Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem voor Kodi, Homeassistant en wat server programmas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkFirm
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-01-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Op het moment heb ik Home Assistant draaien in een VM op een oude laptop met Linux Mint en dat begint langzaam te worden dus ik wil graag een beter systeem hebben voor mijn Home Assistant. Ook zou ik het dan graag wat uitgebreider aanpakken zoals het draaien van docker containers met Home Assistant, Traefik, Authelia, Portainer, Nextcloud en dat soort dingen.

Ook zou ik het systeem graag kunnen aansluiten op mijn 4k HDR10 tv en daarop films + series streamen met Kodi in 4k, HDR zou een mooie bonus zijn maar voor wat ik heb gelezen werkt HDR nog niet op linux.

Ik heb de intel NUC NUC6CAYH genoemd zien worden voor 4k Kodi maar is die dan ook sterk genoeg om de rest van de dingen te draaien die ik eerder genoemd heb.

2e handse optiplex systemen worden ook genoemd voor het draaien van een thuis server maar nooit in combinatie met 4K Kodi, zou een Dell Optiplex 7010 met Intel i5-3470T goed genoeg zijn voor wat ik wil?

Of moet ik gaan voor een Vero4K+ (lijkt uitverkocht te zijn) of een Odroid n2(+) + een simpelere NUC of 2e hands Optiplex voor de niet Kodi dingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik hoop dat dit gaat lukken voor maximaal 200 euro maar als het wat meer zou kosten is dat ook mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

De form factor van de intel NUCs spreken mij wel aan en ook zou ik het stroomverbruik graag zo laag mogelijk houden

Wat verwacht je van ons?[i]

Mij vertellen of wat ik wil eigenlijk wel mogelijk is voor mijn budget en mij vertellen wat de beste oplossing is, 1 systeem dat alles doet of dat ik beter kan gaan voor een combinatie van een Vero4k/Odroid n2 en een los systeem voor de thuis server.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 14:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij wordt 4k ondersteund door de onboard GPUs vanaf de 7th GEN Intel CPUs via Display port. De HDMI poorten van de NUC of Optiplex 7010 gaan je 4k geven met 30 Hz.

Dan weet je in ieder geval hoe oud je systeem mag zijn. Dan is even de vraag welke codecs etc.

Een i3-7100U (in mijn Nuc 7th gen) kan wel 4k afspelen, maar niet alle 4k x265 bestanden. Geen idee waar precies de limitatie ligt.
Nu hangt de NUC via HDMI aan een receiver en vind ik 1080p voldoende, dus heb ik er verder niet meer naar gekeken. De CPU zal dus sneller moeten zijn. Daar kun je vast mooie vergelijkingen voor vinden.

Voor je andere use cases: Tja, dat kan zo zwaar en licht zijn als je zelf wilt. Normaal hebben die features niet veel invloed op de CPU dus zou dat al snel moeten gaan.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De NUC's met een gen 10 processor hebben een HDMI 2.0b poort die 2160p @ 60Hz ondersteunt. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)

De pricewatch: Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i7FNH (EU-stekker) is een stuk krachtiger, maar dan is de Ryzen NUC ook weer interessant: pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM. Die heeft ook een stuk meer grafische kracht.

[ Voor 43% gewijzigd door Djarune op 12-01-2021 12:54 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Volgens dit paper van Intel heb je temninste een zevende generatie processor nodig, naast een OS wat HDR ondersteunt, en HDMI 2.0/DP 1.3 of beter. Tweedehands wordt dat een uitdaging voor minder dan 200 euro, de meeste systemen die ik zo snel zie komen niet hoger dan een zesde generatie Core i5...
Update: LarkBox Pro de kleinste 4K Mini-PC aangeboden in V&A?

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 12-01-2021 12:57 . Reden: V&A vondstje ]

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:23
Waarom niet een andere route bewandelen en kiezen voor een Nvidia Shield voor Kodi en een Rasberry Pi 4 als docker host voor je Homeassistant en andere containers.

• Hann1BaL

Hann1BaL

@mr.DJ95 heeft een zeer goed punt.
Ergens begrijp ik dat je denkt het verbruik laag te kunnen houden, maar een rpi4 en shield gebruiken zeer weinig en zijn ook eenvoudiger apart te configureren.

Ik zou zeker overwegen dit pad te bewandelen.

• MarkFirm
Bedankt voor alle reacties.
Hann1BaL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:57:
Volgens mij wordt 4k ondersteund door de onboard GPUs vanaf de 7th GEN Intel CPUs via Display port. De HDMI poorten van de NUC of Optiplex 7010 gaan je 4k geven met 30 Hz.

Dan weet je in ieder geval hoe oud je systeem mag zijn. Dan is even de vraag welke codecs etc.

Een i3-7100U (in mijn Nuc 7th gen) kan wel 4k afspelen, maar niet alle 4k x265 bestanden. Geen idee waar precies de limitatie ligt.
Nu hangt de NUC via HDMI aan een receiver en vind ik 1080p voldoende, dus heb ik er verder niet meer naar gekeken. De CPU zal dus sneller moeten zijn. Daar kun je vast mooie vergelijkingen voor vinden.

Voor je andere use cases: Tja, dat kan zo zwaar en licht zijn als je zelf wilt. Normaal hebben die features niet veel invloed op de CPU dus zou dat al snel moeten gaan.
Is het ooit nodig om hoger dan 30hz te gaan voor het kijken van 4k films en series? Hoef nooit te gamen op dit apparaat.
Djarune schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:52:
De NUC's met een gen 10 processor hebben een HDMI 2.0b poort die 2160p @ 60Hz ondersteunt. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)

De pricewatch: Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i7FNH (EU-stekker) is een stuk krachtiger, maar dan is de Ryzen NUC ook weer interessant: pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM. Die heeft ook een stuk meer grafische kracht.
Bedankt voor de suggesties dit is allemaal even wat duurder dan ik had gehoopt maar ga er wel even serieus naar kijken.
martyw schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:55:
Volgens dit paper van Intel heb je temninste een zevende generatie processor nodig, naast een OS wat HDR ondersteunt, en HDMI 2.0/DP 1.3 of beter. Tweedehands wordt dat een uitdaging voor minder dan 200 euro, de meeste systemen die ik zo snel zie komen niet hoger dan een zesde generatie Core i5...
Update: LarkBox Pro de kleinste 4K Mini-PC aangeboden in V&A?
Ja het lijkt er niet op dat HDR ook kan lukken op een systeem dat op linux draait maar bedankt voor de link naar dat apparaatje, die zal ik zeker overwegen.
mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:01:
Waarom niet een andere route bewandelen en kiezen voor een Nvidia Shield voor Kodi en een Rasberry Pi 4 als docker host voor je Homeassistant en andere containers.
Is de Nvidia shield non pro goed genoeg voor4kHDR of moet ik dan de pro hebben? En ik heb gelezen dat het word afgeraden om Home Assistant te draaien op een Pi met SD kaart. Hoeveel zou het ongeveer kosten om een externe SSD toe te voegen?

En heeft iemand hier ervaring met het draaien van CoreElec op en S905X3 android tv box, die ben ik namelijk ook tegengekomen als 4khdr kodi optie.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:23
Nvidia Shield (non-pro) is ruim voldoende voor 4K en HDR, ik kijk mijn 100GB films over het netwerk op mijn Nvidia Shield zonder problemen.

Mooiste is inderdaad een SSD aan je Pi hangen, heel simpel. Dit werkt met een USB naar Sata kabel van een paar euro, lastigste is een geschikte case vinden. Booten via de SSD kan uiteraard ook waardoor je het risico op corruptie minimaliseert.

Je kan ook kiezen door je OS te runnen van je SD kaart maar je applicatie date/volumes op te slaan op je SSD. Zo heb ik het momenteel.

• Hann1BaL

Hann1BaL

MarkFirm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:35:
Bedankt voor alle reacties.

[...]
Is het ooit nodig om hoger dan 30hz te gaan voor het kijken van 4k films en series? Hoef nooit te gamen op dit apparaat.
Tja, dat kun je zelf het beste bepalen :)
Daar zijn de meningen altijd wel over verdeeld. Maar nogmaals: het werkt wel via DP en dat kun je weer omzetten naar HDMI.

• MarkFirm
mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:44:
Nvidia Shield (non-pro) is ruim voldoende voor 4K en HDR, ik kijk mijn 100GB films over het netwerk op mijn Nvidia Shield zonder problemen.

Mooiste is inderdaad een SSD aan je Pi hangen, heel simpel. Dit werkt met een USB naar Sata kabel van een paar euro, lastigste is een geschikte case vinden. Booten via de SSD kan uiteraard ook waardoor je het risico op corruptie minimaliseert.

Je kan ook kiezen door je OS te runnen van je SD kaart maar je applicatie date/volumes op te slaan op je SSD. Zo heb ik het momenteel.
Top ik heb hier nog een ssd liggen. Nvidia shield + een Pi valt ook mooi binnen mijn budget, zou een lower end 2e handse NUC vergelijkbaar zijn met een Pi4 want ik vind die kwa vormgeving wel een stuk leuker.
Hann1BaL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Tja, dat kun je zelf het beste bepalen :)
Daar zijn de meningen altijd wel over verdeeld. Maar nogmaals: het werkt wel via DP en dat kun je weer omzetten naar HDMI.
Ik dacht dat bijna alle films sowieso 30fps of minder waren of is dat tegenwoordig anders?

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 15:46
Ik ben eigenlijk op zoek naar precies hetzelfde, een 4K HDR mediaspeler waar ik ook Home Assistant op kan draaien.

Ik heb nu al een tijdje de Vero 4k+ maar dat is qua tweaken toch echt wat lastiger in mijn ervaring. De support van Vero en het daarbij horende OSMC is wel echt uitmuntend, ik krijg meestal binnen een paar uur antwoord van de developers op het support forum. Zie hier een voorbeeld van hoe lastig het kan zijn om bijvoorbeeld Bazarr te installeren op de Vero 4k+. Geweldige support, maar het is me na al die tijd vooralsnog niet gelukt. Op de ODROID heb je dit binnen 1 minuut voor elkaar.

Vooralsnog lijkt de ODROID N2+ de beste optie qua mediaspeler icm Kodi. De reden hiervoor wordt uitvoerig besproken in dit topic:

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916

Voor de ODROID N2+ wordt geadviseerd om er Coreelec op te installeren. Ik vraag me dan wel af hoe je er vervolgens Home Assistant op zet. Dingen zoals Sonarr, Radarr en Transmission kun je eenvoudig installeren met behulp van bijvoorbeeld de Thoradia repo. Maar hoe je er dan het best Home Assistant naast kan zetten ben ik wel benieuwd naar

[ Voor 30% gewijzigd door coendeurloo op 12-01-2021 14:30 ]

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10 16:13
MarkFirm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:26:

Ik dacht dat bijna alle films sowieso 30fps of minder waren of is dat tegenwoordig anders?
Nog steeds in bijna alle gevallen 23.976 ~~ 24. Er zijn een aantal films die 60 FPS hebben, waaronder bijvoorbeeld Gemini Man van 2019, die is óók uitgebracht op een HFR als 4K.
Pagina: 1