Vloerverwarming nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Immajugalo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-01-2021
Even een vraagje mbt vloerverwarming omdat ik er zelf geen verstand van heb.

Vanuit ons nieuwbouwproject is er standaard vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen.
Het is standaard dat er een thermostaat hangt in de woonkamer, en deze de temperatuur regelt voor het gehele huis.
Nu is er een meerwerk optie om de temperatuur per vertrek te kunnen regelen. Dit noemen ze een master/slave regeling.
Dit kost echter 4500 euro wat mij erg veel geld lijkt voor zoiets.
Als ik deze optie niet neem, zijn alle vertrekken standaard gereguleerd.

Mijn vraag is dan ook of dit na oplevering niet zelf te realiseren is aangezien ik dit wel erg veel geld vind.

Alle reacties

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 09:05
Ik heb in een open duplex loft geleefd met vloerverwarming en hoge plafonds. (zeer goed geïsoleerd, gerenoveerd fabriekspand naar normen nieuwbouw) Ik had weliswaar slechts 2 vertrekken die verbonden waren via een trap, maar ik kon met een mechanisch kraantje zelf makkelijk de 2 ruimtes afstellen. Dit was dan wel op permanente basis en niet handig te wijzigen. Sowieso liet ik mijn verwarming permanent aan, gezien het een paar uur duurt om 1 graad bij te verwarmen.
Ik sliep boven, dus door het daar wat terug te regelen bleef het permanent 17-18 graden als het beneden verwarmd was tot 20 graden.
Ik kon ook bij mijn aansluitingen van water om de flow meters te inspecteren, mij lijkt wel dat je daar ook een andere regelaar tussen kon zetten achteraf voor minder dan 4500 euro. Jouw situatie is misschien anders als het om een complexer huis gaat.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Vraag even na wat voor vloerverwarmingsverdelers er geplaatst worden. In de praktijk worden voor de regeling een aantal vaste kranen vervangen door stelmotoren.

16 stelmotoren kostten hier 2 jaar geleden ca 730 EUR incl BTW
Uponor Smatrix pulse naregeling (inclusief montage) kostte ca 1800 EUR incl BTW.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Essentieel is dat elk vertrek wat je wil regelen zijn eigen groep (of groepen) heeft. Dat kan je niet achteraf wijzigen. Als blijkt dat ze in de standaard situatie minder groepen gebruiken kan jij dus achteraf niet per vertrek verwarmen.

Verder moet de verdeler van die afsluiters hebben welke je achteraf kan uitrusten met een motor, maar dat is tegenwoordig meestal wel zo.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 21:28
Immajugalo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:19:

Vanuit ons nieuwbouwproject is er standaard vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen.
Het is standaard dat er een thermostaat hangt in de woonkamer, en deze de temperatuur regelt voor het gehele huis.
Nu is er een meerwerk optie om de temperatuur per vertrek te kunnen regelen. Dit noemen ze een master/slave regeling.

Mijn vraag is dan ook of dit na oplevering niet zelf te realiseren is aangezien ik dit wel erg veel geld vind.
Ik denk dat ze het een master/master regeling noemen. Tenminste, de master/slave regeling is een oplossing waarbij de 'slaves' de 'master' volgen. In ons (nieuwbouw)huis zit vloerverwarming via master/slave, waarbij elk vertrek wel een eigen thermostaat heeft, maar die kunnen zelf niet 'vragen'. Dus; is beneden op temperatuur kunnen de kamers op de verdieping vragen wat ze willen, maar ze krijgen niets. Zolang beneden/de master aan het vragen is kunnen de slaves dat ook.

• Joris748
Eddos schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat ze het een master/master regeling noemen. Tenminste, de master/slave regeling is een oplossing waarbij de 'slaves' de 'master' volgen. In ons (nieuwbouw)huis zit vloerverwarming via master/slave, waarbij elk vertrek wel een eigen thermostaat heeft, maar die kunnen zelf niet 'vragen'. Dus; is beneden op temperatuur kunnen de kamers op de verdieping vragen wat ze willen, maar ze krijgen niets. Zolang beneden/de master aan het vragen is kunnen de slaves dat ook.
Master/slave voor 4500 EUR zou wel aan oplichting grenzen. Voor dat geld mag je wel een volledige naregeling verwachten. Voor minder dan 3000 EUR zou je achteraf een draadloze naregeling kunnen installeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Immajugalo
Misschien is dat niet duidelijk in mijn verhaal maar voor 4500 euro krijg ik dus volledige naregeling. Is dit een schappelijke prijs?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:10
Immajugalo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:19:

Hier ook een nieuwbouwhuis (nog NET oude stijl omdat het plan al was goedgekeurd voor de nieuwe regels kwamen. Dus ik zit nog NET op het gas).

Ik kan er weinig zinnigs over zeggen, behalve dat ik 4500 een beetje exorbitant vindt voor een paar thermostaten en automatische ventielen.

Zoals @Joris748 al zegt, vraag even wat het verschil is en vooral wat de hardware matige verschillen zijn. Grote kans dat je gewoon 'standaard' kan op laten leveren en er altijd nog wel individueel regelbare zones kan maken.

(hier 6 zones waarvan 1 als een soort uitlaatklep functioneert / meedraait als er ook maar 1 van de andere 5 warmte vraagt)

• Joris748
Immajugalo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:59:
Misschien is dat niet duidelijk in mijn verhaal maar voor 4500 euro krijg ik dus volledige naregeling. Is dit een schappelijke prijs?
Ik vind het veel voor iets wat niet meer dan 2000 tot 3000 EUR zou hoeven kosten. Als je het zelf doet misschien nog wel iets minder.

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-01 20:13
Joris748 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Ik vind het veel voor iets wat niet meer dan 2000 tot 3000 EUR zou hoeven kosten. Als je het zelf doet misschien nog wel iets minder.
Maar kan je het wel zelf doen als blijkt dat niet elk vertrek zijn eigen groep heeft zoals @psy zegt?

• Joris748
hallom schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Maar kan je het wel zelf doen als blijkt dat niet elk vertrek zijn eigen groep heeft zoals @psy zegt?
Wel een voorwaarde inderdaad. Maar het worden wel enorm lange groepen als er meerdere vertrekken op 1 groep zitten.

Hier hebben we 2 of 3 groepen per vertrek.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 11-01-2021 16:27 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
Als je het zelf achteraf doet, krijg je wel allemaal thermostaten op batterijen. Ik ben net verhuisd naar mijn nieuwbouwhuis, met zoneregeling per kamer, en elke kamer heeft zijn eigen thermostaat, die bedraad aangesloten is op de centrale regeling (dit is dus geen master/slave setup).

Achteraf koppelingen vervangen door automatische kleppen lijkt me nog wel te doen, mits er aparte lussen per kamer zijn. Maar leidingen door de muur leggen wordt een lastiger verhaal denk ik.

That said, ik vind 4500 euro wel erg veel geld.....

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Joris748 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Wel een voorwaarde inderdaad. Maar het worden wel enorm lange groepen als er meerdere vertrekken op 1 groep zitten.

Hier hebben we 2 of 3 groepen per vertrek.
Bij projectbouw moet je altijd oppassen. Als ze ergens kunnen besparen doen ze het. Bij nieuwbouw is ook zeer goed geisoleerd dus de HOH zal al ruim uitvallen waardoor minder groepen noodzakelijk zijn. En dan is een groep snel door bijvoorbeeld twee slaapkamers gelegd. En dan ga je nat met zoneregeling.

Zoiets moet je echt zeker weten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Niets vreemds in de nieuwbouw om de bovenverdieping maar van 1 of 2 groepen te voorzien.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Immajugalo
Ja, dus ik begrijp dat ze je gewoon verplichten een dure optie aan te schaffen als je de ruimte per kamer wilt regelen... jammer maar helaas
Pagina: 1