Ik heb sinds kort vrijwel mijn hele huis voorzien van rolluiken en/of screens. Nu wil ik graag deze automatiseren op een paar punten:
Nu heb ik voor nu wat if-then regels gemaakt in Node-red. Werkt opzich al wel redelijk, maar het nadeel is dat je wat pendelgedrag krijgt .Bijvoorbeeld, als het net-wel net-niet 15 graden kouder is buiten dan binnen, kan het zijn dat het rolluik in een uur tijd meermaals open en dicht gaat. Dat wil je in ieder geval niet.
Nu vraag ik me af wat hierin best-practices zijn, wat is slim. Moet ik kijken naar een PID regeling ofzo? Niet dat ik daarmee bekend ben perse. Of zijn er andere handige werkwijzes?
- Slaapkamers mogen de rolluiken naar beneden als het buiten een stuk kouder is dan binnen
- In de hal mag het rolluik snachts wel naar beneden, maar overdag open tenzij het echt veel kouder is (15 a 20 graden lager dan binnen)
- Beneden moeten de rolluiken overdag open en s'avonds dicht, tenzij het buiten erg zonnig is of dat het buiten erg warm is en binnen ook warmer dan de ingestelde temperatuur
- Screens ongeveer hetzelfde, alleen die moeten snachts alleen dicht als het niet veel regent ivm schimmel enzo.
Nu heb ik voor nu wat if-then regels gemaakt in Node-red. Werkt opzich al wel redelijk, maar het nadeel is dat je wat pendelgedrag krijgt .Bijvoorbeeld, als het net-wel net-niet 15 graden kouder is buiten dan binnen, kan het zijn dat het rolluik in een uur tijd meermaals open en dicht gaat. Dat wil je in ieder geval niet.
Nu vraag ik me af wat hierin best-practices zijn, wat is slim. Moet ik kijken naar een PID regeling ofzo? Niet dat ik daarmee bekend ben perse. Of zijn er andere handige werkwijzes?
Oost west, 127.0.0.1 best!