Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Friso_HK
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-01 17:20
Ik start dit topic omdat ik ontzettend twijfel over de studie die ik volg. Ik ben in september begonnen met Technische bedrijfskunde in Groningen, ik heb na 1 maand aangegeven dat de studie uiteindelijk niet voor mij bestemd was en kon nog een switch maken naar Bedrijfskunde, aantal maanden later heb ik weer twijfel.

Achtergrond verhaal
Ik heb mijn studie Junior Account Manager afgerond op MBO-4 en heb voor de afronding van mijn studie bij een auto dealer stage gelopen waar ik het erg naar mijn zin had. Ze boden mij na de stage een fulltime vakantiebaan aan inclusief een auto als ondersteunende verkoper, mocht ik verder willen, wouden ze mij ook als fulltime verkoper willen. Ik zag het hele plaatje al voor me, maar helaas kwam corona om de hoek kijken en ging het gehele feest niet door.

Dus nu moest ik ineens iets anders gaan doen en ik had geen flauw idee wat. Een HBO studie was wel eens door mijn hoofd gespookt, maar had er nog nooit echt serieus over nagedacht. Na veel twijfel besloot ik dan toch om te gaan studeren in Groningen en schreef ik mij in voor Technische Bedrijfskunde. Ik zocht een kamer, vond er 1, was officieel inwoner van Groningen en keek nu al uit naar de leuke studententijd!

Maar helaas mocht de leuke tijd zich ontzettend erg beperken, wat leidde in twijfel, van studie tot de verhuizing. Technische bedrijfskunde bleek niet mijn ding te zijn en dus kon ik gelukkig nog switchen en besloot ik naar Bedrijfskunde te gaan. Een groot verschil was dat ik bij TB nog enkele fysieke lessen kreeg wat mij enthousiast maakte en op B kreeg ik letterlijk alles online en heb ik tot de dag van vandaag mijn klas nog maar 1 keer gezien. Helaas begin ik nu ook te twijfelen over deze studie en weet ik niet zo goed wat ik moet doen, ik heb namelijk geen motivatie en ik vind ik het veelal saai allemaal.

Daarbij komt ook kijken dat ik net ben verhuisd naar Groningen en ik ook niet weet als ik hier nu wel wil blijven, de huur is hoog, het leven is duur en het studentenhuis waar ik in woon is toch wat minder 'hecht' als hoe het leek. Een keer zijde van naar mijn ouderlijk huis gaan is helaas wel dat het daar ook niet super leuk is, ontzettend veel negativieit namelijk.

En nu?
Dus ik studeer momenteel Bedrijfskunde, de stof interesseert me redelijk, maar ik ben totaal niet gemotiveerd en heb eigenlijk nooit zin om er tijd en moeit in te steken. Ik woon Groningen, maar ben ook niet volledig van mijzelf overtuigd dat dit de juiste keuze is (maar het ouderlijk huis is ook niet super..). Helaas helpt corona ook niet mee omdat ik geen afweging voor mezelf kan maken of studeren überhaupt wel voor mij gemaakt is nog, het geeft een vertekend beeld namelijk. Al dit zorgt al enige tijd voor ontzettend veel stress..

Ik wil niet weer overhaast keuzes gaan maken en later weer spijt/twijfel krijgen en dus vraag ik mij af als er mensen hier zijn die in het zelfde schuitje zitten en hoe zij dit aanpakken, of als er mensen zijn die met een objectieve blik advies zouden willen geven. Daarnaast ben ik nu 20 (maar 21) en wil ik niet veel tijd meer verspillen..

Wat zijn de mogelijkheden?
-In Groningen blijven wonen, stoppen met studie en gaan werken
-Terug naar mijn oude stad, stoppen met studie en gaan werken
-In Groningen blijven wonen, doorgaan met studie en hopen dat ik meer gemotiveerd wordt

Afsluiter
Het bericht is lang, excuus. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het lezen en eventueel het geven van advies. Ik heb het verhaal zo compleet maar toch zo compact mogelijk proberen te houden, mochten jullie nog vragen hebben, hoor ik dat graag!

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Heb je zelf al eens initiatief genomen om iets te gaan doen met huis/ studiegenoten ? Miscchien is bijna iedereen de kat uit de boom aan het kijken

• Friso_HK
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-01 17:20
thlst schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:28:
Heb je zelf al eens initiatief genomen om iets te gaan doen met huis/ studiegenoten ? Miscchien is bijna iedereen de kat uit de boom aan het kijken
Jazeker, helaas is het huis niet meer echt wat het was.. Ik woon met twee meiden en nog een jongen, een meid is eigenlijk wat te oud voor het huis en wilt niet meer zoveel doen (avonden drinken etc.), de tweede meid is meer thuisthuis dan bij ons en de jongen is er wel veel en is super chil! Helaas gaat hij 1 februari weg naar curacao voor 5 maanden,

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:59
Tussenstap: ff doorbijten en in ieder geval je propedeuse halen :?

Dan kan je nog steeds relatief makkelijk switchen naar een andere opleiding denk ik :?

• Rik.
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19-01 17:17
Heel herkenbaar verhaal. Ik ben zelf na mijn mbo opleiding gestart met een hbo studie welke totaal niet beviel (de stof vond ik niet interessant) en daar ben ik dus ook na een paar weken mee gestopt en toen ben ik 32 uur per week gaan werken. Ik heb toen toch besloten om het jaar erop weer te gaan studeren, maar ook daar merkte ik al vrij snel dat dit niks voor mij was, ik deed erg weinig aan de studie en ging telkens met tegenzin naar school. Ik vond de stof van deze studie wel interessant maar het studeren op zich bleek niks voor mij te zijn en daarom ben ik na iets minder dan een half jaar ook met deze studie gestopt en fulltime gaan werken.

Ik wil je natuurlijk niet perse stimuleren om te stoppen met je studie en te gaan werken, maar het lijkt uit je verhaal er wel op dat je liever werkt dan dat je nog 4 jaar een studie volgt. Je zou natuurlijk uiteindelijk altijd nog een studie kunnen gaan doen (eventueel in deeltijd).

Persoonlijk ben ik erg blij geweest met de keuze om te stoppen met studeren en te gaan werken. Ik moet zeggen dat het voor mij wel een voordeel was dat ik eigenlijk vrijwel zeker wist dat ik fulltime aan de slag kon. Ik heb nadat ik gestopt ben met mijn 1e studie ergens gewerkt waar ik daarna tijdens mijn 2e studie in de avonduren ben gaan werken, hier kon ik nadat ik gestopt was dus vrij snel fulltime aan de slag.

Je moet je uiteraard gelukkig voelen in wat je doet, en als blijkt dat studeren niet helemaal je ding is zou ik daar niet te lang mee doorgaan. Ik zou er in ieder geval eens over praten met je ouders, en misschien ook wel met een docent van je opleiding, al moet je wel proberen om je zo min mogelijk te laten beïnvloeden natuurlijk. Ik heb mijn twijfels destijds tijdens mijn 1e studie wel bij mijn mentor (of hoe noem je dat?) aangegeven en er ook met hem over gepraat, maar ergens diep van binnen had ik wel al de keuze gemaakt om te stoppen.

Je mag mij altijd een berichtje sturen als je nog wat meer zou willen weten!

[Voor 5% gewijzigd door Rik. op 11-01-2021 14:30]

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:58
Het klopt dat je motivatie nodig hebt om een studie te voltooien en zonder motivatie is het extreem lastig.

Voor mij persoonlijk wist ik in jaar 3 dat ik niks wilde doen in het vakgebied waarvoor ik leerde, met als gevolg een enorm moeizame scriptie waar uiteindelijk de juiste motivatie doorslaggevend was. Voor mij was dat de realisatie dat ik dat HBO papiertje gewoon op zak wilde hebben, kostte wat het kost. Al snel was het uitstelgedrag weg en leverde ik een hakken over de sloot, schrijven wat de lezers willen lezen scriptie in ;)

80% van de HBO'ers komt niet in het vakgebied waarvoor ze geleerd hebben was het zeggen tijdens mijn studie. Ik weet niet hoe dat nu is, maar ik gok dat dat ongeveer hetzelfde is gebleven. Je kunt dan zeggen 80% kiest verkeerd, maar je kunt ook zeggen HBO gaat meer om de HBO onderscheiding dan de richting.

Mijn ervaring is dat HBO een waardevolle ervaring is die door de arbeidsmarkt gezien word als 'normaal'. Het opent ineens heel veel deuren over de gehele arbeidsmarkt. Ze vragen imo te pas en te onpas naar HBO'ers en daar kunnen we wat van vinden, maar het feit blijft.

Wat ik hiermee wil zeggen is;
1. Voor maar een kleine groep is de motivatie zo specifiek dat ze een opleiding vinden die exact bij hun toekomst visie past
2. Voor een andere kleine groep belanden ze met een motivatie voor een bepaald vakgebied in de toekomst in hetzelfde vakgebied en vormen ze samen met groep 1 zo'n 20% van de HBO'ers
3. 80% van de HBO'ers zitten er met andere motivaties, weten vaak maar amper wat ze precies aan het doen zijn op die jonge leeftijd, twijfelen heel erg en zouden in mijn ogen gewoon gemotiveerd moeten zijn voor dat papiertje. Alles buiten de motivatie voor dat papiertje is twijfel/onzekerheid waar je resultaten en focus onder lijden.

Nu zal het vast wel genuanceerder zijn dat dit, maar ik denk dat wanneer je het simpel voor jezelf houdt en het belang gaat zien van het HBO papiertje, je daar genoeg motivatie uit kan putten om HBO te halen.

Hopen dat corona snel voorbij is en dat het studenten leven weer snel op gang komt voor je, want ik denk dat je dan ook automatisch een wat positiever beeld kan blijven behouden.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:47
Heb je al eens met je studieadviseur gepraat?

maak snel een afspraak, want dit is een drukke tijd voor hem

ALS je wilt stoppen: doe dat uiterlijk 31 januari!

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19-01 17:39
Nu wil ik niet de amateurpsycholoog uithangen...

Het leest alsof je in het algemeen een beetje in een dipje zit, en dit wilt oplossen door het enige te veranderen waar je nog controle over hebt. De situatie is waarschijnlijk complexer dan een simpel gebrek aan motivatie om te studeren. Je zit in een nieuwe stad met weinig sociale contacten en alles is dicht. Dat is behoorlijk kut, zeker gezien de rest wat je opschrijft ook allemaal niet bepaald positief is.

Realistisch gezien gaat een type autoverkoper de komende paar jaren met moeite een baan rond het minimumloon aanhouden. Het zullen tenslotte niet de - nu thuiswerkende - hoogopgeleide programmeurs zijn die de consequenties van de corona maatregelen gaan dragen.

Het alternatief is doorzetten met school en op termijn een diploma, baan met perspectief, enzovoorts.

Ik stel het nu wat zwart wit, maar ik denk dat je dondersgoed weet wat rationeel de beste keuze is.

• ISJ
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-01 19:34
Vooropgesteld mis ik in jouw tekst de concrete redenen waarom je zou willen stoppen. Je zegt dat je motivatie mist, maar waarom mis je de motivatie? Ik denk dat je een laagje dieper moet om ook beter je mening en uiteindelijke beslissing te kunnen vormen. Beantwoord vragen als:

Waarom ben ik niet gemotiveerd?
Ik vind de stof redelijk leuk, maar waarom overheerst een ander gevoel?

Zonder een helder antwoord op de bovenstaande vragen is de gemiddelde tweaker ook informatie aan het invullen en krijg je geen optimaal advies en/of inzicht.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True