Borg vooruitbetalen bij huur woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-08-2022
Hi!

Ik en 2 vrienden van me staan op het punt om een contract te tekenen voor een nieuw huis. Wij hebben het contract ontvangen en dusver nog niks geks tegen gekomen. Er staat echter wel dat we 1 dag voordat we tekenen en de sleutel krijgen dat we 1,5 maand huur en de borg moeten betalen. De dag van de sleuteloverdracht is mondeling afgesproken.

Mijn vraag is of dit gebruikelijk is voordat je getekend hebt of moeten wij eerst tekenen en dan pas betalen?

Voor ons is dit vrij nieuw en hadden onze vraagtekens hierbij. Want hebben wij ergens recht op als we betalen en het contract niet getekend is.

Alvast bedankt voor hulp!

Groetjes,

Casper655

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je betaalt de eventuele borg vaak voor of tijdens de sleuteloverdracht. Dat dit dus in het contract staat (lijkt mij, ianal) valide. Dus eerst contract tekenen, huur betalen en dan sleuteloverdracht.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 12-01-2021 02:32 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

netjes en fraai is het niet.

Vraag of ze de documentatie (voorwaarden) even toesturen per mail .. met de bedragen erin en rekening nummer etc etc .. met het adres .

natuurlijk lees je het door of er niet vreemde dingen instaan zoals borg raak je kwijt als je het huis niet kaal oplevert oid .. Daarbij neem ik aan dat je het huis in oplever staat bezichtig(t) hebt ..

Bij het overschrijven maak je het over + duidelijk welk maand het betreft .. en apart de borg + adres

om even een doomscenario te schetsen.
Stel je voor dat het huis uitgewoond (gele rook plafonds/muren) opgelevert krijgt maar je het zelf kaal en netjes op moet leveren .. dan moet de verhuurder het ook opleveren zoals hij verwacht van jou.
jij moet ook eventueele gebreken die je tijdens de bezichting ziet kenbaar maken ..

Teminste net zo min als jij een beschadigd product huurt, koopt .. verwacht je dat ook niet van een huis.

maar aangezien je weinig info geeft .. of dit aan de hand is .. zal het hopenlijk wel meevallen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Casper655 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:22:
Er staat echter wel dat we 1 dag voordat we tekenen en de sleutel krijgen dat we 1,5 maand huur en de borg moeten betalen. De dag van de sleuteloverdracht is mondeling afgesproken.
Beetje een kip-ei probleem.
Zonder borg en huur geen sleutel, zonder sleutel & contract geen reden om te betalen.
Dus je kunt eerst inspectie doen en dan het contract tekenen, daarna het geld overmaken en dan de sleutel vragen. Maar als het geld niet direct op de rekening staat van de verhuurder krijg je mogelijk de sleutel nog niet. 'Vroeger' was dat altijd het geval, tegenwoordig is het vaak instant.
Aangezien het contract niet getekend is, hoef je je er nog niet aan te houden. Je kunt ook op het moment zelf de betaling doen. Maar als je afgesproken hebt dat het geld er al zou zijn... dan kan de woning afketsen.

In het VK gaat dit nog weleens mis, dan storneert de huurder de borg & huur en woont daarna maanden voor nop in het huis. (Maar de verhuurders naaien je ook vaker, vloerbedekking van 20 jaar oud met een wijnvlek... betalen!)
In NL zie je dat veel minder voorkomen. Meer vertrouwen en minder panden die gestoffeerd/gemeubileerd worden verhuurd.

Overigens is er weleens verhuurfraude geweest, waarbij een nep bemiddelaar/verhuurder mensen oplichtte. Maar ja, een getekend nep contract is ook niks waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:08
Ik heb met mijn laatste huurhuis in NL ook nog mijn contract op wat kleine dingen laten aanpassen ondanks dat het een model contract was die door huurinstanties werd aangeraden. Het is niet zo raar om te doen. De Verhuurder kan zich best voorstellen dat je liever eerst tekent, dan borg betaald, en dan de sleutel ontvangt. Bij ontvangst sleutel teken je vaak ook iets, zaken zoals de oplevering en de meterstanden enzo. Kans is wel dat je dan 2x langs moet komen, 1x tekenen en na bevestiging ontvangst nogmaals bij de sleuteloverdracht.

De kans is het groot dat het makkelijker is voor de huurbaas om zoiets aan te passen dan iemand anders te zoeken (dat lukt ook wel, maar duurt iets langer met nieuwe advertentie, bezichtigingen enzo). Het risico dat het daar op afketst is niet groot, zolang de wijzigingen klein en redelijk zijn.

Je hebt zeker ook rechten als je betaald en de huur dan toch niet doorgaat. Dan dien je gewoon de borg terug te krijgen. Mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldige overeenkomsten. Het lastige is alleen om je recht te krijgen soms. Zoals eerder aangegeven, doe de betaling digitaal met een accurate beschrijving, dat helpt met een aangifte (de dreiging van aangifte als het mis gaat is ook een kans om toch opeens je geld terug te krijgen, een hoop oplichters proberen ook iets maar geven al op zodra het iets warm onder de voeten wordt).

Ik neem wel aan dat jullie de daadwerkelijke verhuurder volgens het contract al ontmoet hebben, pand bezichtigd hebben, etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 13:41
Jaren geleden ala student ook gehad, moest voor sleuteloverdracht 6 maanden huur als borg betalen + 1 maand normale huur. In mijn geval dus even 3500,- neerleggen.
Gevraagd of het ook minder kon, was niet mogelijk en dit deed hij al jaren zo.
Uiteindelijk achter gekomen dat er nooit een huurder in kwam, hoe zou dat toch komen.

Uiteindelijk elders gaan huren waar 1 maand borg + 1 maand vooruit betaald. Hier jaren gewoond en netjes borg terug gekregen.
Zorg wel dat je bewijs hebt dat je de borg hebt betaald!

Mijn vrouw heeft 7 maanden in Spanje gewond met 1 maand borg. Ze wist van anderen dat het lang kn duren om dit terug te krijgen. Bij het opzeggen heeft ze aangegeven dat ze over 1 maand weg hing en laatste maand geen huur betaald ivm openstaande borg. Nooit meer wat van gehoord en sleutel overdracht is er niet geweest dus heeft ze de sleutels binnen laten liggen, deur dicht gedaan en sms gestuurd, toen vertrokken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals hierboven gezegd:
* Zorg dat je een betaalbewijs hebt/krijgt. Desnoods maak je zelf een papiertje waarop een verklaring staat dat er betaald is en waarbij huurder en verhuurder moeten tekenen. Maak dan ook meteen een kopie voor de verhuurder zodat die exact hetzelfde document in handen heeft. Krijg je dit document van je verhuurder dan kun je jouw eigen in je jaszak laten zitten.
* Zorg voor foto's bij oplevering of eerste controle. Laat gebreken of opvallende punten noteren, wederom met handtekeningen van beide partijen. Je zou niet de eerste zijn die genaaid wordt over een schade van een vorige bewoner die al een paar keer bij andere huurders geclaimd is. Verhuurders zijn er om geld te verdienen, niet perse om je een onderdak te bieden.
* Maak bij de oplevering meteen afspraken over de tijd die de verhuurder krijgt om eventuele gebreken op te lossen. Leg ook dit weer vast, ook hier zou je niet de eerste zijn die heel lang op herstel van een gebrek moet wachten. Dit heeft invloed op je woongenot.
* Had ik al gezegd dat het goed is om punten vast te leggen? Je kunt dit niet genoeg doen, jouw geld staat op het spel en voordat je het weet is het weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:55
Waarom zou je het in dit tijdperk nog vooraf overmaken?

Gewoon bij de ondertekening van het contract. Verhuurder legt alle papieren en de sleutels op tafel en stuurt twee betaalverzoeken* naar de mobiel van de huurder. Even tekenen, overmaken en sleutels worden aan de huurder gegeven.

*om administratieve redenen is het aan te raden om de betaling van de borg en van de eerste maand huur op te splitsen. In de omschrijving bij de borg zet je "Borg huurwoning <adres>"
In de omschrijving bij de huurbetaling zet je "huur <maand> <adres>". Dan is altijd te herleiden hoeveel én waarvoor er betaald is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
sypie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:07:

* Zorg voor foto's bij oplevering of eerste controle. Laat gebreken of opvallende punten noteren, wederom met handtekeningen van beide partijen. Je zou niet de eerste zijn die genaaid wordt over een schade van een vorige bewoner die al een paar keer bij andere huurders geclaimd is. Verhuurders zijn er om geld te verdienen, niet perse om je een onderdak te bieden.

* Had ik al gezegd dat het goed is om punten vast te leggen? Je kunt dit niet genoeg doen, jouw geld staat op het spel en voordat je het weet is het weg.
Je bovenste punt: in het modelcontract staat vaak dat het gehuurde in originele staat wordt teruggebracht en dat er door verhuurder een rapport met fotos geleverd wordt van de huidige staat. Mijn ervaring is dat dit vaak niet gebeurt. Dan geldt dus woord tegen woord, waarbij verhuurder bewijslast heeft.

Doe dit dus gelijk zelf, maak melding van kapotte dingen en sla deze mails en fotos op dat je het over x tijd kan terugvinden.

Toen ik mijn huurhuis uitging begonnen ze ook over de kleine dingen, bijvoorbeeld de groente bak in de koelkast (of all things...) dat die kapot was, scheur in gootsteen etc. Ik heb gezegd dat dat bij oplevering al zo was en dat ik graag de bewijsfoto van ze kreeg. Nooit meer wat van gehoord.

Mijn eigen archief ingedoken, groentebak had ik niet op de foto (maar waar heb je het over) maar scheur in gootsteen zat er al.

Wie eist bewijst.

Daarnaast goed om zelf de zaken vast te leggen mocht het nodig zijn om eea te bewijzen.

Zorg ook voor een mooie time stamp in je fotos, of een krant in beeld ofzo. Doen ze ook wel eens lastig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

FitTiv schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:03:
[...]

Je bovenste punt: in het modelcontract staat vaak dat het gehuurde in originele staat wordt teruggebracht en dat er door verhuurder een rapport met fotos geleverd wordt van de huidige staat. Mijn ervaring is dat dit vaak niet gebeurt. Dan geldt dus woord tegen woord, waarbij verhuurder bewijslast heeft.

Doe dit dus gelijk zelf, maak melding van kapotte dingen en sla deze mails en fotos op dat je het over x tijd kan terugvinden.

Toen ik mijn huurhuis uitging begonnen ze ook over de kleine dingen, bijvoorbeeld de groente bak in de koelkast (of all things...) dat die kapot was, scheur in gootsteen etc. Ik heb gezegd dat dat bij oplevering al zo was en dat ik graag de bewijsfoto van ze kreeg. Nooit meer wat van gehoord.

Mijn eigen archief ingedoken, groentebak had ik niet op de foto (maar waar heb je het over) maar scheur in gootsteen zat er al.

Wie eist bewijst.

Daarnaast goed om zelf de zaken vast te leggen mocht het nodig zijn om eea te bewijzen.

Zorg ook voor een mooie time stamp in je fotos, of een krant in beeld ofzo. Doen ze ook wel eens lastig over.
Het gaat bij huur nog verder. Voor je eigen administratie is het goed om zaken gedocumenteerd te hebben, maar vaste rechtspraak is dat als een verhuurder geen opleverrapport heeft van het betrekken van de woning de woning zoals deze bij oplevering einde huur geacht wordt te zijn zoals bij start huur (waar dus geen rapport van is). Oftewel dan ben je flink genaaid als verhuurder bij beschadigingen, doordat je zelf te lui was een fatsoenlijke oplevering vooraf te regelen. Die bewijslast is dus nagenoeg niet rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 10:24
1 Overmaken altijd specifiëren wat je overmaakt en nooit bedragen bij elkaar voegen.
2 Foto en filmpje maken van je 'acceptatie' rondje van de woning. Zorg dat je de meterstanden zwart op wit vastlegt tijdens dit proces. Deze wordt vaak op papier vastgelegd. Ik heb destijds bij alle schades reeds aanwezig een fototje gemaakt met dit document in de hand.
3 borg betaal je meestal vooraf of tijdens de 'ondertekening'. Google de borg-houder eens en als er niets naar boven komt, dan zal er weinig te vertellen zijn.
4 Meld alles wat je tijdens de huurperiode doet per mail, d.w.z. schades, herstelwerkzaamheden, schilderwerk etc etc. Ik had bijv toestemming gevraagd om mijn kozijnwerk zwart te schilderen. Als reactie kreeg ik als dit netjes gedaan werd, het zo mocht blijven. Eindresultaat per email gestuurd en reactie dat het zo prima was.
5 gooi dit op een mapje ergens op je online cloud en zodra je vertrekt geef je netjes de termijn aan wanneer jij de borg terug verwacht. Indien je niets tijdig ontvangt draag je het gewoon over aan je rechtsbijstand (en als je gaat huren en werken is dat geen onverstandige verzekering om af te sluiten)

Veel woonplezier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik ben enigszins verrast om zoveel negatieve ervaringen te lezen. Ik heb 3 keer gehuurd in de vrije huursector met als bemiddelende partij altijd een NVM-makelaar. In alle 3 gevallen was het gebruikelijk om 1 maand huur + borg vooruit te betalen, dit mocht na ondertekening van het huurcontract maar altijd voor de sleuteloverdracht.
Bij oplevering van het gehuurde vonden er 2 inspecties plaats: een snelle ronde door het gehuurde met de makelaar om aan te geven of er iets in oude staat hersteld moest worden en een eindinspectie. Afsluitend kreeg ik daarover ook een rapport. Nog nooit is er iets van mijn borg ingehouden.

Als jurist lees ik uiteraard het huurcontract voor tekenen, maar ben nog nooit iets raars tegengekomen. Althans nog nooit iets dat onredelijk of onbillijk zou zijn.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27
Rizzi schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:47:
Ik ben enigszins verrast om zoveel negatieve ervaringen te lezen. Ik heb 3 keer gehuurd in de vrije huursector met als bemiddelende partij altijd een NVM-makelaar. In alle 3 gevallen was het gebruikelijk om 1 maand huur + borg vooruit te betalen, dit mocht na ondertekening van het huurcontract maar altijd voor de sleuteloverdracht.
Bij oplevering van het gehuurde vonden er 2 inspecties plaats: een snelle ronde door het gehuurde met de makelaar om aan te geven of er iets in oude staat hersteld moest worden en een eindinspectie. Afsluitend kreeg ik daarover ook een rapport. Nog nooit is er iets van mijn borg ingehouden.

Als jurist lees ik uiteraard het huurcontract voor tekenen, maar ben nog nooit iets raars tegengekomen. Althans nog nooit iets dat onredelijk of onbillijk zou zijn.
Klinkt goed. Maar vergeet niet dat TS niets zegt over een NVM makelaar en er óók nog steeds een hoop louche praktijken plaatsvinden. TS geeft zelfs niet aan of hij de woning uberhaupt gezien heeft. Ik ga er even vanuit van wel, maar de woningnood is zó groot dat hij niet de eerste zou zijn die op basis van m2's en wat foto's een toezegging gedaan heeft. En ook niet de eerste die vervolgens geld overmaakt, de volgende dag bij de woning staat en blijkt dat de verhuurder eigenlijk sociale huurder was en er met de noorderzon vandoor is. Kortom, allemaal doemscenario's waar we niet meteen vanuit hoeven gaan, maar zonder meer info lijkt het mij niet van zijn plaats om op zijn minst oplettend te zijn ;)

Verder zijn problemen achteraf met borg ook iets wat heel veel voorkomt. Dus waarom zou je niet – in het kader van better safe than sorry – van het negatieve uitgaan en gewoon heel goed documenteren in welke staat je de woning krijgt? Baat het niet dan schaadt het niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 12-01-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Het gaat bij huur nog verder. Voor je eigen administratie is het goed om zaken gedocumenteerd te hebben, maar vaste rechtspraak is dat als een verhuurder geen opleverrapport heeft van het betrekken van de woning de woning zoals deze bij oplevering einde huur geacht wordt te zijn zoals bij start huur (waar dus geen rapport van is). Oftewel dan ben je flink genaaid als verhuurder bij beschadigingen, doordat je zelf te lui was een fatsoenlijke oplevering vooraf te regelen. Die bewijslast is dus nagenoeg niet rond te krijgen.
Je hebt gelijk (was weer even geleden).
Rizzi schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:47:

YMMV natuurlijk, goed te horen dat er ook goeie zijn.
Hangt wellicht af van makelaar en locatie (gewild of niet) en je segment (prijs). Ik huurde in sociaal maximumprijs + 10€ in de randstad. Daar is echt mijn aversie voor makelaars en huren geboren. Altijd gedoe. Was het geen borg was het wel 500€ sleutelgeld wat gewoon niet mag, maar voor jou 100 anderen.

Je wordt bijna behandeld als crimineel als je een gaatje niet hebt afgedicht. Toen heb ik de muurvuller erbij gepakt bij de inspectieronde en onder het oog van de makelaar het gat gevuld. Was er klaar mee. Gaatje in de muur dat ik 1) niet had gemaakt en 2) achter de voordeur zat willen ze dan 100€ voor om op te lossen. Terwijl er niet eens een rapport van orig. staat was. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:45
Ps weet ook dat je ALLES de eerste 2 weken goed moet testen. In die eerste 2 weken moet de verhuurder nog alles repareren. Daarna is is het afhankelijk van het contract. Vaak valt klein onderhoud op jouw rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
99ruud99 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:05:
Ps weet ook dat je ALLES de eerste 2 weken goed moet testen. In die eerste 2 weken moet de verhuurder nog alles repareren. Daarna is is het afhankelijk van het contract. Vaak valt klein onderhoud op jouw rekening.
Ben wel benieuwd naar de bron van dit statement eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Ik kan het mis hebben, maar dacht dat er jaar of twee geleden uitspraak was gedaan, dat borg of misschien bemiddelingskosten niet meer mochten of misschien dat dit alleen geldde voor studentenhuizen.

Edit:
Bemiddelingskosten zijn niet meer toegestaan tenzij in opdracht van huurder gegeven.

Borg mag, maar dit moet redelijk zijn. Aldus rijksoverheid word 3 maanden nog als redelijk gezien mits huis in goede staat wordt opgeleverd.

Betalingen kunnen beste via bank afschrijving plaats vinden, zodat er een duidelijke papertrail is.

[ Voor 46% gewijzigd door badboyqxy op 12-01-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.juridischloke...rwoning/onderhoudskosten/

Maar meestal staat het ook in het contract

En je had gelijk @rens-br niet overal rekenen ze 2 weken, soms ook langer, bijvoorbeeld https://www.mitros.nl/zoeken?query=Opleverklacht (1 maand)

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 12-01-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Let er heel goed op dat er geen sleutelgeld betaald moet worden. Dat is wettelijk verboden, maar sommige makelaren proberen het wel.
Ik heb daar twee jaar lang gezeik mee gehad met de makelaar die het huurhuis adverteerde.
Die wilde koste wat kost sleutelgeld hebben, dus probeerde hij het via de administratiekosten. Die waren in eens ruim 1000 euro. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper655
svenk91 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:10:
Ik heb met mijn laatste huurhuis in NL ook nog mijn contract op wat kleine dingen laten aanpassen ondanks dat het een model contract was die door huurinstanties werd aangeraden. Het is niet zo raar om te doen. De Verhuurder kan zich best voorstellen dat je liever eerst tekent, dan borg betaald, en dan de sleutel ontvangt. Bij ontvangst sleutel teken je vaak ook iets, zaken zoals de oplevering en de meterstanden enzo. Kans is wel dat je dan 2x langs moet komen, 1x tekenen en na bevestiging ontvangst nogmaals bij de sleuteloverdracht.

De kans is het groot dat het makkelijker is voor de huurbaas om zoiets aan te passen dan iemand anders te zoeken (dat lukt ook wel, maar duurt iets langer met nieuwe advertentie, bezichtigingen enzo). Het risico dat het daar op afketst is niet groot, zolang de wijzigingen klein en redelijk zijn.

Je hebt zeker ook rechten als je betaald en de huur dan toch niet doorgaat. Dan dien je gewoon de borg terug te krijgen. Mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldige overeenkomsten. Het lastige is alleen om je recht te krijgen soms. Zoals eerder aangegeven, doe de betaling digitaal met een accurate beschrijving, dat helpt met een aangifte (de dreiging van aangifte als het mis gaat is ook een kans om toch opeens je geld terug te krijgen, een hoop oplichters proberen ook iets maar geven al op zodra het iets warm onder de voeten wordt).

Ik neem wel aan dat jullie de daadwerkelijke verhuurder volgens het contract al ontmoet hebben, pand bezichtigd hebben, etc.?
Wij hebben een bezichtiging gehad en ook de verhuurder ontmoet. Met diegene hebben wij ook steeds contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Valorian schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Klinkt goed. Maar vergeet niet dat TS niets zegt over een NVM makelaar en er óók nog steeds een hoop louche praktijken plaatsvinden. TS geeft zelfs niet aan of hij de woning uberhaupt gezien heeft. Ik ga er even vanuit van wel, maar de woningnood is zó groot dat hij niet de eerste zou zijn die op basis van m2's en wat foto's een toezegging gedaan heeft. En ook niet de eerste die vervolgens geld overmaakt, de volgende dag bij de woning staat en blijkt dat de verhuurder eigenlijk sociale huurder was en er met de noorderzon vandoor is. Kortom, allemaal doemscenario's waar we niet meteen vanuit hoeven gaan, maar zonder meer info lijkt het mij niet van zijn plaats om op zijn minst oplettend te zijn ;)

Verder zijn problemen achteraf met borg ook iets wat heel veel voorkomt. Dus waarom zou je niet – in het kader van better safe than sorry – van het negatieve uitgaan en gewoon heel goed documenteren in welke staat je de woning krijgt? Baat het niet dan schaadt het niet ;)
Terecht punt! De huizenmarkt (huur en koop) is overspannen en heeft daardoor genoeg perverse prikkels voor makelaars om het randje van wet- en regelgeving op te zoeken of daaroverheen te gaan. Een Gronings weblog bericht hier overigens wel vaker over.
Indien mogelijk zou ik dan ook liever via een NVM-makelaar huren. Hoewel dat uiteraard geen garantie tegen louche praktijken is, kun je het misschien beschouwen als het treffen van een mitigerende maatregel.
FitTiv schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:04:
[...]

Je hebt gelijk (was weer even geleden).

[...]

YMMV natuurlijk, goed te horen dat er ook goeie zijn.
Hangt wellicht af van makelaar en locatie (gewild of niet) en je segment (prijs). Ik huurde in sociaal maximumprijs + 10€ in de randstad. Daar is echt mijn aversie voor makelaars en huren geboren. Altijd gedoe. Was het geen borg was het wel 500€ sleutelgeld wat gewoon niet mag, maar voor jou 100 anderen.

Je wordt bijna behandeld als crimineel als je een gaatje niet hebt afgedicht. Toen heb ik de muurvuller erbij gepakt bij de inspectieronde en onder het oog van de makelaar het gat gevuld. Was er klaar mee. Gaatje in de muur dat ik 1) niet had gemaakt en 2) achter de voordeur zat willen ze dan 100€ voor om op te lossen. Terwijl er niet eens een rapport van orig. staat was. :X
De betekenis van YMMV moest ik even opzoeken ;)
In de grote steden (niet alleen de randstad) is de woningnood erg groot en het vinden van een fatsoenlijke makelaar is vreselijk lastig (ik deel jouw aversie). Woningen zoeken via sites waar je vervolgens een 'abonnement' kunt afsluiten zou ik heel snel overslaan. Ik nam gewoon direct contact op met een NVM-makelaar en vroeg specifiek naar verborgen / verboden kosten zoals sleutelgeld, administratiekosten, contractkosten etc. etc. Geen van de makelaars met wie ik contact had bracht zulke kosten in rekening. Maar inderdaad: YMMV.
ShellGhost schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:26:
Let er heel goed op dat er geen sleutelgeld betaald moet worden. Dat is wettelijk verboden, maar sommige makelaren proberen het wel.
Ik heb daar twee jaar lang gezeik mee gehad met de makelaar die het huurhuis adverteerde.
Die wilde koste wat kost sleutelgeld hebben, dus probeerde hij het via de administratiekosten. Die waren in eens ruim 1000 euro. :')
Met een beetje Google-zoekwerk is hier helaas heel veel over te vinden. Gelukkig zijn er steeds meer steden die een verhuurdersvergunning verplicht stellen, waar bij aanhoudende klachten zulke vergunningen weer ingetrokken kunnen worden. Maar het blijft belangrijk om zelf goed op te blijven letten. Als je niet direct huurt via de verhurende partij (bijv. een makelaar), dan zijn kosten zoals sleutelgeld etc. etc. voor de verhurende partij.

Voor meer informatie wat in je huurcontract moet staan: https://www.rijksoverheid...rcontract-van-mijn-woning

Als je eventueel betaalde contractkosten wil terugvorderen: https://www.woonbond.nl/n...tractkosten-terugvorderen

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper655
Valorian schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Wij hebben zoals in mijn vorige quote het huis moge bezichtigingen en het huis kwam overeen met de foto’s die wij hadden gezien om de website van de verhuurder. Het is een gerenoveerd huis en waren wat zaakjes die geregeld moesten worden. Maar dat ga ik bij de sleuteloverdracht nog een keer vragen en vastleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Leg ook vast wie welk onderhoud doe.

en misschien rare vraag, maar kijk vast naar randzaken:
- welke internet aansluitingen zijn mogelijk? / lopen er al lan kabels in het huis?
- waar zitten stopcontacten / hoe is ventilatie geregeld (heeft badkamer een raam)
- mag je zelf aanpassingen doen, of moet je eerst toestemming vragen?
- hoe is verwarming / warm water geregeld, is dat mbv een contract? hoe oud is de boiler / geiser / etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Is het particulier verhuur of via een (sociale) woningbouw? Is de borg bij de bezichtiging besproken? Naar wie gaat de borg, de verhuurder, of de -tussenpersoon- ? Volgens mij is er een wetswijizging op komst dat de borg straks niet meer naar verhuurder of tussenpersoon mag, maar naar de huurcommissie moet. Bij faillissement of een geschil zal de commissie dan bemiddelen / storneren naar de rechthebbende.

[ Voor 42% gewijzigd door Nijl op 12-01-2021 17:25 ]

You are NIJL-ed!

Pagina: 1