Zelf toegekend ip adres geen netwerk via switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-10-2021
Mijn vraag
Ik wil ethernet kabel aansluiten op mijn
Imac. Na de router van de provider heb ik een unmanaged switch zitten. De imac geeft status voor ethernet oranje. Melding zelftoegekend ip adres en geen verbinding met internet. Geen idee of dit een apple probleem is of meer een netwerk probleem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Switch netgear gs305 nieuw uit doos
Imac 27 inch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1 De router doet het. Aangesloten airport extreme geeft wifi signaal en internet.
2 De kabel naar de switch doet het. Als ik deze kabel rechtstreeks op computer aansluit heb ik wel ethernet.
3 De switch doet het. Aangesloten spelcomputer (nintendo) op netgear switch heeft wel internet via kabel.
4 de kabel tussen switch en imac doet het. Ik gebruik als test dezelfde kabel als naar spelcomputer.
5 ik heb een aantal system en netwerk bestanden in bibliotheek/preferences/systeemconfig gedeleted. Dit was oplossing op ander forum. Dat hielp ook niet.
6 computer en switch opstarten hielp ook niet.

Beste antwoord (via rens-br op 18-01-2021 08:48)

• Bas74
Probleem opgelost 🎉

Nieuwe modem/router. Nieuwe kabel getrokken naar switch voor imac en spelcomputer. Bij kabels in woonkamer, 1e verdieping en 2e verdieping airport aangesloten. Bridge modus en maak netwerk aan. Zelfde naam voor netwerk door hele huis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Zijn het zelfgemaakte kabels of prefab kabels? Bij dit probleem zou ik in eerste instantie denken aan gammele stekkers of verbindingen en dan kan het heel goed dat het in een ander apparaat wel werkt.

Eventueel zou je nog kunnen kijken of de switch een firmware-update nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
Dank. Het zijn inderdaad zelfgemaakte kabels. Ik zal het nog even met prefab kabel proberen.

Zover ik weet hebben unmanaged switches geen firmware update, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
Ook een prefab kabel geeft hetzelfde resultaat.Misschien iemand nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:12
Stel de imac in op dhcp ipv vast ip adres. (ik heb geen idee hoe want ik heb geen apple)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
Configureer IPv4: via DHCP

Dus denk dat het dan al goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:12
waar komt de "Melding zelftoegekend ip adres en geen verbinding met internet." dan vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 19:10
zou het kunnen dat je router in "bridge modus" staat, want dan geeft ie maar 1 ip adres af, en dat word vermoedelijk dan door je airport gebruikt

de modem geeft geen 2e ip adres mogelijk

hoe kan je dat testen ? sluit je switch eens ACHTER je airport aan, en niet ervoor ...
gebruik ook zeker dat airport utility programmatje wat op elke imac staat, onder hulpprogramma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
Dank voor het meedenken!

@W1ck1e De melding staat in het programma voor systeemvoorkeuren onder het tabblad netwerk.

Daar staat voor wifi:
Groen: Verbonden: Wifi is verbonden met Wifinetwerk van Bas

Daar staat voor ethernet:
Oranje: Verbonden: Ethernet heeft een zelftoegekend IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen.

@ijske Het airport utility programma geeft het wifi netwerk aan en dat is helemaal groen. Daar staat niks over ethernet kabel die via switch naar iMac gaat.

Het zou kunnen dat router maar 1 ip adres geeft. Daar zal ik Helden van Nu morgen eens over bellen.

Als ik de netwerkkabel van airport eruit haal en dus daarmee wifi netwerk uitzet geeft ethernet nog steeds oranje aan. Is dat hetzelfde als ACHTER airport aansluiten? aansluiting ziet er zo uit:

Netwerk:
A) Glasvezel is verbonden met Genexis Gigabit
B) Genexis Gigabit is verbonden met hapac2 (helden van nu)
C) hapac2 is op 1 poort verbonden met airport extreme en op 1 poort met netgear switch
D) airport extreme is via wifi verbonden met versterkers op eerste (airport extreme) en tweede (airport express) verdieping
D2) Netgear switch is op 1 poort verbonden met spelcomputer en op 1 poort met iMac.
Alles doet het behalve de verbinding met de iMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 19:10
Bas74 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:59:

C) hapac2 is op 1 poort verbonden met airport extreme en op 1 poort met netgear switch
kan je de netgear switch niet ACHTER de airport steken ?... want dit lijkt me inderdaad een gevalletje "2e device krijgt geen ip adres meer van de provider"
je imac moet natuurlijk een ip adres krijgen van je airport, niet van je provider

[ Voor 13% gewijzigd door ijske op 10-01-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
Dat kan wel, maar dan moet de airport in de meterkast staan of naast de iMac. In de meterkast gaat ten koste van het bereik en naast de iMac zou dacht ik veel storing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bas74 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:23:
Dat kan wel, maar dan moet de airport in de meterkast staan of naast de iMac. In de meterkast gaat ten koste van het bereik en naast de iMac zou dacht ik veel storing geven.
Je hebt gewoon twee kabels nodig naar je Airport Extreme: eentje naar het glasvezel modem en eentje naar de switch

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
@Brahiewahiewa twee kabels naar de airport extreme lukt niet. Loopt door smalle kabelgoot in de muur. 1 10 meter kabel trekken lukte nog net. Een tweede past er niet meer naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Ik heb geen verstand van mac's (behalve als je ze kunt eten), maar Windows wil standaard maar met een netwerk connecten en als wifi werkt dan doet de kabel het meestal niet.
Uitzetten van wifi geeft vaak geen oplossing omdat hij geen ipadres heeft en een dhcp request alleen bij het opstarten gedaan wordt.

De andere en meest waarschijnlijk reden is een defecte kabel, zeker bij altijd af te raden doe het zelf werk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:39
Welk type Genexis modem heb je? Dan kunnen we zien of het enkel een modem betreft of een modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas74
@Ben(V) Wifi en kabel tegelijk kan wel. Dat lukt ook als de kabel er rechtstreeks heengaat, maar dus niet als de switch ertussen zit.

@EricJH Er staat nergens een type op de Genexis. Hij heeft 4 internet uitgangen en twee telefoon uitgangen. Er zijn veel plaatjes van op internet te vinden als je zoekt op Genexis Gigabit, maar geen modelnaam. Het lijkt een oud model. Staat ook niet bij de legacy producten op genexis.eu. Het HAP ac2 kastje is denk een wifi acces point met 4 LAN uitgangen.

@ijske Ik ga als test de airport tijdelijk ertussen zetten om te kijken of het werkt. Wel even wachten tot er iets minder dan 5 mensen aan het videobellen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Of het lukt of niet doet is minder belangrijk, maar je moet het in ieder geval voorkomen.
Als je dat doet krijg een loop ook wel spanning tree genoemd en loopt je netwerk vast.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:39
Kun je een foto van de Genexis Gigabit plaatsen? Ik vermoed namelijk dat dit enkel een modem is.

Kun je een schema van de opzet van je netwerk plaatsen? Dat maakt veel duidelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bas74
Probleem opgelost 🎉

Nieuwe modem/router. Nieuwe kabel getrokken naar switch voor imac en spelcomputer. Bij kabels in woonkamer, 1e verdieping en 2e verdieping airport aangesloten. Bridge modus en maak netwerk aan. Zelfde naam voor netwerk door hele huis.
Pagina: 1