Nieuwe zakelijke laptop, ook voor vrij gebruik prive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 15:14
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Laptop voor dagelijkse werkzaamheden en ook voor een spelletje in de avond (hoeft geen 4K full tutti game laptop te zijn, laptop moet zakelijk ogen)

Werkzaamheden zijn heel gevarieerd, zwaarte ligt bij het maken en draaien van Vmware omgevingen. Huidige laptop die er nu uit gaat heeft 16GB geheugen en een oude I7 generatie processor. Ik merk dat de VM gewoon niet lekker loopt, het geheugen loopt vol. Als harde schijf zit er nu een SSD in.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget ligt rond de 2.000, leidinggevende vindt dat ik goede spullen moet hebben. Aan de andere kant wil ik het ook niet onnodig duur maken

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja ik neem deze mee naar werk/klanten. Het moet geen loodzwaar ding zijn maar gewicht vind ik van het minste belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Nee niet echt, ik heb zelf zitten kijken bij de Elite / Pro en Z books van HP, maar daar valt weinig te configureren.

Ik zoek naar een laptop met:

Recente processor (amd of intel maakt niet uit)
32GB werkgeheugen
minimaal 512 GB opslag
15 inch scherm (Full HD is prima, hoef geen 4K resolutie)
Dedicated grafische kaart

Ik heb al gekeken naar: https://store.hp.com/Neth...x?fc_sb_elitebk=1&sel=NTB maar daar kun je geen laptops kiezen met 32 GB.
Ik zou dan 16 GB kunnen bijbestellen los en dit achteraf bijplaatsen, maar dat gaan dus niet omdat de laptops met 16 GB geheugen 2x8 GB reepjes hebben...

Bij de Z-Books kun je wel configureren maar kom je snel op workstation laptops uit en die bevatten dan allemaal een Quadro grafische kaart, dat heeft voor mij geen meerwaarde (ik wil ermee gamen en niet beeldbewerken)

Bij Dell loopt de prijs bijzonder snel op (bovenstaande wensen zit je zo richting de 3K hoger.

Zijn er nog andere alternatieven of kun je wel ergens vrij je elitebook samenstellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Update:
Ik heb gisteren avond ook nog de Lenovo Thinkpad serie ontdekt, in de volgende configuratie die wel iets boven budget zit. wat vinden jullie hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vov97RBTd1EKu_f4Ux_RZN1HQIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9PKYU9gRNgEw9nYhyQls4wZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:44
Die T15 is zeker een mooi ding. Ik zou voor high-end prestaties echter toch voor de P15 gaan. Die laptops zijn qua koeling en uitbreidingsmogelijkheden een stuk fraaier. Daarvoor doe je wel concessies in formaat en gewicht.

https://www.lenovo.com/nl...Workstation/p/22WSP15P5N1
Een uitvoering met i7 past net binnen het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
hjkv schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:55:
Die T15 is zeker een mooi ding. Ik zou voor high-end prestaties echter toch voor de P15 gaan. Die laptops zijn qua koeling en uitbreidingsmogelijkheden een stuk fraaier. Daarvoor doe je wel concessies in formaat en gewicht.

https://www.lenovo.com/nl...Workstation/p/22WSP15P5N1
Een uitvoering met i7 past net binnen het budget :)
Maar daar zit een Quadro grafische kaart in i.p.v. een RTX 2070. Dat is voor gaming geen betere keuze toch?
en uitbreiden zal denk ik niet gebeuren, het is een zakelijke laptop waarmee 4-5 jaar mee gedaan moet worden en waar je privé ook je ding mee mag doen. Er zitten verder geen beperkingen op het gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ah, ik had gemist dat die T15 een 2070 had. Dayum, dat is een dikke.

Met de ThinkPad T/X/P lijn zit je in ieder geval goed. Dat zijn laptops die gebouwd zijn om lang mee te gaan. Je kunt ook kijken naar de Dell 5500 serie of de HP 850 serie maar ik denk niet dat je daar een 2070 in krijg.

Dus volgens mij zit je in één keer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik heb net voor mij zakelijk een BTO besteld (bto.eu) word gebouwd (in elkaar gezet ok ok) in Nederland,
En volledig aanpasbaar aan je wensen. Het is ondertussen mijn 3de die ik ga verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@KnuCha focus je minder op aanwezige ram/ssd maar meer op CPU
Een ssd/ram los bestellen en er zelf in rammen scheelt aanmerkelijk in de prijs

ik zou meer focus(sen) op
- de GPU (dual/triple screen mogelijkheid) .. en de bijbehorende vaak afwezige koeling.
- een usb-c (losse) docking station voor je monitoren/ethernet verbinding (plug & go thuis en op kantoor)
- mogelijkheid om ram up te graden (soms is dat niet mogelijk)

Zeker ook zeer prettig is een usb-c charger .. als je monitoren bv ook USB-c aan kunnen kan je met 1 kabel 2 monitoren en laden + in de monitor je ramplank en muis connecten (dell heeft dit in zijn assortiment)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
cossy nl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:06:
Ik heb net voor mij zakelijk een BTO besteld (bto.eu) word gebouwd (in elkaar gezet ok ok) in Nederland,
En volledig aanpasbaar aan je wensen. Het is ondertussen mijn 3de die ik ga verslijten.
BTO is erg plastic-fantastic, echt consumentenkwaliteit. Een ThinkPad zit in een heel andere klasse.
vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:07:
@KnuCha focus je minder op aanwezige ram/ssd maar meer op CPU
Een ssd/ram los bestellen en er zelf in rammen scheelt aanmerkelijk in de prijs

ik zou meer focus(sen) op
- de GPU (dual/triple screen mogelijkheid) .. en de bijbehorende vaak afwezige koeling.
- een usb-c (losse) docking station voor je monitoren/ethernet verbinding (plug & go thuis en op kantoor)
- mogelijkheid om ram up te graden (soms is dat niet mogelijk)

Zeker ook zeer prettig is een usb-c charger .. als je monitoren bv ook USB-c aan kunnen kan je met 1 kabel 2 monitoren en laden + in de monitor je ramplank en muis connecten (dell heeft dit in zijn assortiment)
Die laptop heeft al een bijzonder dikke CPU en GPU en een USB-c dock stond er ook al bij. Die ThinkPad T15-units hebben geloof ik twee DDR4 sloten dus je kunt op termijn nog naar 64GB.

USB-c charging gaat overigens maar tot 100W (limitatie in de standaard). Met dit soort laptops wordt dat hem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
hjkv schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:10:

BTO is erg plastic-fantastic, echt consumentenkwaliteit. Een ThinkPad zit in een heel andere klasse.
Correct, dat is het ook, wij draaien 100+ Lenovo ThinkPad en ik ben de enige met een BTO binnen het bedrijf, de ThinkPad overleven de 5 jaar met gemak, de BTO begint na 3+ jaar langzaam aan wel kuren te vertonen en is met 5 jaar echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hjkv schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:10:
Die laptop heeft al een bijzonder dikke CPU en GPU en een USB-c dock stond er ook al bij. Die ThinkPad T15-units hebben geloof ik twee DDR4 sloten dus je kunt op termijn nog naar 64GB.

USB-c charging gaat overigens maar tot 100W (limitatie in de standaard). Met dit soort laptops wordt dat hem dus niet.
we leven niet in 2001 oid

Een vm draaien om dingen uit te proberen .. heb je geen i7 met 64 gb ram nodig een i5 met 32gb is dat betreft voldoende .. het zijn vaak "korte" acties .. van paar uur.
En als je vm's wilt hosten 24x7 doe je dat op een on-prem server toch ?

Als je 90W-120watt lader nodig hebt zit je met een monster "oplaadblok" aan gewicht .. wat denk je dat die laptop dan aan koeling nodig heeft oid ? dat word niet een licht gewicht laptop de elite books zijn HEAVY maar je kan er prive wel fortnite op spelen :)

Vroeger waren docking stations ideaal want je ethernet, en displays en andere kabel meuk zat erin ..
en kon je optioneel extra cd-rom drives, of accu bay's connecten en de dock is alleen maar een plek om hem op neer te zetten ..anno nu kan je af met een monitor die USB-C PD heeft .. hoef je niet eens de charger uit de tas te halen ..

Als je bv een leuke laptop met i5-i7 en een decent gpu (geen intergrated intel meuk bv) voor 1750,- vind kan je voor het restant de ram en ssd upgraden enige wat je moet checken is of dat mogelijk is door 2 schroefjes te verwijderen .. en swap out the parts. Gaat je veel meer keuze mogelijkheden geven

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 13-01-2021 11:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ik heb de Lenovo ingeschoten bij de werkgever, kreeg een verassende reactie.
budget was ok, maar nu schijnen we ineens beleid te hebben dat het een HP laptop moet zijn.

Ik heb nu maar contact opgenomen met onze ICT partner en daar de volgende wensenlijst neergelegd.
"
Snelle processor (I7)
32GB geheugen
15,6 inch beeldscherm (Full HD is voldoende, niet 4K)
Dedicated grafische kaart (de Geforce RTX 2070 8GB is prima
Harddisk van 512 GB of meer

Voor mij specifiek is het wel van belang dat ik makkelijk mijn laptop extern op zaken kan aansluiten (Beamer, Tv, netwerk kabel, muis en toetsenbord + lader) ik vermoed dat ik dus een USB-C hub nodig heb waarmee ik meer aansluit mogelijkheden verkrijg. Ik kom voor mijn werk op diverse plekken waar ik mijn laptop moet aansluiten op de daar beschikbare kabels en aansluitingen.
"

ik ben benieuwd waarmee ze op de proppen komen, ik vermoed zomaar dat dit duurder wordt voor de zaak dan mijn voorgestelde oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Qua HP gaan ze dan waarschijnlijk naar de ZBook lijn, iets in de trend van een Fury G7. Dan mogen ze het budget wel rekken naar €3k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
het lijkt inderdaad een Zbook te worden met mijn eerder genoemde specs.
er zit een Full HD scherm in, kan i.c.m. de Geforce RTX 2070 8GB ook een beetje fatsoenlijk gegamed worden de komende tijd? ik hoef niet de hoogste grafische instellingen maar wel gewoon soepel beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Het is onderstaande configuratie geworden :)
Dank voor alle input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jd_YiAmjTNskIHs6JCXzRPNYDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcYkLfxePSP1PrkW67gjpvsO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Dat valt nog best mee voor een ZBook. Maar iets boven het budget.
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
hjkv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:05:
Dat valt nog best mee voor een ZBook. Maar iets boven het budget.
Veel plezier ermee!
Thanks!
Houdt er wel rekening mee dat bovenstaande bedragen allemaal Excl. 21% btw zijn ;)
totale som is dus 2943 euro in de BTW.

Lang leve zakelijke spullen, zoveel geld zou ik zelf nooit besteden aan een laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Weet ik, maar 2400 ex voor een dikke ZBook vind ik best een beschaafd bedrag.
Ik zit in de refurb laptops en ik krijg regelmatig units binnen die nieuw 3000-3500 ex waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
De SKIKK Green 15 Pro voldoet aan de eisen. Een laptop die ik laatst zelf overwoog omdat hij heel stil zou zijn (wilde zelf toch een krachtigere kaart).

De nieuwe generatie Lenovo Ideapad 5 Pro is ook iets dat je interessant kunt vinden, maar daarop is het nog heel even wachten.
Pagina: 1