Radiatoren aanlaten in de winter?

Pagina: 1
Acties:

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02-2025
Is het verstandig om radiatoren een beetje aan te laten als het koud is in grote vertrekken waar je nauwelijks bent?
Het gaat om een aangrenzende schuur met een nogal hoog plafond, waar het in de winter steenkoud is. Ik vroeg mij af of de temperatuur van die ruimte veel invloed heeft op de kamer die eraan grenst?
Bestaan er ook zuinige en veilige (elektrische) warmtebronnen die je lang achter elkaar kunt gebruiken en die misschien minder verspillen dan stoken?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Deantje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:14:
Is het verstandig om radiatoren een beetje aan te laten als het koud is in grote vertrekken waar je nauwelijks bent?
Tenzij je anders vochtproblemen krijgt of de boel bevriest; nee.
Het gaat om een aangrenzende schuur met een nogal hoog plafond, waar het in de winter steenkoud is. Ik vroeg mij af of de temperatuur van die ruimte veel invloed heeft op de kamer die eraan grenst?
Hoe kunnen we hiervandaan nou ruiken wat de isolatiewaarde van die muur is :?
Bestaan er ook zuinige en veilige (elektrische) warmtebronnen die je lang achter elkaar kunt gebruiken en die misschien minder verspillen dan stoken?
Ja, een airco.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:19
...
...
hoe dik is de tussenmuur?
met spouw? en hoeveel m2 is die muur groot?
Dan kan je inschatten hoeveel warmte je verliest van je leefruimte aan de schuur, al zal die dan eigenlijk wel vorstvrij blijven in huidige winters.(Nederland)

gewaarwordingshorizon

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn gok is dat het wel degelijk invloed zal hebben; tussenmuren zijn vaak minder goed geïsoleerd dan buitenmuren. Als het steenkoud in die schuur is, dan is er een kans dat je radiatoren bevriezen. Let op dat het vlak tegen de muur nog wel eens kouder kan zijn dan in het midden van de kamer. Ik heb zelf eens een radiator bevroren gehad die tegen een halfsteens muur zat, terwijl het in de kamer zelf boven nul was.

En electrisch verwarmen lijkt me alleen goedkoper dan stoken als je zonnestroom over hebt.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
P_Tingen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:54:
Mijn gok is dat het wel degelijk invloed zal hebben; tussenmuren zijn vaak minder goed geïsoleerd dan buitenmuren. Als het steenkoud in die schuur is, dan is er een kans dat je radiatoren bevriezen. Let op dat het vlak tegen de muur nog wel eens kouder kan zijn dan in het midden van de kamer. Ik heb zelf eens een radiator bevroren gehad die tegen een halfsteens muur zat, terwijl het in de kamer zelf boven nul was.

En electrisch verwarmen lijkt me alleen goedkoper dan stoken als je zonnestroom over hebt.
Met een warmtepomp (airco) is het 'elektrisch' verwarmen in het Nederlandse klimaat en de huidige energieprijzen voordeliger dan verwarmen met gas. Maar dan moet je wel eerst de investering doen.

Het lijkt me voor een ruimte die nauwelijks gebruikt wordt praktischer om (enkele van) de bestaande radiatoren in de ruimte te voorzien van thermostaatknoppen en die dan in te stellen op vorstbeveiliging. Dan wordt de ruimte vanzelf een beetje verwarmd zodra de temperatuur onder de 5 a 7 graden mocht komen, mits uiteraard de CV-ketel (geregeld) aan springt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.