Nieuwe receiver, geluidskwaliteit valt tegen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:21
EDIT: Opgelost! Het probleem was de falende automatische inregeling in combinatie met een voor mij onbekend menuutje. Bedankt voor de reacties iedereen, hierdoor ben ik alles nogmaals opnieuw gaan bekijken :)

Mijn vraag

TLDR: Ik heb een vervangende receiver gekocht en met verder dezelfde setup valt het geluid tegen.

Om te beginnen; ik weet dat ik een Frankenstein-setup heb en nodig toe ben aan een leuk setje fatsoenlijke speakers. Maar ik verzamel alles rustig bij elkaar :) Na de lockdown weer verder.

Ik had een Denon AVR2113 receiver in combinatie met een oud Philips surround speaker setje en een geleende actieve subwoofer van Medion. Over het geluid was ik best tevreden, ondanks de simpele speakers. Ik ben verre van een audiofiel maar hecht enigszins waarde aan een beetje redelijk geluid. Geluid van alle audio/video-apparatuur gaat via de receiver.

Omdat de Denon geen 4K60 ondersteunt heb ik na even zoeken een Onkyo TX-L50 over gekocht van iemand. Deze is op dezelfde speakerset aangesloten als de Denon. Maar nu valt het geluid tegen. Ik ben hier geen expert in dus ik probeer het uit te leggen; het mist diepgang, het mist een beetje 'oomph' in de lage tonen, het geluid is niet meer zo kamervullend als het was. Wat kan er aan de hand zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Onkyo TX-L50
  • Philips cs5204e surround setje (4 satelliet speakers + center speaker)
  • Medion actieve subwoofer
  • Panasonic tx-50dx730 (tv, die doet feitelijk niets met geluid behalve interne apps doorgeven via ARC)
  • Xbox One X (aangesloten met HDMI aan receiver)
  • Chromecast Ultra (direct in receiver, met name voor Stadia)
  • WiiU (direct in receiver)
Tv kijken gaat via streamingdiensten, er wordt gegamed op de aangeven apparaten en muziek afgespeeld via de ingebouwde Spotify connecf van de receiver.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Alle speakers netjes aangesloten
  • Automatische calibratie meermaals voltooid (AccuEQ)
  • Weerstand speakers gecheckt (satelliet speakers 4ohm, center en sub 8ohm, receiver geschikt voor 4-8)
  • Crossover gecheckt (speakers hebben een bereik vanaf 150Hz, crossover op zowel 150Hz als 180Hz geprobeerd)
  • LPE of LFE op aangeraden 120Hz gezet
  • Verschillende codecs en bronnen geprobeerd (Spotify, Dolby Digital van Stadia, DTS:MA en Dolby Atmos via de Xbox)
  • Lage tonen versterkt in receiver met de equalizer
  • Getest met een passieve subwoofer (heeft deze receiver een aansluiting voor, maar zelfde effect)
Als ik de sub op maximaal volume zet, lage tonen versterk in de equalizer én het volume van de sub in de receiver op +12 decibel zet dan komt er eindelijk wel wat diepte in het geluid maar klinkt de bass uiteraard zwaar overspannen en niet prettig. Ik heb zitten denken dat er wellicht iets defect is in de receiver (hij is redelijk jong, maar tweedehands) maar het vreemde is dat de sub tijdens de AccuEQ-setup diep en luid klinkt maar daarna niet enthousiast mee lijkt te doen.

Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik nog proberen of doen? Ik hoop op jullie expertise want met mijn beperkte kennis ben ik een beetje ten einde raad.

[ Voor 3% gewijzigd door Silvin op 11-01-2021 16:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
heb je al gecheckt of de fase van alle speakers hetzelfde is? (en dus ook bij je sub)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23

DjVe

Hatsaflats!

Staan de speakers op "small" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
borft schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:10:
heb je al gecheckt of de fase van alle speakers hetzelfde is? (en dus ook bij je sub)?
Ja, fase heb ik allemaal gecheckt. Het is mij niet duidelijk wat + of - is bij deze speakers maar ik heb in ieder geval gezorgd dat alles hetzelfde zit (draadje met zwart streepje in zwarte klem).

De sub heeft een 0/180 switch. Die staat nu op 0 en op 180 heb ik het idee dat er helemaal niets overblijft.
DjVe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Factory reset op de Onkyo gedaan om van alle instellingen van de vorige eigenaar af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
DjVe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
Aah goeie, dan gaat er niets onder de 100Hz meer naar je speakers. Mijn Onkyo heeft trouwens ook een setting double-bass, dan gaan de lage tonen naar zowel de sub als de fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik ben er geen fan van, maar het geeft meestal een goede baseline.
Heb je bij deze versterker een microfoon gekregen?

Zo ja, dan zou ik daarmee opnieuw de versterker inregelen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

borft schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:39:
[...]
Aah goeie, dan gaat er niets onder de 100Hz meer naar je speakers. Mijn Onkyo heeft trouwens ook een setting double-bass, dan gaan de lage tonen naar zowel de sub als de fronts.
Die 100 Hz is geen vaste waarde maar hangt af van de ingestelde crossover. Mogelijk is dat bij jou 100 Hz maar bij mij 60 Hz en bij TS 150/180 Hz.

Double Bass gaat naar mijn weten alleen samen met speakers die op "LARGE" staan. Een setting die hier niets gaat brengen omdat de Philips bij 150 Hz al af is gezwakt.
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:

Silvin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:09:
Automatische calibratie meermaals voltooid
Ontopic:
@Silvin puur qua instellingen zie ik zo niets geks. Op je feit na dat ik 150 Hz als crossover laag vind voor speakers die op 150 Hz beginnen. Wat waren de instellingen van de Denon? Hoe stonden daar de afstanden en crossovers? Subwoofer ook op exact dezelfde plek gezet als met de Denon? De vier speakers gaan je in het laag niet helpen, daar hebben ze de capaciteit niet voor. Ik neig naar een issue/oplossing met de subwoofer.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 11-01-2021 16:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:

Dit had ik dus al 3x gedaan, maar ben nog maar eens opnieuw begonnen en opeens viel me iets op. En nu is het opgelost. Let op;

AccuEQ (de automatische calibratie met de mic) laten inregelen, er komt een resultatenscherm. AccuEQ is er van overtuigt dat mijn sattelietspeakers een crossover hebben op 100Hz. Dat klopt natuurlijk niet (het is 150Hz) dus ik pas dit handmatig aan in de instellingen. Maar het geluid blijft ruk. Nu blijkt dat de Onkyo naast het instellingenmenu ook nog een quickmenu heeft met instellingen per ingang! En in dat quickmenu staat op elke ingang netjes de AccuEQ aan met dus de verkeerde settings. Nu heb ik op elke ingang de AccuEQ instellingen uit gezet zodat mijn handmatige instellingen worden gebruikt en geluid tot 180Hz naar de sub gaat in plaats van naar de kleine sattelietspeakers.
FeaR schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:32:
[...]

[...]

Ontopic:
@Silvin puur qua instellingen zie ik zo niets geks. Op je feit na dat ik 150 Hz als crossover laag vind voor speakers die op 150 Hz beginnen. Wat waren de instellingen van de Denon? Hoe stonden daar de afstanden en crossovers? Subwoofer ook op exact dezelfde plek gezet als met de Denon? De vier speakers gaan je in het laag niet helpen, daar hebben ze de capaciteit niet voor. Ik neig naar een issue/oplossing met de subwoofer.
150Hz is ook aan de lage kant, maar ik was van alles aan het proberen. Nu staat die op 180Hz wat volgens mij wel ok is voor speakers die op 150Hz beginnen. Maar het kan kan nog 200Hz. Maar je zat in de goede richting, door AccuEQ ging er veel te veel laag naar deze speakers. Ik heb geen idee waarom de software dit zo inziet. Op de Denon gebruikte ik Audyssey en die gaf prima waarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Silvin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Op de Denon gebruikte ik Audyssey en die gaf prima waarden aan.
Even wachten op de nieuwe generatie Onkyo en Pioneer, die hebben Dirac Live. Mooi stukje software.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1