hulp bij nieuwe ssd schone instalatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-01-2021
Hallo allemaal,

Heb een oude sony svp13 van een aantal jaar oud en die is aan het overlijden. Dat dacht ik al een 3-4 jr geleden ook maar toen heb ik hem kunnen redden met een schone installatie en een nieuwe batterij.

Nu zijn er weer problemen en is het scherm(bureaublad) helemaal zwart, mn start menu is compleet anders, de meeste bestanden zijn er niet meer, sommige map wel maar kan ik ze niet openen... En gezien ik deze laptop niet meer gebruik zou het voor hand liggen om hem de recycle route op te sturen. Maar ... ik vond het zo een fijne laptop, heb er ook wel mooie herinneringen aan, en mn jongste van 4 kijkt er nog steeds filmpjes op. Wonder boven wonder, hij blijft draaien, en de kleine vindt het allemaal best zolang zn tekenfilmpjes maar door gaan.

Na deze intro, de vraag, ik dacht om er een nieuwe ssd in te steken met een compleet nieuwe windows installatie. Het mechanische werk is geen probleem, lap top is zo open en ssd in pit stop tijden uitgewisseld. Maar..hoe krijg ik dat ding weer aan de praat? Ik lees ergens dat je een usb stick moet aanmaken en daarvandaan je lap top moet opstarten (bios benaderen en opstart kiezen vanaf usb) en mogelijk eerst je ssd formateren?

Kan ik die (opstart) usb ook op mn desktop aanmaken, zit nl ook win10 op?

Dit zit erin:

https://www.compeve.com/c...sd-solid-state-drive-sata

En dit wou ik erin zetten, gelijk 4x zoveel ruimte

https://www.mediamarkt.nl...3-500-gb-ssd-1557220.html

Ik weet niet of dit de euvel is, maar een wanhopige laatste poging om deze mooie laptop weer de glans terug te geven, en mocht het niet lukken de ssd kan ik ook in de laptop van de oudste steken, is hij weer blij met extra ruimte.

Is er iemand die me hierbij kan ondersteunen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 23:42
Met Media Creation Tool van Microsoft kan je heel makkelijk een USB stick maken met een verse Windows 10 installatie.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Je hoeft lang niet altijd de bios in om een setup te starten. Grote kans dat je setup gelijk start met een lege ssd en je usb stick met windows 10 installatie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:14
Staan er belangrijke documenten op?
Zoja: zijn ze dikke honderd euro waard?

ZONIET:

Ps waarom niet deze?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1280791;1510606/

Zijn 20 euro goedkoper, en de Kingston is ook lekker zuinig.

Voor rest vrij simpel, openschroeven, SSD eruit (klein schroefje eerst losmaken ofc, en niet kwijtraken)
Nieuwe erin, nu heb je dat kleine schroefje weer nodig.
Dan inderdaad die USB in je laptop steken en laptop opstarten TERWIJL HIJ AAN STROOM HANGT. Dan gewoon stappen doorlopen, de code om Windows te activeren zit al op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savan
Usb aangemaakt en nu even de ssd bestellen. Nog even snel checken of er niet ergens een aanbieding is.. En dan overmorgen aan de slag.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savan
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:59:
Staan er belangrijke documenten op?
Zoja: zijn ze dikke honderd euro waard?

ZONIET:

Ps waarom niet deze?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1280791;1510606/

Zijn 20 euro goedkoper, en de Kingston is ook lekker zuinig.

Voor rest vrij simpel, openschroeven, SSD eruit (klein schroefje eerst losmaken ofc, en niet kwijtraken)
Nieuwe erin, nu heb je dat kleine schroefje weer nodig.
Dan inderdaad die USB in je laptop steken en laptop opstarten TERWIJL HIJ AAN STROOM HANGT. Dan gewoon stappen doorlopen, de code om Windows te activeren zit al op het moederbord.
Nee, staan wat fotos op, maar de recovery van die gegevens komt dan later nog een keer, zijn ook niet echt de meeste belangrijke fotos maar behoud ze graag - indien mogelijk.

Ik staarde me een beetje blind op de schrijf en lees snelheid, maar alsdat niet zo superbelangrijk is voor een veredelde kinderlaptop... denk eigenlijk dat ik het antwoord al weet en ga die kingston bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 16:39
Voordat je de SSD bestelt: Check eerst even of je huidige harddisk een SAYA-type is, anders past de SSD niet.
Je checkt dat in Apparaatbeheer, bij Opslagmedia of harddisk of zo: kijk welk typenummer harddisk er nu in zit, tik dat typenummer in op Google en kijk of het een SATA of IDE/PATA type is: als het SATA is past een 2,5" SATA harddisk er in (plug and play), bij een IDE/PATA type past een SATA SSD niet.

En als je de SSD inbouwt, kijk dan meteen in de BIOS van je laptop bij de SATA-eigenschappen of AHCI al aan staat. Zoniet: éérst aanzetten en opslaan (F10) vóórdat je Windows installeert op de SSD!
(Zonder AHCI gaat het ook, maar is de SSD een stuk trager.)

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 12-01-2021 12:34 ]

Pagina: 1