Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHofnar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
Hallo allen,

Mijn vraag:
Ik heb afgelopen week mijn nieuwe desktop in elkaar gezet. Ik gebruik hem nu zo'n twee dagen en aan het eind van de eerste dag (na zo'n 6u gebruik) leek de PC plots uit te vallen. Mijn beeld valt weg maar de pc blijft draaien. Op het moederbord begint een van de Debug-leds te branden verwijzend naar een probleem met de GPU. De PC opnieuw opstarten heeft op dat moment geen effect.

Als ik mijn GPU niet (intensief) gebruik, denk hierbij aan browsen internet en dergelijke. Dan is er geen probleem. Zodra ik een game opstart die wat vraagt van de videokaart lijkt deze het af te laten weten na zo'n 5 minuut in game te zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik.
Windows 10 (nog niet geregistreerd mocht dat iets uitmaken)
Game die ik speel: Escape from Tarkov (tot dusver ook de enige game met noemenswaardige eisen omtrent GPU)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 519,70€ 519,70
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,47€ 79,47
1VentilatorenNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,15€ 13,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 150,90€ 150,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 127,53€ 127,53
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,75

-Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de log van de videokaart bekeken, hieruit kon ik weinig opmaken. Wel kwam er met enige regelmaat "Get eligible drivers started" en "Get eligible drivers function ended". Om deze reden heb ik voor de zekerheid de de Drivers van de videokaart opnieuw geïnstalleerd.
-Videokaart kort verwijderd en opnieuw aangesloten.
-Ik heb de casefans wat harder laten lopen en ik heb tijdens wat intensiever gebruik de temperatuur in de gaten gehouden, de temperatuur loopt zo rond de 60/70 graden dus dat lijkt me geen probleem.

Ik ben niet bepaald een expert en heb geen idee waaraan het kan liggen, ik hoop op jullie expertise!

Hofnar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tadida
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 12:57
Dit alles doet mij denken aan problemen met de voeding. Is het een nieuwe voeding? Zo ja, heb je toevallig nog een oude om mee te testen? Het zou natuurlijk niet moeten gebeuren maar het kan een gevalletje van maandag morgen modelletje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHofnar
tadida schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:37:
Dit alles doet mij denken aan problemen met de voeding. Is het een nieuwe voeding? Zo ja, heb je toevallig nog een oude om mee te testen? Het zou natuurlijk niet moeten gebeuren maar het kan een gevalletje van maandag morgen modelletje zijn.
Voeding is, net als de rest, nieuw. Ik heb op dit moment geen andere maar dat is misschien een goede om naar te kijken!
Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het hoeft niet perse de videokaart te zijn het kan net zo goed je cpu of je geheugen zijn. Bij een game zullen ook die waarschijnlijk meer belast worden dan standaard.

Draai eens Prime95 voor een uur. Voor geheugen kan je Testmem5 pakken met de Anta777 config (duurt iets van 2 uur). Testmem5 werkt beter met Ryzen systemen om wat lastiger op te sporen fouten te ontdekken die Memtestx86+ mist of pas na dagen vind (tFAW en TRFC timings voornamelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHofnar
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:48:
Het hoeft niet perse de videokaart te zijn het kan net zo goed je cpu of je geheugen zijn. Bij een game zullen ook die waarschijnlijk meer belast worden dan standaard.

Draai eens Prime95 voor een uur. Voor geheugen kan je Testmem5 pakken met de Anta777 config (duurt iets van 2 uur). Testmem5 werkt beter met Ryzen systemen om wat lastiger op te sporen fouten te ontdekken die Memtestx86+ mist of pas na dagen vind (tFAW en TRFC timings voornamelijk).
Ik ga de beide testen een draaien!
Bedankt voor je antwoord!