SFF krachtpatser; pre-build of zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 06:17
Hallo allemaal,

Ik ben ontzettend fan van de Corsair One, vindt het bizar hoe ze zoveel power in zo een klein compacte behuizing hebben weten te proppen en alsnog genoeg airflow hebben om alles goed koel te houden.

Na lang wachten op serieuze prijsdalingen is er met het verschijnen van de Cool Master Masterbox NR200(P) een kantelpunt bereikt en loont het misschien om i.p.v. de Corsair One aan te schaffen te investeren in zelfbouw met de meest nieuwe efficiëntere componenten.
denk ik
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en misschien eigen ervaringen voor een compacte zelfbouw pc die mij in de buurt brengt van de prestaties en kleine form factor van de Corsair One.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Gamen op 1440p
  • 4k beeldmateriaal van mijn a6400 & GoPro 7 bewerken m.b.v. DaVinci Resolve
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb rond de 2500 a 2750 euro te besteden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een keyboard, muis, freesync beeldscherm en Windows 10 pro licentie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien de moeilijkheidsgraad van de zelfbouw zit ik er aan te denken om de assemblage uit te besteden bij de shop die de benodigde artikelen kan leveren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • De pc komt op mijn bureau te staan. vandaar de grote wens voor een kleine krachtpatser met goede airflow tbv koeling en een zo minimaal mogelijk geluidsniveau.
  • Ik verwacht dat ik met een rtx 3080 aankomende jaren zorgeloos aan de slag kan vandaar dat ik deze er graag in wil plaatsen.
  • RGB heeft voor mij geen toegevoegde meerwaarde en hoeft van mij dan ook nergens onderdeel van te zijn.
Ga je overklokken?
Op dit moment ben ik dit niet van plan, misschien over een aantal jaar als ik merk dat ik niet meer vloeiend mijn hobby's kan uitvoeren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijst samen gesteld. maar hierop ontbreekt dus de gpu en alle benodigde koeling omdat ik niet zeker ben wat mijn beste keuzes hiervoor zijn.

Versie 2

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Tray€ 381,73€ 381,73
1MoederbordenGigabyte Aorus Z490I Ultra€ 234,20€ 234,20
1Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 2TB (128MB cache)€ 60,95€ 60,95
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 150,90€ 150,90
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold€ 180,90€ 180,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,-€ 139,-
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut (1 gram)€ 5,90€ 5,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SFX voedingen zijn moeilijk verkrijgbaar, en de CM die je kiest heeft probl;emen met geluid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
Dank voor het reageren. Aangezien ik geen haast heb kan ik gerust nog 6 weken achterover leunen. Met de verwachting dat er dan meer componenten leverbaar zullen zijn

Bedoel je daarnaast dat deze voeding geluid maakt of de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fig0 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:33:
Dank voor het reageren. Aangezien ik geen haast heb kan ik gerust nog 6 weken achterover leunen. Met de verwachting dat er dan meer componenten leverbaar zullen zijn

Bedoel je daarnaast dat deze voeding geluid maakt of de kast?
Ik praat dacht ik over de voeding ;)
Corsair SF750 SFX alternatief?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Waarom geen Z490 bord? Doorgaans betere stroomvoorziening en je hebt tenminste iets aan het 3200 MT/s ram. Op B460 loopt ram niet sneller dan 2933 met een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:19
Een RTX 3080 is wel wat overkill voor 1440p75:
https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html

Tenzij je bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 wil spelen:
https://tweakers.net/revi...dware-gpu-benchmarks.html

Combinatie van een K processor met een B460 is inderdaad niet logisch. Trouwens al een 5800X overwogen? Die is goed verkrijgbaar, verbruikt minder en presteert beter in games en video editing dan de i7. Je hebt het budget er voor lijkt me.

Als je grote bestanden hebt is het misschien wel fijner om een 2TB SSD te nemen ipv een HDD.

Als CPU koeler kun je kijken naar de Scythe Mugen 5 PCGH/Fuma 2, die zou net wel/niet moeten passen met het glazen paneel, met het metalen paneel heb je iets meer ruimte. Anders is een beQuiet Shadow Rock TF 2 een goede mogelijkheid, maar het blijft een beetje passen en meten met veel koelers dus lees je goed in. Waterkoeling zou ook nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
Ja de CM stond in deze voor cool master gezien de kast en PSU allebei van CM waren ontstond er wat verwarring.

Qua voeding dacht ik met 850W hoger te zitten dan t aanbevolen wattage voor een RTX3080 maar in de toekomst gaf me dat dan weer ruimte om misschien iets aan overclocken te kunnen doen. Met een 750W voeding is er dan minder mogelijk lijkt mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Fig0 op 11-01-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
Deze kaart had ik vooral in gedachte dat hij mij vooral van performance kan voorzien tijdens mijn videobewerkingsprojecten.
Combinatie van een K processor met een B460 is inderdaad niet logisch.
Ik neem de suggestie van @Uszka ook zeker over. Ga het gelijk aanpassen in de productenlijst.
Trouwens al een 5800X overwogen? Die is goed verkrijgbaar, verbruikt minder en presteert beter in games en video editing dan de i7. Je hebt het budget er voor lijkt me.
Eigenlijk niet in overweging genomen, aangezien ik deze niet terug zag komen omdat er geen IGPU opzat. Naast gamen en videobewerking zal de pc ook vaak genoeg gebruikt worden voor huis tuin en keuken gebruik. hiervoor kan mooi de IGPU dienst doen lijkt mij. als ik dan voor de AMD kies zal de RTX3080 opstarten voor deze taken en gelijk de energiebesparing van de cpu teniet doen. Daarnaast zet het me ook aan het denken dat de powerconsumptie bij de belastende taken gedeeld zal worden en hiermee de te koelen losse componenten misschien wel beter zullen gaan presteren. in een compacte bouw telt natuurlijke elke graad, interessant.
Als je grote bestanden hebt is het misschien wel fijner om een 2TB SSD te nemen ipv een HDD.
Raad je dan aan om eigenlijk helemaal geen HDD opslag meer te gebruiken voor het opslaan van grote projecten/bestanden? grote bestanden genoeg. een minuut 4k opname is vaak al bijna een gb
Als CPU koeler kun je kijken naar de Scythe Mugen 5 PCGH/Fuma 2, die zou net wel/niet moeten passen met het glazen paneel, met het metalen paneel heb je iets meer ruimte. Anders is een beQuiet Shadow Rock TF 2 een goede mogelijkheid, maar het blijft een beetje passen en meten met veel koelers dus lees je goed in. Waterkoeling zou ook nog een optie kunnen zijn.
scythe mugen heb ik meer over gelezen zal hem in overweging gaan nemen en de afmetingen goed bestuderen. weet je zo de verschillen tussen de geluidsproductie van een waterkoelerpomp en het geluid van een fan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
Uszka schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:09:
Waarom geen Z490 bord? Doorgaans betere stroomvoorziening en je hebt tenminste iets aan het 3200 MT/s ram. Op B460 loopt ram niet sneller dan 2933 met een i7.
DANK, hier totaal niet naar gekeken, gezien de release datum automatisch aangenomen dat dit bordt de laatst nieuwste tech en dus comptabiliteit zou hebben. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Fig0 op 11-01-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Fig0 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:41:

Naast gamen en videobewerking zal de pc ook vaak genoeg gebruikt worden voor huis tuin en keuken gebruik. hiervoor kan mooi de IGPU dienst doen lijkt mij. als ik dan voor de AMD kies zal de RTX3080 opstarten voor deze taken en gelijk de energiebesparing van de cpu teniet doen. Daarnaast zet het me ook aan het denken dat de powerconsumptie bij de belastende taken gedeeld zal worden en hiermee de te koelen losse componenten misschien wel beter zullen gaan presteren. in een compacte bouw telt natuurlijke elke graad, interessant.
Zo werkt het niet bij een desktop. Wil je dat de videokaart geen stroom verbruikt dan moet je deze eruit halen en de monitor aansluiten op het moederbord.
scythe mugen heb ik meer over gelezen zal hem in overweging gaan nemen en de afmetingen goed bestuderen. weet je zo de verschillen tussen de geluidsproductie van een waterkoelerpomp en het geluid van een fan ?
De Mugen 5 PCGH moet je niet nemen met een 10700K want komt koelvermogen tekort door de langzaam draaiende fans. Volgens de specs past die niet in de NR200 met TG. pricewatch: be quiet! Dark Rock TF zou een passende optie kunnen zijn of een AIO maar die raden ze alleen in het front aan met liggende videokaart en dan wordt warme lucht de behuizing in geblazen waar je eigenlijk niet op zit te wachten in zo'n kleine behuizing.
Een goede luchtkoeler is altijd stiller dan een AIO en zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:19
Je kan hier meer lezen over hardware vereisten voor DaVinci Resolve.

Je GPU verbruikt in desktop mode nagenoeg altijd evenveel energie, pas bij 3D games gaat de clocksnelheid en verbruik significant omhoog. Een iGPU bied hierbij eigenlijk geen voordeel omdat je GPU altijd aanstaat zodra je de PC aanzet. En dan moet je continu gaan switchen wat een hoop gedoe is. De iGPU geeft alleen beeld via het moederbord, de GPU alleen via de poorten op de GPU, dus dan loop je telkens je kabel heen en weer in te pluggen.

De 5800X heeft in videobewerking en codering wel een betere performance:
https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html
https://tweakers.net/revi...deo-en-audiocodering.html

De SSD wordt interessant als je er meer mee doet dan alleen videoopslag. Ga je kopiëren of moet je inlezen in een programma dan gaat dat sneller met een SSD. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de maximum snelheid van je camera's als je daar video vanaf kopieert, of een USB stick oid als je daar naartoe kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fig0
Mij oog is gevallen op een andere case. Ik zal daar op gaan wachten. T betreft de "Meshilicious" case van https://ssupd.com/.

Tot zover dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 21:07
Pak de Fuma 2. Sindskort weer op voorraad en is volgens vele de beste lichtkoeler in de NR200. Die past namelijk heel mooi en koelt erg goed.
Pagina: 1