LED 12V dimbare badkamerspots flikkeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanGraus1995
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01-2021
Beste mede-forum leden,

Voor mijn badkamer heb ik 6 12V dimbare spots in het plafond zitten. Deze hangen achter een dimmer met faseafsnijding en een 12V voeding die ook fase-afsnijding ondersteund.

Als ik de verlichting volledig dim of open draai, gaat deze flikkeren. Ik las al dat ik dit kon oplossen met een dim stabilisator, maar moet deze dan primair of secundair?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dimmer: ECO-DIM.04
Trafo: Osram HTM 70VA 230V
Leds: Osram Parathom GU4 MR11 3.2W 927 36D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

dimstabilisator primair en secundair toegevoegd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ligt er vooral aan wie de boosdoener is. Je last is officieel net te laag voor de HTM. Maar goed, minimale last zegt met ledjes (waar dus elektronica in zit) echt niet alles.

Wel bijzonder dat het juist ook gebeurd als je hem vol open zet overigens. Dat suggereert meer de dimmer dan de voeding. Je zou wat kunnen uitsluiten door de dimmer eens te overbruggen. Ben je dan van het knipperen af dan is het knipperen op maximale waarschijnlijk door de dimmer. Al die bypasses en compensatoren zijn in de regel juist voor de dimmer bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanGraus1995
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01-2021
Hey, bedankt voor je reactie.

Als ik inderdaad een normale wipschakelaar er tussen zet, is er niks aan het handje en werkt het prima. Heb voor een 10-tje even wat halogeen spotjes besteld van 10W, dus 60W totaal, eens zien wat dat brengt.

Zelf vermoed ik inderdaad dat de combinatie van deze dimmer met de led spots niet heel lekker samen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is natuurlijk een samegeraapt zooitje: je LED's zijn niet dimbaar, je gebruikt een halogeentrafo. De dimmer is dan wel weer een LED dimnmer, maar bij gebruik van een halogeen trafo heeft dat geen zin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dacht even, zou ik het meest voor de hand liggende gemist hebben? Nu is Osram zelf (als website) helaas niet zo duidelijk in lamp info als Philips, maar het (linkje) lijken mij wel degelijk dimbare lampjes. In de niet dimbare serie bestaat de 3,2W niet.
je gebruikt een halogeentrafo.
Op zich waar maar hij wordt ook als led voeding verkocht. Ook Philips/Signify en Osram/Ledvance gebruiken de HTM 70 voor led dimmer tests.

Helaas staat de ECO-DIM niet in de lijst met geteste dimmers.