EDIT: Opgelost! Het probleem was de falende automatische inregeling in combinatie met een voor mij onbekend menuutje. Bedankt voor de reacties iedereen, hierdoor ben ik alles nogmaals opnieuw gaan bekijken 
Mijn vraag
TLDR: Ik heb een vervangende receiver gekocht en met verder dezelfde setup valt het geluid tegen.
Om te beginnen; ik weet dat ik een Frankenstein-setup heb en nodig toe ben aan een leuk setje fatsoenlijke speakers. Maar ik verzamel alles rustig bij elkaar
Na de lockdown weer verder.
Ik had een Denon AVR2113 receiver in combinatie met een oud Philips surround speaker setje en een geleende actieve subwoofer van Medion. Over het geluid was ik best tevreden, ondanks de simpele speakers. Ik ben verre van een audiofiel maar hecht enigszins waarde aan een beetje redelijk geluid. Geluid van alle audio/video-apparatuur gaat via de receiver.
Omdat de Denon geen 4K60 ondersteunt heb ik na even zoeken een Onkyo TX-L50 over gekocht van iemand. Deze is op dezelfde speakerset aangesloten als de Denon. Maar nu valt het geluid tegen. Ik ben hier geen expert in dus ik probeer het uit te leggen; het mist diepgang, het mist een beetje 'oomph' in de lage tonen, het geluid is niet meer zo kamervullend als het was. Wat kan er aan de hand zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik nog proberen of doen? Ik hoop op jullie expertise want met mijn beperkte kennis ben ik een beetje ten einde raad.
Mijn vraag
TLDR: Ik heb een vervangende receiver gekocht en met verder dezelfde setup valt het geluid tegen.
Om te beginnen; ik weet dat ik een Frankenstein-setup heb en nodig toe ben aan een leuk setje fatsoenlijke speakers. Maar ik verzamel alles rustig bij elkaar
Ik had een Denon AVR2113 receiver in combinatie met een oud Philips surround speaker setje en een geleende actieve subwoofer van Medion. Over het geluid was ik best tevreden, ondanks de simpele speakers. Ik ben verre van een audiofiel maar hecht enigszins waarde aan een beetje redelijk geluid. Geluid van alle audio/video-apparatuur gaat via de receiver.
Omdat de Denon geen 4K60 ondersteunt heb ik na even zoeken een Onkyo TX-L50 over gekocht van iemand. Deze is op dezelfde speakerset aangesloten als de Denon. Maar nu valt het geluid tegen. Ik ben hier geen expert in dus ik probeer het uit te leggen; het mist diepgang, het mist een beetje 'oomph' in de lage tonen, het geluid is niet meer zo kamervullend als het was. Wat kan er aan de hand zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Onkyo TX-L50
- Philips cs5204e surround setje (4 satelliet speakers + center speaker)
- Medion actieve subwoofer
- Panasonic tx-50dx730 (tv, die doet feitelijk niets met geluid behalve interne apps doorgeven via ARC)
- Xbox One X (aangesloten met HDMI aan receiver)
- Chromecast Ultra (direct in receiver, met name voor Stadia)
- WiiU (direct in receiver)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle speakers netjes aangesloten
- Automatische calibratie meermaals voltooid (AccuEQ)
- Weerstand speakers gecheckt (satelliet speakers 4ohm, center en sub 8ohm, receiver geschikt voor 4-8)
- Crossover gecheckt (speakers hebben een bereik vanaf 150Hz, crossover op zowel 150Hz als 180Hz geprobeerd)
- LPE of LFE op aangeraden 120Hz gezet
- Verschillende codecs en bronnen geprobeerd (Spotify, Dolby Digital van Stadia, DTS:MA en Dolby Atmos via de Xbox)
- Lage tonen versterkt in receiver met de equalizer
- Getest met een passieve subwoofer (heeft deze receiver een aansluiting voor, maar zelfde effect)
Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik nog proberen of doen? Ik hoop op jullie expertise want met mijn beperkte kennis ben ik een beetje ten einde raad.
[ Voor 3% gewijzigd door Silvin op 11-01-2021 16:51 ]