Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightmantle
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-02-2022
Hoi allemaal,

Dank voor alle hulp die jullie eventueel kunnen bieden!

Mijn vraag
Mijn 3080 Aorus Master geeft al vanaf het begin af aan problemen. Ik krijg een zwart scherm na enkele minuten of soms tot een uur tijdens het spelen van verschillende games, AC: Valhalla, World of Warcraft. De fans gaan op max 100% draaien en een harde reset is nodig om terug te keren.

Het issue is hetzelfde als in dit Nvidia topic voor diegene die een filmpje ervan wil: https://www.nvidia.com/en...screen-fans-100-game-aud/

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC Specs:
3080 Aorus Master
Asus tuf gaming x570-plus (wi-fi)
Hyper-X 16 GB 4000 Mhz geheugen (in bios op 3600 Mhz draaiend voor lagere latency)
Corsair RM850X Psu
980 Pro nvme

Msi afterburner, stress tests met Timed Spy, MSI Kombinator.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Undervolt (redelijk stabiel, i.e. crashes ieder uur, maar niet iedere 5 min.)
- Static voltage vanaf bepaalde coreclocks (dit lijkt redelijk stabiel, idem als hierboven)
- Underclock van 150Mhz (stabiel, uren lang, geen crashes, maar wel een gimp voor zo'n dure kaart)
- PSU kabels omwisselen om te verifiëren dat kabels niet dodgey zijn
- RGB software van Gigabyte uninstallen
- Logs bijgehouden via HMinfo, ik ben niet tech savy genoeg om te snappen of het goed niet goed zit. Maar er valt mij in ieder geval niets op van bijzondere spikes
- Beta drivers geprobeerd, oude drivers geprobeerd, nieuwste drivers (461.09 geprobeerd) alles met DDU uninstall en ook gewoon met Nvidia uninstaller.
- Performance mode geprobeerd i.p.v. automatische settings.
- DirectX versies geprobeerd, geen verschil.

Niets lijkt te helpen. Nu kan ik hem na contact met Alternate terugsturen, zij gaan dan in zo'n 2 weken tijd kijken of de kaart in orde is. Of als ze hem moeten doorsturen naar de fabrikant ben ik hem tot 8 weken daar nog bovenop kwijt. Gezien het al maanden duurde voor ik deze had en mijn angst is dat dit dus ook weer maanden zou duren zit ik in dubio.

Want het zou zomaar imo ook nog wel een driver issue kunnen zijn (toch nog). Wat is wijsheid? Kaart terugsturen en weer 3 maanden met mijn GTX 970 spelen (ugh), of gewoon blijven underclocken en wachten op betere drivers? 150Mhz underclock heeft niet zo'n grote performance loss iig.

Nou alles wordt gewaardeerd, dank voor het lezen!

- Mantle

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 21:21
Zit met precies hetzelfde probleem, erg vervelend. Heb hem sinds november 2020, en heb in de tussentijd vooral crashes gehad bij zwaardere spellen zoals bijvoorbeeld Assassins Creed Valhalla en Call of Duty Cold War. Ook heb ik om een of andere reden soms een crash als ik Netflix wil afspelen in de browser, echt heel raar. Ik heb met mijn eerdere videokaart nooit dit probleem gehad (Gigabyte Aorus 1080), en hier for some reason wel. Ik heb ook al DDU gerund, heb zelfs mn PC gereset, bios updates gedaan, up-to-date drivers, etc, maar niks werkt. Heb tevens maar een keer een afbeelding gemaakt van alle hardware errors die ik tot nu toe heb gehad, totaal onacceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrlOYlG79FCQNLiBG_4fn69m00w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RAsVEDbfTcelBUSGzM1kWviL.png?f=user_large

Het vervelende is nu, wat jij ook aan geeft, dat door de immens slechte verkrijgbaarheid het echt eeuwen kan duren voordat je een nieuwe of gerepareerde kaart krijgt, als ze het uberhaupt erkennen als probleem. Wie weet is het ook wel een software of bios issue, geen idee.

Ik heb op de site gevonden dat ze een dual bios hebben, je zou mogelijk de bios switch op de kaart kunnen switchen. Nadeel is wel dat hij dan niet meer in OC mode zit, wel een beetje jammer. Ik ga dit zelf ook proberen, ik hoop dat door mijn reactie deze thread nog een beetje gebumpt wordt en hopelijk iemand een oplossing weet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
PCI-e slot in het bios op PCI-e3.0 zetten wil vaak helpen. Zoek maar eens met Google. Er komen best wel vaak problemen voor met nVidia Ampere icm het PCI-e4.0 van AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Bij dat soort issues zou ik toch gewoon naar een RMA neigen, ook al gaat dat dan lang duren. Als een kaart niet doet wat de bedoeling is heb je alleen jezelf ermee om er mee te blijven pielen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Met hwinfo64 kun je de gpu en geheugen temps uitlezen
ook of de gpu op max powerlimet of temp limet loopt
powerlimet is normaal gaat ie op temp limet niet natuurlijk.
Heb ook de 3080 aorus master icm ryzen 3700x en x570mb
Ervaar gelukkig geen problemen, de temp van de gpu is 68 graden en het geheugen 92 in metro exodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightmantle
Hey, sorry late reactie. Zie dit nu pas. Maar heb idd die dual-bios geprobeerd, kreeg zelfde issues in non-oc bios. PCI-e slot had ik nog niet gehoord , dank Uszka. Helaas heb ik hem inmiddels voor rma naar Alternate gestuurd. Ze konden het daar ook reproduceren en inmiddels is hij als het goed is onderweg naar Gigabyte. Maar dat duurt 4-6 weken minimaal.. vermoedelijk langer i.v.m. schaarste van parts.. dus ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightmantle
Update.. hij was dus gerepareerd. Daarna direct zelfde crashes weer. 12 x gedocumenteerd voor Alternate BE. Weer opgestuurd. Daar hebben ze hem "uitvoerig" getest.. 6 uur lang getest met verschillende games (dat claimen ze in ieder geval). Geen crashes bij hen. Ze vermoedde dat het elders in mijn systeem zat. Buurman heeft hem geprobeerd te draaien toen hij terugkwam, binnen 30 minuten ook een crash. Oftewel gaat nu weer terug voor RMA.

Bizarre service.. intens slecht. Maar dus ook wederom vanwege slechte lever mogelijkheid, want de Alternate CS meneer gaf aan de telefoon al aan dat ze hem nu niet konden vervangen door nieuw product te sturen, alleen proberen te repareren. Koop je niet zoveel voor als de reparaties op deze manier zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 18:51
lightmantle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:32:
Update.. hij was dus gerepareerd. Daarna direct zelfde crashes weer. 12 x gedocumenteerd voor Alternate BE. Weer opgestuurd. Daar hebben ze hem "uitvoerig" getest.. 6 uur lang getest met verschillende games (dat claimen ze in ieder geval). Geen crashes bij hen. Ze vermoedde dat het elders in mijn systeem zat. Buurman heeft hem geprobeerd te draaien toen hij terugkwam, binnen 30 minuten ook een crash. Oftewel gaat nu weer terug voor RMA.

Bizarre service.. intens slecht. Maar dus ook wederom vanwege slechte lever mogelijkheid, want de Alternate CS meneer gaf aan de telefoon al aan dat ze hem nu niet konden vervangen door nieuw product te sturen, alleen proberen te repareren. Koop je niet zoveel voor als de reparaties op deze manier zijn..
Ik heb de 3090 OC gehad. Had precies dezelfde problemen en dit na twee weken van aanschaf. Reddit staat vol met posts over gigabyte kaarten. Never again een gigabyte voor mij. Heb nu een MSI die al twee maanden zonder problemen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58

Dazzler2120

FP ProMod
lightmantle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:32:

Misschien even gekke vraag; is het geen mogelijkheid dat je je volledige systeem naar Alternate stuurt om daar te laten testen? Ik had een issue wat aan CPU, Mobo en Memory kon liggen, door het volledige kitje toen naar Azerty te sturen hebben zij uit kunnen sluiten waar het probleem lag...
Nieuwe kaart leveren gaat gewoon lastig als er geen nieuwe kaarten zijn.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightmantle
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:50:
[...]

Misschien even gekke vraag; is het geen mogelijkheid dat je je volledige systeem naar Alternate stuurt om daar te laten testen? Ik had een issue wat aan CPU, Mobo en Memory kon liggen, door het volledige kitje toen naar Azerty te sturen hebben zij uit kunnen sluiten waar het probleem lag...
Nieuwe kaart leveren gaat gewoon lastig als er geen nieuwe kaarten zijn.
Hi Dazzler,

Ja goed idee, Alternate heeft dat uiteindelijk ook voorgesteld. Maar omdat ik de pc niet een aantal weken wilde missen heb ik dat aanbod uiteindelijk afgeslagen. Heb inmiddels een overpriced 3070 EVGA gekocht. Draait nu paar weken zonder problemen.

Heb in goed overleg de 3080 aan mijn buurman verkocht en die gaat aan de slag met de garantie. Want ook binnen zijn systeem crashte hij binnen 30 minuten al. Betwijfel dat het 2 complete rigs zijn die faulty zijn. To be continued either way. Maar mijn geduld was op ;)

Dank!

Mantle
Pagina: 1