rookkanaal gashaard / aanvoer kanaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:07
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis en ik heb me een Faber Matrix 450 gashaard gekocht. De aansluiting van het rookkanaal en aanvoerlucht is concentrisch 100/150.

De schoorsteen die ik heb is een beton gestorte schoorsteen met een binnendiameter van 150mm. Nu zal ik dus nooit een volledig concentrisch rookkanaal gelegd krijgen tot boven. Nu heb ik 2 ideeën hoe dit aan te sluiten

1) alleen het rookkanaal 100mm tot boven leggen, op de schoorsteen een concentrische eind kap plaatsen. en beneden het stuk vanuit de haard tot de schouw ook concentrisch maken en dit laten aansluiten op de bestaande (betonnen schacht)
De rookgassen gaan dan door de 100mm buis naar buiten en de aanzuig lucht kan dan langs het rookkanaal worden aangezogen.

2) rookkanaal 100mm tot boven leggen en de aanzuig lucht uit de woonkamer nemen. Maar voor mijn gevoel is dit wel "minder veilig" en ik vergroot de koude brug? Maar van de andere kant lijkt me dit ook wel goed, aangezien mijn woning uit 1965 komt en ik tijdens de verbouwing volledig heb geïsoleerd. Dus dan kan ik dit zien als een extra natuurlijke ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Even navragen bij de verkoper van de gashaard, welke correcte oplossingen er bestaan voor jou probleem? Ik kan me voorstellen dat er de nodige risico's kunnen hangen aan een oude niet luchtdichte schouw gebruiken als luchtkanaal (al was het maar de condens door koude buitenlucht).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:16
Het betreft een gesloten gashaard: dan moet altijd een dubbelwandig kanaal zijn. Volg de voorschriften van de leverancier en je weet het, zelf gaan stunten met een kanaal wat eigenlijk niet daarvoor bedoeld is kun je met verbrandingstoestellen proberen, maar je loopt kan dat je een CO vergiftiging oploopt. Dat zou het mij niet waard zijn, conclusie niet stunten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Om de kosten van de verbouwing te drukken heb ik de haard uit een faillissement gekocht.

U kunt de haard ook aansluiten op een bestaande schoorsteen. De bestaande schoorsteen functioneert dan als luchttoevoer en een door de schoorsteen getrokken flexibele RVS buis voert de rookgassen af. De flexibele RVS buis van Ø100mm moet een CE keurmerk hebben tot 600°C.
De schoorsteen moet dan aan de volgende voorwaarden voldoen: • De doorlaat van het schoorsteen kanaal moet minimaal 150x150 mm zijn. • Er mag niet meer dan één toestel op een schoorsteen aangesloten worden. • De schoorsteen moet in goede staat zijn: - Geen lekkage - Goed gereinigd zijn

Dit staat in de handleiding. In principe kan mijn eerste oplossing dus gewoon toegepast worden. het enigste is dat 150×150 een grotere doorlaat heeft dan mijn ronde schoorsteen. Maar de aansluiting op de gashaard is ook gewoon 100/150 dus hier zie ik eigenlijk geen probleem in?

Verder heb ik het helemaal met jullie eens dat met verbrandingen toestellen niet gerommeld moet worden In het uiterste geval kan ik nog een koof maken voor de aanzuiglucht naar buiten toe, maar dit vermijd ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:09
Heb hier dezelfde oplossing, maar dan voor een CV:
- Bestaande koker voor aanzuig van lucht
- Buis in de koker voor afvoer van verbrandingsgassen

Dat wil zeggen:
- Vanuit de CV ketel een concentrische buis tot aan de flens die gemonteerd zit op de bestaande koker
- Vanaf de flens is er een aansluiting op de afvoerbuis, de aanzuigkant is gewoon open en dus in verbinding met het kanaal

Voor een gashaard zie ik geen probleem met een gelijkaardige oplossing, behalve dan dat je een soort flens (plafond / muurplaat) gaat moeten vinden waar je aan 1 kant met concentrische 100/150 buis op kunt aansluiten en aan de andere kant verder kunt met een enkelwandige buis van 100 (liefst eentje met isolatie).

Ter info, ik ben wel eens bij deze jongens (https://www.thermoproducts.nl/) uitgekomen toen ik een speciaal koppelstuk nodig had. Die doen nog zelf productie, dus kunnen ongetwijfeld wel een aansluitplaat voor je maken alsook de rest leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
theredone51 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:32:
Heb hier dezelfde oplossing, maar dan voor een CV:
- Bestaande koker voor aanzuig van lucht
- Buis in de koker voor afvoer van verbrandingsgassen

Dat wil zeggen:
- Vanuit de CV ketel een concentrische buis tot aan de flens die gemonteerd zit op de bestaande koker
- Vanaf de flens is er een aansluiting op de afvoerbuis, de aanzuigkant is gewoon open en dus in verbinding met het kanaal

Voor een gashaard zie ik geen probleem met een gelijkaardige oplossing, behalve dan dat je een soort flens (plafond / muurplaat) gaat moeten vinden waar je aan 1 kant met concentrische 100/150 buis op kunt aansluiten en aan de andere kant verder kunt met een enkelwandige buis van 100 (liefst eentje met isolatie).
Je moet het gewoon niet willen om door hetzelfde kanaal lucht aan te voeren. (Gasketels over korte afstanden daargelaten)
1 Je loopt het risico op condensvorming vanaf het dak naar de plaat beneden. Vochtige koude buitenlucht wordt aangezogen naar beneden langs de warme afvoerpijp.
2 Van boven naar beneden lucht halen door de schoorsteen gaat tegen de natuurlijke stroom in. Warme lucht (lucht naar beneden wordt onderweg opgewarmd door de rookafvoer) wil opstijgen met mogelijk een slechte luchttoevoer tot gevolg.
3 de koude lucht die omlaag komt koelt het rookkanaal af wat de trek daarin ook weer verslechterd.

Persoonlijk zou ik indien mogelijk de luchttoevoer via de kruipruimte (pijp naar buiten) of langs de plint door de gevel laten lopen. (zo haalt onze speksteenhaard ook de lucht via een pijp door de kruipruimte vanaf de voorgevel. (Zo voldoe je ook altijd aan de natuurlijk trek, koude lucht laag naar binnen, warme lucht omhoog eruit. Zelfs als de haard uitstaat blijft zo een lichte trek om mogelijke restgassen af te voeren.

Zie eventueel ook tips: https://www.stokertje.nl/installatietips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
rdfeij schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Je moet het gewoon niet willen om door hetzelfde kanaal lucht aan te voeren. (Gasketels over korte afstanden daargelaten)
1 Je loopt het risico op condensvorming vanaf het dak naar de plaat beneden. Vochtige koude buitenlucht wordt aangezogen naar beneden langs de warme afvoerpijp.
Voor zo ver ik weet heb je alleen kans op condensvorming aan de binnenkant van de afvoer, dat is namelijk waar 'warme lucht' in aanraking komt met een 'koud' voorwerp (de afvoerbuis) en dus mogelijk het vocht in de lucht zou kunnen condenseren. Bij een afvoerbuis in RVS is die buis daarentegen snel op temperatuur en ga je normaal dus geen problemen hebben. Voor de zekerheid staat er in de handleiding van mijn gashaard (met 100/150 concentrisch systeem) nog wel dat je de haard na het starten minimaal 10 minuten op de hoogste stand moet laten draaien, om alles goed op temperatuur te laten komen.
2 Van boven naar beneden lucht halen door de schoorsteen gaat tegen de natuurlijke stroom in. Warme lucht (lucht naar beneden wordt onderweg opgewarmd door de rookafvoer) wil opstijgen met mogelijk een slechte luchttoevoer tot gevolg.
3 de koude lucht die omlaag komt koelt het rookkanaal af wat de trek daarin ook weer verslechterd.
Betreffende punt 2 en 3, dat is dus precies wat er in elk concentrisch systeem (dus zoals geadviseerd / verplicht door zo goed als elke pelletkachel / gashaard / ... fabrikant met gesloten verbranding) zal optreden en dat werkt normaal gezien gewoon zonder problemen. Veel belangrijker is dat de plaats van de aan-/afvoer op het dak goed is zodat er ook genoeg trek in de schouw is zonder dat deze geholpen wordt door de warmte van de afgevoerde gassen.

Zie eventueel ook: https://www.vuurenvlam.com/rookkanalen-voor-gashaarden
Bestaande schoorsteen

Als de schouw nog in goede staat is, dus geen scheuren en barsten vertoont, kan een saneringsset geplaatst worden. Dit is een overgangstuk tussen de concentrische buis en de binnenste buis, meestal flexibel. De zuurstof wordt dan via het bestaande rookkanaal aangezogen en de gassen stijgen via de flexibel en de verticale dakdoorvoer.
@jan011
Je 'idee 1' staat gewoon exact uitgeschreven in de handleiding van de haard, pagina 13:
https://www.haardenexpert...pload/File-1576942769.pdf

Met jouw betonschacht van 150x150 mag je dus maximaal een binnenbuis van 100mm gebruiken (aldus de handleiding). Of dat voldoende is (en je niet naar 130mm over moet) kan je voor de zekerheid berekenen, zie daarvoor pagina 17 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
in de handleiding staat 150×150mm bij mij is het een diameter van 150mm dus het oppervlak is kleiner.
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken en ik zie een mogelijkheid om via het plafond naar de buiten gevel te gaan. (ik heb een houten dek)

Omdat ik niet zeker ben van de diameter, en de schoorsteen is een beton gestorte schoorsteen wat wellicht wat slordige stukken heeft gaat mijn voorkeur er niet naar uit om dit langs de rookgassen te doen.

https://kachelmaterialens...vFSgV9bzYOMBoCxMoQAvD_BwE

De gashaard heeft een concentrische aansluiting, Met deze adapter zou ik dan over kunnen gaan naar 2×100mm en de rookgassen en de aanvoer lucht scheiden.

Voor mijn gevoel is dit de veiligste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
jan011 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:35:
in de handleiding staat 150×150mm bij mij is het een diameter van 150mm dus het oppervlak is kleiner.
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken en ik zie een mogelijkheid om via het plafond naar de buiten gevel te gaan. (ik heb een houten dek)

Omdat ik niet zeker ben van de diameter, en de schoorsteen is een beton gestorte schoorsteen wat wellicht wat slordige stukken heeft gaat mijn voorkeur er niet naar uit om dit langs de rookgassen te doen.

https://kachelmaterialens...vFSgV9bzYOMBoCxMoQAvD_BwE

De gashaard heeft een concentrische aansluiting, Met deze adapter zou ik dan over kunnen gaan naar 2×100mm en de rookgassen en de aanvoer lucht scheiden.

Voor mijn gevoel is dit de veiligste oplossing?
Geef Faber eens gewoon een belletje voor advies, gok dat het geen probleem is om een ronde koker van 150 te gebruiken i.p.v. een vierkante koker, zoals je zelf al aangeeft is een concentrische buis immers hetzelfde systeem.

Maar als ze negatief advies geven dan kan je inderdaad splitsen zoals @rdfeij voorstelde en aanvoer via de gevel doen.

• Cristopher
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Je kan de bestaande schouw gebruiken als luchtaanvoer en een flexibele buis plaatsen voor rookgasafvoer.
Maar best even bij de fabrikant navragen of dit toestel deze techniek ondersteunt.

Bij Poujoulat hebben ze een renovatie / aanpassingskit in het gamma "PGI" of "Duogas".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y6lnnrSOm2cVJItK7jjW9OlFEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SRJciXz8TNWIWfvsgbbgHaB9.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1