[EXCEL] hulp bij verticaal zoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Beste,

Ik ben werkzaam op een basisschool waar wij nu noodopvang moeten verzorgen. Om een beetje overzicht te creëren in het aantal aangemelde kinderen, ben ik een Excel-bestand aan het maken.
Hierin komen de kinderen te staan, in welke groep ze zitten, hoe oud ze zijn en op welke dagen en tijden ze zijn aangemeld.
Ik werk vanuit een weekoverzicht naar een dagoverzicht. Het dagoverzicht is eigenlijk een kopie van het weekoverzicht, met alleen de desbetreffende dag (bijvoorbeeld maandag) en de rest van de dagen eruit gehaald.

Ik zou graag willen dat ik in het dagoverzicht het aantal kinderen in de verschillende groepen kan tellen en de leeftijden, maar aangezien hij de gegevens weghaalt van het weekoverzicht, lukt mij dit niet.

Ter verduidelijking.
Kind A, zit in groep 1 en is 5 jaar. Dit kind is aangemeld voor de maandag
Kind B, zit bij ons op de kinderopvang (KDV), is 2 jaar en is aangemeld voor de maandag.
In het dagoverzicht van maandag (die de gegevens weghaalt van het weekoverzicht), wordt nu keurig kind A geteld (in cel G,H,I en J), máár ook kind B.
In het dagoverzicht van dinsdag (die de gegevens weghaalt van het weekoverzicht), wordt nu keurig kind B geteld (in cel G,H,I en J), máár ook kind A.

Ik zou graag willen dat in de cellen G,H,I en J alleen geteld wordt als in cel F bij dat kind ook daadwerkelijk een tijd is ingevuld (dus dat kind ook daadwerkelijk DIE dag komt).

Ik krijg dat niet voor elkaar en vraag daarom jullie hulp.
Hieronder zal ik wat screenshots bijvoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y52eRVbGz-9mGuwEnLa4v9_yys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SP0RLf8GhO7sRCiWINEYkkmS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC3n8CGbDSSpCi3sJaXaOwEvucM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/alJLJFE7sd8wPshd01rTgQdI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6bXeNdo28-xJwi31Tk7rlWSddg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pVAO0TVGf55iDbfLSbgnZwcx.png?f=user_large

Alvast ENORM bedankt!

Bij vragen of verduidelijkingen hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet, Rik.

[ Voor 18% gewijzigd door hejwazzup op 11-01-2021 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
Je refereert naar cellen in je verhaal, maar in je screenshots is het niet duidelijk welke dat zijn. Kan je nieuwe screenshots plaatsen met de rij- en kolomaanduidingen? Overigens zijn G, H en I en J kolommen. Een cel is bijvoorbeeld G1, H4, etc.
hejwazzup schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:23:
Ik krijg dat niet voor elkaar en vraag daarom jullie hulp.
Hieronder zal ik wat screenshots bijvoegen.
Ik ben wel benieuwd wat je dan hebt geprobeerd. Kan je een voorbeeld van een formule laten zien?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
g0tanks schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:29:
Je refereert naar cellen in je verhaal, maar in je screenshots is het niet duidelijk welke dat zijn. Kan je nieuwe screenshots plaatsen met de rij- en kolomaanduidingen? Overigens zijn G, H en I en J kolommen. Een cel is bijvoorbeeld G1, H4, etc.

[...]

Ik ben wel benieuwd wat je dan hebt geprobeerd. Kan je een voorbeeld van een formule laten zien?
Beste,
Ik heb de screenshots aangepast, goed dat je het zegt.
Ik heb nu achter groep 1 (in cel H2) de volgende formule staan:
=AANTAL.ALS(B14:B222;"groep 1")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt waarschijnlijk aantallen.als gebruiken om twee criteria te combineren: AANTALLEN.ALS, functie - Office-ondersteuning

Edit: waar zo te zien bij regel drie van voorbeeld 1 ze Overeem bedoelden te noemen voor regel 5.

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 11-01-2021 11:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
F_J_K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:06:
Je wilt waarschijnlijk aantallen.als gebruiken om twee criteria te combineren: AANTALLEN.ALS, functie - Office-ondersteuning

Edit: waar zo te zien bij regel drie van voorbeeld 1 ze Overeem bedoelden te noemen voor regel 5.
Zou je kunnen helpen hoe ik die functie combineer?
Want doordat alle cellen in kolom F uit het weekoverzicht gehaald worden, 'denkt' Excel dat alle cellen gevuld zijn (ook al is de waarde leeg). Dit probleem had ik ook met AANTAL.ARG waarbij hij dan bijvoorbeeld het aantal ingevulde cellen in kolom F telt, maar doordat hij alles uit het weekoverzicht haalt zegt Excel dat alle cellen gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt niet controleren of de cel is gevuld, maar of er een / de juiste datum staat. Bijv met het criterium ">01-01-2021" of de precieze datum.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
F_J_K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:30:
Je wilt niet controleren of de cel is gevuld, maar of er een / de juiste datum staat. Bijv met het criterium ">01-01-2021" of de precieze datum.
Mijn indruk is dat het weekoverzicht niet relevant is en dat we alleen naar het dagoverzicht hoeven te kijken. Ik ga er vanuit dat de data die daar staat klopt en met een directe verwijzing wordt opgezocht.

Volgens mij kan je dan voor kolom H AANTALLEN.ALS gebruiken met deze criteria:
  • Groep o.b.v. kolom B
  • Is er een tijd ingevuld o.b.v. kolom F
Voor kolom J zijn de criteria:
  • Leeftijd o.b.v. kolom E
  • Is het kinderopvang o.b.v. kolom C
  • Is er een tijd ingevuld o.b.v. kolom F

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Dank allen,

Opgelost door goed naar jullie antwoorden te kijken en de volgende formule te maken:
=AANTALLEN.ALS(B14:B222;"groep 1";F14:F222;">04.00")
Pagina: 1