Ground Loop probleem: Rotel RC1590 via USB aan PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een ground loop probleempje. Althans zo lijkt het.

Dit is op zich ook niet zo gek, aangezien er nogal wat dingen op elkaar aangesloten zijn, zoals een pc, voorversterker, dirac DSP, eindversterker, 2 subwoofers met triggerkabel.

Zojuist heb ik mijn Rotel RC1590 aangesloten via USB naar mijn pc. Dit geeft meteen een brommetje door de speakers, ongeacht de input en ongeacht het ingestelde volume. Dit gebeurd ook als de PC uit staat.

Als ik de USB kabel uit de PC trek dan is de brom weer weg. Gekke is wel, het is niet de mantel van de kabel, want de brom komt pas zodra de 4 contacten van de stekker in de PC gestoken worden en dus echt contact maken.

Nu zat ik te denken om de 5 volt toevoer naar de versterker door te knippen, al was het maar als test om te zien of dat werkt. Ik ben hiermee even in de veronderstelling dat alleen de DATA + en - voldoende is.

Kan iemand me vertellen of dit uberhaupt zinvol is om te proberen en of ik dan de +5v, de ground of beiden moet doorknippen? Mocht dit namelijk goed werken, dan kan in een ground loop isolator overwegen, maar vind het een beetje zonde die te kopen als het misschien helemaal geen zin heeft.

Alvast dank :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 10-01-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

timovd

Voorsprong door techniek

Is het een desktop, of kan ie ook op batterij? En heb je dan het zelfde probleem?

[ Voor 64% gewijzigd door timovd op 10-01-2021 17:06 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timovd schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:05:
Is het een desktop, of kan ie ook op batterij? En heb je dan het zelfde probleem?
Dat was ik nog vergeten erbij te zeggen. Het probleem komt en gaat ook willekeurig. Ik had 5 minuten geleden die brom. Zet net de versterker weer aan en de brom is weg. Ik wilde het testen met de laptop aan te sluiten, maar nu heeft dat even geen effect. Net een half uur lang aan de sleutelen geweest en de brom bleef aan en was gewoon met de USB stekker aan en uit te krijgen, maar nu even niet

Overigens ben ik recent verhuisd. In het oude huis had ik dit probleem ook, maar nu wilde ik het wel eens echt oplossen. Ik gebruik nu een Gustard U12 om via USB te spelen, maar wilde toch eens de Rotel weer rechtstreeks aansluiten en werd meteen weer met de brom geconfronteerd. Voor de Rotel RC1590 was een firmware update uitgekomen waarna de USB playback eindelijk goed werkt (voorheen werd er tussen elke stop start en track de DAC in en uitgeschakeld, ging de versterker klikken en weer inschakelen en miste je steeds 5 seconden van het begin van het nummer. Nu klikt hij helemaal niet meer, zelfs niet tussen het switchen van samplerates en zelfs naar DSD toe.
timovd schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:05:
Het gaat om een PC op netstroom. Overigens komt de brom (als hij er is) ook door als ik de stekker er uit trek.

Ik kan het trouwens mooi inzichtelijk krijgen in de input van de minidsp, die laat in rust een waarde zien van -85dBFs als de brom aanwezig is. Echter als ik de USB afkoppel naar de versterker, dan gaat deze naar een -99dBFs.

Ik merk net, als ik de USB kabel naar de DSP er uit haal, dat de brom ook weg is. Dit is natuurlijk ook zo'n lus.

Ik heb dus 1 PC, die maakt connectie naar de versterker via USB, maar ook gaat hij met USB naar de DSP en die zit weer fysiek tussen de voor en eindversterker. Als ik die lostrek, stopt de brom ook op het moment dat de pinnetje niet meer raken, dus niet op basis van de massa.

Ground loop isolators zorgen volgens mij voor het ontkoppelen van de massa en niet voor de andere pinnen. Daarnaast zijn optische isolators max 12mbit en niet de 480 die ik nodig heb voor USB2.

Edit. Zojuist heb ik een USB verlengsnoertje van een halve meter losgepurkt. Het rode draadje opgezocht en doorgesneden. De brom bleef. Daarna de zwarte. Stilte !!! 8)

Hij doet het nu wel, maar zodra ik de draad ook maar aanraak, valt de verbinding weg. Dit zal w.s. komen doordat ik de mantel heb opengesneden en dit nogal een bokkiewokkie fix is, dus ik moet daar even iets voor maken, maar dit zit er al goed uit!.

Jammer dat de fabrikant van de versterker/dac deze binnen het apparaat al niet heeft afgekoppeld.

[ Voor 58% gewijzigd door Fairy op 11-01-2021 08:42 ]