Oude tyleen vloerverwarming vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:16
Vorig jaar heb ik mijn huidige eengezinswoning gekocht. De woning betreft een tussenwoning uit 1988.
Er zat een hoop achterstallig onderhoud waarvan ik het meeste al van heb aangepakt voordat ik de woning ging betrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RB2Wwv3K0qVHubv1h4JA-S49rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USO6kiA58aDicvMXpDohnS9d.jpg?f=fotoalbum_large

De begane grond is een betonnen vloer met een kruipruimte met vloerisoatie. Op de vloer liggen ouder ouderwetste plavuizen en vloerverwarming bestaat uit tyleen buizen met 2 groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujKs-xu6Ew6zuRPGYI2ESGtiSu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3nBMDKNJeJyYDzhxMCNu2DH.jpg?f=fotoalbum_large

De groepenverdeler is aan het roesten en inmiddels lekt hij een klein beetje. De onderste groep die zit waarschijnlijk verstopt. Althans de ontluchting zit verstopt. De pomp hoor je af en toe tikken De loodgieter heeft het gefixt door er kneedbaar metaal op te plakken en gaf al aan dat de hele installatie echt op het eind van zijn levensduur zit.

Nou op internet zien we een hoop filmpjes en pagina's hoe er in een nieuwe vloer een vloerverwarming aangelegd wordt. Echter is het mij nog niet duidelijk hoe het gaat als de vloerverwarming vervangen moet worden.
Ik heb ooit gezien dat iemand gewoon bovenop zijn bestaande vloer van die roostertjes ging plaatsen waar de nieuwe vloerverwarming op ging. Dat wil ik dus absoluut niet.

Hoe werkt het vervangen van vloerverwarming nou precies?
Dat de tegels eruit moeten worden getikt is duidelijk. Maar hoe het daarna gaat is voor mij onduidelijk.

Worden de tyleenslangen eruit getrokken?
Als de oude slangen eruit zijn, kunnen ze dan meteen nieuwe sleuven infrezen?
Of moeten ze eerst de boel egaal maken met beton oid om daarna nieuwe sleuven in te frezen?

Na het vervangen van de vloerverwarming zitten we te kijken of we tegels willen of een gietvloer.

Wie heeft hier ervaring mee? :)

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 11-01-2021 15:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Ik ben geen expert maar het lijkt mij dat de oude vloerverwarming in de cementdekvloer ligt dus heb je 3 opties.

1: cementdekvloer verwijderen en opnieuw opbouwen kan je ook nog wat extra isolatie onder de buizen leggen.
2: Een frees bedrijf laten komen en gewoon opnieuw infrezen in de cementdekvloer geen idee of dit problemen kan veroorzaken. Èen leiding raken is geen probleem voor het frees bedrijf maar je hebt natuurlijk ook extra lucht in je cementdekvloer.
3: een nieuwe vloer er overheen leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sen op 11-01-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Volgens mij kan er ook door je bestaande tegels heen gefreest worden.

Als dat kan, krijg je een combinatie vd genoemde 2 en 3:
-Frezen in bestaande tegels en vloer.
-daaroverheen nieuwe tegels, gietvloer of egaline voor iets anders (laminaat / pvc)

Zo heb je het minste werk en komt de vloer maar íets hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Simba op 12-01-2021 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Als je het niet erg vind dat je vloer de nieuwe bedekking (tegels, laminaat, whatever) hoger wordt kan het zo in de huidige tegels gefreesd worden. Heb je meteen een vlakke ondergrond voor je nieuwe vloer als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Simba schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:57:
Volgens mij kan er ook door je bestaande tegels heen gefreest worden.

Als dat kan, krijg je een combinatie vd genoemde 2 en 3:
-Frezen in bestaande tegels en vloer.
-daaroverheen nieuwe tegels, gietvloer of egaline voor iets anders (laminaat / pvc)

Zo heb je het minste werk en komt de vloer maar íets hoger.
Hmm ik wist niet dat dat ook mogelijk was. Maar die tegels zijn weer niet egaal gelegd en hier en daar merkte ik al holle tegels.
mark-k schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:45:
Als je het niet erg vind dat je vloer de nieuwe bedekking (tegels, laminaat, whatever) hoger wordt kan het zo in de huidige tegels gefreesd worden. Heb je meteen een vlakke ondergrond voor je nieuwe vloer als het goed is.
De hoogte is nogal belangrijk aangezien mijn keuken op hetzelfde niveau zit als de tegels. Nu met laminaat zit mijn keuken al bijna een centimeter lager.

Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk dat die tegels eruit gaan, en dat daar doorheen gefreesd kan worden. Vervolgens zit ik met een lelijk stuk vloer.
Klopt het dat als we voor een gietvloer gaan dat het zo over dat lelijke vloer heen gaat om alle gaten/kuilen op te vullen? Of denk ik te simpel?

Ik neem aan dat als we voor nieuwe tegels zouden gaan, dat er eerst een nieuwe dekvloer moet komen. Dat gaat het allemaal duurder maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

com2,1ghz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:08:
[...]

Hmm ik wist niet dat dat ook mogelijk was. Maar die tegels zijn weer niet egaal gelegd en hier en daar merkte ik al holle tegels.

[...]

De hoogte is nogal belangrijk aangezien mijn keuken op hetzelfde niveau zit als de tegels. Nu met laminaat zit mijn keuken al bijna een centimeter lager.

Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk dat die tegels eruit gaan, en dat daar doorheen gefreesd kan worden. Vervolgens zit ik met een lelijk stuk vloer.
Klopt het dat als we voor een gietvloer gaan dat het zo over dat lelijke vloer heen gaat om alle gaten/kuilen op te vullen? Of denk ik te simpel?

Ik neem aan dat als we voor nieuwe tegels zouden gaan, dat er eerst een nieuwe dekvloer moet komen. Dat gaat het allemaal duurder maken denk ik.
toon volledige bericht
Het freeswerk kun je gewoon overheen tegelen. Gietvloer denk ik dat je eerst wel moet egaliseren, anders misschien kans dat je verschillen gaat zien, maar dat weet een gietvloer boer beter dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 22:49
Het plafond is al niet al te hoog, ik zou daarom niet op/met de bestaande vloer gaan werken. De mooiste oplossing is het verwijderen van de tegelvloer en cementdekvloer en de vloerverwarming helemaal opnieuw leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 19:21
com2,1ghz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:08:
[...]

[...]

Ja dat hebben ze hier ook gedaan; tegels eerst ruw opgeschuurt, kleine laag egaline (om zo op de juiste hoogte te komen met de houtenvloer) en daarna hebben ze de gietvloer gegoten. Dus het kan over te tegels heen.

Persoonlijk zou ik eea er gewoon eerst uit breken. Scheelt flink in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
MarcoC schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:15:
Het plafond is al niet al te hoog, ik zou daarom niet op/met de bestaande vloer gaan werken. De mooiste oplossing is het verwijderen van de tegelvloer en cementdekvloer en de vloerverwarming helemaal opnieuw leggen.
Het verwijderen van de cementdekvloer was eigenlijk dat gene wat ik wil vermijden :+ Jouw oplossing zou ook het meest nette zijn, maar ook het meest rigorieuze.

Als het al mogelijk is om over een bestaande tegelvloer te frezen, dan neem ik aan dat dit ook kan op de bestaande dekvloer.
Ik heb begrepen dat de vloer zo dicht mogelijk op de leidingen moet zitten. Als jullie zeggen dat het mogelijk is om meteen over een gefreezde vloer te gaan tegelen dan geeft dit mij een beetje hoop.

Toevallig is de buurman aan het verbouwen en die laat een vloerverwarming plaatsen. Die had hij voorheen dus niet. HIj gaf aan dat het frezen en het installeren van de nieuwe vloerverwarming rond de 2000 euro gaat kosten. Iets wat wel in mijn budget valt. Ik hoop in totaal met een nieuwe vloer binnen 5000 euro te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:30
@com2,1ghz
Kom je wel weg met de hoogte?

Wij zijn ook van plan om oude vloerverwarming te verwijderen, maar ik kom niet weg met de hoogte. De vloer komt dan te hoog te liggen. Dus hier moet alles eruit.

Let ook even op of je voldoende ruimte bij je deuren hebt. Anders moet je deze gaan inkorten. En met een beetje pech kan dat met bestaande deuren niet en moet je nieuwe deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Highfive95 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:59:
@com2,1ghz
Kom je wel weg met de hoogte?

Wij zijn ook van plan om oude vloerverwarming te verwijderen, maar ik kom niet weg met de hoogte. De vloer komt dan te hoog te liggen. Dus hier moet alles eruit.

Let ook even op of je voldoende ruimte bij je deuren hebt. Anders moet je deze gaan inkorten. En met een beetje pech kan dat met bestaande deuren niet en moet je nieuwe deuren.
Ik heb nu laminaat op mijn tegels en dat gaat prima. Zou eigenlijk nog een laag erop kunnen. Maar mijn keuken wordt dan te laag.
Misschien komt het eigenlijk omdat ik mijn deurkozijnen in mijn hele huis vervangen heb en die dus ook boven mijn tegels zitten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Infrezen in tegelvloer hoh 100mm. Daarover dunne laag egaline en weer nieuwe tegels/laminaa/andere vloer die geschikt is voor vvw.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:01
Let op:

Als je vloerverwarming direct onder de tegels zitten heb je een grote kans op scheuren in de voeg of losliggende tegels. Dit komt dan niet door de tegelzetter maar door het snel koelen en verwarmen van de tegels omdat deze er direct op liggen. (Je kan ook de vloerverwarming een lagere temperatuur geven maar dat wil je niet als dit je hoofdverwarming is van het huis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:00

ericplan

5180 Wp PV

@com2,1ghz Zelf geen ervaring mee, maar als je door de oude vloerverwarming heen gaat frezen zie ik twee problemen:
Ongelijkmatige warmteverdeling door de oude lege leidingen die dan als isolator werken.
Problemen met het ingieten van de nieuwe leidingen op plaatsen waar er door de oude leiding gefreesd is. Daar loopt je gietspecie zo de oude leiding in.
Meest veilig is alles eruit.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 12-01-2021 10:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43
ericplan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:31:
@com2,1ghz Zelf geen ervaring mee, maar als je door de oude vloerverwarming heen gaat frezen zie ik twee problemen:
Ongelijkmatige warmteverdeling door de oude lege leidingen die dan als isolator werken.
Problemen met het ingieten van de nieuwe leidingen op plaatsen waar er door de oude leiding gefreesd is. Daar loopt je gietspecie zo de oude leiding in.
Meest veilig is alles eruit.
Je ingefreesde leidingen hoeven niet te worden afgegoten wanneer je een tegelvloer eroverheen legt. Afgieten geeft alleen maar risico met opdrijven van de leidingen dus dat doe je alleen als je pvc of laminaat eroverheen wilt. Als je toch gaat tegelen smeer je de boel dicht met de tegellijm die je toch al aanbrengt voor je tegels (wel flexibele lijm gebruiken en houd er rekening mee dat er flink wat meer lijm in gaat door die sleuven.)

Ik heb het zelf 2 keer laten doen. 1x deels door een bestaande tegelvloer, 1x in een kale vloer. Die frees gaat overal doorheen, dus dat is een voordeel (oude leidingen zijn geen probleem) en een nadeel (te behouden (aanvoer-/elektra)leidingen wil je niet doorheen gaan). Enige eis is dat de vloer niet van keihard beton of iets dergelijks is (maar zachter zandcement of vergelijkbaar) en glad, want als de freesmachine hobbelt dan zijn je sleuven ook onregelmatig en heb je kans dat je leidingen boven je vloer uitkomen en dan heb je een bult of een kapitaal aan egaline nodig. Dus als je qua hoogte geen probleem hebt dan kan de freesboer gelijk de machine erdoor halen, en is extra hoogte wenselijk dan de tegels eruit slopen maar dan moet je wel de lijmresten goed verwijderen of egaliseren met egaline of vergelijkbaar.

En bonustip: laat de frees gelijk wat extra loze sleuven maken, ideaal voor je speakerkabels/internet whatever die je daarmee door de vloer naar een nuttigere plek kunt leiden (wel ff een flexibele pvc leiding in die sleuf stoppen)

//edit:

Foto's van toen het hier is gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8tb3yC887FhOOg1dkYNW_N3FiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDPRL5pycOEodbslBQX6n2S5.jpg?f=fotoalbum_large

Loze leidingen erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YklkVIhe5pWq8PwHoma2o2t1Iic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bP9jz8AvIqPhwogcP8KqP4j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door phYzar op 12-01-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:31:
Snelle berekening geeft voor 100m leiding zo'n 10L inhoud. Dat is een emmertje meer gietspecie. Dat zal het probleem niet zijn.

Het hoogteverlies, met eventueel aanpassen deuren (en bijvoorbeeld een voordeur) is vaak het grootste probleem.
Ook moet je niet vergeten dat er mogelijk leidingen in de dekvloer zitten. Ik zie de verwarming al naar beneden lopen. Soms hebben ze ook de elektra tussen de leidingen gelegd. Die wil je niet raken ;)

Daarnaast moet je iemand vinden die dit wil doen. Als de tegels erg hard zijn of dat de frezers problemen verwachten met het frezen door tyleen, dan moet je dus iemand vinden die daar ervaring mee heeft (of juist niet ;) ).
com2,1ghz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:
De groepenverdeler is aan het roesten en inmiddels lekt hij een klein beetje. De onderste groep die zit waarschijnlijk verstopt. Althans de ontluchting zit verstopt. De pomp hoor je af en toe tikken De loodgieter heeft het gefixt door er kneedbaar metaal op te plakken en gaf al aan dat de hele installatie echt op het eind van zijn levensduur zit.
Die tyleen leidingen zijn volgens mij nog wel te gebruiken.
Even een simpele google actie: http://cv-systeem-spoelen.nl/vloerverwarming-spoelen-2/
Je kunt proberen de oude vloerverwarming nog te gebruiken. Een nieuwe verdeler is ook niet de hoofdprijs (€200) en een nieuwe pomp heb je sowieso nodig, dus mocht het allemaal toch niet lukken, dan kun je die ook gewoon blijven gebruiken.

Op dit moment het is het erg koud buiten en kun je niet zomaar je CV slopen, maar ik zou als het weer wat beter is gewoon een poging wagen. Dit soort dingen kun je ook een eind zelf. Koppeling erop draaien, tuinslang eraan en doorspoelen. En een nieuwe verdeler ophangen is ook wel zelf te doen, alleen de koppeling naar de bestaande CV leidingen is wat lastiger.
En dan kun je altijd nog besluiten om alles open te laten frezen. De nieuwe leidingen zijn wel beter, maar duizenden euro's betalen om een werkend systeem iets te verbeteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
TheGhostInc schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Even een simpele google actie: http://cv-systeem-spoelen.nl/vloerverwarming-spoelen-2/
Je kunt proberen de oude vloerverwarming nog te gebruiken. Een nieuwe verdeler is ook niet de hoofdprijs (€200) en een nieuwe pomp heb je sowieso nodig, dus mocht het allemaal toch niet lukken, dan kun je die ook gewoon blijven gebruiken.
Ik heb begrepen dat tyleen vloerverwarming een levensduur van 20-30 jaar heeft. Ik sta er eigenlijk niet op te wachten dat het na een jaar of 5 opeens begint te lekken net nadat er een nieuwe vloer in ligt.
Op dit moment het is het erg koud buiten en kun je niet zomaar je CV slopen, maar ik zou als het weer wat beter is gewoon een poging wagen. Dit soort dingen kun je ook een eind zelf. Koppeling erop draaien, tuinslang eraan en doorspoelen. En een nieuwe verdeler ophangen is ook wel zelf te doen, alleen de koppeling naar de bestaande CV leidingen is wat lastiger.
En dan kun je altijd nog besluiten om alles open te laten frezen. De nieuwe leidingen zijn wel beter, maar duizenden euro's betalen om een werkend systeem iets te verbeteren....
Heb je gelijk in. Ik ben ook niet van plan om het in korte termijn te doen. Zoals je zegt ga ik waarschijnlijk eerst de verdeler vervangen en later de vloer + oude leidingen.
Ik ga het ook laten doen door een loodgieter. Een radiatortje wil ik best aan kloten, maar aan zo n vloerverwarming zitten aardig wat koppelingen die ik niet wil verkloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testudo90
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-05-2022
Mijn vriendin en ik heb afgelopen zomer ook onze woning uit eind jaren '80 betrokken. Wij zaten met eenzelfde probleem, namelijk een oude vloerverwarming met dezelfde buizen die diffuus waren. Dat systeem werkte niet meer en werd al lange tijd door de vorige bewoners niet meer gebruikt.
We hebben de oude parketvloer eruit gehaald. Daaronder lagen ook plavuizen. Hier hebben we doorheen laten frezen. Er is daarbij ook door de oude vloerverwarming gefreesd maar dit heeft geen problemen gegeven.
De oude verdeler van de vloerverwarming hebben we laten verwijderen en de nieuwe buizen aangesloten op een nieuwe verdeler. Bovenop de plavuizen is geëgaliseerd en een nieuwe PVC vloer gelegd. Hierdoor is de hoogte van de vloer zelfs een goeie 2cm lager dan het was met de parketvloer.

Kortom: er zou gewoon doorheen gefreesd kunnen worden. Bij ons gaf dit geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt er een beetje aan hoe vast de tegels liggen. Als ze echt in het beton gedrukt zijn wordt dat nogal een werk, als ze alleen met tegellijm en voegmiddel liggen heb je ze er ook zo uitgetikt met een sds boorhamer en win je weer een centimeter hoogte in de kamer.

Verder wat @Testudo90 zegt, gewoon verwijderen, door de oude leidingen heen frezen en laten egaliseren.
Egaline is heel vloeibaar, dat loopt ook in de oude tyleen slangen en vult alles wel op.

Hier hebben we ook vloerverwarming ingefreesd en zijn dwars door de ingegoten slangen van de radiatoren gegaan, geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 12-01-2021 13:24 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

phYzar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:11:
[...]

//edit:

Foto's van toen het hier is gedaan:

[Afbeelding]

Loze leidingen erbij:

[Afbeelding]
Hebben ze die tegellijm in die emmer gebruikt voor die vloer tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

TheGhostInc schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:37:
@com2,1ghz Dit is een reële optie, kom het regelmatig tegen, sommige installaties zijn onderhand al 60+ jaar oud zonder problemen (wel af en toe laten doorspoelen, liefst pulserend). Ondanks dat tyleen lang meegaat is er is wel kwaliteitsverschil dus laat het goed controleren. Het enige wat ik je kan adviseren is om een warmtewisselaar te plaatsen tussen je CV circuit en je VV circuit i.v.m. (zuurstof)diffusie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43
Sen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Hebben ze die tegellijm in die emmer gebruikt voor die vloer tegels?
Nee, flink wat zakken Eurocol 705 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielotten
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-03 22:57
Bij ons onlangs ook (november 2020) ook vloer verwarming laten leggen. Hier zat ook een tegelvloer in. Deze verwijderd en en in de dekvloer laten vreesen. Hier op ge egaliseerd en pvc geplakt. Iets minder als een cm hoger geworde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
danielotten schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:22:
Bij ons onlangs ook (november 2020) ook vloer verwarming laten leggen. Hier zat ook een tegelvloer in. Deze verwijderd en en in de dekvloer laten vreesen. Hier op ge egaliseerd en pvc geplakt. Iets minder als een cm hoger geworde.
Zat er al vloerverwarming onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-05 21:00
Misschien ook even kijken naar isolatie? Hoe is die nu geregeld? Wat is de opbouw van de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Knappel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:01:
Misschien ook even kijken naar isolatie? Hoe is die nu geregeld? Wat is de opbouw van de vloer?
Staat al in de TS. Het is een betonnen vloer met kruipruimte met vloerisolatie van piepschuim. Daar ga ik niets aan veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdOpk8MPKcaG83JRLARqKuuhbY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMVBTxy7OUZ591R7vJfcgMN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met die losliggende tegels doe jezelf een lol en trek iig die tegels er uit. Afhankelijk wat er onder vandaan komt moet je of wel of niet de hele cement dekvloer er uit jassen. Overigens is een vloertje smeren ook weer niet een enorme klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
GoldenSample schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 02:00:
Met die losliggende tegels doe jezelf een lol en trek iig die tegels er uit. Afhankelijk wat er onder vandaan komt moet je of wel of niet de hele cement dekvloer er uit jassen. Overigens is een vloertje smeren ook weer niet een enorme klus.
Had ook contact opgenomen met de loodgieter gisteren en vroeg hem hoe het nou zat met de levensduur. Hij zei dat het beter is dat ik de boel ga vervangen. Ook dat de modernere vloerverwarmingsbuizen een stuk dunner zijn.
HIj gaf precies hetzelfde aan wat jij zegt. Bij het eruit tikken van de tegels dat er mogelijk zandcement los zou komen en er inderdaad opnieuw gesmeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 07:33
Testudo90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:18:
Mijn vriendin en ik heb afgelopen zomer ook onze woning uit eind jaren '80 betrokken. Wij zaten met eenzelfde probleem, namelijk een oude vloerverwarming met dezelfde buizen die diffuus waren. Dat systeem werkte niet meer en werd al lange tijd door de vorige bewoners niet meer gebruikt.
We hebben de oude parketvloer eruit gehaald. Daaronder lagen ook plavuizen. Hier hebben we doorheen laten frezen. Er is daarbij ook door de oude vloerverwarming gefreesd maar dit heeft geen problemen gegeven.
De oude verdeler van de vloerverwarming hebben we laten verwijderen en de nieuwe buizen aangesloten op een nieuwe verdeler. Bovenop de plavuizen is geëgaliseerd en een nieuwe PVC vloer gelegd. Hierdoor is de hoogte van de vloer zelfs een goeie 2cm lager dan het was met de parketvloer.

Kortom: er zou gewoon doorheen gefreesd kunnen worden. Bij ons gaf dit geen problemen.
Hoi, heeeeeel oud topic maar ik neem de gok. Vraagje, hoe heb jij de oude leidingen leeggepompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:06

ErikVers

e-Duurzaam

Mensen voordat je alles laat vervangen; vaak is de vloer nog wel te redden. Je begint met het vervangen van je verdeler en pomp.

De verdeler komt een RVS of composiet variant voor terug en de pomp vervang ik voor een zeer energie zuinig model.

Uiteraard moet systeem zijn gescheiden met een warmtewisselaar tussen vloer en rest van CV. Een magneetfilter kun je optioneel toepassen.

Dan begint de grootste stap; het spoelen met speciaal daarvoor ontwikkelde spoelmachine.

Zie foto’s deze klant. Mevrouw was ten einde raad en huurbaas en installateur kregen het niet voor elkaar. Ze wilde de vloer gaan vervangen met alle rompslomp vandien. Nu weer een lekker warme vloer. Binnen een dag kunnen realiseren voor een fractie van het geld.

Spoelwater;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/987h2_p288sGuU9t4xbKY-_8pGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jxLiQPscuGyiqdwmnMp8BzV.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq1GTJWcEuC5qqG2gG1IQT88_eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wnSpWRZw4swdV7vgFJbK4Ch.jpg?f=fotoalbum_large

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1