Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Seagate external harde schijf wel stroom maar niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 12:53
Beste Tweakers,

Ik heb en een 3 TB bijna vol externe harde schijf van Seagate. Het gaat om Seagate expension portable schijf.

Hij werkt plotseling niet meer: Het blauwe lampje werkt wel en de schijf maakt ook een werkend geluid als ik het op de tv of pc aansluit. Zodra ik het op de pc of laptop aansluit, zie ik het station voor ongeveer 5 a 10 sec terug daarna wordt het niet meer herkend. Als ik er op klik dan loopt heel de pc vast totdat ik het verwijder uit de usb-poort. Ik hoor ook een soort zoem,een best wel aanwezig kort geluid (soort van ik wil werken maar sluit mezelf af geluid .

Wat ik al heb gedaan is het volgende:

-Usb kabel verwisseld: geen effect
-Windows in veilige modus opstarten: geen effect
- de schijf op andere apparaten aangesloten: pc's en laptop werken niet maar gek genoeg op mijn tv boven lijkt ie wel te werken (videos worden afgespeeld) maar de tv beneden weer niet (nieuwer tv, kan het niet lezen melding).

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat kan ik precies doen? Ik zou het ook graag willen formateren alleen dat gaat lastig als hij niet herkend wordt door windows. Anders kan ik filerecovery doen om de geformatteerde bestanden terug te halen.

Alvast bedankt,,

Mvg,

Sam

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Hou de harddisk eens weg van de TV's totdat je de problemen hebt opgelost, want je hebt grote kans dat de TV's evt. met een onveilige shutdown het bestandssysteem op de harddisk beschadigd hebben.
Volgens mij doet de hardware van je harddisk het nog goed, maar staat er iets op waar de PC en laptop allergisch voor zijn, bv. een beschadigd bestandssysteem.

Kijk eens op welk type USB-poort je de harddisk aansluit: als dat USB2 is probeer je een USB3 poort uit en andersom. Als de disk werkt voer je meteen een schijfcontrole uit.

Werkt dat ook niet?
Het handigst zou zijn als je de inhoud van de harddisk bekijkt met GParted of zo, dat kan vrijwel alles lezen én repareren. Je moet dan de laptop of PC wel opstarten van een GParted CD-Rom of USB-stick.

En kijk eens ook eens wat voor bestandssysteem er op de harddisk staat en in de manuals van de TV's: kunnen beide TV's daar wel mee omgaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Renault op 11-01-2021 16:09 ]

• pannalicour
Renault schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
Hou de harddisk eens weg van de TV's totdat je de problemen hebt opgelost, want je hebt grote kans dat de TV's evt. met een onveilige shutdown het bestandssysteem op de harddisk beschadigd hebben.
Volgens mij doet de hardware van je harddisk het nog goed, maar staat er iets op waar de PC en laptop allergisch voor zijn, bv. een beschadigd bestandssysteem.

Kijk eens op welk type USB-poort je de harddisk aansluit: als dat USB2 is probeer je een USB3 poort uit en andersom. Als de disk werkt voer je meteen een schijfcontrole uit.

Werkt dat ook niet?
Het handigst zou zijn als je de inhoud van de harddisk bekijkt met GParted of zo, dat kan vrijwel alles lezen én repareren. Je moet dan de laptop of PC wel opstarten van een GParted CD-Rom of USB-stick.

En kijk eens ook eens wat voor bestandssysteem er op de harddisk staat en in de manuals van de TV's: kunnen beide TV's daar wel mee omgaan?
Hoi,

Bedankt voor de reactie. Ik heb bovengenoemd gparted geïnstalleerd en werkt ook niet. Hij verschijnt maar zodra ik iets wil doen hangt hij weer. Hij kan het gewoon niet lezen. Andre suggesties? Harde format of een of ander manier. Ik denk echt dat een format dit probleem oplost.

• Renault
Het lijkt er op dat de harddisk onvoldoende stroom krijgt om goed te functioneren ...

• pannalicour
Hmm zou je denken. Ik kreeg het zover om in Windows een scan uit te voeren. Er zaten fouten in en die werden hersteld. Opeens werkte mijn schijf weer. Hij werkte nu langer dan normaal maar dat duurde ook maar voor ongeveer 5 minuten. Dus weer met hetzelfde probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door pannalicour op 12-01-2021 13:09 ]

• Renault
Nog eens zo'n scan?
Of partitie verwijderen, low level formatteren en je backup terugzetten?

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-11 01:51
Schijf voorzichtig uit het omhulsel halen, en rechtstreeks op een SATA poort aansluiten.
maw , het USB naar sata printje er tussen uit halen, Die zijn dikwijls bron van problemen.
Als dat wel werkt, kan je gewoon een nieuwe (lege) enclosure bestellen om hem weer op de usb te hangen.

Echter, wat @Renault zegt kan ook. Soms gaan schijven met de jaren wel wat meer stroom gebruiken,
Ze gaan dan meer gebruiken dan de specs van de USB poorten, met als resultaat dat ze soms onstabiel gaan werken.

• pannalicour
Ik heb de externe hdd geformatteerd (niet quick format, maar de de lange versie). Dat duurde heel lang maar nu werkt alles weer. Er komen ook geen gekke geluiden meer uit de schijf. Voordat ik schijf had geformatteerd, was ik in staat om een back up te maken van sommige bestanden. Dus dat is goed afgelopen.

Ik weet de oorzaak van het probleem niet maar aangezien het werkt neem ik daar genoegen mee.

Ik wil jullie allen bedanken voor jullie hulp en dit topic kan nu gesloten worden.

mvg,

Sam
Pagina: 1