Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdjoris
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 23:53
Mijn vraag
Waarom blijft mijn cpu strak op 100% staan in taakbeheer

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro 20H2
Cpu core i7 4790k
Moederbord MSI z87-gd65
DDR 3 16gb ram 1866
Gpu MSI rtx2070 gaming z

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al van alles geprobeerd. Van dingen aanpassen in register tot Windows volledig opnieuw installeren en bios update uitgevoerd niks helpt. Het vreemde is dat ik niet het idee heb dat de cpu aan het werk is pc is nog steeds snel zat maar ik irriteer me er wel aan het hoort niet.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgCc6BtCKGth45KjiC7Am60s4Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWoieet6sDXzoecfDWwuffBO.jpg?f=fotoalbum_large.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oClggffcPjWodk1NZLgT1Sd8FXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPySCqm0TWM3aEfhu9jIS8og.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto is te zien dat die niks aan het doen is maar toch 100%

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Wat zegt MSI Afterburner of HWinfo64 van de cpu belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eens in het tabje Details, welk proces daar naar voren komt als verbruiker.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdjoris
Niet actieve systeemprocessen staat bovenaan met 99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyTWpHJpIqvSV0hkebhH_iGyzAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgqtdDyl7YFCEy04FWEJi56c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdjoris
Uszka schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:15:
Wat zegt MSI Afterburner of HWinfo64 van de cpu belasting?
Algemene cpu gebruik in afterburner blijft relatief laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdjoris
Kan het zijn dat dit een bug is van de nieuwe Windows update? Dat die niet overweg kan met de z87 mobo of de cpu of combinatie hiervan.
Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17
Zijn alle drivers wel up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 13:45

me1299

$ondertitel

Staat bij het details tabje onder Beeld de Update Speed wel op normaal?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoros
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 21:15
Staat je power plan op balanced (config panel --> power options)? Als die op high performance staat dan gaat je CPU volgens mij nooit naar een idle state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Wildfire

Joy to the world!

adoros schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:10:
Staat je power plan op balanced (config panel --> power options)? Als die op high performance staat dan gaat je CPU volgens mij nooit naar een idle state.
Dat heeft meer met je CPU frequentie te maken en niet met de daadwerkelijke processorbelasting.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdjoris
Alle drivers zijn up-to-date heb ik gecheckt. De update speed staat op normaal.

Ik heb Intel Extreme Tuning Utility erbij gepakt waarvan ik wel kan uitgaan dat het klopt en die geeft iets heel anders aan. Heb hier ook een stress test gedaan en alles blijft stabiel. Ik heb ook het idee dat dit probleem er kwam met een windows 10 update😒, denk dat we er van uit kunnen gaan dat dit een optisch probleem is bij windows 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLW66zS_-83U-K96ZVqGj3Xegeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2fB7gMqYuG8nhNTN43IjNGc.png?f=fotoalbum_large

Weet niet of er meer mensen zijn met dezelfde CPU en/of chipset die misschien hetzelfde hebben? Zie dat de meeste al een paar generaties verder zijn 😆.

Als er nog ideeën zijn hoor ik het graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:07
run malwarebytes eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Wat @GroeneThee zegt. Installeer malwarebytes eens en doe een volledige scan. Inclusief alle drives en scannen op rootkits (aangepaste scan).

En doe eens met prime95 een stresstest. Wordt de cpu dan ook veel warmer dan de 49 graden?
Zo ja, dan is je cpu niet steeds 100% en is het een windows bug.

Zelf draai ik een i7 3770k overklok op 4.2ghz en hier idle keurig op 1-10% op een temperatuur van 35-45 graden.

Stressed wordt deze 70-75 graden en als de videokaart ook stressed is 80-85 graden. (zomers 90!)

Dit is wel met een cooler master 240mm waterkoeling.
Weet niet welke cpu koeler je gebruikt, maar met een boxed koeler of een luchtkoeler uit het lagere segment zijn dit (49 graden) redelijk goede idle temperaturen. Gebruik je een hele goede lucht of waterkoeler zonder overklok dan kunnen dit stressed temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 12:09

ricardo246

Life's what you make it!

Mijn tip: klik eens met rechtse muis knop op de grafiek en selecteer: change graph to --> logical processors..

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:07
@cdjoris en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdjoris
Het is geen malware maar ik ben er wel achter wat het wel is. Lijkt erop dat Windows moeite heeft met de data van het moederbord te lezen (zoiets). Als ik een bepaalde modus selecteer in dragon center (bijvoorbeeld extreme performance) dan schiet die ineens terug en meet die juiste informatie.
Btw. ik gebruik een Noctua NH-D15 lijkt me wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-02-2024
Hier precies het zelfde. Oude I7 1e generatie tot leven gewekt. Nieuwe SSD aangeschaft en Windows 10 pro x64 geïnstalleerd.

Zowel in Windows als in de bios zie je de cpu op 100% draaien. Niets dat werkt om dit te stabaliseren. Echter is de pc bij mij wel druk ( geeft hoge belasting aan bij o.a. taakbeheer en interups Windows. Krijg vaak ook bluescreen error en start pc wederom om nieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mike01 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:51:
Hier precies het zelfde. Oude I7 1e generatie tot leven gewekt. Nieuwe SSD aangeschaft en Windows 10 pro x64 geïnstalleerd.

Zowel in Windows als in de bios zie je de cpu op 100% draaien. Niets dat werkt om dit te stabaliseren. Echter is de pc bij mij wel druk ( geeft hoge belasting aan bij o.a. taakbeheer en interups Windows. Krijg vaak ook bluescreen error en start pc wederom om nieuw op.
Maak hiervoor even een nieuw topic aan, en jouw probleem is van een heel andere orde.

PS: welkom op Tweakers verder. Ik zag net dat dit jouw eerste reactie is. Lees even de manier van handelen hier na en maak een nieuw topic aan. Wat je nu doet heet topickaping en dat vinden we hier niet leuk. Ook is het topic al een tijdje oud. Succes.

[ Voor 17% gewijzigd door jimh307 op 21-01-2024 16:48 ]

Pagina: 1