Fans bovenkant als inlaat of uitlaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:37
Hallo,

Vraagje, vanavond een 2 stuks 120mm gemonteerd aan bovenkant van mijn case. Maar twijfel nu of ik ze moet laten aanzuigen of afzuigen? Of is dit afhankelijk ergens van?

Ik gebruik ze in de fractal design 7

Groet,
Raymond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Bovenkant is altijd naar buiten blazen ;)

Waarom ?
Er is een bepaalde airflow door je kast, koude lucht beneden, warme lucht boven.
Warme lucht wil je zo snel mogelijk je kast uit.

Stel dat je de fans bovenin je kast in laat blazen, klopt er niks meer van je airflow.

Kan "leuke" taferelen opleveren ;)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Warme lucht gaat omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
dierkx36 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:29:
Bovenkant is altijd naar buiten blazen ;)

Waarom ?
Er is een bepaalde airflow door je kast, koude lucht beneden, warme lucht boven.
Warme lucht wil je zo snel mogelijk je kast uit.

Stel dat je de fans bovenin je kast in laat blazen, klopt er niks meer van je airflow.

Kan "leuke" taferelen opleveren ;)
Dat is wel wat kort door de bocht. Het kan beide, maar voor een luchtgekoelde setup is naar buiten blazen beter. De achterkant van de meeste cases is open, dus de overdruk kan weg. In het geval van een watergekoelde setup kan het soms beter zijn om koude lucht van buiten aan te zuigen, en door de overdruk in de case vindt er ook ventilatie plaats. Alleen heb je dan niet een CPU en GPU die bijdragen aan de warmte in de case, want die warmte wordt opgenomen door de koelvloeistof. (ja die wordt ook warm, maar met voldoende koeloppervlak is dat niet een issue)
Alleen de overige hardware (mobo vrm's, DRR Ram, nvme SSD's) moet een beetje airflow hebben om niet te warm te worden. Wie me voor gek verklaard, helemaal prima hoor maar ik heb nu idle temps op mn i7-9700K en RTX2080 Super OC die onder de 30 graden liggen. 8)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

@raymondvanderpl Ligt er aan welke case het is en je overige koelingssettup :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
wat de meesten al zeggen; normaal gesproken is voorkant naar binnen en boven lucht naar buiten.

Maar:
- Hoe staat je CPU cooler te blazen
- is je PSU afgescheiden van de rest van de kast?
- heb je een dikke videokaart met fans?

de ene fan moet meewerken aan de luchtstroom gecreëerd door de anderen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@raymondvanderpl kast omruilen voor pricewatch: Fractal Design Meshify 2
met +500w build wil je goede airflow en koeling. je huidige front is zga afgesloten, en kun je beter Top front extra intake maken.
@RogerWilco2
in een pc kast heb je met airflow te maken. je zou dat de kap boven kunnen verwijderen, en stijgt de warmte de kast uit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:37
Hackus schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:55:
@raymondvanderpl kast omruilen voor pricewatch: Fractal Design Meshify 2
met +500w build wil je goede airflow en koeling. je huidige front is zga afgesloten, en kun je beter Top front extra intake maken.
@RogerWilco2
in een pc kast heb je met airflow te maken. je zou dat de kap boven kunnen verwijderen, en stijgt de warmte de kast uit
Haha heb net vanavond alles in deze kast gebouwd. En mocht het nodig zijn dan ga ik gewoon zelf de voorkant aanpassen.
Pagina: 1