Het klopt dat je motivatie nodig hebt om een studie te voltooien en zonder motivatie is het extreem lastig.
Voor mij persoonlijk wist ik in jaar 3 dat ik niks wilde doen in het vakgebied waarvoor ik leerde, met als gevolg een enorm moeizame scriptie waar uiteindelijk de juiste motivatie doorslaggevend was. Voor mij was dat de realisatie dat ik dat HBO papiertje gewoon op zak wilde hebben, kostte wat het kost. Al snel was het uitstelgedrag weg en leverde ik een hakken over de sloot, schrijven wat de lezers willen lezen scriptie in
80% van de HBO'ers komt niet in het vakgebied waarvoor ze geleerd hebben was het zeggen tijdens mijn studie. Ik weet niet hoe dat nu is, maar ik gok dat dat ongeveer hetzelfde is gebleven. Je kunt dan zeggen 80% kiest verkeerd, maar je kunt ook zeggen HBO gaat meer om de HBO onderscheiding dan de richting.
Mijn ervaring is dat HBO een waardevolle ervaring is die door de arbeidsmarkt gezien word als 'normaal'. Het opent ineens heel veel deuren over de gehele arbeidsmarkt. Ze vragen imo te pas en te onpas naar HBO'ers en daar kunnen we wat van vinden, maar het feit blijft.
Wat ik hiermee wil zeggen is;
1. Voor maar een kleine groep is de motivatie zo specifiek dat ze een opleiding vinden die exact bij hun toekomst visie past
2. Voor een andere kleine groep belanden ze met een motivatie voor een bepaald vakgebied in de toekomst in hetzelfde vakgebied en vormen ze samen met groep 1 zo'n 20% van de HBO'ers
3. 80% van de HBO'ers zitten er met andere motivaties, weten vaak maar amper wat ze precies aan het doen zijn op die jonge leeftijd, twijfelen heel erg en zouden in mijn ogen gewoon gemotiveerd moeten zijn voor dat papiertje. Alles buiten de motivatie voor dat papiertje is twijfel/onzekerheid waar je resultaten en focus onder lijden.
Nu zal het vast wel genuanceerder zijn dat dit, maar ik denk dat wanneer je het simpel voor jezelf houdt en het belang gaat zien van het HBO papiertje, je daar genoeg motivatie uit kan putten om HBO te halen.
Hopen dat corona snel voorbij is en dat het studenten leven weer snel op gang komt voor je, want ik denk dat je dan ook automatisch een wat positiever beeld kan blijven behouden.