Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe dekstop, €1300 - Ik heb ook m'n oude meuk genoemd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiger Fist
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-11 19:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
TL/DR: Onderaan heb ik een paar vragen gesteld en mijn keuzes toegelicht.
- Ik wil er zeker op gamen, m'n huidige setup trekt het tegenwoordig niet meer. Als de GPU goden het toelaten een kekke kaart voor me te regelen speel ik over een paar maanden -als er dan wat kaarten beschikbaar zijn- op 1440p. Er is nog geen monitor, maar die kan daarna ook nog komen.
- Daarnaast experimenteel ik met enige regelmaat en heb daarvoor altijd wel een VM liggen ipv dual boot, maar dit is geen harde wens.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik schat zo'n 900 ex GPU, mag een stuiver meer of minder zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n huidige GPU neem ik mee tot ik die vervang, verder dacht ik het RAM ook voer te zetten, leuk voor VM's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen. < haha
Ik denk dat het volgende wel voldoende zou moeten zijn. GPU daargelaten, maar ik denk wel dat er voldoende kaarten op het moederbord passen, dus kan over x maand ook wel.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 135,-€ 135,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,-€ 105,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 106,75€ 106,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,70

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, maar misschien iets anders dan wat ik nu heb:
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 760€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 35,90€ 35,90
1Geheugen internG.Skill RipjawsX F3-2133C10D-16GXM€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 256GB (retail)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 124,90

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen, vooral een flinke degelijke upgrade. Een kleine hoeveelheid RGB vind ik niet erg, nooit gehad dus wie weet.

Ga je overklokken?
Ik heb nog geen ervaring met overklokken, maar zou voor de verandering wel leuk zijn. Leer je nog eens wat.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hieronder een paar vragen. Verder stel ik het op prijs als je je mening geeft, het is echt een eeuwigheid geleden sinds de laatste keer dat ik deze desktop in elkaar zette, dus ben een beetje rusty.
  • Zou het beter zijn een CPU koeler erbij te halen voor een paar tientjes?
  • Of extra fans in general?
  • De voeding nam ik naar aanleiding van reviews, dacht dat nog wel jaren mee kon gaan en (ruim) voldoende kan leveren voor de toekomst.
  • De behuizing omdat ik die wel strak, simpel en mooi vind, dan kan je je pc zien leven door het plexiglas. (vind het leuk om in de kast te kijken, beetje RGB is niet erg)
  • De SSD kwam in zo veel BBG's voor, leek me daarnaast ook een no brainer.
  • Het moederbord, ik blijf het lastig vinden, ik ben bereid hier iets meer aan te besteden, maar vraag me af of dat nodig is.
  • RAM, ik heb al jaren dezelfde sticks en denk dat ze wel mee kunnen, maar leek me ook wel fijn er nog 16 bij te prikken omdat ik nog wel eens meerdere VM's heb staan en af en toe Chrome gebruik.
  • Zoals te zien tussen m'n oude meuk heb ik nog een netwerkkaart, kan ik deze achterwege laten of wat denk jij?
Alvast bedankt en nog een fijne lockdown gewenst (:

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De Ryzen heeft geen iGPU, je hebt dus een videokaart nodig om een bruikbare PC hiermee te maken. Een build op basis van de Intel Core i7-10700, heeft dat wel, bijvoorbeeld deze met je grote voeding (vanaf een RTX 3080 wordt deze interessant, als je daaronder blijft kan een lichtere)
1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 324,90€ 324,90
1MoederbordenASRock B460 Pro4€ 100,90€ 100,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,-€ 105,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 71,46€ 71,46
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 106,75€ 106,75
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 872,56

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 12-01-2021 09:31 ]

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Hij zegt in de openingspost bovenaan dat hij z'n oude GPU nog meeneemt tot hij een nieuwe koopt.
Akkoord dat die al wat leeftijd heeft maar je intel voorstel (puur voor de igpu dus) is dus een beetje overbodig hier :p.

[ Voor 5% gewijzigd door GuntherDW op 12-01-2021 09:31 ]

• martyw
  • Nu online
GuntherDW schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:30:
Hij zegt in de openingspost bovenaan dat hij z'n oude GPU nog meeneemt tot hij een nieuwe koopt.
Akkoord dat die al wat leeftijd heeft maar je intel voorstel (puur voor de igpu dus) is dus een beetje overbodig hier :p.
Mea culpa, maar deze Intel presteert wel beter dan de oude Ryzen die TS gekozen heeft bij dit budget 8) Vervang hem eventueel door de Intel Core i7-10700F Boxed als de iGPU niet nodig is

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 12-01-2021 09:35 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22
Tiger Fist schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:15:
M'n huidige GPU neem ik mee tot ik die vervang, verder dacht ik het RAM ook voer te zetten, leuk voor VM's.
Je kan niet je RAM overzetten van je oude systeem, dit is DDR3 geheugen. Het nieuwe geheugen is DDR4.

[ Voor 12% gewijzigd door mhoogendam op 12-01-2021 09:49 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Tiger Fist schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:15:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

• RAM, ik heb al jaren dezelfde sticks en denk dat ze wel mee kunnen, maar leek me ook wel fijn er nog 16 bij te prikken omdat ik nog wel eens meerdere VM's heb staan en af en toe Chrome gebruik.
Je huidige RAM is DDR3. Dat gaat niet werken op een AM4 bord die enkel DDR4 lust.
• Zoals te zien tussen m'n oude meuk heb ik nog een netwerkkaart, kan ik deze achterwege laten of wat denk jij?
heb je zeker weten de goede netwerkkaart geselecteerd? Dit is namelijk een gloednieuwe wifi / bluetooth ontvanger met wifi 6. Als dat hem is moet je hem zeker meenemen.

• Tiger Fist
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-11 19:24
Djarune schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:57:
[...]
Je huidige RAM is DDR3. Dat gaat niet werken op een AM4 bord die enkel DDR4 lust.
[...]
heb je zeker weten de goede netwerkkaart geselecteerd? Dit is namelijk een gloednieuwe wifi / bluetooth ontvanger met wifi 6. Als dat hem is moet je hem zeker meenemen.
Die netwerkkaart klopt, afgelopen zomer vervangen. Zal ik zeker meenemen.

@mhoogendam
Daar had ik overheen gelezen, thanks! Dan komt daar later nog wel wat bij.

@martyw
Je noemt een processorkoeler, maar in hoeverre is dat nodig?
Ook noem je een ander moederbord, is daar nog een reden voor? (EDIT: Ah, Intel socket)

Ben nog niet helemaal overtuigd van de Intel vs AMD, maar zal nog wat benchmarks/reviews opzoeken voor ik ga aanschaffen. Als ik de BBG's lees komt daar eigenlijk altijd een AMD als advies. Maar kan aan mij liggen. In ieder geval bedankt, zal Intel nog niet afschrijven.

[ Voor 1% gewijzigd door Tiger Fist op 12-01-2021 11:09 . Reden: Intel mobo ]

• martyw
  • Nu online
Tiger Fist schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Die netwerkkaart klopt, afgelopen zomer vervangen. Zal ik zeker meenemen.

@mhoogendam
Daar had ik overheen gelezen, thanks! Dan komt daar later nog wel wat bij.

@martyw
Je noemt een processorkoeler, maar in hoeverre is dat nodig?
Ook noem je een ander moederbord, is daar nog een reden voor? (EDIT: Ah, Intel socket)

Ben nog niet helemaal overtuigd van de Intel vs AMD, maar zal nog wat benchmarks/reviews opzoeken voor ik ga aanschaffen. Als ik de BBG's lees komt daar eigenlijk altijd een AMD als advies. Maar kan aan mij liggen. In ieder geval bedankt, zal Intel nog niet afschrijven.
Processor koeler is in dit geval niet perse nodig, Intel levert een koeler mee, onder belasting is die lawaaiig - een aftermarket koeler is meestal stiller. Intel processoren met een K in de naam komen zonder koeler, zoals de Intel Core i7-10700K
Pagina: 1