Achtergrond: de ketel betreft een Remeha Quinta 28c van zo'n 13 jaar oud die we bij onze nieuwe woning meegekregen hebben. CV en SWW functioneren prima. Het probleem bevindt zich in de CV ketelbehuizing zelf. Aangezien de CV monteur bijna direct over een nieuwe ketel begon (en bleef doorgaan hoe geweldig een nieuwe ketel à 2400 euro wel niet is) zonder redelijk onderzoek ben ik zelf op onderzoek uit gegaan.
Er zijn 2 problemen:
- Als de kap wordt verwijderd, hangt er een lichte gaslucht in de behuizing.
- Onderaan de ketel (regio
ligt 's ochtends meestal een plasje water.
Om achter deze oorzaken te komen heb ik alle koppelingen in de ketel wat aangedraaid waar mogelijk. Dat gaf geen verbetering, dus mbt de gaslucht een goed deel van de koppelingen e.d. gesopt, incl. de venturi. Het enige is dat de ketel een paar dagen heerlijk fris rook
Maar helaas nog steeds een gasluchtje. 
Bij gebrek aan een fatsoenlijke meter de neus gebruikt (ja, ik weet het
), en lijkt het erop dat de lucht bij de venturi ontstaat, zo rond regio A.
Daarnaast ook overal keukelrol tussen gestopt: alles blijft heel de dag droog. Ook 's morgens is alles droog, behalve het velletje onderaan in regio B. Het lijkt er dus op dat er nergens iets lekt, maar wel vochtig wordt. Het typische is dat dit alleen 's morgens is: overdag heb ik nooit vocht zien onstaan.
Nu mijn hypothese
Zou het kunnen het kunnen dat het rookaardgas dat uit de venturi lekt (heel miniem) zich in de ketel ophoopt en condenseert tegen de onderplaat? De ketel hangt trouwens in de berging (houten schuurtje tegen de gevel aan).
Ik heb nu de kap eraf gelaten en kan dinsdagochtend weer gaan kijken of zich weer een plasje heeft gevormd.
Overigens zit dit plasje vlak boven het condensvat/afvoer. Die was er een keer af geschoten en had ik weer terug geschoven, dus het kan ook zijn dat hier iets niet goed zit nog (bedacht ik mij net).
Wat denken de CV-experts? Kan een lekkende venturi te maken hebben met het vocht? Zo ja, is het voldoende om de kurkring van de venturi te vervangen? Of beter om heel de venturi te vernieuwen?
Andere ideeën/inzichten zijn natuurlijk ook welkom
Er zijn 2 problemen:
- Als de kap wordt verwijderd, hangt er een lichte gaslucht in de behuizing.
- Onderaan de ketel (regio
Om achter deze oorzaken te komen heb ik alle koppelingen in de ketel wat aangedraaid waar mogelijk. Dat gaf geen verbetering, dus mbt de gaslucht een goed deel van de koppelingen e.d. gesopt, incl. de venturi. Het enige is dat de ketel een paar dagen heerlijk fris rook
Bij gebrek aan een fatsoenlijke meter de neus gebruikt (ja, ik weet het

Daarnaast ook overal keukelrol tussen gestopt: alles blijft heel de dag droog. Ook 's morgens is alles droog, behalve het velletje onderaan in regio B. Het lijkt er dus op dat er nergens iets lekt, maar wel vochtig wordt. Het typische is dat dit alleen 's morgens is: overdag heb ik nooit vocht zien onstaan.
Nu mijn hypothese
Ik heb nu de kap eraf gelaten en kan dinsdagochtend weer gaan kijken of zich weer een plasje heeft gevormd.
Overigens zit dit plasje vlak boven het condensvat/afvoer. Die was er een keer af geschoten en had ik weer terug geschoven, dus het kan ook zijn dat hier iets niet goed zit nog (bedacht ik mij net).
Wat denken de CV-experts? Kan een lekkende venturi te maken hebben met het vocht? Zo ja, is het voldoende om de kurkring van de venturi te vervangen? Of beter om heel de venturi te vernieuwen?
Andere ideeën/inzichten zijn natuurlijk ook welkom
:strip_exif()/f/image/08348uqh1xruAp3UpT5sAm46.jpg?f=fotoalbum_large)