Plaatsing Droger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-06 22:49
Mijn vraag
Ik heb twijfels over de plaatsing van mijn droger in dezelfde ruime als mijn wasmachine en of dat handig is of niet.

Omschrijving situatie:

Dit betreft vanwege de situatie alleen warmtepomp of condensdrogers.

Het betreft de ruimte waar mijn Ketel, meterkast en kledingkast staan. In die ruimte staat ook mijn wasmachine al en hier wil ik dus ook mijn droger plaatsen.

De ruimte zelf is niet heel groot, maar de deur naar die ruimte staat direct tegenover de buitendeur. Alleen heb ik geen luchtafvoer aansluiting in die ruimte. Dus als ik bijvoorbeeld de droger aan zou hebben houd ik dan de deur in ieder geval open zodat de lucht ergens nog heen kan.

Alleen klinkt dit niet als een handig plan als ik naar de tips en tricks online zoek, maar daar hebben mensen het met name over van het plaatsen van de droger in een kast. Waarbij het hier gaat over het plaatsen van de droger in een wat grotere ruimte.

Er zijn wel wat drogers die volgens coolblue heel erg efficient zijn met het opvangen van het vocht, tot wel 95 procent. Alleen zijn die ver uit mijn budget en vraag ik mij af of het met deze toepassing niet overkill is.

Hopelijk heb ik hierbij de situatie duidelijk kunnen scheppen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Yuran op 11-01-2021 12:14 . Reden: Warmte is niet zo duidelijk. Warmtepomp wel ]

Beste antwoord (via Yuran op 11-01-2021 23:42)

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 20:54
Als het een wat grotere ruimte betreft en je ook nog aangeeft dat het een optie is om de deur open te houden tijdens het drogen, waarom zou dit dan een probleem zijn?

Heb je enige aanleiding om te denken dat de ruimte nu al te vochtig is? Merk je iets aan je kleding in de kledingkast bijvoorbeeld? Bij structureel te hoge luchtvochtigheid zou het muf gaan ruiken en/of schimmelen.

Ik zou echt niet te veel beren op de weg zien hoor. Dat ding draait toch ook maar hooguit enkele keren in de week? Neem een warmtepompdroger, die drogen langer op een lager pitje. Kijk het aan en meet de luchtvochtigheid (hygrometers kosten ook de wereld niet). Grote kans dat het geen enkel probleem is, en anders kun je altijd nog voor extra ventilatie zorgen toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om wat voor drover gaat het eigenlijk (condens, warmtepomp.. ) ?

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 11-01-2021 12:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
DukeBox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:04:
Om wat voor drover gaat het eigenlijk (condens, warmtepomp.. ) ?
Ik heb nog niet besloten welke het handigst is, maar ik denk dat het condens of warmtepomp wordt gezien de ruimte.

Edit:
Ik heb het ook gelijk even duidelijk gemaakt in de vraag! Goede vraag dus!

[ Voor 12% gewijzigd door Yuran op 11-01-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat voor dak heb je ?

Bij een pannendak kan je gemakkelijk een dakdoorvoer maken en er evt een ventilator op zetten...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
Mike2k schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:17:
Wat voor dak heb je ?

Bij een pannendak kan je gemakkelijk een dakdoorvoer maken en er evt een ventilator op zetten...
Platdak, maar om gaten te maken zou ik het eerst even moeten overleggen met de verhuurder. Vandaar dat ik hoopte het op een simpelere manier te kunnen doen.

Heel misschien kan ik een gat maken naar de badkamer toe en het vanuit daar laten afzuigen naar buiten, gezien ik dan niet aan het dak hoef te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij hadden voorheen een condensdroger in een kleine ruimte. Voor dat doel toen inderdaad wel een aftakking op de mechanische ventilatie gemaakt om ook die ruimte af te zuigen.

Is er niemand in de straat met eenzelfde woning die al een wasdroger heeft? Beetje spieken kan nooit kwaad. Als ze een oplossing met medewerking van de woningbouw hebben kun je daar dan ook meteen naar verwijzen bij je eigen aanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb zelf een condensdrager die de optie heeft om water niet in een opvangbak op te vangen, maar zijn water gewoon loost in de afvoer waar ook mijn wasmachine op aangesloten is (via een aftakking).

Ik weet je budget niet, maar is dat niet een betere optie?

https://www.coolblue.nl/a...uiten-op-waterafvoer.html

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 11-01-2021 13:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:50:
Ik heb zelf een condensdrager die de optie heeft om water niet in een opvangbak op te vangen, maar zijn water gewoon loost in de afvoer waar ook mijn wasmachine op aangesloten is (via een aftakking).

Volgens mij doen ze dat allemaal. Het probleem is dat niet alle vocht word omgezet in water. Vooral bij de goedkopere modellen komt er nog het nodige vocht in de lucht terecht. (Althans, zo wordt dat verkocht. Of het ook daadwerkelijk genoeg is om schimmel problemen te veroorzaken durf ik niet te zeggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Anders een luchtontvochtiger?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
Question Mark schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:50:

https://www.coolblue.nl/a...uiten-op-waterafvoer.html
Een vertakking is niet echt mogelijk gezien het echt een klein appartement is. Maar ik kan eventueel in de muur tussen het hok en de badkamer een gat maken en daar een wandventilator op aansluiten. Dan zal de ventilator in de badkamer het naar buitentrekken.

Alleen liever niet natuurlijk. Ik heb al wel een luchtontvochtiger in huis die ik eventueel in de kamer kan richten tijdens het gebruik van de droger en dan de deur open houden, zodat de warme lucht weg kan.

Dan blijft de vraag over of er een goede droger is rond de 600 euro, mijn budget is niet heel groot. Ik heb al wel een afvoer voor water enzo, dus die mogelijkheid heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Hoe is het nu met de luchtvochtigheid gesteld? Als je nu al op het randje zit, dan kan een droger je net over de rand helpen.

Je kan de droger ook eerst plaatsen en dan even afwachten of je extra voorzieningen moet aanbrengen. Schimmel ontstaat niet van de ene op de andere dag. Daarvoor is over een bepaalde periode een hoge luchtvochtigheid nodig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
JukeboxBill schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:32:
Hoe is het nu met de luchtvochtigheid gesteld? Als je nu al op het randje zit, dan kan een droger je net over de rand helpen.

Je kan de droger ook eerst plaatsen en dan even afwachten of je extra voorzieningen moet aanbrengen. Schimmel ontstaat niet van de ene op de andere dag. Daarvoor is over een bepaalde periode een hoge luchtvochtigheid nodig.
Schimmel had ik al wel last van, toen heb ik het passieve systeem vervangen door een actief systeem. Die meet dan in de badkamer en slaapkamer (waar ik gaten in het dak had) naar vocht. Voert het vocht dan ook af als dat boven een bepaalde waarde komt. De meeste tocht/vocht komt bij mij vanuit de voordeur die niet meer in goede staat is. De voordeur staat al wel gepland om vervangen te worden.

Ik heb dan voor de rest van het appartement een luchtontvochtiger staan die dan de gang, huiskamer en berging bijhoudt.

Is dat al voldoende voor een wasmachine toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Dan is de vraag of je luchtontvochtiger het kan bijbenen.

Volgens de test van de Consumentenbond zijn er geen drogers met een goede condensatie efficiëntie (score 8+) in de prijsklasse van €600,-
Bij een score van 7 komt een Beko DR8532GX0 in aanmerking, maar die is nogal lawaaiig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
JukeboxBill schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:51:
Dan is de vraag of je luchtontvochtiger het kan bijbenen.

Volgens de test van de Consumentenbond zijn er geen drogers met een goede condensatie efficiëntie (score 8+) in de prijsklasse van €600,-
Bij een score van 7 komt een Beko DR8532GX0 in aanmerking, maar die is nogal lawaaiig.
Excuus voor de late reactie, overwerken enzo.

Wat is dan een betere budget om over na te denken? Dan kan ik daar eventueel nog naar kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 20:54
Als het een wat grotere ruimte betreft en je ook nog aangeeft dat het een optie is om de deur open te houden tijdens het drogen, waarom zou dit dan een probleem zijn?

Heb je enige aanleiding om te denken dat de ruimte nu al te vochtig is? Merk je iets aan je kleding in de kledingkast bijvoorbeeld? Bij structureel te hoge luchtvochtigheid zou het muf gaan ruiken en/of schimmelen.

Ik zou echt niet te veel beren op de weg zien hoor. Dat ding draait toch ook maar hooguit enkele keren in de week? Neem een warmtepompdroger, die drogen langer op een lager pitje. Kijk het aan en meet de luchtvochtigheid (hygrometers kosten ook de wereld niet). Grote kans dat het geen enkel probleem is, en anders kun je altijd nog voor extra ventilatie zorgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuran
FreddyFish schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:28:

Ik denk dat na alle antwoorden het uiteindelijk hier op neer komt en dat als het niet goed genoeg is dat ik dan voor wat meer ventilatie in de ruimte moet zorgen ja.

Wel fijn dat iedereen zo actief gereageerd heeft op mijn vraag, want ik stel hem meer uit onzekerheid gezien ik gewend ben deze apparaten in goed geventileerde ruimtes te installeren.

Ik denk dat ik hierbij ook mijn twijfels beantwoord heb gekregen en het gewoon even moet aanzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:11
Een warmtepomp droger geeft geen vocht af aan de ruimte. Dat is een gesloten circuit. De licht circuleert intern. Eerst over de verdamper (koude deel warmtepomp) om het vocht te laten condenseren, en vervolgens over de condensor (waarmee deel warmtepomp) om de lucht op te warmen, dan door de trommel, het lint filter en weer naar de verdamper etc. Het apparaat heeft wel koeling, maar dat is voor de rest warmte. Hier komt geen vocht vanaf. Het enige vocht wat je nog hebt is wanneer je de deur opent met nog vochtig en warm wasgoed er in.
Het voordeel van de vrijkomende warmte van deze droger, is dat het deze ruimte ook droogt. Het is echt droge warmte.

Een ander groot voordeel van een warmtepomp droger is dat deze enorm energie zuinig is. Ik heb de mijne inmiddels al bijna 12 jaar, en heb de hogere aanschaf al 2x a 3x terugverdiend ten opzichte van een condens droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Yuran schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Een vertakking is niet echt mogelijk gezien het echt een klein appartement is.
Ik zie geen causaal verband tussen die twee.
Pagina: 1