Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
Mijn vraag
Wij hebben een mooie design lamp waar twee LED-drivers in zitten. Deze zijn helaas niet dimbaar. Ik zou deze graag vervangen door dimbare modellen zodat ik deze via een ZigBee dimmer kan aansturen. Ik zou graag zeker zijn van de componenten die ik koop zodat ik de lamp niet kapot maak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De twee dimmers zijn de volgende:
HEP LCD 36W700 UNI
Inventronics EUC 026S070PS

De bedoeling zou dus zijn om er een ZigBee dimmer voor te steken zodat de lamp mee kan werken in het systeem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zou nog even verder onderzoek doen..

Die inventronics driver neemt een analoog 0-10v signaal en zet dit om naar een output percentage (10-100%)
In geval van de inventronics driver heb je nog een printje nodig dat met zigbee verbindt en een 0-10v signaal er uit gooit om die driver te kunnen dimmen.

Die HEP LCD is een niet-dimbare constant current driver.

*edit foutieve info*

[ Voor 11% gewijzigd door Point.Flare op 13-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Ik had al gezien dat er een rare combinatie van drivers in zit. Feit is dat er nu geen mogelijkheid is om een extra draad te trekken. Vandaar het idee om de drivers te vervangen en de zigbee dimmer ervoor te zetten.

Ondertussen al contact gehad met de fabrikant en die hebben het leuke idee om de lamp op te sturen naar Spanje om daar de drivers te vervangen. De kosten vertellen ze me er wel niet bij 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Kr7Br schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:55:
Ik had al gezien dat er een rare combinatie van drivers in zit. Feit is dat er nu geen mogelijkheid is om een extra draad te trekken. Vandaar het idee om de drivers te vervangen en de zigbee dimmer ervoor te zetten.

Ondertussen al contact gehad met de fabrikant en die hebben het leuke idee om de lamp op te sturen naar Spanje om daar de drivers te vervangen. De kosten vertellen ze me er wel niet bij 🥴
Wat zit er nu in dan? De twee drivers die je linkt? Ik word niet helemaal wijs uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Ah, sorry: nu zitten er de twee drivers die ik oplijst. Ik ben op zoek naar twee vervangdimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Kr7Br schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:25:
Ah, sorry: nu zitten er de twee drivers die ik oplijst. Ik ben op zoek naar twee vervangdimmers.
De Zigbee controller die je linkt gaat in ieder geval niet werken met je armatuur, verwacht ik. Je zou eerder een zigbee controller/driver kunnen pakken die geschikt is voor jouw benodigde output.

Daarnaast weet ik niet wat er exact in je lamp zit, want beide driversheets zijn overkoepelende sheets. Wat is het voltage van de LED chips. Hoeveel Watt zijn de drivers (apart). Misschien kan je ze wel vervangen voor één enkele driver. Ik zit niet in waarom je zo'n vage combi moet hebben. Tenzij ze een soort combi hebben gemaakt om op het gevraagde wattage te komen (zeg dat je 60 watt verbruikt en je hebt een 40W en een 20W driver). Of misschien chips op verschillende voltages. Het zijn mij teveel vraagtekens om definitief antwoord op te geven. Ik kan je enkel in de goede richting duwen. Dan mag je zelf je design lamp opblazen.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 13-01-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:21
Je moet op zoek naar naar 2 constant current dimbare leddrivers met een output van 700mA, aangezien dat de uitgangsstroom is van je drivers (controleer dat voor de zekerheid even).

In tegenstelling tot wat @Point.Flare is die Zigbee dimmer geen driver. En is bedoelt om 230V Led achter te hangen. Dus bijvoorbeeld een normale E27 ledlamp. Maar dat mag ook een dimbare leddriver.

Deze kun je dus wel toepassen op dimbare leddrivers zolang ze voldoen aan dezelfde eisen van je huidige drivers.

[ Voor 47% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

S-te-fan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:39:
Je moet op zoek naar naar 2 constant current dimbare leddrivers met een output van 700mA, aangezien dat de uitgangsstroom is van je drivers (controleer dat voor de zekerheid even).

In tegenstelling tot wat @Point.Flare is die Zigbee dimmer geen driver. En is bedoelt om 230V Led achter te hangen. Dus bijvoorbeeld een normale E27 ledlamp. Maar dat mag ook een dimbare leddriver.

Deze kun je dus wel toepassen op dimbare leddrivers (willekeurige vondst)
Dan heb ik iets niet goed gelezen. Ik ging af op "ROBB Smarrt Inbouwdimmer Zigbee 400W". Stukje uit mijn reactie verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Let wel, ik ken het merk niet. Maar deze lijkt te voldoen
https://www.rwinshop.nl/p...r-constant-current-700-ma

Heeft een constant current van 700mA en een voltage output van 24-52V.

Alleen die huidige inventronics driver kan iets lager (19V). Maar wellicht kun je nu meten welk voltage die secundair heeft om te controleren of deze vervangen kan worden.

Zolang de secundaire stroom ongeveer gelijk is (iets lager gaat de led gewoon minder fel branden, iets hoger is wat minder goed voor de led) en de secundaire voltage in de juiste range ligt dan voldoet de dimbare driver al.

[ Voor 22% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Merci voor de informatie. Hiermee ben ik al heel wat wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Mogelijk kun je zoeken naar LED-drivers met een 0-10 VDC input. Dan kun daar een 0-10 VDC Zigbee dimmer op aansluiten.

Ik heb hier in huis een aantal led spots op een centrale LED-driver aangesloten. De LED-driver wordt aangestuurd met een 0-10 VDC Zwave dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Owkay, ondertussen al wat bijgelezen en wat wijzer geworden. Ook de lamp nog eens van dichtbij bekeken en de specificaties nauwkeuriger bestudeerd. Het armatuur bestaat uit drie delen. Elk deel heeft een eigen led-lamp. Twee ervan hangen aan de ene driver, ééntje aan de tweede. Alle drie de LED lampen werken op 700mA, maar hebben een ander formaat:
Paneel 1: 8.7W
Paneel 2: 13W
Paneel 3: 17W

Dit weekend demonteer ik de lamp nog eens om te zien welke panelen er aan welke driver vast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ben eigenlijk inmiddels wel eens nieuwsgierig naar de lamp, met 3 panelen op een lamp waarin ook nog eens 2 verschillende type drivers zitten gemonteerd.

Vermoedelijk zit paneel 1 en 2 op een driver, en paneel 3 apart.
Dan heb je driver 1 op ongeveer 32V, en driver 2 op 25V.

Zolang je driver die voltages (wat ze nu ook doen) kan uitsturen bij 700mA ga je zeker een vervanger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkGEzNNAdZgS9u5Sga-vOrlZKEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcMeaWtWaiNxGZjZSJzCnSky.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de armatuur. Geen tijd gehad dit weekend om die eens los te maken, maar ik vermoed dat 1 en 3 samen zitten (samen 36V wat binnen de range van de HEP valt) en 2 apart (18,5V wat net ongeveer het minimum van de Inventronics is).

Nog één vraagje: is het enkel de driver van LED-lampen die de dimbaarheid bepaalt? Dus de diodes zelf moeten niet speciaal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Kr7Br schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:10:
[Afbeelding]
Dit is de armatuur. Geen tijd gehad dit weekend om die eens los te maken, maar ik vermoed dat 1 en 3 samen zitten (samen 36V wat binnen de range van de HEP valt) en 2 apart (18,5V wat net ongeveer het minimum van de Inventronics is).

Nog één vraagje: is het enkel de driver van LED-lampen die de dimbaarheid bepaalt? Dus de diodes zelf moeten niet speciaal zijn?
In principe is alle led dimbaar inderdaad, zolang er maar de juiste driver voor zit.
Pagina: 1