Zolder nieuwbouwwoning verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
over een aantal weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en willen wij de zolder zodanig aanpassen dat We er een volwaardige slaapkamer kunnen creëren.

er komt een dakkapel van 4m binnenzijde, we willen een muur plaatsen en inbouwkasten (1 voor het wegwerken van de warmtepomp, wasmachine ed. en 1 als kledingkast)

Alleen hebben we hier met het meerwerk geen rekening gehouden wat betreft elektra.

Nu vroeg ik mij af of jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan oplossen wat betreft verlichting ed.?

Ik voeg 2 foto's bij, 1 zoals de zolder wordt opgeleverd en 1 zoals wij nu in ons hoofd hebben wat het moet worden.

Alvadt heel erg bedankt voor het meedenken! _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obL47pEryzUS37riU6E333M2_6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4bsvWPTzV10wMv0aipwjRPyc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Afk3Kr4rmwcBvlFl7oLzRDarxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w4d0VFeYTsr41bO0uivBDaSb.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
je hebt wel veel stekkerpunten. Je kunt mooiebwandlichten plaatsen met een stekkeruitsluiting die werken met een lampje op afstandsbediening. Zeer goedkope oplossing en je kunt lekker vanuit bed al het licht bedienen :-). Ik heb ook een zolder met precies dezelfde afmeting en wil na oplevering ook de zolder verbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb op een zolder met metalstud en gips zelf 2 wanden gemaakt. In die wanden heb ik stopcontacten en schakelaars gemaakt en vervolgens naar boven doorgetrokken, en aan het plafond een hanglamp opgehangen. De stroom in de muren heb ik afgetakt van de dichtstbijzijnde stopcontact en met PVC pijpjes dit alles naar (en in) de muur gebracht. En vervolgens isolatie materiaal in de muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:13
Ik sta binnenkort voor een gelijkwaardige uitdaging, wat ik bij jou op de tekening zie is ongeveer het zelfde zoals het in mijn te betrekken woning is. Tenminste als ik het goed zie,

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je gekozen hebt voor zo een ruim trapgat, waardoor het grootste deel
van de voorzieningen direct ruimte weg neemt van de te creëren kamer. Zo is de situatie dus ook in mijn nieuwe woning, en ik ga iemand in de arm nemen om het trapgat deels dicht te maken. Waardoor je dus na het plaatsen van een wand dit uit het zicht haalt, en meer ruimte maakt.

Overigens is mijn zolder een stukje kleiner, en niet geschikt voor 2 kamers. Dat maakt het wel wat onhandiger hier. En wellicht daardoor ook noodzakelijker om de ruimte boven het trapgat te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat betekent die driehoek die je getekend hebt? Is dat een leidingkoof?
Verder moet je nog ergens een deur plaatsen.

Effectief maak je eigenlijk geen 2 kamers, maar een soort grote overloop en 1 kamer.
Ik weet niet of je kinderen hebt die daar gaan slapen, maar een afsluitbare slaapkamer lijkt mij prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 18:48
Is de dakkapel niet te ver naar de voorgevel getekend? Hier liggen nog 3 dakpannen onder de dakkapel tot aan de gevel (4 tot de dakgoot met oversteek). het lijkt alsof je de gevel gelijk doortrekt in de dakkapel, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:54
Tip die ik kan geven is om als er een kraan staat voor de dakkapel ook de bouwmaterialen voor de verbouwing door het gat in het dak te laten hijsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06 14:02
Klopt het dat ik geen verwarming zie? Wij hebben bij ons nieuwbouw huis de tip gekregen om een verwarming op zolder te laten plaatsen. zodat de leidingen mooi door de muren/vloeren lopen en je niet naar beneden hoeft te boren..

Als ik mij vergis. Ik blijf dit topic volgen aangezien wij ook plannen hebben om de zolder met metal stud te verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Yaa87 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:42:
je hebt wel veel stekkerpunten....
Je hebt nooit stopcontacten genoeg, als je er ergens wegbespaart heb je die constant nodig |:(

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

Fua

Je zit op Tweakers. Dus een netwerkkabel mag niet ontbreken. Liever 2. (Bijv. voor aansluiting zonepanelen en voor de slaapkamer (tv/switch/accesspoint/verzin het zelf maar)
Ik ben ook benieuwd wat die grote driehoek is?

Wat mij opvalt is dat de installaties veel praktische ruimte innemen. Als het trapgat toch dicht is, gebruik dan ook de ruimte erboven. Verder hangt bij mij de was vaak in het trapgat.
Eén van de eerste zaken die ik op zolder heb toegevoegd is een wasbak en kraan.

Succes met jullie nieuwe woning.

Fua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Yaa87 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:42:
je hebt wel veel stekkerpunten.
Juist weinig zou ik zeggen. Helemaal niks in die kappel.

De helft is ook niet bruikbaar gezien dit van die verticale zooi is als de icoontjes kloppen.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2021 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fua schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:17:
Je zit op Tweakers. Dus een netwerkkabel mag niet ontbreken. Liever 2. (Bijv. voor aansluiting zonepanelen en voor de slaapkamer (tv/switch/accesspoint/verzin het zelf maar)
Ik ben ook benieuwd wat die grote driehoek is?

Wat mij opvalt is dat de installaties veel praktische ruimte innemen. Als het trapgat toch dicht is, gebruik dan ook de ruimte erboven. Verder hangt bij mij de was vaak in het trapgat.
Eén van de eerste zaken die ik op zolder heb toegevoegd is een wasbak en kraan.

Succes met jullie nieuwe woning.
De installaties zullen hetzelfde zijn als in onze woning of vergelijkbaar: Een warmtepomp die flink groot is, een boiler van 200 liter en een ventilatieunit. Die kun je niet "even" boven het trapgat kwijt en zitten al vast in je huis bij oplevering.

Alvast een tip: Wat je ook probeert, je gaat die installatie niet genoeg kunnen isoleren qua geluid om er te kunnen slapen, dus kijk hoe je in de nacht het systeem grotendeels uit kan schakelen. Ja, dit gaat ten koste van de efficiëntie, maar beide systemen maken zo'n 55-60 decibel aan geluid, dat slaapt niet lekker.

Hoe gaat de verwarming op zolder, is dat vloerverwarming? Dat is van belang voor het plaatsen van wandjes.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 12-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Die dakkapel moet je met de voorkant op het knieschot zetten. Nu heb je hem veel te ver naar voren geplaatst. Ik ben nu bezig met de zolderkamers en we hebben letterlijk de scheiding op de nok gemaakt. De ene kamer krijgt een dakkapel, de andere een dakraam.

Jammer dat ze bij jullie alle technische dingen aan niet de korte zijde van de trap hebben geplaatst. Bij ons is dat wel zo, waardoor er aan de lange zijde van de trap ruimte is voor een overloop met parallel daaraan de wand van de zolderkamers.

Denk overigens ook na over een vliering bóven de kamers. Extra rommel-ruimte :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 12-01-2021 14:31 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Bij ons hebben ze met de technische ruimte een flinke hap uit de zolder genomen. Ik baal er wel van.
Wij gaan ook een muur en dakkapel plaatsen. Ik weet dat we niet veel stroompunten hebben maar het is maar de zolder niet erg als er ergens een verlengsnoer ligt. Ik twijfel over 1 grote dakkapel aan de achterkant (dus niet waar de technische ruimte is) of juist 2 kleine aan beide kanten. Als iemand nog tips heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj56Qa5HLu8Py1_QrSNlI9t16vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdMiIguSzP6rBwHiRhLTlnZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Tjebakka schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:28:
Die dakkapel moet je met de voorkant op het knieschot zetten. Nu heb je hem veel te ver naar voren geplaatst. Ik ben nu bezig met de zolderkamers en we hebben letterlijk de scheiding op de nok gemaakt. De ene kamer krijgt een dakkapel, de andere een dakraam.

Jammer dat ze bij jullie alle technische dingen aan niet de korte zijde van de trap hebben geplaatst. Bij ons is dat wel zo, waardoor er aan de lange zijde van de trap ruimte is voor een overloop met parallel daaraan de wand van de zolderkamers.

Denk overigens ook na over een vliering bóven de kamers. Extra rommel-ruimte :)
Je hoeft het knieschot niet te behouden als je ervoor zorgt dat het verlies ervan constructietechnisch wel wordt opgelost, bijvoorbeeld door een steunbalk van wand naar wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Zelf hebben we dakramen en een scheidingswand geplaatst op zolder. Is inderdaad opletten met de knieschotten, hier in de buurt zijn de meeste dakkapellen erboven geplaatst om de constructie niet teveel aan te hoeven passen. Dakkapel begint dan vrij hoog, waardoor je er minder ruimte bij krijgt en je kamer misschien te klein wordt als je muur direct achter het traphek zet.

Hoogte van onze scheidingswand is ook ongeveer 2,6m. Als je muur gaat verplaatsen zal je hoger moeten bouwen (nokhoogte) of een plafond/zolder maken. .

Muur schermt bij ons de technische ruimte af, dat scheelt veel geluid die anders zijn weg vindt via het trapgat naar beneden.

Heb je rekening gehouden met extra radiator of vloerverwarming die je per sectie kan bedienen?

Wij hebben een aantal extra loze leidingen bij bouw laten leggen en elektra / UTP doorgetrokken. Zelf een aantal extra elektra punten gefreesd op plekken waar geen leidingen in de muur zaten. Ook plafondlamp zo iets opgeschoven. Verder paar extra elektra aansluitingen achter plint en achter knieschot aangelegd. Zo te zien heb jij ook elektra punten op de muur in de buurt van de knieschotten zitten, die kun je infrezen naar achter het knieschot.

Verlichting zou je ook Hue kunnen gebruiken, scheelt het inbouwen van schakelaars en kunt meerdere lampen ineens schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Let je erop dat er voldoende ventilatie is en blijft? De zolder is vaak niet ontworpen als verblijfsruimte, waardoor deze niet of minder goed geventileerd is, en de capaciteit van het ventilatiesysteem niet berekend is op het in gebruik nemen van de zolder als vervblijfsruimte. Ik zou hier goed naar (laten) kijken om gezondheidsproblemen in de toekomst te voorkomen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed punt vn die ventilatie.

En verder: leuk dat je plannen maakt. Het is niet als meerwerk opgenomen, dus nu mag je denk ik in de queue voor een aannemer. Die hebben over het algemeen de eerste 3 a 4 maanden geen tijd. Dus ik neem aan dat je in de zomer wilt zetten?
Verder elektra, coax en uiteraard UTP doortrekken. Het is nieuwbouw en als de warmte er in zit krijg je hem er niet meer uit, dus je wilt ook rolluiken en eigenlijk airco.
Ga je ook zonnepanelen op het dak / dakkapel neezetten? Dan ook daar rekening mee houden.
* The Eagle heeft zijn teller in,iddels op ca 25k staan als je al die dingen wilt en uitbesteed. Hoe handig ben jezelf?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pagani schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Alvast een tip: Wat je ook probeert, je gaat die installatie niet genoeg kunnen isoleren qua geluid om er te kunnen slapen, dus kijk hoe je in de nacht het systeem grotendeels uit kan schakelen.
Je ventilatie? Jakkes. Aanlaten man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Je ventilatie? Jakkes. Aanlaten man.
Je kan ook met de ramen open slapen. Met zo'n balansventilatie wisselend tussen stand 2 en 3 kun je er überhaupt niet slapen, stand 1 gaat nog wel maar is niet voldoende. Het gaat echter nog meer om de warmtepompdie produceert als je net gedouched hebt rond de 60 decibel+, en dan niet een chill gezoem maar geborrel, gefluit etc.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 12-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pagani schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Je kan ook met de ramen open slapen. Met zo'n balansventilatie wisselend tussen stand 2 en 3 kun je er überhaupt niet slapen.
Je moet hem ook niet op 3 zetten he.

En te veel (oude) installaties hebben te dunne buizen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Je moet hem ook niet op 3 zetten he.

En te veel (oude) installaties hebben te dunne buizen :P
In praktisch alle nieuwbouw zit een automatische regeling die, door de extreme isolatie, continu tussen 2 en 3 schakelt. Als het kan ramen open dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pagani schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:25:
[...]

In praktisch alle nieuwbouw zit een automatische regeling die, door de extreme isolatie, continu tussen 2 en 3 schakelt. Als het kan ramen open dus.
Dat heeft niks met isolatie te maken maar met kierdichting. En dan nog heb je voor een paar slapende mensen geen stand 3 nodig of je systeem is gewoon onderbemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
pagani schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:33:
[...]
De installaties zullen hetzelfde zijn als in onze woning of vergelijkbaar: Een warmtepomp die flink groot is, een boiler van 200 liter en een ventilatieunit. Die kun je niet "even" boven het trapgat kwijt en zitten al vast in je huis bij oplevering.

Alvast een tip: Wat je ook probeert, je gaat die installatie niet genoeg kunnen isoleren qua geluid om er te kunnen slapen, dus kijk hoe je in de nacht het systeem grotendeels uit kan schakelen. Ja, dit gaat ten koste van de efficiëntie, maar beide systemen maken zo'n 55-60 decibel aan geluid, dat slaapt niet lekker.

Hoe gaat de verwarming op zolder, is dat vloerverwarming? Dat is van belang voor het plaatsen van wandjes.
Geen idee wat voor installatie je dan heb maar mijn WTW en WP maken samen ongeveer net zoveel geluid als mijn PC. Tot dat ik een spelletje opstart dan maakt de PC echt ruim meer herrie.Mijn inschatting is dat het geluid schommelt ergens tussen de 40 en 50 dB. Ik heb er geslapen toen het huis nog leeg was en je dus alles extra goed hoort, maar ik heb er niets van gemerkt. Éën deur ertussen en je hoort er niets meer van. Ik hoorde nog wel de koeien in de wei verderop en wat nacht-vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
zo het duizelt mij van alle antwoorden!

Ik ga ze even doornemen en overal op antwoorden. hier vast een paar reacties.

de mooie driehoek tegen de muur moet een deur voorstellen :X

de dakkapel is inderdaad te ver naar voren geplaatst ik ben niet zo heel goed met paint :+

het is de bedoeling dat wij hier gaan slapen, we willen dan 1 afsluitbare kamer maken en 1 van overloop met een kast en de wasmachine ed.

alles zit daar vast op z'n plek en kan ik niet verwijderen geen keuze in bij projectwonen. daarom wil ik graag een inbouwkast (laten) maken zodat het uit het zicht is en geluid minder wordt.

er komt een steunbalk op de dakkapel zodat de knieschotten kunnen vervallen. er zitten ventielatieroosters in en 2 draaikiepramen dus qua ventilatie moet dat goed gaan, Ook zit er een rolluik in.

Ik heb geen verwarming maar zat te denken om zo'n infrarood verwarming op te hangen (al lijkt mij dit in een slaapkamer overbodig)

zelf ben ik helemaal niet handig en mijn man nog minder dus we willen zoveel mogelijk uit besteden.

verwachte oplevering is tussen week 13 en 15, onder voorbehoud komt de dakkapel dus week 16 en diezelfde week komt een vriend van mijn man (die dit dagelijks doet) de muur plaatsen.

owja zonnepanelen zitten er ook al, die heb ik aan de voorkant (waar het dakraam zit) bij de bouw er gelijk bij laten plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door ntje op 13-01-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dutchylex schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:08:
Ik heb op een zolder met metalstud en gips zelf 2 wanden gemaakt. In die wanden heb ik stopcontacten en schakelaars gemaakt en vervolgens naar boven doorgetrokken, en aan het plafond een hanglamp opgehangen. De stroom in de muren heb ik afgetakt van de dichtstbijzijnde stopcontact en met PVC pijpjes dit alles naar (en in) de muur gebracht. En vervolgens isolatie materiaal in de muren.
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België mag je maar 8 punten op 1 kring hebben.

Dus als je van een andere kring zou afnemen moet je even tellen hoeveel punten er al op die kring staat.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Deur zit op een wat vreemde plek, gezien looproute. Als je in toekomst nog extra kamer wil bouwen moet je wel een hele grote overloop (gang) maken. Als je straks de sleutel hebt kun je wat balkjes op de grond leggen en inzicht krijgen hoe je kamer wil indelen / deur wil plaatsen.

Neem aan dat je vloerverwarming hebt, mogelijk is dat al voldoende maar je warmt dan wel de hele verdieping op. Misschien alvast op een logische plaats een extra stopcontact maken voor een infrarood verwarming. Let even op welke elektragroep dit ivm vermogen.

Misschien idee om verlichting spotjes in te bouwen in dakkapel.

Warmte blijft goed hangen in nieuwbouw, ventileren helpt wel iets maar hoor veel mensen die er slapen dat ze een airco plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06 14:02
ntje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
zo het duizelt mij van alle antwoorden!

Ik ga ze even doornemen en overal op antwoorden. hier vast een paar reacties.

de mooie driehoek tegen de muur moet een deur voorstellen :X

de dakkapel is inderdaad te ver naar voren geplaatst ik ben niet zo heel goed met paint :+

het is de bedoeling dat wij hier gaan slapen, we willen dan 1 afsluitbare kamer maken en 1 van overloop met een kast en de wasmachine ed.

alles zit daar vast op z'n plek en kan ik niet verwijderen geen keuze in bij projectwonen. daarom wil ik graag een inbouwkast (laten) maken zodat het uit het zicht is en geluid minder wordt.

er komt een steunbalk op de dakkapel zodat de knieschotten kunnen vervallen. er zitten ventielatieroosters in en 2 draaikiepramen dus qua ventilatie moet dat goed gaan, Ook zit er een rolluik in.

Ik heb geen verwarming maar zat te denken om zo'n infrarood verwarming op te hangen (al lijkt mij dit in een slaapkamer overbodig)

zelf ben ik helemaal niet handig en mijn man nog minder dus we willen zoveel mogelijk uit besteden.

verwachte oplevering is tussen week 13 en 15, onder voorbehoud komt de dakkapel dus week 16 en diezelfde week komt een vriend van mijn man (die dit dagelijks doet) de muur plaatsen.

owja zonnepanelen zitten er ook al, die heb ik aan de voorkant (waar het dakraam zit) bij de bouw er gelijk bij laten plaatsen.
toon volledige bericht
mmh zou dan mss naar een vaste airco kijken, op zolder is het vaak niet echt warm. Daarnaast is het in de zomer extreem warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
Luuk013 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:30:
[...]

mmh zou dan mss naar een vaste airco kijken, op zolder is het vaak niet echt warm. Daarnaast is het in de zomer extreem warm.
een vaste airco is ook nog een optie inderdaad. ga mij daar ook in verdiepen
Pagina: 1