Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 16:07
Ok, ik zit er al een tijd op te broeden, maar een goede oplossing voor mijn wens heb ik nog niet kunnen vinden. Nu kan het zijn dat er nog geen goede oplossing voor is, maar de kans is natuurlijk ook aanwezig dat ik hem alleen nog niet gevonden heb.

Waar ik naar op zoek ben:
Kort gezegd een hybride werkplek.

Op dit moment heb ik thuis een vaste werkplek waar ik MX Linux op draai. Hier ben ik niet heel erg tevreden over en ik ben van plan binnenkort te switchen naar een andere distro. Wanneer ik niet thuis ben heb ik een Windows laptop (word ik niet echt blij van) van het werk en deze wordt binnenkort ook vervangen (hopelijk door een Mac).

Één van de dingen waar ik tegenaan hik is dat ik elke keer redelijk wat tijd kwijt ben om alles in te stellen, te configureren en data over te zetten, etc... Voor data zijn er wel wat mogelijkheden om dit centraal te delen, maar ik heb nog niet één gevonden waar ik heel blij van wordt en wat in alle situaties werkt, dus veel staat nog lokaal. Daarnaast werk ik dan ook steeds weer met verschillende tools wat ook irritant is.

Nu zijn er een paar opties welke als eerste naar boven komen, zoals het gebruik van één systeem en daar dan heen met VNC/RDP of het gebruiken van een VM om de ervaring zo veel mogelijk gelijk te houden. Beide hebben nadelen waarbij VNC/RDP naar huis gewoon niet fatsoenlijk mogelijk is wanneer ik op kantoor zit.

Alle optie die ik tot nu toe bedacht en geprobeerd heb zijn het gewoon net niet en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er nog geen betere opties zijn.

Misschien dat mijn verwachtingen te positief zijn, maar ik kan natuurlijk ook gewoon iets over het hoofd zien.

Relevante zaken:
- Windows sucks (is mijn mening, maar ik heb er altijd ruzie mee)
- 4k scherm thuis
- laptop onderweg/op kantoor
- randapparatuur (draadloze muis, bluetooth headset (heb ik onder MX veel problemen mee))

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lees je post nog even terug en leg ons nu even uit wat nu precies je verwachtingen zijn. Je geeft een hoop randzaken, maar wat je nu eigenlijk probeert op te lossen is mij niet duidelijk?

Wil je 1 systeem voor zowel je werk als prive? Is dat het?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Ik dacht dat ik het er duidelijk had staan, maar dat kan ook zijn omdat het natuurlijk grotendeels in mijn hoofd zit.

Waar ik naar op zoek ben ik een hybride werkplek waarbij het niet uitmaakt waar vandaan ik werk (op mijn vast werkplek, mijn laptop of zelf een laptop van derden). Bij voorkeur ook één waarbij het herinrichten niet veel werk en tijd kost. Het moet alleen wel goed werken met de hardware die ik tot mijn beschikking heb en de performance moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Performance die "goed moet zijn" helpt wat minder bij het voorstellen van een oplossing. Wat goed en/of acceptabel is, hangt vooral af van wat je met je werkplek/laptop/apparaat van derden aan het doen bent.

Kun je de drie gebruiksscenario's uitwerken?
Wat doe je met een PC als je aan het werk bent?
Wat doe je met een laptop als je onderweg bent?
Wat doe je op een laptop van derden?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07
Je post en opmerking een aantal keer gelezen, maar ik begrijp er nog weinig van, sorry. Zoals ik het lees wil je van meerdere locaties toegang hebben tot 1 of meerdere? computers/sessies/omgevingen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
Je hebt toch een laptop van je werk? Die moet je gebruiken voor je werk lijkt mij. Ik verwacht niet dat je werkgever het leuk vind als je met je Linux doos op het netwerk komt?

Mocht ik je niet goed begrijpen en gaat het alleen om de fysieke werkplek; ik heb gewoon een USB-C Dock hier staan en daar hang ik Windows MacOS en Linux op als ik het nodig heb. Zowel werk als privé (aparte apparaten).

Als je één centrale werkplek zoekt die je overal ter wereld kan benaderen moet je richting application delivery en terminal services gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
hans_lenze schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:19:
Performance die "goed moet zijn" helpt wat minder bij het voorstellen van een oplossing. Wat goed en/of acceptabel is, hangt vooral af van wat je met je werkplek/laptop/apparaat van derden aan het doen bent.

Kun je de drie gebruiksscenario's uitwerken?
Wat doe je met een PC als je aan het werk bent?
Wat doe je met een laptop als je onderweg bent?
Wat doe je op een laptop van derden?
Op alle werkplekken zal het werk ongeveer hetzelfde zijn. Meeting met Teams, coding in een IDE, lokaal code testen in Docker, veel zaken via een terminal (voornamelijk via SSH) en wat werk via een browser.
Bakkertje_01 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:24:
Je post en opmerking een aantal keer gelezen, maar ik begrijp er nog weinig van, sorry. Zoals ik het lees wil je van meerdere locaties toegang hebben tot 1 of meerdere? computers/sessies/omgevingen. Klopt dit?
Wat ik graag wil is dat ik niet telkens alles opnieuw hoef in te richten wanneer ik een ander systeem krijg of een andere distro ga draaien. Dit kost vaak aardig wat tijd en het zou mooi zijn wanneer ik hier vanaf kan.
Archie_T schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:34:
Je hebt toch een laptop van je werk? Die moet je gebruiken voor je werk lijkt mij. Ik verwacht niet dat je werkgever het leuk vind als je met je Linux doos op het netwerk komt?

Mocht ik je niet goed begrijpen en gaat het alleen om de fysieke werkplek; ik heb gewoon een USB-C Dock hier staan en daar hang ik Windows MacOS en Linux op als ik het nodig heb. Zowel werk als privé (aparte apparaten).

Als je één centrale werkplek zoekt die je overal ter wereld kan benaderen moet je richting application delivery en terminal services gaan denken.
Ik heb inderdaad een werklaptop waar Windows op staat. Vanaf welke OS ik connect maakt ze op het werk vrij weinig uit. Ze willen alleen niet dat ik bijvoorbeeld Linux op mijn werklaptop ga zetten waardoor ik daar vast zit aan Windows waar ik zelf dus niet zo blij van wordt.

Aan een USB dock heb ik nog niet echt gedacht. Dat is misschien wel al een redelijk oplossing waar ik Linux op kan zetten en vanaf kan booten. Het lost alleen nog niet echt op dat wanneer ik niet tevreden ben met de distro het weer wat werk kost om te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
TheFirepit schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:52:
Aan een USB dock heb ik nog niet echt gedacht. Dat is misschien wel al een redelijk oplossing waar ik Linux op kan zetten en vanaf kan booten. Het lost alleen nog niet echt op dat wanneer ik niet tevreden ben met de distro het weer wat werk kost om te switchen.
Dan moet je denken aan cloud syncs, ik heb twee MacBooks en de bestanden en (gedeelte van) instellingen staan op iCloud. Het maakt dus niet zoveel uit welke ik pak, het meeste heb ik tot mijn beschikking. Ik heb geen idee hoe je dat op Linux zou moeten doen en sowieso zie ik nog wel wat problemen bij het switchen van distro. Wellicht is het handig om een (virtueel) systeem te kiezen waar je je dagelijkse dingen op doet en het testen van distro’s niet op je productie systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik het zo lees verwacht je vooral dat je tussen linux distros kan switchen zonder config ellende. Denk niet dat dat op te lossen is. Switchen tussen OS is altijd lastig. Alleen MACos is super in het wisselen van device, in het OS zit een tool om alles over te zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als je puur op Linux wilt gaan werken kan je eventueel je homefolder (met dotfiles) gaan synchroniseren tussen de verschillende machines/installaties en daarmee de configuratie ietwat versoepelen. Distributie of desktop environment -specifieke zaken zal je dan toch moeten herconfigureren bij een herinstallatie, dus ik zou eerst je favoriete distributie en setup gaan zoeken voordat je dit gaat doen.

Ik hou op deze (git repo) wijze mijn i3wm set-up, firefox, vim en andere applicatie-instellingen in sync tussen mijn laptop en desktops.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
silverball schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:47:
Als je puur op Linux wilt gaan werken kan je eventueel je homefolder (met dotfiles) gaan synchroniseren tussen de verschillende machines/installaties en daarmee de configuratie ietwat versoepelen. Distributie of desktop environment -specifieke zaken zal je dan toch moeten herconfigureren bij een herinstallatie, dus ik zou eerst je favoriete distributie en setup gaan zoeken voordat je dit gaat doen.

Ik hou op deze (git repo) wijze mijn i3wm set-up, firefox, vim en andere applicatie-instellingen in sync tussen mijn laptop en desktops.
Dat is inderdaad ook wel een idee, maar dan moet je inderdaad wel een favoriete basis distro hebben.

Een AppImage of FlatPak zou wellicht ook wel iets kunnen zijn. Dat zou het switchen misschien wel een stuk makkelijker maken denk ik. Dan hoef je alleen configuratie over te zetten en zou alles weer moeten werken en is redelijk distro afhankelijk.

Weet iemand hoe het bij dit soort oplossingen zit met performance en passthrough van devices (bluetooth headset en yubikey bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik gebruik voor het herinstalleren van systemen vaak "dotfiles", kleine configuratiebestanden die in je home directory of in ~/.config/ te vinden zijn. Deze sync ik via git naar Github. Zo kan ik bij het veranderen van laptop de meeste tools direct weer installeren via deze files.
Ik heb bijvoorbeeld een brew_install.txt, brew_cask_install.txt, apt_install.txt, etc.

Het is niet perfect, omdat de installatie en namen van tools per OS verschillen, maar ik kom er een heel eind. Voor andere OS instellingen heb ik vaak ergens een TODO list.

Verder zou ik voor je documenten en dergelijke een cloud sync oplossing opzetten.

Op Windows zou ik verder gebruik maken van WSL2, zodat je iig een unix achtige omgeving hebt voor een groot deel van je dev werk.
Pagina: 1