Niko Draadloze Slimme Hub

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01-2024
Hallo,

Wij zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwe woning.
Uiteraard mag domotica hier niet in ontbreken.

Na veel zoeken en lezen over KNX, Loxone, Busch Free@Home etc.
Heb dus ook al veel mooie dingen gezien.
Ik twijfel echter aan de noodzaak, maar eigenlijk ook de last van een bekabeld systeem.

Nu heb ik mij ogen laten vallen op het draadloze systeem van Niko.
Wij zijn beide zeer te spreken over het uiterlijk van de schakelaars, dat is al een hele drempel voor de partner ;)
Op deze manier kan ik ook makkelijker bijvoorbeeld beginnen in 2 kamers of de gehele beneden verdieping, en dat later uitbreiden naar de gehele woning.

Ik heb ondertussen ook wat geprutst met programmeren, maar dat lijkt echt super makkelijk te gaan.
Nu viel het mij op dat in de programeer software ook benoemt wordt dat er deurcommunicatie gekoppeld kan worden aan Niko draadloze slimme hub?
Ik kan hier echter nergens iets over terug vinden?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gaat het dan over een deurcommunicatie systeem van Niko, of bijvoorbeeld een google nest?

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom heb je voor Niko gekozen (behalve dan voor de schakelaars) ? In alle opzichten lijkt het inferieur dan meer gangbare oplossingen zoals Hue (waar ook vergelijkbare Niko schakelaars voor zijn) en je andere optie KNX.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 12-01-2021 16:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
DukeBox schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:07:
Waarom heb je voor Niko gekozen (behalve dan voor de schakelaars) ? In alle opzichten lijkt het inferieur dan meer gangbare oplossingen zoals Hue (waar ook vergelijkbare Niko schakelaars voor zijn) en je andere optie KNX.
Minder gangbaar, true, althans in NL. Bij onze zuiderburen is dat toch anders.
Maar inferieur? ik ben benieuwd naar je redenering.

Buiten dat je met een met een vendor lock-in zit ( buiten het gebruik van IFTTT) lees ik eigenlijk geen negatieve verhalen over de functionaliteit en werking van de verschillende modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Petertje1982 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:16:
Maar inferieur? ik ben benieuwd naar je redenering.
Closed source, geen API, geen 3rd party ondersteuning en alles is duurder dan vergelijkbare (in mijn ogen betere) alternatieven. Je ziet ook heel vaak bij dit soort producten dat het bijzaak is en als er niet genoeg (lees: veel) geld uit komt er al helemaal geen geld (meer) in gaat qua ontwikkeling.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje1982
Ok, inferieur heeft bij mij meer met kwaliteit dan met mogelijkheden.
Maar goed, kritisch zijn mag natuurlijk.

De API is overigens afgelopen jaar wel vrijgegeven, ook voor de thuishobbyist.
Ik heb overigens niet de wens om iets met een API te gaan doen, los van welke oplossing er wordt gekozen.

3th party, dat is inderdaad niet heel uitgebreid, maar ik zou bijvoorbeeld prima onze Sonos speakers in 3 verschillende ruimtes moeten kunnen bedienen, dat geld ook voor Bose. En dat wordt steeds verder uitgebreid.

Wat betreft ontwikkelingen heb ik contacten met een installateur die louter Niko installeerd en ook in het ontwikkel team zit. Er zou nog veel meer functionaliteit aankomen.

Het risico dat een kleine leverancier, waarbij domotica wel hoofdzaak is, omvalt is overigens misschien nog wel groter, zeker in deze tijden.

Maar terug naar de hoofdvraag:

Heeft er iemand ervaring met de connecte tussen de Niko Draadloze Slimme Hub en een deurcommunicatie systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 10:55
Petertje1982 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:36:
Ik twijfel echter aan de noodzaak, maar eigenlijk ook de last van een bekabeld systeem.
Nu vraag ik me af welke last je ziet bij een draadloos systeem?
Als je een nieuw huis bouwt of een grondige renovatie doet dan is de keuze voor een bedraad systeem meer dan logisch. Draadloze systemen hebben hun nadelen (iets minder betrouwbaar, wildgroei aan standaarden en fabrikanten waardoor zaken vaak niet goed samenwerken, etc etc) maar als je niet wil slijpen of breken dan wegen die nadelen daar wel tegen op. Een degelijk bedraad systeem gaat tientallen jaren mee en als je voor een beetje open systeem hebt gekozen dan kun je nog steeds naar hartelust uitbreiden over de jaren, ook draadloos als je ergens geen (bus)kabel voorzien had.
Petertje1982 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:26:
Wat betreft ontwikkelingen heb ik contacten met een installateur die louter Niko installeerd en ook in het ontwikkel team zit. Er zou nog veel meer functionaliteit aankomen.
[...]
Heeft er iemand ervaring met de connecte tussen de Niko Draadloze Slimme Hub en een deurcommunicatie systeem?
Heeft jouw installateur dan geen antwoord op die vraag?
Op het forum bouwinfo.be zit een installateur van oa Niko die meestal wel binnen de 1 of 2 dagen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
Wij zijn ook bezig met de bouw van een woning en zijn nu aangekomen bij het onderdeel domotica. In principe zijn onze wensen vrij eenvoudig:

- schakelen lichten;
- video deurbel;
- zonwering buitenzijde;
- beveiligingscamera's.

Wij kijken serieus naar Niko en naar Kaku maar ik twijfel wat de toekomst heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02-2024
Ben momenteel opties aan het bekijken en wou even inpikken op jouw suggestie.
Ik ken Hue enkel van Philips Smart lights, zijn er dan ook slimme stopcontacten etc voor?
Kan je een goed startpunt suggereren?

Wat is een goed startpunt betreffende KNX?
https://shop.loxone.com/nlnl/
Pagina: 1