Authenticator keuze/vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil een Authenticator app gaan gebruiken om mijn digitale leven wat veiliger te maken.
Alleen roept dit toch veel vragen op wat ik moet kiezen en hoe ik alles veilig hou.
Grotendeels gebruik ik IOS apparaten om te internetten.

Ik zou het graag vanaf het begin goed op willen zetten.

Maakt het uit welke app ik kies?
Ik zie van Microsoft en Google authenticators maar zijn die universeel?

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij verlies van mijn toestel toch nog bij de code's kan?

Ik heb nu voor 1 site een code gemaakt in Google Authenticator, maar kan daar niet een optie vinden om te synchroniseren.

Bij Microsoft zie ik wel een backup optie om bijvoorbeeld naar Icloud te backuppen.
Maar als ik die beveilig met een code kan ik er toch ook niet in?
Of is dat bij apple dat hij de code naar een vertrouwd apple device stuurt om in Icloud te komen?

Of zijn er andere/betere authenticators die betrouwbaar zijn en veilig te gebruiken zijn?

Beste antwoord (via Crxtreem op 12-01-2021 12:25)

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 15:51
Je zou eens kunnen kijken naar Authy. Deze is universeel en bij verlies van je toestel makkelijker terug te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 15:51
Je zou eens kunnen kijken naar Authy. Deze is universeel en bij verlies van je toestel makkelijker terug te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Authy van Twilio werkt wel goed.
Wanneer je je telefoon verliest kun je eenvoudig je gelinkte services terugzetten in de app, d.m.v. backup. Dan ben je alleen je telefoonnummer + PIN nodig meen ik.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

Je hebt ook authenticator-apps voor je PC, ik heb bijvoorbeeld een plugin in KeePass die dat kan doen voor me, en op m'n telefoon gebruik ik Keepass2Android. Backuppen is leuk maar zoals je zelf zegt, als je dat naar een plek doet waar je diezelfde 2FA voor nodig hebt, heb je er niks aan natuurlijk. Voor directe redundante beschikbaarheid moet je je 2FA vanaf meerdere devices kunnen gebruiken, zoals dus telefoon, pc, laptop, tablet enz. En wel goed beveiligen tegen verlies/diefstal natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 12-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Ik zou, als je nog moet beginnen, eentje nemen die een backup mogelijkheid heeft. Ik gebruikte voorheen Google Authenticator, maar als je dan een keer je telefoon moet herstellen/resetten en je kunt 10+ stuks 2FA codes weer opnieuw koppelen dan is de lol er gauw af :|

Ik gebruik nu Authy, die synced ook tussen PC en telefoon.
Crxtreem schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:35:
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij verlies van mijn toestel toch nog bij de code's kan?
[...]
Zodra je bij een dienst de 2FA instelt dan krijg je over het algemeen ook een aantal herstelcodes. Die druk je af/sla je op en bewaar je ergens veilig. Als je dan je telefoon kwijtraakt dan kun je met die codes alsnog erin komen.
Of is dat bij apple dat hij de code naar een vertrouwd apple device stuurt om in Icloud te komen?
[...]
Bij Apple wordt er een pushmelding naar je toestel gestuurd (wil je inloggen: ja/nee) en daarna volgt nog een cijfercode die je dient in te voeren.

P.S. Als je nog geen wachtwoordenkluis gebruikt zou ik daar ook mee beginnen, en dan voor elke site een ander (liefst gegenereerd) wachtwoord. Ik kan Bitwarden aanbevelen. Al heeft iOS volgens mij zelf ook al een wachtwoordmanager ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

Rannasha

Does not compute.

Dergelijke authenticatie-apps maken doorgaans gebruik van een universele standaard. Voor de basisfunctionaliteit maakt het dus niet uit welke je gebruikt. Het gaat vooral om extra features.

Om een authenticator in te stellen heb je een geheime code nodig die website presenteert in de vorm van een lang getal of een QR code. De app slaat deze op en kan aan de hand hiervan de codes aanmaken die je telkens bij het inloggen in moet voeren.

Wat de verschillende authenticator-apps anders doen is hoe ze omgaan met backups van die geheime code. Immers, als je telefoon kapopt gaat of je hem verliest, dan ben je toegang kwijt tot alle diensten die je via de authenticator app beveiligt.

Google Authenticator heeft de meest eenvoudige methode van backup: Niet. Hier ben je zelf verantwooordelijk om de geheime code veilig op te slaan. Wat ik doe is wanneer ik een nieuwe site toevoeg aan de authenticator app, de pagina die de geheime code toont uitprinten en het printje vervolgens bewaren bij andere belangrijke documenten.

Andere apps, zpals bijvoorbeeld Authy, hebben een cloud-storage oplossing voor de backup van de geheime code. Het grote voordeel hier is gebruiksgemak, want het is relatief snel en eenvoudig om de app volledig te herstellen op een nieuw apparaat. Het nadeel is dat je wel wat veiligheid inlevert, want je bewaart je geheime code op de computer van iemand anders.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ok dus Authy is eigenlijk wel de beste keuze als ik zo zie dat eigenlijk iedereen deze wel aanraad.

De Authy app maakt alleen een backup in hun eigen Cloud?
Of kan ik deze ook op een andere manier backuppen?

Is er eigenlijk ook een optie om de QR code te scannen als je deze op je telefoon krijg?
Of moet je dan de validatiecode gebruiken?

Voor mijn wachtwoorden gebruik ik 1Password en voelt tot nu toe wel veilig aan.

Wordt weer een avondje wachtwoorden zoeken en 2fa instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:55

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
FYI: De Google Authenticator-app kan sinds een nieuwe functie codes laten overzetten naar een ander apparaat.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-10 20:36
TijsZonderH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:15:
FYI: De Google Authenticator-app kan sinds een nieuwe functie codes laten overzetten naar een ander apparaat.
Dat klopt, al dien je dan wel zowel je oude als nieuwe apparaat te hebben. Het oude apparaat maakt een QR-code welke je inleest in het nieuwe apparaat. Waardoor het voor zover ik weet niet werkt als je oude apparaat om wat voor reden het niet doet.
Pagina: 1