Aangezien mijn huidige systeem toch al gauw 7 a 8 jaar oud is in de basis wordt het tijd om te gaan upgraden, in de tussentijd heb ik wel het geheugen uitgebreid naar 32G en een MSI GTX 1060 erin geplaatst maar ik denk dat het tijd is om echt de basis te vervangen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ETS2 FS19 en Transport Fever 2 vooral
Lightroom, Photoshop, Deepskystacker (voor astrofotografie, nieuwe hobby voorgenomen)
Sketchup, Autodesk fusion 360
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefdoel is ±500 euro, maar als het zinvol is kan ik het tot 600 euro rekken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een MSI GeForce GTX1060 6GT OC en die wil ik in ieder geval voorlopig hergebruiken, als ik merk dat ie echt een bottlenek is kan die later dit jaar nog wel vervangen worden.
Monitor (LG 34WL750-B 34" Ultrawide Monitor) toetsenbord muis en dergelijke gaan ook gewoon mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had zelf het volgende lijstje uitgezocht, na een aantal BBG's andere sites onderzoek en een aantal topics hier doorgelezen te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc zit in de woonkamer in het bureau ingebouwd, dus kast is niet nodig.
Geluidsniveau is wel belangrijk dus als er dingen zijn die verbeterd kunnen worden om het geluidsniveau naar beneden te brengen dan graag.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?
Kijk eens naar mijn lijstje en waar wat verbetering zou kunnen zitten in prestaties/geluidsniveau vooral.
Vraag 2
Verder nog een tweede dingetje, ik wil graag een soort 'thuisserver/nas/download/stream en home-assistant station bouwen van mijn oude hardware maar ik vraag me af of dat slim is, onder andere in verband met stroomverbruik (omdat ik verwacht dat dit Moederbord en processor nogal overkill is).
Home assistent draait momenteel als test op een PI en de 'hoofdpc' wordt ook als hoofd opslag gebruikt, maar staat niet altijd aan.
Dit zou neerkomen ongeveer op het lijstje hieronder waarbij de kast en een paar harde schijven gekocht zouden worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ETS2 FS19 en Transport Fever 2 vooral
Lightroom, Photoshop, Deepskystacker (voor astrofotografie, nieuwe hobby voorgenomen)
Sketchup, Autodesk fusion 360
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefdoel is ±500 euro, maar als het zinvol is kan ik het tot 600 euro rekken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een MSI GeForce GTX1060 6GT OC en die wil ik in ieder geval voorlopig hergebruiken, als ik merk dat ie echt een bottlenek is kan die later dit jaar nog wel vervangen worden.
Monitor (LG 34WL750-B 34" Ultrawide Monitor) toetsenbord muis en dergelijke gaan ook gewoon mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had zelf het volgende lijstje uitgezocht, na een aantal BBG's andere sites onderzoek en een aantal topics hier doorgelezen te hebben.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 150,35 | € 150,35 |
| 1 | Moederborden | ASRock B460 Pro4 | € 100,90 | € 100,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 83,90 | € 83,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 90,15 | € 90,15 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 129,- | € 129,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 605,25 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc zit in de woonkamer in het bureau ingebouwd, dus kast is niet nodig.
Geluidsniveau is wel belangrijk dus als er dingen zijn die verbeterd kunnen worden om het geluidsniveau naar beneden te brengen dan graag.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?
Kijk eens naar mijn lijstje en waar wat verbetering zou kunnen zitten in prestaties/geluidsniveau vooral.
Vraag 2
Verder nog een tweede dingetje, ik wil graag een soort 'thuisserver/nas/download/stream en home-assistant station bouwen van mijn oude hardware maar ik vraag me af of dat slim is, onder andere in verband met stroomverbruik (omdat ik verwacht dat dit Moederbord en processor nogal overkill is).
Home assistent draait momenteel als test op een PI en de 'hoofdpc' wordt ook als hoofd opslag gebruikt, maar staat niet altijd aan.
Dit zou neerkomen ongeveer op het lijstje hieronder waarbij de kast en een paar harde schijven gekocht zouden worden.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-3570K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Z77 Extreme4 | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB | € 82,28 | € 82,28 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Force 500 | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 129,28 | ||