Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:58

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb sinds kort vrijwel mijn hele huis voorzien van rolluiken en/of screens. Nu wil ik graag deze automatiseren op een paar punten:
  • Slaapkamers mogen de rolluiken naar beneden als het buiten een stuk kouder is dan binnen
  • In de hal mag het rolluik snachts wel naar beneden, maar overdag open tenzij het echt veel kouder is (15 a 20 graden lager dan binnen)
  • Beneden moeten de rolluiken overdag open en s'avonds dicht, tenzij het buiten erg zonnig is of dat het buiten erg warm is en binnen ook warmer dan de ingestelde temperatuur
  • Screens ongeveer hetzelfde, alleen die moeten snachts alleen dicht als het niet veel regent ivm schimmel enzo.
Zo dus ongeveer de regels, daarnaast moet hij alle regels negeren als iemand met de hand het rolluik bediend heeft de afgelopen uren.

Nu heb ik voor nu wat if-then regels gemaakt in Node-red. Werkt opzich al wel redelijk, maar het nadeel is dat je wat pendelgedrag krijgt .Bijvoorbeeld, als het net-wel net-niet 15 graden kouder is buiten dan binnen, kan het zijn dat het rolluik in een uur tijd meermaals open en dicht gaat. Dat wil je in ieder geval niet.

Nu vraag ik me af wat hierin best-practices zijn, wat is slim. Moet ik kijken naar een PID regeling ofzo? Niet dat ik daarmee bekend ben perse. Of zijn er andere handige werkwijzes? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
PID zou kunnen maar het gaat om zulke trage zaken, zeker omdat wat je stuurt maar een kleine invloed heeft op wat je meet. Denk dat je al een heel eind kan komen als je hysterese toevoegt.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34
Je kunt het aantal automatische bewegingen limiteren per tijd interval. Bijv. hij mag maar 1x per uur een beweging doen.
Of je kunt een hysterese inbouwen. Dus bij 15 graden kouder naar beneden en bij 13 graden kouder weer naar boven. En van je temperatuurmeting zou je nog een gemiddelde over iets langere periode kunnen pakken, zodat een wolkje voor de zon niet meteen een temperatuurverandering geeft.
Persoonlijk zou ik voor de hysterese oplossing gaan.

De PID regeling is hier een beetje overkill. Je hebt eigenlijk ook niet echt een regeling, maar meer een aantal schakelvoorwaarden.

[ Voor 1% gewijzigd door ydderf op 12-01-2021 10:25 . Reden: typos ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:01

JdM

Humbled

Ik weet niet waarmee je alles in hebt gesteld dus ook geen idee of mijn oplossing in ongeveer dezelfde situatie kan in jouw geval:
Hier dezelfde problemen, maar dan met een luchtverwarmingssysteem in mijn bedrijf. Ik heb op beide triggerpoints een delay gezet van enkele minuten als volgt: temp buiten= >-1 en unit =ingeschakeld dan unit inschakelen na 300seconden. Met daarnaast temp buiten = <-1 en unit =uitgeschakeld dan unit inschakelen na 300 seconden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
Ik ben benieuwd hoeveel nuttige momenten er nog overblijven als je alle uitsluitingen erin hebt zitten :+
Kan mij ook voorstellen dat je 's nachts sowieso geen acties wilt laten doen i.v.m. geluid.

Je wil ze ook dichthouden als het koud is, hebben die dingen zo'n isolerende werking dan? In theorie zou het dus voor kunnen komen dat het erg koud is en een aantal ruimtes dus de hele dag donker zijn omdat je de rolluiken dicht wil houden?

Nog iets: hoe zit het als er een raam open staat? Beukt het rolluik dan niet bovenop het openstaande raam als je hem laat zakken? Of gaan je ramen naar binnen open?

Je hebt in Node-RED trouwens het 'delay' blokje, deze heeft ook de actie 'rate limit'. Die gebruik ik ook wel eens voor dit soort dingen (deurbelmelding maar 1x per 30s bijv zodat ik niet gespamd wordt met pushmessages). Vink dan wel de optie 'drop intermediate messages' aan, want anders gaat hij als de tijd verstreken is de opgespaarde acties uitvoeren O-) >:) De delay dan bijv op 1x per uur ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2021 10:38 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 16:51
@ThinkPad Ik herken dit, ik doe iets wat er op lijkt in Domoticz / dzvents. Maar bijvoorbeeld als het nu koud is en de zon schijnt, dan wil je ze open, want dat verwarmt lekker. Of als je ze (daarom) met de hand open wil zetten, dus een beetje tegendraads, dan moet dat ook kunnen toch? Ik gebruik daar een variabele voor en die word om middernacht gereset.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34
Naar aanleiding van de opmerking van ThinkPad en misschien niet een antwoord op de vraag van TS, hieronder hoe ik het thuis heb opgelost.
We hebben beneden drie rolluiken (voor, zijkant en achter). Elke rolluik kan ik in handmode of automaat zetten. In hand kun je hem alleen bedienen via drukknoppen in muur of website.
In automaat kunnen we (per dag) een tijd instellen voor omhoog en een tijd voor omlaag. Dit kan per rolluik afzonderlijk maar ik kan ook alle rolluiken koppelen aan de tijd van het rolluik voor (omdat ik te lui ben om drie keer een tijd aan te passen).
In automaat wordt het rolluik éénmalig op het ingestelde tijdstip aangestuurd. De rest van de dag kan ik via de website of drukknoppen de rolluiken handmatig bedienen. Dus schijnt om drie uur 's middags de zon net vervelend op de TV, dan kun je de rolluik half naar beneden doen.
In de zomer (met een hittegolf) stellen we de automaat tijden wat anders in zodat de roluiken waar de zon op staat, naar beneden staan. Of zetten alles in handmode zodat ze de hele dag beneden staan.

Op mijn wensenlijstje staat nog wel de mogelijkheid om meerdere schakelmomenten per dag te kunnen instellen en om de instellingen op te kunnen slaan (bijv. een zomer schema en een winter schema).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:58

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:35:
Ik ben benieuwd hoeveel nuttige momenten er nog overblijven als je alle uitsluitingen erin hebt zitten :+
Kan mij ook voorstellen dat je 's nachts sowieso geen acties wilt laten doen i.v.m. geluid.
Tja, het maakt idd wel wat geluid, dus snachts wil je dat liever niet inderdaad, misschien nog tenzij het een bepaalde drempelwaarde overschrijdt, maar wellicht helemaal niet na x uur.
Je wil ze ook dichthouden als het koud is, hebben die dingen zo'n isolerende werking dan? In theorie zou het dus voor kunnen komen dat het erg koud is en een aantal ruimtes dus de hele dag donker zijn omdat je de rolluiken dicht wil houden?
Ja, maar daarom zit er verschil tussen boven en beneden. De slaapkamers mogen van mij best donker zijn als het een koude dag is, daar is overdag toch niemand aanwezig en sommige kamers zijn sowieso logeerkamers. Isolerende werking is niet enorm, maar met koude wind of flinke kou maakt het wel wat verschil. En natuurlijk in de zomer helemaal als de zon fel schijnt, dan wil je het zonlicht zo veel mogelijk buiten houden als het weer zo'n hittegolf is.
Nog iets: hoe zit het als er een raam open staat? Beukt het rolluik dan niet bovenop het openstaande raam als je hem laat zakken? Of gaan je ramen naar binnen open?
Alle ramen in ons huis gaan gelukkig naar binnen open, dus dat probleem heb ik niet :)
Je hebt in Node-RED trouwens het 'delay' blokje, deze heeft ook de actie 'rate limit'. Die gebruik ik ook wel eens voor dit soort dingen (deurbelmelding maar 1x per 30s bijv zodat ik niet gespamd wordt met pushmessages). Vink dan wel de optie 'drop intermediate messages' aan, want anders gaat hij als de tijd verstreken is de opgespaarde acties uitvoeren O-) >:) De delay dan bijv op 1x per uur ofzo.
Ja, voor nu laat ik de hele logica maar eens per 5 minuten lopen, plus hij slaat op wat de uitkomst was van de laatste keer en vergelijkt dat met deze keer. Wanneer de laatste en deze gelijk zijn doet hij pas zijn actie, om al een beetje te debouncen. Maar als de zon fel begint te schijnen en het is binnen al best warm, is het weer zonde om pas een uur later iets te laten reageren, dan schiet het zijn doel ook wel weer een beetje voorbij..

Oost west, 127.0.0.1 best!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:13
Eigenlijk wil ik dit ook al een lange tijd. Wat mij tegen gehouden heeft is dat mijn ramen wel naar buiten op gaan en dat is natuurlijk wel op te lossen maar geeft weer een hoop extra complexiteit.
Zelf zou ik een hysteresis op de temperatuur en of hoeveelheid zonlicht gebruiken.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor actuatoren jij gebruikt?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
Vergeet trouwens ook de 'random' niet, dan valt het niet zo op wanneer je op vakantie bent :p
Pagina: 1