Rolluik netjes (slim?) aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21
Ik ben de eerste etage volledig aan het renoveren (al 11 dagen non stop bezig :+ ). In twee kamers is er een elektrisch rolluik die met een witte stroom kabel tussen het kozijn doorpiept en vervolgens naar een (vergeelde) wandschakelaar gaat. Vanaf die schakelaar loopt een snoer met een een stekker. Van origine in een stekkerdoos.

Omdat die schakelaar vergeeld is moet die er in ieder geval af. Heeft iemand dit al een keer weggewerkt? Ik kan me voorstellen dat in ieder geval het tweede deel van de kabel naar de inbouwdoos in de muur kan worden gefreesd. Momenteel ben ik de elektra aan het inhakken en heb ik vrij dichtbij 4 inbouwdozen geplaatst (20cm naar rechts, 30 cm lager dan de bestaandeschakelaar). Dus als ik toch bezig ben...

Verder zou ik eigenlijk ook wel een 'slimme' schakelaar als binnenwerk in de inbouwdoos plaatsen.

Al met al weet ik ongeveer wel wat ik wil maar heb ik nog geen goed beeld welk materiaal ik het beste kan nemen. Wellicht dat iemand al een keer zoiets heeft gedaan of het een keer is tegen gekomen?

(Zal straks even een foto maken en als ik dan vanvond weer thuis ben plaatsen, zal wel 22h worden :X )

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2021 10:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:01
Ik heb mijn zonnewering voor achter een Walli hangen. In mijn geval met opbouwdoosje, want hem even de muur in werken zat er niet in.

Voor slimme dingen is het wel even belangrijk hoe je slim ziet? Heb je al slimme dingen en is dat bijvoorbeeld z-wave, zigbee of wifi? Met dat soort informatie kan gekeken worden naar de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:08
Het mooiste is inderdaad als je een gleuf freest (en daar een elektrapijpje in plaatst en de kabel van de zonwering door trekt) en in een nieuwe of bestaande inbouwdoos de schakelaar zet.
Als je een nieuwe inbouwdoos gaat plaatsen zou ik kiezen voor 50mm diepte als dat kan. Dan heb je met een slimme schakelaar net wat meer ruimte.

Qua slimme schakelaar ligt het eraan wat je zelf wilt. Als je nog geen smart home systeem hebt is het het makkelijkst om een losse wifi schakelaar te kopen en deze in een inbouwdoos te plaatsen.
Je kunt dan een complete schakelaar kopen (zoiets: complete schakelaar ) of een module welke je achter een normale schakelaar in de inbouwdoos plaatst (zoiets: inbouwschakelaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royheidotting
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 12:47
Het ligt er ook aan wat voor elektrische rolluik je hebt. Zelf hebben we een somfy IO motor.
Deze moeten voor het inleren van elk afzonderlijke motor individueel aan en uitgezet kunnen worden.

Ik heb hiervoor meerdere stroomkabels door de spouwmuur getrokken en die komen achter de knieschotten uit. Daar heb ik meerdere wandcontactdozen gemaakt (opbouw) voor elke motor. Met een schakelaar voor deze hele groep. Heb namelijk aan beide kanten van de woning een groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Netjes je voedingskabel in de muur wegwerken, sowieso doen.
Persoonlijk ben ik wat huiverig automatisering die kan vastlopen of waar een babysitter of bezoeker niet mee om kan. Een dubbele pulsdrukker met een shelly 2 achter is wat ik aan het installeren ben, dan heb je nog normale knoppen die werken (ook al ligt de wifi plat); je hebt bescherming tegen gelijktijdig op en neer drukken, en je kan via wifi automatiseren wat je wil (30% laten zakken als het warm is op de uren dat de zon binnenschijnt bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
jelke1992 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:23:
Het mooiste is inderdaad als je een gleuf freest (en daar een elektrapijpje in plaatst en de kabel van de zonwering door trekt) en in een nieuwe of bestaande inbouwdoos de schakelaar zet.
Als je een nieuwe inbouwdoos gaat plaatsen zou ik kiezen voor 50mm diepte als dat kan. Dan heb je met een slimme schakelaar net wat meer ruimte.

Qua slimme schakelaar ligt het eraan wat je zelf wilt. Als je nog geen smart home systeem hebt is het het makkelijkst om een losse wifi schakelaar te kopen en deze in een inbouwdoos te plaatsen.
Je kunt dan een complete schakelaar kopen (zoiets: complete schakelaar ) of een module welke je achter een normale schakelaar in de inbouwdoos plaatst (zoiets: inbouwschakelaar)
Heb bij beide rolluiken vlakbij 4 stuks ABB inbouwdoos Multi MD4050 geplaatst in de diepste stand. Dus dat zal die 5cm zijn. Dus dan zit ik daarmee goed.

Ik heb diverse smart home producten maar niet persé een systeem. Ik gooi eigenlijk alles op Google home:
-Deebot robot stofzuiger
-Wemo lampen (maar ga ik denk ik niet hergebruiken, kunnen vrijwel nergens in)
-Philips Hue plafond lampen
-Wemo insight switch
-Tplink Kasa (slimme schakelaar met energie meter)
-Netatmo slimme thermostaat / radiator kranen

Het idee van de combinatie van fysieke schakelaar met 'slimme' uitbreiding spreekt mij in ieder geval aan. Heb ik bij netatmo nu eigenlijk ook. Als de wifi/internet eruit ligt werkt de kamer thermostaat nog wel. Ziet er veelbelovend uit die schakelaar.

Eigenlijk wil ik uberhaupt wel een aantal stopcontacten 'slim' maken zodat ik van die opbouw varianten van Wemo en Tplink af ben. Wellicht iets voor een nieuw topic. Anders gaan we erg offtopic.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Groentjuh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:18:
Ik heb mijn zonnewering voor achter een Walli hangen. In mijn geval met opbouwdoosje, want hem even de muur in werken zat er niet in.

Voor slimme dingen is het wel even belangrijk hoe je slim ziet? Heb je al slimme dingen en is dat bijvoorbeeld z-wave, zigbee of wifi? Met dat soort informatie kan gekeken worden naar de beste keuze.
Phoe hadden de duurdere TPlink Deco's niet zigbee en/of zwave support? Heb nu een set van 3 stuks Deco m4 'gratis' van Ziggo gekregen. Maar zo te zien zit het daar niet op.

Pagina: 1