CV ketel binnenkant: gaslucht en vocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Achtergrond: de ketel betreft een Remeha Quinta 28c van zo'n 13 jaar oud die we bij onze nieuwe woning meegekregen hebben. CV en SWW functioneren prima. Het probleem bevindt zich in de CV ketelbehuizing zelf. Aangezien de CV monteur bijna direct over een nieuwe ketel begon (en bleef doorgaan hoe geweldig een nieuwe ketel à 2400 euro wel niet is) zonder redelijk onderzoek ben ik zelf op onderzoek uit gegaan.

Er zijn 2 problemen:
- Als de kap wordt verwijderd, hangt er een lichte gaslucht in de behuizing.
- Onderaan de ketel (regio B) ligt 's ochtends meestal een plasje water.

Om achter deze oorzaken te komen heb ik alle koppelingen in de ketel wat aangedraaid waar mogelijk. Dat gaf geen verbetering, dus mbt de gaslucht een goed deel van de koppelingen e.d. gesopt, incl. de venturi. Het enige is dat de ketel een paar dagen heerlijk fris rook :9 Maar helaas nog steeds een gasluchtje. :'(

Bij gebrek aan een fatsoenlijke meter de neus gebruikt (ja, ik weet het :F), en lijkt het erop dat de lucht bij de venturi ontstaat, zo rond regio A.

Daarnaast ook overal keukelrol tussen gestopt: alles blijft heel de dag droog. Ook 's morgens is alles droog, behalve het velletje onderaan in regio B. Het lijkt er dus op dat er nergens iets lekt, maar wel vochtig wordt. Het typische is dat dit alleen 's morgens is: overdag heb ik nooit vocht zien onstaan.

Nu mijn hypothese :) Zou het kunnen het kunnen dat het rookaardgas dat uit de venturi lekt (heel miniem) zich in de ketel ophoopt en condenseert tegen de onderplaat? De ketel hangt trouwens in de berging (houten schuurtje tegen de gevel aan).

Ik heb nu de kap eraf gelaten en kan dinsdagochtend weer gaan kijken of zich weer een plasje heeft gevormd.

Overigens zit dit plasje vlak boven het condensvat/afvoer. Die was er een keer af geschoten en had ik weer terug geschoven, dus het kan ook zijn dat hier iets niet goed zit nog (bedacht ik mij net).

Wat denken de CV-experts? Kan een lekkende venturi te maken hebben met het vocht? Zo ja, is het voldoende om de kurkring van de venturi te vervangen? Of beter om heel de venturi te vernieuwen?

Andere ideeën/inzichten zijn natuurlijk ook welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lWuIfAzj00GpFThTJaT_805-gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08348uqh1xruAp3UpT5sAm46.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Zwartoog op 18-01-2021 09:27)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Venturi pakking versteent uiteindelijk en breekt dan waarna ie gas doorlaat. Heb dat zelf bij een intergas ketel gehad, ding loopt dan gewoon beroerd omdat de afstelling niet meer klopt. Er komt door die pakking alleen gas, rookgas lijkt me heel sterk met een ventilator die onder druk een gas/lucht mengsel door de venturi naar de brander perst.

Nattigheid bij B lijkt me eerder een lekke warmtewisselaar, versleten pakking, verstopte afvoer of een afvoer die niet goed terug is geplaatst.

Heeft die monteur de wisselaar wel open gehad om te inspecteren?

Edit: realiseer je wel dat je nu gas en mogelijk rookgas lekt naar je berging als de kap er niet op zit terwijl je ketel stookt. Lijkt me niet verstandig. Met de kap erop zuigt ie de gassen aan tijdens het stoken.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 10-01-2021 23:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In een koude berging kun je te maken hebben met condens.

Rookgas dat uit de venturi lekt? Hoe dan?

Als er aardgas lekt heb je ergens een lekkende afdichting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Venturi pakking versteent uiteindelijk en breekt dan waarna ie gas doorlaat. Heb dat zelf bij een intergas ketel gehad, ding loopt dan gewoon beroerd omdat de afstelling niet meer klopt. Er komt door die pakking alleen gas, rookgas lijkt me heel sterk met een ventilator die onder druk een gas/lucht mengsel door de venturi naar de brander perst.

Nattigheid bij B lijkt me eerder een lekke warmtewisselaar, versleten pakking, verstopte afvoer of een afvoer die niet goed terug is geplaatst.

Edit: realiseer je wel dat je nu gas en mogelijk rookgas lekt naar je berging als de kap er niet op zit terwijl je ketel stookt. Lijkt me niet verstandig. Met de kap erop zuigt ie de gassen aan tijdens het stoken.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 10-01-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
kabeltjekabel schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:17:
In een koude berging kun je te maken hebben met condens.

Rookgas dat uit de venturi lekt? Hoe dan?

Als er aardgas lekt heb je ergens een lekkende afdichting.
Hmm, rookgas is misschien niet de beste verwoording, ruikt idd naar aardgas. Heb het aangepast. Ik had de koppeling van de gasleiding rechtsboven A al wat kunnen aandraaien, zou ik nog eens met wat meer kracht kunnen proberen.
_JGC_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:22:

Venturi pakking, dat is die kurken ring toch?
https://www.cv-onderdelen...nturi-s54777/#description

[edit] Of de gasaanvoerpijp?
https://www.warmteservice...?origin=Search%20Resultsp

Valt te proberen voor die paar euro :)

Bij B zal ik idd eerst eens kijken naar de afvoer. Over welke pakking heb je het daar?

Nieuwe warmtewisselaar == idd een nieuwe ketel als ik de prijzen zo zie...

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 10-01-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Zwartoog Pakking voorplaat... die kurk ring komt idd bij A.

Wanneer heeft die ketel z'n laatste service gehad? Remeha heeft complete pakkingsets voor die ketel, zal vast een reden hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32
Venturipakking vervangen, dat zal helpen voor het gaslek. De venturi kan helaas ook krom zijn (de flens) doordat de schroeven te strak zijn aangedraaid, dan helpt een nieuwe pakking niet meer. Overigens zal er alleen gas lekken op dat punt als de ketel brand, als de brander uit is wordt geen gas doorgelaten naar de venturi.

Wat betreft water denk ik aan lekkende aansluiting of bochtje van de warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@_JGC_ Die voorplaat, dat is dit ding (blauw)? Dan bewaar ik die even voor later :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxbAyFEmx2k8i5knYuXxnjNQWtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mP1ZJliAnCW6HOl1BGGJ4qmC.jpg?f=fotoalbum_large

Onderhoudsbeurt zou jaarlijks geweest moeten zijn. Echter, gezien de staat van de installatie weet ik niet wat ik daarvan moest verwachten: ketel had geen inlaatcombinatie, zuurstofaanvoerpijp zat met duct-tape en tie-wraps vast. Rookgasafvoer zat wat beter, maar ook niet geweldig, en beugelen is voor losers :`(

Fototje oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eriXQefeXUULvcpC8P8yd2M1RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azlNcUMQ7Am968imoBuxEqlH.jpg?f=fotoalbum_large
Toen besloten om zelf zoveel mogelijk te doen en te leren.

@Tech
Tech schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:47:
Venturipakking vervangen, dat zal helpen voor het gaslek. De venturi kan helaas ook krom zijn (de flens) doordat de schroeven te strak zijn aangedraaid, dan helpt een nieuwe pakking niet meer.

Wat betreft water denk ik aan lekkende aansluiting of bochtje van de warmtewisselaar.
Ok, die pakking ga ik mee aan de slag, kijken wat het doet :)

Over welk bochtje van de warmtewisselaar heb je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32
Over welk bochtje van de warmtewisselaar heb je het?
Rechtsonder: het koperen bochtje and tussen de warmtewisselaar en het T-stuk met de zwarte dop (flow schakelaar geloof ik), de aansluitingen daarvan zou ik controleren op lekkage. Maar dat zit wel een stukje bij jouw ‘B’ vandaan... dus misschien dat het eerder te maken heeft met wat eronder zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Tech op 11-01-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Tech schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:13:
[...]

Rechtsonder: het koperen bochtje and tussen de warmtewisselaar en het T-stuk met de zwarte dop (flow schakelaar geloof ik), de aansluitingen daarvan zou ik controleren op lekkage. Maar dat zit wel een stukje bij jouw ‘B’ vandaan...
Die corrosie hier bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LXF6UcPPHB-OeruZtR61u9YhR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/np2bpygXmeWcphrLsoTUeIJx.jpg?f=user_large
Is oud denk ik: zat al goed vast, en daar geen lek kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:26
pak even een gas zoeker. (huren) scheelt al veel ellende ook de aanslutingleding onder de cv ketel kan lek zijn.
laat desnoods een andere monteur naar deze ketel kijken. en ja quinta,s zijn langzamerhand op aan het raken.
mar om er bij 3 kleinde prolbmen gelijk een nieuwe in te gooien gaat me tever. die rookgas afvoer moet gebeugeldt worden. en officeel de toevoerleiding moet vervangen worden door pp.
(moet namelijk echt lucht dicht zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
miciel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:18:
pak even een gas zoeker. (huren) scheelt al veel ellende ook de aanslutingleding onder de cv ketel kan lek zijn.
laat desnoods een andere monteur naar deze ketel kijken. en ja quinta,s zijn langzamerhand op aan het raken.
mar om er bij 3 kleinde prolbmen gelijk een nieuwe in te gooien gaat me tever. die rookgas afvoer moet gebeugeldt worden. en officeel de toevoerleiding moet vervangen worden door pp.
(moet namelijk echt lucht dicht zijn)
Gas ruikt alleen als de ketel brand. Die foto met foutieve rookgasafvoer is zoals ik de ketel kreeg. Heb ik inmiddels vervangen door een concentrische afvoer met maar liefst 2 beugels :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Andere installateur bellen en doorgeven dat er een onderhoudsbeurt plaats moet vinden en je bevindingen vertellen.
Je lekkages komen waarschijnlijk voort uit slecht onderhoud, pakkingen worden dan vervangen en kan de installateur de ketel afstellen.
Niet zelf er aan gaan sleutelen tenzij je bevoegd en bekwaam bent.
Dit is nu precies zo'n voorbeeld waarom ze de gasketelwet hebben ingevoerd.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@Zwartoog
Als je dan toch zelf aan het sleutelen gaat, hang dan gewoon een nieuwe ketel neer.
Voor circa 1000 euro heb je een goede ketel (https://www.cvkoopjes.nl/) + zeg 200 euro aan overig materiaal.
De grootste uitdaging zit in alle pijpen netjes op z'n plek krijgen.
En anders gewoon een installateur het laten doen. Voor zo'n 1750 zou je klaar moeten zijn.
Ga nu niet een 13 jaar oud ding in de lucht proberen te houden, dat is het gewoon niet waard. Helemaal niet als je gas ruikt.
Kijk dan direct of het mogelijk is om een hybride warmtepomp erbij te zetten. Zit een goede subsidie op en scheelt aanzienlijk in je gasverbruik, zeker in combinatie met zonnepanelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

bloody

0.000 KB!!

Bij het woord 'gaslucht' weet ik zeker dat mijn installateur vandaag nog op de stoep staat om het te repareren.
Echt, blijf er aub af als je er geen verstand van hebt, en schakel zsm iemand in. Ook al omdat het de komende week nog kouder wordt

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:21
Ik ben met dat soort zaken altijd erg voorzichtig. Heb zelf nu geen gas meer maar denk altijd aan die nieuwsberichten dat er ergens weer een zolder of gevel van een woning af ligt omdat er een bewoner is gaan sleutelen aan de gasleidingen/CV of nog erger: is komen te overlijden.

Laat de installatie keuren op veiligheid en kijk wat er vervangen zou moeten worden. Haal er een expert bij!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
chrisborst schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:23:
@Zwartoog
Als je dan toch zelf aan het sleutelen gaat, hang dan gewoon een nieuwe ketel neer.
Voor circa 1000 euro heb je een goede ketel (https://www.cvkoopjes.nl/) + zeg 200 euro aan overig materiaal.
De grootste uitdaging zit in alle pijpen netjes op z'n plek krijgen.
En anders gewoon een installateur het laten doen. Voor zo'n 1750 zou je klaar moeten zijn.
Ga nu niet een 13 jaar oud ding in de lucht proberen te houden, dat is het gewoon niet waard. Helemaal niet als je gas ruikt.
Kijk dan direct of het mogelijk is om een hybride warmtepomp erbij te zetten. Zit een goede subsidie op en scheelt aanzienlijk in je gasverbruik, zeker in combinatie met zonnepanelen.
Als oplappen voor weinig nog mogelijk is zou ik 'm nog rekken. Ik zou er alleen wel iemand naar laten kijken. Dit ding heeft gewoon niet het juiste onderhoud gehad, sifonnetje leegkiepen en volgend jaar maar weer kijken.

2 dingen waarom het zo vaak mis gaat:
- lekke rookgasafvoer
- laten draaien met mantel eraf

Een gesloten ketel is heel veilig, totdat ie niet gesloten in gebruik wordt genomen. Rookgas lekkage en gas lekkage zuigt het toestel zelf aan, wordt het te erg gaat je ketel resoneren of in storing. Haal je die veiligheid weg door te draaien zonder mantel kunnen er doden vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 15:21

thof

FP ProMod
Ik heb ook een Quinta 28C en exact dit probleem gehad, meerdere malen. Het is een tijd weg en na jaren komt het weer terug. Moet wel zeggen dat we hem niet netjes elk jaar onderhouden.

Bij een onderhoudsbeurt is ook het gas geconstateerd. Je ruikt het dan heel goed, maar alleen als de kap er af is. Verder niet. Heeft waarschijnlijk een paar jaar zo gedraaid zonder problemen.

Je kunt het zien als je een zeepsopje maakt en daarmee langs de schroeven van het ketelhuis gaat (let op, kan heet zijn!) je krijgt dan bellen. Wel even warm water vragen, anders zie je het niet. Bij CV bedrijf rook ik bijvoorbeeld ook geen gas, alleen in de hogere standen.

Bij ons is de pakking vervangen (blauw op je foto) en ook de ontstekingspin (hard nodig ook) en daarmee was de boel weer klaar. Pakkingen zijn niet heel goedkoop kan ik mij herinneren, maar vele malen goedkoper dan een nieuwe CV. Met onze monteur over gehad, CV was verder nog niet aan vervanging toe gezien de geringe kosten voor onderhoud en materialen door de jaren heen (2x driewegklep motor, 2x pakking, 1x ontstekingspin, regulier onderhoud).

Edit: Let op, ik ben geen CV-monteur :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

een bedrijf dat ketels plaatst zal snel vervanging aanraden. Dat is ook logisch, want als ze 4 uur bezig gaan , en volgende week is het weer/alsnog iets hebben ze een ontevreden klant. Als ze nieuwe ketel ophangen ( al dan niet toevallig in de aanbieding) dan ben je als t goed is weer een paar jaar zonder gezeur en dus een tevreden klant.

Heeft ook te maken dat 'gekwalificeerde' arbeid in NL veel kost ten opzichte van nieuw spul. Verleiding is dan om voor 'niet gekwalificeerde arbeid' ( die van jezelf of handige neef ) te gaan. Dat kan goed gaan , maar met gas zou ik erg opletten.
Economische levensduur van bijv auto's is in NL ook korter dan de technische levensduur, vandaar de export naar plekken waar dat anders ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
thof schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:22:
Ik heb ook een Quinta 28C en exact dit probleem gehad, meerdere malen. Het is een tijd weg en na jaren komt het weer terug. Moet wel zeggen dat we hem niet netjes elk jaar onderhouden.

Bij een onderhoudsbeurt is ook het gas geconstateerd. Je ruikt het dan heel goed, maar alleen als de kap er af is. Verder niet. Heeft waarschijnlijk een paar jaar zo gedraaid zonder problemen.

Je kunt het zien als je een zeepsopje maakt en daarmee langs de schroeven van het ketelhuis gaat (let op, kan heet zijn!) je krijgt dan bellen. Wel even warm water vragen, anders zie je het niet. Bij CV bedrijf rook ik bijvoorbeeld ook geen gas, alleen in de hogere standen.

Bij ons is de pakking vervangen en ook de ontstekingspin (hard nodig ook) en daarmee was de boel weer klaar. Pakkingen zijn niet heel goedkoop kan ik mij herinneren, maar vele malen goedkoper dan een nieuwe CV. Met onze monteur over gehad, CV was verder nog niet aan vervanging toe gezien de geringe kosten voor onderhoud en materialen door de jaren heen (2x driewegklep motor, 2x pakking, 1x ontstekingspin, regulier onderhoud).

toon volledige bericht
Het onderhoud voor deze ketels bestaat uit sifon leegkiepen en rookgasanalyse doen. Als de analyse niet klopt moet de wisselaar open en meestal mag je dan de hele zooi aan pakkingen vervangen. Remeha heeft daar complete kits met ontsteekpen voor. Die kits hebben ze niet voor niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 08:02
bloody schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:54:
Bij het woord 'gaslucht' weet ik zeker dat mijn installateur vandaag nog op de stoep staat om het te repareren.
Echt, blijf er aub af als je er geen verstand van hebt, en schakel zsm iemand in. Ook al omdat het de komende week nog kouder wordt
Ik stem voor dit, regel een (andere) monteur. Zelf een beetje aanklooien met je CV als die weigert is prima bij onschuldige storingen. Lekkage van gas is dat punt al een eind voorbij. Dakloos worden t.g.v. een aardgas-ontploft huis is altijd het resultaat van een opeenstapeling van (aan het begin onschuldige) dingen zoals bijvoorbeeld een stukje tape en een tiewrap. De op 1 na laatste stap is lekkage van gas. Too close for comfort zou ik zeggen. Kraan dicht, stekker eruit en vanmiddag een monteur erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
thof schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:22:

Bij ons is de pakking vervangen en ook de ontstekingspin (hard nodig ook) en daarmee was de boel weer klaar. Pakkingen zijn niet heel goedkoop kan ik mij herinneren, maar vele malen goedkoper dan een nieuwe CV. Met onze monteur over gehad, CV was verder nog niet aan vervanging toe gezien de geringe kosten voor onderhoud en materialen door de jaren heen (2x driewegklep motor, 2x pakking, 1x ontstekingspin, regulier onderhoud).

toon volledige bericht
Thanks, klinkt herkenbaar :)
_JGC_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Het onderhoud voor deze ketels bestaat uit sifon leegkiepen en rookgasanalyse doen. Als de analyse niet klopt moet de wisselaar open en meestal mag je dan de hele zooi aan pakkingen vervangen. Remeha heeft daar complete kits met ontsteekpen voor. Die kits hebben ze niet voor niks.
Zo'n onderhoudsbeurt had ik ook verwacht, of ten minste verdere analyse. Wordt dus verder zoeken naar een monteur met wie ik op één lijn zit.

@ alle waarschuwingen: bedankt, daar ben ik mij bewust van :) De ketel hangt buitenshuis in een tochthok en we overnachten er nog niet. Volgens de monteur was de rookgasaansluiting prima en het mankement niet gevaarlijk. Als ik uitgesleuteld ben, dan mag hij de onderhoudsbeurt komen afmaken.

Zie nu deze nog:
_JGC_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:22:

Nee, warmtewisselaar is niet open geweest. Bedankt voor de waarschuwing mbt de open kap, ik zal de ruimte morgen bedachtzaam betreden.

[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 11-01-2021 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 15:23
[...]

Dat heb ik onlangs nog gedaan bij onze Avanta 28c. Volgens mij wordt door Remeha aangeraden om dit om de 2 jaar te doen voor sommige ketels. De pakking van de brander is vaak slecht bij deze ketels, vervangen door een grafiet exemplaar. Onderhoudsset is ongeveer 40 euro, daar zit dan ook een nieuwe ontsteker bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwXoO3Q2EwvsDwcab9uzg2WrgpQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8xlXmRZA5MTTSqE5YLRR1z5.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik wil het topic niet kapen maar ik had dus nog nooit gehoord van de gasketelwet (gaat ergens in 2022 in). Als Tweaker vind ik dat wel jammer, de documentatie van Remeha is heel goed en onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar (Warmteservice etc.). Laten we eerlijk zijn, zo'n standaard ketel zit ook vrij simpel in elkaar natuurlijk.

Edit\ Neemt niet weg dat het echt gevaarlijk is als je gaat prutsen natuurlijk. Dat is misschien toch goed om te benadrukken.

Edit2\ Die gasketelwet houdt in dat het strafbaar is om zonder certificering te sleutelen aan de ketel. Effectief komt het er op neer dat je als consument overgeleverd bent aan installateurs. Ik neem aan dat de verzekering (inboedel etc.) ook de schade niet gaat dekken dus het is een beetje als onverzekerd rondrijden :+

[ Voor 17% gewijzigd door Maks op 11-01-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Bo0bz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:05:
Ik ben met dat soort zaken altijd erg voorzichtig. Heb zelf nu geen gas meer maar denk altijd aan die nieuwsberichten dat er ergens weer een zolder of gevel van een woning af ligt omdat er een bewoner is gaan sleutelen aan de gasleidingen/CV of nog erger: is komen te overlijden.

Laat de installatie keuren op veiligheid en kijk wat er vervangen zou moeten worden. Haal er een expert bij!
Kun je een voorbeeld geven van dit soort nieuwsberichten? Ik zie wel eens berichten over mensen die zichzelf moedwillig opblazen door het gas open te draaien. En ook wel eens berichten over vergiftiging door niet goede verbranding (maar dat is vaak bij hele oude huizen). Maar hoor eigenlijk nooit dat mensen een ongeluk met ontploffing veroorzaken door 'zelf sleutelen aan de CV'. Volgens mij is dat zeer zeer uitzonderlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Valorian schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van dit soort nieuwsberichten? Ik zie wel eens berichten over mensen die zichzelf moedwillig opblazen door het gas open te draaien. En ook wel eens berichten over vergiftiging door niet goede verbranding (maar dat is vaak bij hele oude huizen). Maar hoor eigenlijk nooit dat mensen een ongeluk met ontploffing veroorzaken door 'zelf sleutelen aan de CV'. Volgens mij is dat zeer zeer uitzonderlijk ;)
Vooral doden door CO vergiftiging. Gasexplosie door brakke ketel nog niet veel gezien. CO vergiftiging gebeurt regelmatig.

Wat betreft die certificering, die is niet mals, mijn zwager heeft hem vorige week gehaald. Sleutelt al jaren aan ketels voor een installatiebedrijf.

Wat je wilt is dat een installatiebedrijf gewoon volgens de regels werkt ipv shortcuts nemen die mogelijk gevaar opleveren. Vooral de handige klusjesmannen zonder papieren hebben daar een handje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
@_JGC_ Ja, dat ben ik wel met je eens hoor. Ik ga binnenkort ook maar eens een schoonmaakbeurt voor mijn CV inplannen. Is nog niet gebeurd sinds aanschaf (11 jaar geleden) dus wordt wel eens tijd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 11-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02

anc

Zwartoog schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:18:
[...]

Die corrosie hier bedoel je?
[Afbeelding]
Is oud denk ik: zat al goed vast, en daar geen lek kunnen ontdekken.
Dit hebben wij ook gehad alleen dan aanzienlijk erger. De gaslucht was zo erg dat je er direct naar van begon te voelen. Ook popte de ketel open wanneer ik de schroeven los maakte. Vervangen van die buis was de oplossing, echter hebben we besloten een nieuwe ketel te laten monteren omdat de onze bijna 20 jaar oud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

anc schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Dit hebben wij ook gehad alleen dan aanzienlijk erger. De gaslucht was zo erg dat je er direct naar van begon te voelen. Ook popte de ketel open wanneer ik de schroeven los maakte. Vervangen van die buis was de oplossing, echter hebben we besloten een nieuwe ketel te laten monteren omdat de onze bijna 20 jaar oud was.
Buis op de afbeelding is van het drinkwater.
Wat daar uit lekt is gewoon water en geen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 22:24
Bij Nefit moet je elke 3 jaar de pakkingset vervangen omdat deze langzaam hard wordt. Kost inderdaad niet veel in vergelijking met overlijden door gas of koolmonoxide....

Certificering van gasverbrandingsinstallaties gaat per 1-4-2021 in werking in het "bouwbesluit 2012".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
doe een complete servicebeurt. een compleet setje wel is wel even schrikken: https://www.cv-onderdelen...m-35-s100492/#description op de site die je eerder gebruikte 96 euri., maar hier 40: https://www.verkeerdgelev...2128-s100492-p-16549.html. bij alles wat je loshaalt moet je nl nieuwe pakkingen gebruiken en misschien zelfs wel nieuwe bevestigingsmiddelen. als je dat niet doet, en je moet iets demonteren wat je net eerder had vervangen moet je die pakking eigenlijk ook weer vernieuwen.

[ Voor 11% gewijzigd door PetervdM op 11-01-2021 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
Je hebt dus een huis gekocht met een oudere ketel (13 jaar) en deze vertoont mankementen. Zodra het mijn inziens niet direct duidelijk met iets simpels te maken heeft zoals een kapot expansievat (hadden wij binnen een 1 maand na aanschaf van de woning), dan zou ik er niet eens over pijnzen: weg met dat ding, nieuwe ketel erin. Expansievat vervangen kan je prima zelf doen en kost ook maar een paar tientjes.

Ten eerste zijn er de veiligheidsaspecten, zeker als je al een gaslucht constateert. Reparatie zou ik alleen door een vakman laten doen, zelf veel gaan klooien en onderzoeken/uitproberen zou ik dan al achterwegen laten; dat is het gewoon niet waard.

Daarnaast moet je zo denken: het is een ketel van 13 jaar oud, niet extreem oud maar hoeveel langer kan ie nog mee gaan? Bij ons ging de na 9 maanden de driewegklep kapot, tenminste daar was ik mij vrij zeker van aangezien bij warm water vraag uit de kraan/douche daarna ongevraagd de hele verwarmingsleidingen warm gestookt werden. Het ding bij ons was ook nog wat ouder, bijna 20 jaar, dus compleet afgeschreven.
In het begin dacht ik ook nog kort aan "zal ik het (laten) vervangen". Maar dan denk je zo, onderdeel kostte ongeveer 125 euro, installatie wellicht nog eens 100 euro en wat krijg ik ervoor terug? Misschien verleng je het leven van die ketel met 2 jaar en je zit die hele tijd nog met een ketel die niet bepaald efficiënt is.

Toen direct besloten: geen geld meer aan besteden, dat is water naar zee dragen. Die 2400 euro wat bij jou geschat wordt vind ik veel, meen dat wij rond de 2k zaten voor een forse CW5+ ketel (grote woning), inclusief meerwerk (extra tapkraan, extra magneetfilter e.d.), natuurlijk inclusief installatie en een "gratis" onderhoudsbeurt na 1 jaar. Gevolg is ook dat ons gasverbruik met de nieuwe ketel fors gedaald is (ongeveer 20% minder), dat heeft dus in een jaar tijd al een paar honderd euro aan gas bespaard. Maar zonder extra's en een wat eenvoudigere ketel moet je voor minder dan 1800 euro inclusief ook wel uitkomen.

Ik zou dus willen adviseren om, tenzij de reparatie inclusief alles minder dan 100 of 150 euro is, de boel niet te repareren maar te vervangen. Kijk online naar verschillende aanbieders (warmteservice.nl is een startpunt), zoek zelf al uit welke ketel je wilt (vermogen, eventuele extra's zoals een specifieke thermostaat) en vraag meerdere offertes aan. Het zou mij verbazen dat je boven de 2k uitkomt, tenzij je een heel grote woning hebt/hele luxe CW6 ketel wilt, of tenzij je aan een warmtepomp wilt beginnen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45
Vroeger bij Ferroli gewerkt, lekken deden wij opsporen met een klein spiegeltje (formaat tandarts) daar waar je een lekkage hebt zal rookgas condenseren op je koude spiegeltje. Je wil namelijk niet alles inspuiten met zeepsop (ionisatie pen/ onstekings pen / inlaat verse lucht)
Lekkend rookgas kan ook voor water zorgen doordat het vocht condenseert tegen de koude behuizing van de kap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Goed om te weten. Het onderhouden van CV ketel doe ik ook zelf.

Alleen verhaal van rookgasmeting vindt ik wel wat raar gezien dit namelijk niet bij hout en pellet kachels verplicht is. Terwijl je bij die laaste twee je het juist zou moeten willen gezien die meest vervuilend zijn.

Hier doe ik het zelf en na 12 a 14 jaar de ketel vervangen. Dat is doorgaans goedkoper en met een beetje geluk kan je ook nog je oude ketel verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 91634 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:35:
Goed om te weten. Het onderhouden van CV ketel doe ik ook zelf.

Alleen verhaal van rookgasmeting vindt ik wel wat raar gezien dit namelijk niet bij hout en pellet kachels verplicht is. Terwijl je bij die laaste twee je het juist zou moeten willen gezien die meest vervuilend zijn.

Hier doe ik het zelf en na 12 a 14 jaar de ketel vervangen. Dat is doorgaans goedkoper en met een beetje geluk kan je ook nog je oude ketel verkopen.
Deze ketel moet nieuwe pakkingen als je de boel openmaakt. Je zit zo op 50-100 euro aan onderdelen. Remeha stelt dat je met rookgasanalyse kunt zien hoe vervuild de boel is, wat je nogal wat kosten bespaart bij een beurt. Zo'n apparaat hoort elke service monteur op zak te hebben.

Bij houtkachels kan je geen gas/lucht afstellen, bij een cv ketel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Anoniem: 1279036 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:28:
een bedrijf dat ketels plaatst zal snel vervanging aanraden. Dat is ook logisch, want als ze 4 uur bezig gaan , en volgende week is het weer/alsnog iets hebben ze een ontevreden klant. Als ze nieuwe ketel ophangen ( al dan niet toevallig in de aanbieding) dan ben je als t goed is weer een paar jaar zonder gezeur en dus een tevreden klant.

Heeft ook te maken dat 'gekwalificeerde' arbeid in NL veel kost ten opzichte van nieuw spul. Verleiding is dan om voor 'niet gekwalificeerde arbeid' ( die van jezelf of handige neef ) te gaan. Dat kan goed gaan , maar met gas zou ik erg opletten.
Economische levensduur van bijv auto's is in NL ook korter dan de technische levensduur, vandaar de export naar plekken waar dat anders ligt.
Ben ik niet met je eens, als ik na een paar uur sleutelen een ketel weer goed heb is de klant blij dat hij niet aan een nieuwe ketel hoeft. Bijvoorbeeld bij @Zwartoog 2 uur sleutelen en een pakkingset zal ergens tussen de 200 en 250 euro komen, heb je geen nieuwe ketel voor.
Of de ketel moet zo ernstig vervuild zijn dat het geen zin meer heeft maar dat kan je pas echt zien als de brander er af is. Maar dat kan je de klant laten zien, en ik (en velen met mij) gaan liever voor een langdurige (zakelijke) relatie in plaats van een nieuwe ketel te plaatsen om er maar vanaf te zijn.

Tja gekwalificeerde arbeid, ik ben ook gecertificeerd, die kosten die ik daar voor maak kan je een hele mooie nieuwe ketel voor kopen :)
Als ik mijn bus naar de garage breng betaal ik een uurtarief van 92,50 excl. btw. en ja die verkopen mij liever een nieuwe ;)
Dat is het dubbele van mijn tarief maar ik kan niet zonder.
[...]

Een beetje installateur schroeft dat ding open, ook al geeft de analyse aan dat het goed is.
De ketel zal zo lang mogelijk proberen om een goede verbranding te houden tot die te vervuild is, en dan krijg je hem niet meer schoon of je bent een halve dag aan het bikken.
Maks schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:07:
[...]
Ik wil het topic niet kapen maar ik had dus nog nooit gehoord van de gasketelwet (gaat ergens in 2022 in). Als Tweaker vind ik dat wel jammer, de documentatie van Remeha is heel goed en onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar (Warmteservice etc.). Laten we eerlijk zijn, zo'n standaard ketel zit ook vrij simpel in elkaar natuurlijk.

Edit\ Neemt niet weg dat het echt gevaarlijk is als je gaat prutsen natuurlijk. Dat is misschien toch goed om te benadrukken.

Edit2\ Die gasketelwet houdt in dat het strafbaar is om zonder certificering te sleutelen aan de ketel. Effectief komt het er op neer dat je als consument overgeleverd bent aan installateurs. Ik neem aan dat de verzekering (inboedel etc.) ook de schade niet gaat dekken dus het is een beetje als onverzekerd rondrijden :+
Het zit ook simpel in elkaar, echter om goed onderhoud te plegen zal je moeten meten en afstellen, dat betekent een rookgasanalysemeter en die hebben de meeste tweakers niet in hun psu zitten denk ik.
En daarbij geven de fabrikanten (meestal) gratis trainingen aan monteurs, zo leer je een hoop tips en tricks.
En overgeleverd aan je installateur? Klinkt niet of je veel vertrouwen in je installateur hebt. Als je auto voor de apk moet ben je dan overgeleverd aan de keurmeester?

Wat mij betreft mogen de verzekeringsmaatschappijen dit opnemen in hun voorwaarden dat je minimaal 1x per twee jaar onderhoud aan je cv ketel laat uitvoeren.
Overigens zitten er nog wel wat haken en ogen aan die gasketelwet, zoals wie gaat controleren, en particulieren die alles gewoon bij de warmteservice e.d. kunnen kopen. Ketels die niet geregistreerd worden door klussers/oostblokkers opgehangen. Bijvoorbeeld Nefit die hadden een probleem met de Topline, daar was en is Nefit nog steeds op zoek naar ketels die wel verkocht zijn maar nooit geregistreerd.
Je zal maar ontwetend zo'n ding hebben hangen en je ''mannetje'' zegt dat alles ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@edsandje Zo staat het omschreven in de handleiding van deze ketel: sifon leeg, lekdetectie doen en rookgasanalyse en dan de kap er weer om. De betere servicemonteur zal dat ding na 3-4 jaar gewoon opentrekken voor groot onderhoud, ook als de analyse goed is. Remeha levert voor deze ketels een steekmes om de oxidatie eruit te krijgen.

Ik snap wat je bedoelt hoor, had hier 1,5 jaar terug een servicemonteur die een Intergas ketel niet opende en naar de rookgasmeter keek om te bevestigen dat het niet nodig was. De monteur die een jaar later kwam was niet heel blij, de stuwstrips zaten nog net niet vastgerot in de wisselaar. Handleiding schrijft jaarlijks openmaken voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:10:
@edsandje Zo staat het omschreven in de handleiding van deze ketel: sifon leeg, lekdetectie doen en rookgasanalyse en dan de kap er weer om. De betere servicemonteur zal dat ding na 3-4 jaar gewoon opentrekken voor groot onderhoud, ook als de analyse goed is. Remeha levert voor deze ketels een steekmes om de oxidatie eruit te krijgen.

Ik snap wat je bedoelt hoor, had hier 1,5 jaar terug een servicemonteur die een Intergas ketel niet opende en naar de rookgasmeter keek om te bevestigen dat het niet nodig was. De monteur die een jaar later kwam was niet heel blij, de stuwstrips zaten nog net niet vastgerot in de wisselaar. Handleiding schrijft jaarlijks openmaken voor...
Ja klopt helemaal, ik heb een Bosch HRC in onderhoud, in handleiding ook analyse doen en oke? Wegwezen!
Na 3 jaar heb ik bij weer een goede meting hem toch maar opengemaakt, de tijd die ik de twee jaar daarvoor heb bespaard was ik toen dubbel kwijt. ;w
(overigens draait die nog steeds gaat nu elk jaar open)

Stuwstrips :X die is elke monteur wel eens vergeten terug te plaatsen 8) denk je dat je klaar bent liggen die dingen nog op de ketel 8)7 schroef de boel maar weer open :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Valorian schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:08:
@_JGC_ Ja, dat ben ik wel met je eens hoor. Ik ga binnenkort ook maar eens een schoonmaakbeurt voor mijn CV inplannen. Is nog niet gebeurd sinds aanschaf (11 jaar geleden) dus wordt wel eens tijd :)
Be prepared...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnrW99buDf8jBZAxkVtFpaA42Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ2UbzmjI7iPZtDrOAoFRMPw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was na 8 jaar, sindsdien elke 2 jaar een beurt, verse pakking. etc. (Quinta, 14 jaar oud)
Wel zelf stukje rookgaskanaal vervangen, was gaatje in geroest en lekte condens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kftsdy4grmi2PnAhpqUQCBxdJ6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCQkBeOP2yq2JeRFDHYCRasI.jpg?f=fotoalbum_large

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

_JGC_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Deze ketel moet nieuwe pakkingen als je de boel openmaakt. Je zit zo op 50-100 euro aan onderdelen. Remeha stelt dat je met rookgasanalyse kunt zien hoe vervuild de boel is, wat je nogal wat kosten bespaart bij een beurt. Zo'n apparaat hoort elke service monteur op zak te hebben.

Bij houtkachels kan je geen gas/lucht afstellen, bij een cv ketel wel.
Dat bedoel ik juist. Bijzonder dat schone CV ketel dan nog romer dan de paus moeten zijn met zo gasmeting tot zover houtkachel.
In geval van zo dure pakking snap ik het wel. Ik heb zelf zo simpele intergas ketel waar bij je gelukkig geen dure pakking hoeft te vervangen bij het onderhoud. Zo die maar dat daarmee de ene ketel in gebruik vele malen duurder is dan de ander.

Schoonmaken van de CV heb ik gemerkt dat hier tot nu toe onzin is. Ik stook maar 200m3 gas per jaar, en na 2 jaar gebruik viel er heel weinig schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Met 's nachts open kap geen water gevonden deze morgen, dus lijkt condensvorming te zijn :)

Nu de condensafvoer bekeken. Deze leek er goed op te zitten, en ook het rubber is nog soepel. Binnenin was het minder fraai :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt8xd_-o6ytOQywdxlJLp4IO-JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjrLsL4PaOqdqErVKhPUIBnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22aOiGQA9Pd5FOH3narRbl-oe_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JO3pFVYLyxcgpitBT2qEO2KC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoop niet dat dit een voorbode is dat de warmtewisselaar in dezelfde staat is als die van @ElMacaroni. Het probleem is dus dat ik niet weet hoe goed de onderhoudsbeurten zijn geweest...

Die ene pakking bij de venturi duurt nog wel even voor ik die binnen krijg. Het is ook het enige punt waar ik gas ruik: als ik dit stuk met een tissue dichtdruk, ruik ik verder geen gas meer. Ofwel: als de nieuwe pakking daar de gas- en condensvorming in de ketel niet oplost, dan is de ketel wellicht idd aan vervanging toe. Verder gesleutel van mijn kant lijkt me in de winter niet zo handig ;)

Verder: leuk om te lezen dat er meer tweakers zijn die zelf hun ketelonderhoud doen :) Over de gasketelwet: lastig. In een tweejaarlijkse verplichting voor ketel-APK is veel te zeggen, en ik denk ook wel dat dat goed is. Installeren en periodiek onderhoud e.d. kun je dan alsnog zelf doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zwartoog op 12-01-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dat gruis in je sifon is normaal, dat heb je bij elke ketel met aluminium warmtewisselaar. Je rookgassen condenseren in de warmtewisselaar en als het vloeibaar is neemt het wel eens wat rotzooi mee. Zelfs bij een nieuwe ketel heb je die troep binnen een paar weken in je sifon zitten.
Ik zou me er juist zorgen over maken als je die troep niet in je sifon krijgt, want dan zit de boel zo verstopt dat er niks meer mee komt met het condenswater.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Communicatie van de webwinkel was niet geweldig, dus als verrassing lag de nieuwe pakking op de mat :)

De nieuwe pakking is bijna 2x zo dik als de oude, dus die sluit niet zo lekker meer nee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY8t3BaWD566j10Tp8MkECtPBAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tskauzMSHWn34R70N5jirCkS.jpg?f=fotoalbum_large

5 euro voor de pakking + verzendkosten + 5 minuten werk voor een klusje van niks.

Tot nog toe: geen gaslucht meer :*)

Eind van de dag nog eens ruiken. Of het ook de ochtendcondens oplost, kan ik zaterdag pas definitief uitsluiten.

Bedankt voor alle input zover!

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 12-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02

anc

Part schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Buis op de afbeelding is van het drinkwater.
Wat daar uit lekt is gewoon water en geen gas.
Ik had specifieker moeten zijn. Bij ons was het een andere buis, ook een andere ketel maar daar zag je dezelfde soort corrosie. Uiteindelijk na vervanging kon ik met een schroevendraaier er zo een gat in prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Update: de laatste dagen geen vocht meer ontdekt binnenin de ketel :) Ook de sterke gaslucht is weg, al ruikt het binnenin nog wat eigenaardig.

Bedankt voor de adviezen, en ook leuk om zo iets te leren over de werking en onderhoud van een ketel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik kwam toevallig dit topic tegen en wilde toch even reageren want zag op de foto al wat opmerkelijke zaken.
Bij het syphon mist een beugel. Wanneer de ketel vol inkomt kan nu het syphon naar beneden zakken waardoor rookgas in de ruimte kan komen met gevaar op koolmonoxide.
Ik zie dat de driewegklep ook niet meer helemaal terugkomt. Die loopt nu heel stroef en dat zal alleen maar erger worden. De radiatoren worden steeds moeilijker warm.
Ik zie dat je manometer ruim over de 2 bar staat. Wanneer je gaat stoken zal de druk nog wat oplopen. Boven de 3 bar gaat je overstort (beveiliging) open. Dus laat wat cv-water er uit lopen. Tussen de 1.5 en 2 bar is voldoende.
Het kan ook zijn dat je expansievat defect is.

Een goed onderhoudsplan is om de twee jaar. De ene keer klein onderhoud. Bestaat uit syphon legen, meten en afspiegelen op rookgas.
De beurt erna is een groot onderhoud.
Bij de Quinta worden dan standaard de venturipakking (idd die kurkpakking), de gasbranderpakking en de voorplaatpakking vervangen.
Die voorplaatpakking is prijzig. Kost rond de 60 euro. Maar die is of misschien nu was, bij jou versleten. Daarom sluit de voorplaat van de wisselaar niet meer goed en lekt condenswater.
Bij groot onderhoud word de wisselaar ook schoongemaakt.

De platenwisselaar voor het sanitair water is vaak wat geoxideerd. Dat is vrij normaal.

Een Quinta kan makkelijk 15 jaar of meer mee wanneer de onderhoudsbeurten uitgevoerd worden. Meestal moeten dan wat kleine onderdelen vervangen worden.
Het gaat dan meestal om bijvoorbeeld de ontstekings en ionisatiepen, manometer en driewegklep met motorhuis.
Dat zijn bedragen die te overzien zijn.
Wanneer je door slecht onderhoud ook de wisselaar moet vervangen ben je klaar met de ketel.
De gaslucht kan ook komen door een defect gasblok. Ook een gasblok vervangen valt mee qua prijs. Ik denk rond de 60 euro.
Alleen wartels aandraaien is vaak niet genoeg. Meestal zijn pakkingen aan vervanging toe.
Je kunt altijd controleren op gaslekages door zeepsop te gebruiken. Meten is natuurlijk beter. Iedere monteur heeft meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Artwido, dank je wel voor je toelichting! Die driewegklep ga ik eens naar kijken: volgens mij werkt deze prima en heb ik net een bewegend moment gevangen ;)

De druk is nu idd > 2 bar, systeem is flink opgewarmd (retourtemperatuur is 55 graden zie ik). Ketel hangt beneden, ik had begrepen dat de druk in koude toestand dan 2,2 bar moet zijn.

Sifonbeugel heb ik nooit gezien, vreemd dat die weg is als die erin moet zitten :?

Kundig onderhoud zal inderdaad z'n investering terugwinnen :) We zijn nog op zoek naar een nieuwe fijne monteur, de vorige had er blijkbaar geen zin in...
Pagina: 1