden die dingen (volgens mij) nog niet. Dacht dus dat het een geintegreerd deel van de geheugenmodule was. Weer wat geleerd en dat is inderdaad de oplossing om er gewoon 2x8 bij te kunnen zetten!

• Uszka
Welke cpu koeler en moederbord heb je?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kan toch prima de 2 8GB single rank modules op het ene channel gooien en de 16GB dual rank module op het andere channel? Dan behoud je volgens mij gewoon prima je performance. Gelijke capaciteit over beide channels, zelfde hoeveelheid ranks.
Uszka schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:38:
De helft van het ram draait dan single channel
Waarschijnlijk bedoelde je iets anders te zeggen dan wat er nu staat, want hier valt technisch weinig van te maken :*)

[ Voor 36% gewijzigd door spone op 14-01-2021 12:29 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@spone Je hebt het verkeerd.

• spone
  • Niet online
Zou kunnen, maar kan je aangeven hoe het dan wél zit? Enkel roepen dat iets niet klopt is niet enorm constructief :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:16

M2M

medicijnman

spone schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Zou kunnen, maar kan je aangeven hoe het dan wél zit? Enkel roepen dat iets niet klopt is niet enorm constructief :)
Dual channel zit verspreid over de fysieke insteeksloten, niet over hoeveel chips er op een geheugenbalk aanwezig zijn. En hybrid dual channel is officieel een ding, maar wordt in de regel niet al te vaak gebruikt. Over officiele ondersteuning in moederbord boekjes is er bar weinig over te vinden.

-_-

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

spone schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Je verward denk ik Dual Channel met Dual Rank

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• spone
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Je verward denk ik Dual Channel met Dual Rank
Op zich niet. Vanuit het perspectief van de geheugencontroller zit er op ieder channel evenveel ranks en evenveel capaciteit. Dat die ranks afkomstig zijn van verschillende hoeveelheden fysieke modules zou dan toch niet uit moeten maken?

• Baltar
Uszka schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:
Welke cpu koeler en moederbord heb je?
Gigabyte B550 Aorus Elite V2
Coolermaster MasterairMA410P

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:14
Geheugencontrollers zitten tegenwoordig in de cpu.
Veel cpu’s ondersteunen tegenwoordig hybride dual channel. Wat betekent dat bij ongelijke verdeling van modules een deel nog steeds in dual zal draaien.
Daarnaast veel laptops maken hiervan gebruik.
Ik zeg altijd je kan beter veel langzamer geheugen hebben dan te weinig geheugen.

Ik zou het gewoon proberen misschien merk je er weinig van in jouw toepassing.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
spone schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Op zich niet. Vanuit het perspectief van de geheugencontroller zit er op ieder channel evenveel ranks en evenveel capaciteit. Dat die ranks afkomstig zijn van verschillende hoeveelheden fysieke modules zou dan toch niet uit moeten maken?
Als jij 8GB in slot A1 zet, 8GB in slot A2 plus 16GB in slot B1 en niks in B2 dan ga je gesodemieter krijgen.

Je hebt dual rank, dual slot op geheugenkanaal 1 en dual rank single slot op geheugenkanaal 2.

De timings zijn anders, krijgt zeer vreemde rtl's en iol's Er klopt eigenlijk geen ruk meer van.

• Uszka
Baltar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Gigabyte B550 Aorus Elite V2
De geheugencontroller van Ryzen raakt helemaal de weg kwijt van dit soort vreemde geheugencombinaties.

• Baltar
GoT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:19:
Nogmaals dank voor je tip. Wist niet dat dat kon. Heb er dezelfde 2x8 bijgezet en bij 1 de heatspreaders verwijderd.
Pagina: 1