Flinke daling gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 12:27
Beste,

Sinds juli 2019 ben ik in het bezit van zonnepanelen en niet lang erna ook een airco met zowel een verwarmingsfunctie.
Dit heeft me na de winter van 2019/2020 al een flinke besparing opgeleverd zonder de airco met verwarmingsfunctie te gebruiken.

In het voorjaar heb ik een Honeywell Lyric T6 geinstalleerd, als vervanging van de Honeywell draaiknop thermostaat, zodat ik een programma in kon stellen qua temperaturen.

Sinds dat de temperaturen lager beginnen te worden, ben ik begonnen met de verwarmingsfunctie van de airco te gebruiken, ongeveer 1-2 alvorens we gaan slapen.
Inmiddels sinds de start van de kerstperiode hebben we ook een sfeerhaard in de kamer staan die warme lucht kan blazen (dom dat ik dat niet eerder gedaan heb, deze stond al 4 jaar in de garage ivm plaatsgebrek).

Zonder de sfeerhaard is mijn gasverbruik al gezakt naar ongeveer 1/4e a 1/3e van vorig jaar!
Nu ben ik zeer beniewd naar de effecten van de verwarming van de sfeerhaard omdat deze overdag de benedenverdieping verwarmd 2 graden boven de ingestelde temperatuur van de CV!

Even een beetje informatie over mijn huis:
- Energielabel A
- 3-laags glas
- 23 zonnepanelen a 6900 Wp (6500 kWh opwekking/jaar).
- Rolluiken 1e verdieping slaapkamers.
- Airco - Daikin met verwarmingsfunctie
- CV installatie doordeweeks ingesteld op 19,5-20 (sfeerhaard brengt dit naar ongeveer 21-21.5.

Ligt dit aan mij of blijkt het gewoon weer terug een zachtere winter te zijn als voorgaand jaar? 8)7

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:31
Nee, vorig jaar was ook erg zacht, je gasverbruik stuk lager snap ik, maar kijk dan ook eens naar je electra verbruik. En dan niet smokkelen door te zeggen: ja maar m'n zonnepanelen verdienen in zomer groot deel terug.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

J_aimy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:54:
Ligt dit aan mij of blijkt het gewoon weer terug een zachtere winter te zijn als voorgaand jaar? 8)7
Nee dat herken ik zelf niet. Ben van 434m3 in 2019 naar 449m3 in 2020 gegaan. Vind dat verder wel prima; uiteindelijk zijn we vanwege thuiswerken ook meer thuis en dus meer gestookt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-01 13:57
Ik zou je anraden een account aan te maken bij mindergas.nl om dagelijks je gasverbruik uit te laten lezen en dit te corrigeren voor graaddagen. :)

• J_aimy
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:57:
Nee, vorig jaar was ook erg zacht, je gasverbruik stuk lager snap ik, maar kijk dan ook eens naar je electra verbruik. En dan niet smokkelen door te zeggen: ja maar m'n zonnepanelen verdienen in zomer groot deel terug.
Klopt, enkel reken ik dat nog niet echt mee, omdat mijn verbruik negatief is.
Ik lever ruim 2000 kWh (meer tegen 3000 kWh) terug op 1 jaar.
Sinds salderen nog kan en ik toch iets opbrengst heb bij zonnige winterdagen brengt me dit nog altijd meer op dan gas lijkt me.
Gunner schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Nee dat herken ik zelf niet. Ben van 434m3 in 2019 naar 449m3 in 2020 gegaan. Vind dat verder wel prima; uiteindelijk zijn we vanwege thuiswerken ook meer thuis en dus meer gestookt.
Ai, zo laag zit ik nog niet eens!
Ik had een verbruik van 859m3 en gezien mijn verbruik hoop ik nu veel lager te komen :D
el polini schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:57:
Ik zou je anraden een account aan te maken bij mindergas.nl om dagelijks je gasverbruik uit te laten lezen en dit te corrigeren voor graaddagen. :)
Goed idee!
Ik had al nagevraagd bij Delta om een mini-gateway maar zodat ik dat zelf kon bijhouden, maar ik vrees dat ze deze niet meer gaan verstrekken.

• 99ruud99
Nu salderen nog kan ish et inderdaad erg ideaal. (probleem met salderen is dat dit de energiemaatschappij veel geld kost, maar daar hoor je niemand over)

• J_aimy
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:07:
Nu salderen nog kan ish et inderdaad erg ideaal. (probleem met salderen is dat dit de energiemaatschappij veel geld kost, maar daar hoor je niemand over)
Ja maar in de toekomst na salderen verdienen ze weer flink... warmtepompen zijn ook niet bepaald zuinig en zeker niet als je veel stroom al gebruikt om het in de zomer te koelen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Uit interesse; wat heeft gasverbruik precies met salderen (van zonnepanelen?) te maken? Dat zijn twee verschillende getallen.
J_aimy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:06:
Ik had een verbruik van 859m3 en gezien mijn verbruik hoop ik nu veel lager te komen :D
Ja ben er ook wel beetje trots op; al jaren verbruik onder de 500m3 en bespaar niet eens bewust op stoken.

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 11-01-2021 15:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• 99ruud99
@J_aimy true, ik zou me ook niet teveel zorgen erom maken, wilde eerder wijzen op dat je nu in transitie zit. Je zou zelfs kunnen gaan uitrekenen of je niet van het gas af kan, met jouw getallen zou dat redelijk moeten uitkomen. (En dan ben je van die maandelijkse vaste aansluitkosten af).

@Gunner was een reactie op het feit dat hij een negatief verbruik had. Maar dat komt doordat TS nog mag salderen. Zodra dat niet meer mag heeft TS een positief verbruik, maar wekt ook een grote hoeveelheid op.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:33
uh heh? ben heel benieuwd naar je uitleg hierover, want dit heb ik nog nooit gehoord.

salderen "kost" vooral energiebelasting en BTW, twee dingen waar de energiemaatschappij niks van merkt. Je energiemaatschappij levert gewoon elektriciteit voor ~5ct/kWh verkoopprijs en koopt dat in voor 4,5 ct/kWh ofzo --> verschil is hun winst.

• J_aimy
Gunner schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Uit interesse; wat heeft gasverbruik precies met salderen (van zonnepanelen?) te maken? Dat zijn twee verschillende getallen.
Om ik deels nu via airco met verwarmingsfunctie en sfeerhaard verwarm, welke elektrisch zijn.
Dit wordt dus momenteel middels salderen van mijn elektriciteitsverbruik afgetrokken.
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:22:
@J_aimy true, ik zou me ook niet teveel zorgen erom maken, wilde eerder wijzen op dat je nu in transitie zit. Je zou zelfs kunnen gaan uitrekenen of je niet van het gas af kan, met jouw getallen zou dat redelijk moeten uitkomen. (En dan ben je van die maandelijkse vaste aansluitkosten af).
Ik maak me ook zeker geen zorgen hoor, ik ben gewoon superblij met de vorderingen die eigenlijk onbewust meer effect hebben dat ik zou verwachten.
Ik denk dat werkelijk de thermostaatinstellingen het meeste effect heeft, omdat de andere doorgaans altijd op 21 stond (zelfs al waren we op vakantie :O).
Vorig jaar zat ik op 184 euro p/m en inmiddels al gezakt naar 83 euro p/m en ik denk dat dit verder zal zakken.
Zoals ik zie op mijn laatste afrekening zit ook al 50% van de kosten in netbeheerkosten (zowel gas als energie).

Gasloos gaat tot op heden nog niet lukken, mijn keuken is nog op gas, nog iets te jong om te schakelen :P

• J_aimy
Fr33z schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:33:
[...]

uh heh? ben heel benieuwd naar je uitleg hierover, want dit heb ik nog nooit gehoord.

salderen "kost" vooral energiebelasting en BTW, twee dingen waar de energiemaatschappij niks van merkt. Je energiemaatschappij levert gewoon elektriciteit voor ~5ct/kWh verkoopprijs en koopt dat in voor 4,5 ct/kWh ofzo --> verschil is hun winst.
Als ze het zelf hadden kunnen produceren had er mogelijk meer winst gemaakt kunnen worden, in die zin kost het hun eigenlijk ook geld he.

• 99ruud99
Op het moment dat jouw zonnepanelen veel opwekken wil je dat kwijt aan het stroomnet, daardoor ontstaat een piek. Stel ze gaan die piek voorzien, dan moeten ze OF heel goed reguleren wanneer ze zelf minder leveren, of gigantische overcapaciteit hebben. Op dit moment wordt dat gedaan door de overcapaciteit.
Tegelijkertijd wil jij op een ander moment, wanneer geen enkel zonnepaneel levert juist wel stroom. Daardoor ontstaat een extra sterk dal (iedereen wilt stroom + niemand levert). Hierdoor fluctueert vraag en aanbod veel sterker dan wanneer niemand zonnepanelen heeft.

Per saldo is het daardoor voor de energiemaatschappijen zelfs nuttiger als er NIET teruggeleverd wordt dan wanneer er gratis teruggeleverd zou worden. En in dit geval moeten ze zelfs betalen voor het terugleveren (jij mag het aftrekken van je verbruik).
Dit valt op te lossen door accu achtige ideeën, maar die zijn totaal niet rendabel (op dit moment). Er bestaan natuurlijk rijdende accu's: tesla's zijn er een voorbeeld van. Tegelijkertijd wilt iedereen die lekker 's nachts opladen, gemakkelijk omdat je hem toch niet nodig hebt. Om energietechnisch slimmer bezig te zijn zou het slimmer zijn om hem overdag op te laden, op zonnige dagen. Daardoor kan je de pieken minder sterk maken (en de dalen minder diep).

ps - dit is puur omdat jullie ernaar vroegen, ik vind het zelf heel knap van jaimy. Langzaam aan gaat het steeds beter, want kleine tikjes vooruit geeft uiteindelijk een grote golf :)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 11-01-2021 15:46 ]

• J_aimy
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:45:
Op het moment dat jouw zonnepanelen veel opwekken wil je dat kwijt aan het stroomnet, daardoor ontstaat een piek. Stel ze gaan die piek voorzien, dan moeten ze OF heel goed reguleren wanneer ze zelf minder leveren, of gigantische overcapaciteit hebben. Op dit moment wordt dat gedaan door de overcapaciteit.
Tegelijkertijd wil jij op een ander moment, wanneer geen enkel zonnepaneel levert juist wel stroom. Daardoor ontstaat een extra sterk dal (iedereen wilt stroom + niemand levert). Hierdoor fluctueert vraag en aanbod veel sterker dan wanneer niemand zonnepanelen heeft.

Per saldo is het daardoor voor de energiemaatschappijen zelfs nuttiger als er NIET teruggeleverd wordt dan wanneer er gratis teruggeleverd zou worden. En in dit geval moeten ze zelfs betalen voor het terugleveren (jij mag het aftrekken van je verbruik).
Dit valt op te lossen door accu achtige ideeën, maar die zijn totaal niet rendabel (op dit moment). Er bestaan natuurlijk rijdende accu's: tesla's zijn er een voorbeeld van. Tegelijkertijd wilt iedereen die lekker 's nachts opladen, gemakkelijk omdat je hem toch niet nodig hebt. Om energietechnisch slimmer bezig te zijn zou het slimmer zijn om hem overdag op te laden, op zonnige dagen. Daardoor kan je de pieken minder sterk maken (en de dalen minder diep).

ps - dit is puur omdat jullie ernaar vroegen, ik vind het zelf heel knap van jaimy. Langzaam aan gaat het steeds beter, want kleine tikjes vooruit geeft uiteindelijk een grote golf :)
Dank je!
Heb wel plannen maar... kost geld :P
T.z.t. als er een uitbouw zou komen mag daar ook een airco met verwarmingsfunctie op.
Ik wil dan wel gelijk overal op begane grond verwarmingsbuiten laten infreezen (heb nog radiatoren) of elektrische verwarming (powerheat bijvoorbeeld) laten leggen.
Bovenverdieping is dan even bedenken maar ik had ook niet verwacht dat ik dit in 2014 al kon voorzien al beginnend koper.
Misschien even een tussenstap naar hybride maar ik weet niet of ik daar veel voordeel uit ga kunnen halen.

• 99ruud99
als die uitbouw komt, let dan even op welke subsidies er zijn. Vaak kan je als je bepaalde hoeveelheid isolerende maatregelen neemt een extra subsidie krijgen. (waardoor je die "extra" isolatie terugbetaald krijgt, dus gratis minder stoken :D )

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:33
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:45:

mooie simplificatie met grote woorden, maar doe nou niet alsof zonnepanelen ervoor zorgen dat het net stuk gaat of dat die arme stroomleveranciers te weinig geld verdienen.

je omschrijving klopt redelijk, maar dit speelveld is echt veel groter en complexer met veel meer schakels en partijen. Dingen zoals pieken voorzien en reservecapaciteit bewaken is iets dat elke seconde van elk jaar gedaan wordt door Tennet (in nederland dan) en waar zonder of met zonnepanelen genoeg in te doen is.

Energieleveranciers hebben hier over het algemeen weinig mee te maken, dat zijn alleen maar administratiekantoortjes die wat stroom inkopen en verkopen. Productie ligt weer bij andere partijen, net in balans houden ligt ook weer bij iemand anders. Deze hele grote complexe puzzel wordt dus door heel veel mensen gelegd en in de gaten gehouden. Jij als consument met je paar zonnepaneeltjes voegt daar echt niks in negatieve of positieve zin aan toe.

Wat wel heel positief is: elke consument die zonnepanelen neerlegt zorgt ervoor dat we weer iets meer echt groene stroom hebben! dus chapeau voor TS en al die anderen die dat doen.

dit alles om de bewering "salderen kost de energiemaatschappijen veel geld" te ontkrachten, dat is gewoon echt NIET waar. Er is een maatschappelijke kost verbonden aan die overcapaciteit in de zomer, maar die hadden we net zo goed als er geen salderen was maar bijv. alleen maar grote zonneparken van de overheid.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:14
J_aimy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:06:
Ik weet niet hoe groot/vrijstaand je woning is, maar 859m³ is ongeveer het jaarverbruik van een normaal geisoleerd rijtjeshuis, label B of C. Met drievoudig glas zou ik verwachten nog een stuk lager uit te komen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:50
Gunner schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Wij hier dan weer van
2017: 239
2018: 229
2019: 279
2020: 198

Maar dat ligt er ook maar net aan hoe je je CV instelt, hoeveel graden je het wilt hebben, of je veel kookt op gas of niet, of je veel onder de douche of in bad staat, etc.

• J_aimy
CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik weet niet hoe groot/vrijstaand je woning is, maar 859m³ is ongeveer het jaarverbruik van een normaal geisoleerd rijtjeshuis, label B of C. Met drievoudig glas zou ik verwachten nog een stuk lager uit te komen.
2-1 kap, 10x6m met schuin dak beginnend vanaf 2e verdieping.
Niet extreem groot maar wel redelijk groot voor 2-1 kap.

Het is vooral in het begin dat mijn vriendin werk had waarbij ze dagelijks moest douchen, hierdoor was het verbruik veel hoger (1200m3) en dat zag je ook aan het waterverbruik.
Eind 2018 is ze veranderd van werk waarbij dit niet nodig was en de effecten hebben we gezien over dat jaar, vervolgens nu de effecten van het gebruik van de slimme thermostaat en allerlei andere elektrische aanpassingen.
President schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Wij hier dan weer van
2017: 239
2018: 229
2019: 279
2020: 198

Maar dat ligt er ook maar net aan hoe je je CV instelt, hoeveel graden je het wilt hebben, of je veel kookt op gas of niet, of je veel onder de douche of in bad staat, etc.
Dat is niet mis, waarschijnlijk betaal je net zo veel voor je gas als voor je aansluiting!
Het douchen was in 2018 meer, dat was echt veel.
Nu tegenwoordig is het ongeveer om de 2-3 dagen dat er gedouched wordt.
Vaak ook gewoon met z'n allen omdat de kleine dat leuk vind en niet overdreven lang.
Koken is dagelijks op gas maar daar neem ik gewoon 20m3 voor als je naar zomers kijkt en dat lijkt me al een ruime schatting.
Pagina: 1