Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:13
Mijn vraag
Ik merk dat als mijn cpu fans sneller gaan mijn casefans op kanaal 3 in snelheid afnemen, dit zijn de uitblazende fans.
De intake fans (beide op een eigen kanaal) hebben dit niet.
Alle 3 de kanalen van de casefans worden aangestuurd door de max temp van de CPU of GPU.

Bijgevoegd heb ik een stukje grafiek waarop de RPM's te zien zijn bij een stresstest. Dit gebeurt ook bij normale toename van de CPU fans, niet alleen bij een stresstest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jp4bRI9_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

De blauwe lijn zijn de CPU fans, de roze de uitblazende casefan, en oranje en groen de inblazende casefans.

Zodra de CPU fans vertragen klimt de RPM's van de uit-fans terug naar dezelfde als de in-fans.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Dat is inderdaad vreemd gedrag. Hoe gedraagt je systeem als je die fan op kanaal 3 niet hebt?

Mijn eerste ingeving zou bijna zijn dat het vermogensgerelateerd is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Welke software gebruik je voor je fans, Argus toevallig?
Welk moederbord heb je?
Wat is je fan setup en op welke headers is alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Netjes hoor, met een grafiekje er bij.

Ik zou toch de koppeling met de cpu en gpu temperatuur er even afhalen, denk dat er daar iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:03:
Dat is inderdaad vreemd gedrag. Hoe gedraagt je systeem als je die fan op kanaal 3 niet hebt?

Mijn eerste ingeving zou bijna zijn dat het vermogensgerelateerd is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Welke software gebruik je voor je fans, Argus toevallig?
Welk moederbord heb je?
Wat is je fan setup en op welke headers is alles aangesloten?
als ik kanaal 3 op 0% zet (dan heeft hij nog steeds 600 rpm), ook dan dipt de RPM als ik de CPU fan versnel

Ik gebruik inderdaad argus.
Ik heb een MSI B550 Tomahawk

Ik heb een Scythe CPU koeler met 2 fans op de CPUFAN poort.
2 Coolermaster fans op kanaal 3 voor de outtake(1x boven en 1x achter).
1 Coolermaster fan op kanaal 4 voor intake(voorkant).
1 Coolermaster fan op kanaal 5 voor intake(voorkant).
WEBGAMING schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:36:
Ik zou toch de koppeling met de cpu en gpu temperatuur er even afhalen, denk dat er daar iets mis gaat.
Ook via manual control verandert er niks, als ik de casefan op een vaste output heb staan en ik zet de CPU fan hoger, dan zakt het aantal RPM's de grafieken lijken wel een inverse van elkaar.

EDIT: Zou het kunnen dat een van de fans van mijn CPU de achterste outtake fan fysiek beïnvloed via de airflow?

[ Voor 4% gewijzigd door xAnarchyBaS op 13-01-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Zou het kunnen dat een van de fans van mijn CPU de achterste outtake fan fysiek beïnvloed via de airflow?
Met luchtstroom alleen niet.

Heb je al geprobeerd je fans op een ander kanaal aan te sluiten? Volgens de handleiding zou je 6 case fan headers moeten hebben.
Op welke stand staan die? DC of PWM?
Welke fans heb je specifiek.

Je bent weinig specifiek over je hardware tot dusver helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Misschien dat je uitblazende casefan meer tegendruk krijgt als de CPU fan harder gaat draaien?
Dat zou wellicht kunnen als ze tegen elkaar aan staan te blazen?

Als ze namelijk vlak achter elkaar zitten EN ze blazen dezelfde kant op, dan zou ik precies het tegenovergestelde verwachten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooie grafiek erbij maar zonder schaal wordt het moeilijk in te schatten hoe groot het snelheidsverschil is. Mogelijk is het maar een klein verschil en lijkt het groot door de schaal van de grafiek?

Worden je ventilators via PWM of spanningswijziging aangestuurd? Met PWM gaat je moederbord pulsen van 12V geven om de ventilators trager te doen draaien in plaats van gewoon de spanning te verlagen. Dit heeft als voordeel dat je de ventilators er meestal trager mee kan laten draaien zonder dat ze stilvallen maar niet elke ventilator of fan aansluiting ondersteunt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Alle fans zijn PWM ingesteld.
Het betreft Cooler master MF120 fans

Ik heb nu iedere fan op een eigen kanaal aangesloten, de yolk (y-splitsing) er tussen uit gehaald.

Nu is de conclusie dat inderdaad de out-CPU-fan de casefan beïnvloed.
Ik heb die fan even losgekoppeld en vervolgens de CPU fan(dus alleen de voorste) op 100% gezet.
Toen draaiden alle fans heel netjes even snel. Dus ik denk dat die 2 fans erg dicht op elkaar staan. Zolang dit het probleem is heb ik er geen moeite mee. Maar ik weet nu wel waarom die ene fan raar doet.

Edit: Ik heb even gecheckt, de achterste fan van de CPU zit goed om geïnstalleerd, maar de fans draaien in tegengestelde richting. Misschien dat dat iets doet, maar ik denk dat de magneetvelden daar niet sterk genoeg voor zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door xAnarchyBaS op 13-01-2021 16:54 ]

Pagina: 1