Feedback Smartphone Best Buy Guide - systematisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 14:38
Beste Redactie, Beste Friso (@deepvreezo),

Zie reviews: Smartphone Best Buy Guide - Januari 2021.
Met plezier lees ik jullie artikelen. Echter, de BBG voor telefoons is m.i. iedere keer tamelijk onbruikbaar. Dit komt omdat een van de belangrijkste aspecten van de telefoons niet worden meegenomen: de levensduur. En deze apparaten komen i.h.a. niet te overlijden door technisch falen, maar door gebrek aan updates (de enkeling die custom roms erop zet te na).

Daarom (wederom) mijn oproep: neem dat mee. Laat zien hoe lang je veilig met een telefoon naar verwachting kunt doen. Een Apple ruim vijf jaar na introductie, een Fairphone 5 jaar na introductie, een Nokia, i.i.g. 3 jaar na introductie etc.. Je zou m.i. de prijs moeten uitdrukken in een maandbedrag (= prijs/resterend aantal maanden).

Dit maakt niet alleen dat kopers zich meer bewust worden van veiligheid, het zorgt ook voor een eerlijker vergelijking en draagt het bij om makkelijker duurzamere keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 19:45
Hallo Redactie,

Betreffende pagina 150-250 euro:
Wellicht praktisch om de aanraders in de grafieken te laten opvallen ( bijvoorbeeld door vette regel) , nu moet ik namelijk zoeken naar de aanraders. Mijn verwachting was dat gekleurde balkjes de aanraders zouden zijn maar dat is niet het geval.

Daarnaast snap ik de meerwaarde van de paarse balkjes niet, willen jullie hiermee aangeven dat de oude bbg nog waarde heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

Yen

Vanuit dit artikel kan ik niet afleiden of bepaalde features dan ook effectief out of the box werken. Werkt VoLTE, VoWiFi en 5G NR bij meerdere carriers in de Benelux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 18:46

deepvreezo

Redacteur
Hi KucingT,

Allereerst excuses voor mijn late reactie - ik had je bericht niet eerder gezien. (Je '@' doet het ook niet?)

We proberen er bij het selecteren van de winnaars in elk geval rekening mee te houden dat die het in dat opzicht op zijn minst redelijk doen in vergelijking met andere modellen in hun prijsklasse. Ook in de tekst noem ik het op diverse plaatsen. De resterende updateperiode uitdrukken in een maandbedrag is denk ik geen goed idee. Naast dat er in Android-land vele verschillende soorten updates zijn, zoals eerder uitgelegd door mijn collega Arnoud, geven niet alle fabrikanten vastomlijnde informatie over de resterende periode, terwijl die bij sommige fabrikanten wel langer duurt (naar verwachting) dan bij anderen. Apple is een goed voorbeeld. Je kunt er vergif op innemen dat de nieuwe iPhone tot lengte van jaren geüpdatet blijft, maar een harde garantie is er niet. Is dat dan slechter of beter als een harde (maar waarschijnlijk kortere) garantie '3 jaar updates' die Samsung zijn high-end toestellen meegeeft? In één cijfer is het moeilijk die nuance aan te brengen.

Daarbij komen deze apparaten ook niet 'te overlijden' nadat de updates zijn afgelopen, zoals je suggereert. Niet dat het niet erg is dat je geen updates meer krijgt, maar je moet wel een heel oude smartphone hebben willen nieuwe apps bijvoorbeeld niet meer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 18:46

deepvreezo

Redacteur
@Deakers

Aanraders extra laten opvallen in de grafieken vind ik een goed idee. Het idee van de gekleurde balkjes is nu dat je in één oogopslag kunt zien wat er in een bepaalde categorie is veranderd ten opzichte van de vorige BBG. Waarbij blauwe balkjes aangeven dat het toestel nieuw is getest, en paarse balkjes geven aan dat we hem eerder wel hebben getest, maar dat hij toen duurder (of goedkoper) was. Maar je hebt gelijk dat de oude BBG voor de lezer niet heel veel waarde meer heeft als de nieuwe is verschenen, dus in die zin zijn die gekleurde balkjes misschien ook niet zo nuttig. Iets om over na te denken voor de volgende.