Beste tweakers,
Ik heb een NAS (TrueNAS) met daarin wat harde schijven.
Nu heb ik daar in TrueNAS een pool op gemaakt die effectief 4 TB heeft.
Ik heb echter gelezen, dat je een pool niet meer dan 80% mag toewijzen ivm overhead/block storage.
En je mag hem zelfs niet meer dan 50% toewijzen wanneer je er een iSCSI volume op wilt draaien.
Dit laatste doe ik.
Dus ik heb een pool van 4 TB.
Met daarop een ZVOL van 1 TB gemaakt om klein te beginnen. Ik kon immers groeien tot 2 TB om aan de 50% regel te voldoen.
Nu zie ik echter dat door de tijd heen het ZVOL gegroeid is tot over 2 TB.
En de opslag in het iSCSI volume die op dit ZVOL staat is slechts 500 GB.
- Ik heb een boel snapshots, maar als ik die verwijder zie ik geen grote afname in gebruik (5% na verwijderen van een heleboel snapshots)
- Ik heb het iSCSI volume wel redelijk vaak volgepompt en weer opgeschoond, is dat wellicht de oorzaak?
Na veel Google werk kom ik terecht in rekenmodellen en aanverwante zaken, maar geen uitleg hoe en waarom mijn ZVOL zo uit zijn voegen barst.
Kan iemand dit verklaren/uitleggen?
Ik heb een NAS (TrueNAS) met daarin wat harde schijven.
Nu heb ik daar in TrueNAS een pool op gemaakt die effectief 4 TB heeft.
Ik heb echter gelezen, dat je een pool niet meer dan 80% mag toewijzen ivm overhead/block storage.
En je mag hem zelfs niet meer dan 50% toewijzen wanneer je er een iSCSI volume op wilt draaien.
Dit laatste doe ik.
Dus ik heb een pool van 4 TB.
Met daarop een ZVOL van 1 TB gemaakt om klein te beginnen. Ik kon immers groeien tot 2 TB om aan de 50% regel te voldoen.
Nu zie ik echter dat door de tijd heen het ZVOL gegroeid is tot over 2 TB.
En de opslag in het iSCSI volume die op dit ZVOL staat is slechts 500 GB.
- Ik heb een boel snapshots, maar als ik die verwijder zie ik geen grote afname in gebruik (5% na verwijderen van een heleboel snapshots)
- Ik heb het iSCSI volume wel redelijk vaak volgepompt en weer opgeschoond, is dat wellicht de oorzaak?
Na veel Google werk kom ik terecht in rekenmodellen en aanverwante zaken, maar geen uitleg hoe en waarom mijn ZVOL zo uit zijn voegen barst.
Kan iemand dit verklaren/uitleggen?
:strip_exif()/f/image/rosv1OP0Xv47iwF2dKLnnGg9.jpg?f=fotoalbum_large)