Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik twijfel of ik het Wifi AP in de hobbykamer zal upgraden naar een nieuwer model. De situatie is nu alsvolgt: Wifi ap met ethernet van 100 Mbps gaat naar switch. Vandaar loopt een 1Gbps verbinding naar het modem. Glasvezel 150Mbps.
Er zijn inmiddels heel wat apparaten hier die gebruik maken van dit wifi AP. Over het algemeen gaat het prima, maar bij videobellen hapert het toch wel eens.
Heeft het zin om het AP om te ruilen voor een met een ethernet downlink van 1Gbps? Heeft dat voordelen, of is het overkill?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat valt niet te zeggen op basis van deze informatie. Wordt de 100 Mbps bijna volledig gebruikt als het videobellen hapert? Met andere woorden, zit de beperking in het draadloze of in het bedrade gedeelte van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Dat is wellicht een combi van beide. Als het Wifi-AP een 100 Mbps versie is, dan is ie op leeftijd.
Even in de glazen bol kijken: mogelijk een single band 2,4 GHz apparaatje? Daar moet TS wat meer details over aanleveren.

Ik zou een upgrade naar een modernere versie absoluut aanraden. Dan kun je op zijn minst genieten van de volledige 150 Mbps van je Internetverbinding. Nu ben je sowieso gelimiteerd op 100 Mbps omdat dat de maximale bekabelde snelheid is, onafhankelijk van de Wifi-capaciteiten van het Wifi-AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Hneel,

Je moet verder kijken dan alleen je internetlijn omdat er ook nog interne verkeer bestaat.
Als je een nas hebt en je gaat via de wifi bestandsoverdracht doen trekt die waarschijnlijk de volledige 100Mb vol en dan krijgt eventueel andere apparaten ook geen internet meer of zeer traag.

1Gbps is in mijn ogen nooit een overkill maar zoals glowmouse al zegt het is erg afhankelijk wat je er allemaal mee doet.
Je hebt meerdere apparaten aangesloten dus er is een degelijk kans dat 100Mbps lijntje te weinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Welk wifi ap?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Het probleem met videobellen heeft niet met de snelheid van de bedrade verbinding tussen modem en AP te maken. Ik ga ervan uit dat de bedrade verbinding zelf in orde is en dat het probleem bij de draadloze verbinding ligt.

Omdat het incidenteel optreedt heeft het waarschijnlijk te maken met drukte in de 2,4 GHz band. Wat voor AP gebruik je nu? Hoe oud is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het huidige AP is een Fritzbox 7170. Van origine een ADSL modem. Die is inderdaad al wat ouder en heeft ook alleen maar 2.4 GHz.

Nu heb ik vorig jaar een Mikrotik Hap ac lite gekocht als extra AP voor op de zolder. Een heel wat moderner dingetje. Maar de downlink is nog wel net als bij de Fritzbox 100 Mbps. Nu is mijn dilemma: ruil ik die 2 aparaten om, of vervang ik de Fritzbox door een ander (bv de iets duurdere variant van de Mikrotik met 1Gbps)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@hneel zeker gezien het feit hij alleen 2,4Ghz ondersteund ga je hier wel echt op voorruit. Hier in huis 3x de Unifi AP AC Lite hangen en haal op 5Ghz overal tussen de 200 en 300Mbit/s.

Even voor het idee. Wat zijn je snelheden nu? En is dat voor jou een beperking?

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 11-01-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

De Hap ac lite is een 1x1 MIMO apparaat en daarmee wat beperkt. Eens met @rens-br, maar het hangt uiteindelijk af van jouw eisen en wensen: heb je het nodig? Is de 100Mbps een beperkende factor in jouw netwerk?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zou ze zeker beiden upgraden dit zijn toch echt verouderde apparaten en wifi heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Frogmen schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:45:
Zou ze zeker beiden upgraden dit zijn toch echt verouderde apparaten en wifi heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.
Tja, ik ben me nu eens aan het inlezen. Vooral MU-MIMU lijkt toch wel een dingetje te zijn. Misschien beter dan sowieso maar eens naar wat beters uitkijken.
Pagina: 1