Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:44
Wij hebben besloten om dit jaar te gaan investeren in verduurzaming (lees geld besparen)

Dit gaan we doen door o.a. het plaatsen van dubbel glas (we hebben nog 10 ramen met enkel glas) en het vervangen van gipsplafonds en daarboven te gaan isoleren.

Nu heb ik de volgende vraag, is het koken op inductie voordeliger dan het koken op gas, of is het gerommel in de marge?
De kosten van aanschaf en aansluiten niet meegenomen, we verwarmen het huis nog dmv een cv ketel.
Maw is het lonend om een inductieplaat te kopen of kan je ook gewoon op gas verder gaan?

(kan de tikfout in de topic titel niet veranderen..)

[ Voor 4% gewijzigd door akatar op 10-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

BCC

Het is gerommel in de marge - uit mn hoofd 5% van je totale verbruik. En de aansluitkosten houd je toch op het moment. Gewoon pas vervangen als je de keuken vernieuwt.

[ Voor 71% gewijzigd door BCC op 10-01-2021 19:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Daar gaan we ook vanuit, de gasplaat loopt op zijn eind en daarom wil ik weten of het lonend is om dan te gaan voor inductie of dat de besparing zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
los van de eventuele besparing.
op inductiekoken heeft andere hele grote voordelen. Schoonhouden en het is een verlenging van je aanrecht als je niet aan het koken bent.

Houd wel rekening dat je wel 2 groepen moet hebben die bij de keuken uitkomen. Als je die nu niet hebt dan zul je die kosten niet snel terug vinden (volgens zijn kosten voor koken sowieso laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik wil dan een 3 fasen plaat, het aanleggen van een 5 aderige kabel en het aanpassen van de meterkast is geen probleem (dat kan ik zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16
Verbruikskosten zijn makkelijk te vinden natuurlijk, zie bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html

Afhankelijk natuurlijk hoeveel je kookt, maar je zal zo'n 15 euro per jaar besparen op gas. Verschil wordt wel steeds kleiner en verwachting is dat inductie over enkele/enkele tientallen jaren goedkoper is.

Ik zou de afweging dus niet maken op basis van kosten. Maar wellicht op basis van wat je prettiger vindt in gebruik (inductie makkelijker schoon te maken, inductie is sneller, wokken gaat beter bij gas) of denken aan de toekomst en of je verwacht dat je van het gas af gaat/moet.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Volgens die website is op dit moment kopen op gas goedkoper en zal het rond 2030 4,20 euro goedkoper zijn.

Uiteindelijk zal de keuze dus gemaakt moeten worden op gemak etc en niet op geld besparen.
Sterker nog de aanpassing in de meterkast en het leggen van de kabel krijg je er nooit meer uit als je dit zelf niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Consumtenbond zegt dat gas voor een gemiddeld gezien 44 euro per jaar kost en inductie ongeveer 100 euro. Ruim 2x zoveel dus. Normaliter heb ik de consumentenbond niet zo hoog zitten maar dit lijkt wel te kloppen. Per kWh is gas nog steeds heel wat voordeliger dan electra.

1 kuub gas kost ongeveer 0,79 en bevat zo'n 9,5kwh aan energie. 8,3ct per kwh.

stroom kost 22 ct per kwh.

Nu is inductie er wel wat beter in in de kwh's ook daadwerkelijk in de pan te krijgen dan gas maar die factor van ~2,65 gaat het nooit goed maken. En ook in die toekomst zullen de wel erg veel moeten schuiven in de belastingen op gas en electra om dit recht te breiden.

Maw: puur financieel is het niet goed te praten als je je gasaansluiting toch al hebt. Er staan echter zoals genoemd wel wat voordelen tegenover. Ik kon ook mijn vast recht op gas opzeggen door gasloos te gaan en dan ziet het plaatje er opeens heel anders uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 10-01-2021 20:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
@Wuursj je zal vast gelijk hebben, echter herinner ik mij wat googlewerk of je nou beter een waterkoker kan gebruiken of het gasfornuis voor het koken van een x hoeveelheid water. Daar zat nagenoeg geen verschil in. Waar komt dat veel groter verschil dan vandaan? Is een inductieplaat die op minder dan 100% "kookt" is dat zoveel minder efficiënt dan een waterkoker die wel altijd op 100% "kookt"?

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 10-01-2021 20:49 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
Heb je een cv-ketel?
Anders kan die gasaansluiting natuurlijk compleet eruit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

@Appie Heijn
Ik ben ook wel benieuwd naar dat verschil want theoretisch is dat er wel.

Een waterkoker zet ongeveer 1 kwh electra om in ongeveer 1 kwh warmte. Daar zit niet zo heel veel verlies in.

Bij een fluitketel op gas zou volgens somige bronnen zo'n 20% tot 30% van de warmte langs pan weglekken maar dan is het nog steeds goedkoper per nuttige kwh. Of zou dit bij een fluitketeltje veel meer zijn>

Wellicht dat er rekening mee wordt gehouden dat een waterkoker zichzelf meteen uit zet en dat bij een waterkoker minder snel te veel water wordt verwarmd?

Verder heb je het over een waterkoker vs. gasfornuis en inductieplaat? Wat is nu het vergelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 10-01-2021 21:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Leuke vraag, ik ben er een jaar geleden ook mee bezig geweest.

Allereerst een opmerking, je geeft aan te willen verduurzamen maar er staat achter haakjes goedkoper.
Verduurzamen is gelukkig een breder begrip dan alleen geld. Wil je immers zo goedkoop mogelijk koken, dan kun je het beste een bijl kopen :-)

Koken op gas. Gemiddeld gezin is 45 m3/jaar kwijt aan koken op gas. Kosten bij 0,75 cent/m3 is 34 euro maar ook 360 kwh (1 m3-gas is 8kwh) maar ook 78 kilo Co2. Rendement 0,7 vanwege de hitte langs te pannen.

Koken op inductie. Dezelfde gezin is dan 240 kwh/jaar kwijt. Kosten bij 0,25 cent/kwh is 54 euro maar ook 144 kg Co2 bij kopen van grijze stroom.

Dus koken op gas is goedkoper en geeft minder Co2, tenzij je met zonpanelen of windenergie deze stroom opwekt.

Voordelen van koken op inductie (of nadelen van koken op gas)
- geen open vuur
- geen verbrandingsgassen
- geen (extra) verse lucht nodig voor de verbranding
- vaak timers, temperatuursbegrenzingen en dat soort dingen wat je met gas niet hebt.
- Makkerlijker schoonmaken
- vlak aanrecht (bij inbouw)

Nadelen van inductie:
- om een zo hoog mogelijk rendement te hebben heb je zowel een flexplaat nodig (die past zijn inductiezones aan de pan aan en zogenaamde tryply pannen met ook een inductieve zijwand
- vaak een meterkast aanpassing met Perilex en dergelijke
- inductie platen zijn vaak duurder dan gasplaten
- inductie is glas en dat kan kapot.

Mijn situatie: Ik reken met 75 cent per m3 gas. In mijn situatie heb ik het gasverbruik zover gereduceerd (we koken op inductie en hebben zonnepanelen, een warmtepompboiler en goed geisoleerd zodat we op 450 m3/jaar zitten) dat de vaste kosten (meterhuur, transport en vastrecht) een zodanige invloed hebben op het totaal bedrag dat ik feitelijk 1,50 per m3 betaal. In dat geval is het koken op gas ook duurder.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn v o op 10-01-2021 21:20 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
akatar schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:37:
Ik wil dan een 3 fasen plaat, het aanleggen van een 5 aderige kabel en het aanpassen van de meterkast is geen probleem (dat kan ik zelf)
Ik kon het ook zelf en dan is het makkelijker kiezen.
Als je makelijk electra bij de keuken kan krijgen zou ik (tenzij je echt heel veel wokt) zeker voor inductie. Zoveel gemak.

Overigens moest ik wel een aantal pannen vervangen, ook meenemen in je kosten (pannen die lang op gas hebben gestaan kunnen vervormd zijn en minder goed werken op inductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou voor inductie gaan. Als je over een tijdje niet meer je huis met gas verwarmd zijn dat dure kuubs(denk aan vastrecht etc.)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:40
Ik heb er ook over nagedacht. Maar soms ontkom je niet aan renovatie/vernieuwing van je meterkast ter voorbereiding op 3 fasen, ongeveer €325 voor de kast ( 6 groepen, een kookgroep, trafo voordeurbel, hoofdschakelaar en 2 ALS. En dan nog de kosten van de elektricien ivm onder andere perilex in de keuken en de meterkast zelf.Aanpassing netbeheerder van 1x 35 A naar 3 x 25 A (3fasen) €325. Als je dan zelf evt met draden trekken handig bent scheelt dat. Aanschaf inductieplaat en pannen. Kom ik totaal op €1300 a €1400. Dat is best een hoop gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Veel reacties, hiervoor mijn dank.

Ik kan mijn cv ketel niet missen, het huis is uit 1900 (vrijstaand) al zijn er wel in de jaren 70 nieuwe muren omheen gezet.
Wat betreft dat verduurzamen meer dan geld is, die redenering klopt. maar het budget is hier niet eindeloos en ik kies er eerst voor om datgene te doen wat geld oplevert (al is het maar minimaal)
De gasplaat kan nog wel even mee en als dit aan het eind duurder is dan laten zitten, dan blijft hij nog even.

In het jaar 2020 had ik slechts drie maanden dat ik electra terugleverde, de andere 9 maanden dus meer verbuikt dan teruggeleverd. Anders was de keus makkelijk geweest.
Als straks het salderen eraf gaat, gaat het nog schever lopen, immers op de momenten dat er het meeste zon is, is hier niemand thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
scofield schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:37:
Ik heb er ook over nagedacht. Maar soms ontkom je niet aan renovatie/vernieuwing van je meterkast ter voorbereiding op 3 fasen, ongeveer €325 voor de kast ( 6 groepen, een kookgroep, trafo voordeurbel, hoofdschakelaar en 2 ALS. En dan nog de kosten van de elektricien ivm onder andere perilex in de keuken en de meterkast zelf.Aanpassing netbeheerder van 1x 35 A naar 3 x 25 A (3fasen) €325. Als je dan zelf evt met draden trekken handig bent scheelt dat. Aanschaf inductieplaat en pannen. Kom ik totaal op €1300 a €1400. Dat is best een hoop gas.
Mijn kast heb ik een aantal jaren geleden al voorbereid en ben dus alleen de 300 euro kwijt voor de 3 fasen aansluiting. Dit zal nog een verrassing worden voor enexis aangezien er maar 1 katoen omwonden fase binnenkomt. Zij zullen dus een compleet nieuwe kabel moeten gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
akatar schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:41:

In het jaar 2020 had ik slechts drie maanden dat ik electra terugleverde, de andere 9 maanden dus meer verbuikt dan teruggeleverd.
Je hebt dus te kort zonnepanelen geplaatst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
akatar schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Mijn kast heb ik een aantal jaren geleden al voorbereid en ben dus alleen de 300 euro kwijt voor de 3 fasen aansluiting. Dit zal nog een verrassing worden voor enexis aangezien er maar 1 katoen omwonden fase binnenkomt. Zij zullen dus een compleet nieuwe kabel moeten gaan leggen.
Kan ook prima (tenmiste, je hoofdzekering moet geen 25A zijn) met 1 fase en 2 groepen. Weet niet of Exenis geld vraag om 3 fasen naar binnen te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wuursj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:59:

Bij een fluitketel op gas zou volgens somige bronnen zo'n 20% tot 30% van de warmte langs pan weglekken [...]
Vermenigvuldig dat met een factor 2 en dan aan de bovenkant gaan zitten en je zit aardig aan de optimistische kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Onze inductieplaat (Bosch) heeft een verbruiksmeter, als we klaar zijn met koken en hem uitzetten dan laat hij kort het verbruik nog even zien.

Voor een gemiddelde avondmaaltijd (pan met pasta koken en nog pan om de saus te maken bijv.) is het zo'n 0,4 kWh. Als we langer koken (pan soep maken en vervolgens uur laten pruttelen dan is het 1,12 kWh ofzo. Verbaasde mij hoe zuinig zo'n plaat is.

Misschien helpen deze real life cijfertjes wat.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
No Hands schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Je hebt dus te kort zonnepanelen geplaatst.
Er liggen er 17, ik heb op dit moment geen dak meer over (dat bruikbaar is/waar zon komt)
Ik heb nog het idee om een set in het grasveld te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
[Roland] schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Kan ook prima (tenmiste, je hoofdzekering moet geen 25A zijn) met 1 fase en 2 groepen. Weet niet of Exenis geld vraag om 3 fasen naar binnen te brengen.
Ik mag aannemen dat het 1 bedrag is, zo'n katoen omwonden kabel is trouwens al lang uit de tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
En ik ben geen fan van een kookgroep, het wordt gewoon een 3 fasen plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
martijn v o schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:13:

Nadelen van inductie:
- om een zo hoog mogelijk rendement te hebben heb je zowel een flexplaat nodig (die past zijn inductiezones aan de pan aan
He wat? Voor de laatste 1/10% zeker?
en zogenaamde tryply pannen met ook een inductieve zijwand
Inductieve zijwand? Wat? Dat triply verspreid de warmte via een koperen laag, dat is wat anders.
- inductie is glas en dat kan kapot.
Zelfs is van toepassing op de duurdere gasplaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 09:08

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Een groot voordeel van inductie is dat je niet 300+ waardes aan fijnstof veroorzaakt tijdens het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Tetsuo55 Oh nee? >:)
Het bakken, het spetteren dus, is net zo erg of niet erg als met koken op andere warmtebronnen.

tip: zet je afzuigkap aan als je 'woest' gaat koken. ;)

Alleen de verbrandingsgassen van het aardgas mis je.
Maar in menig huishouden wordt dat volop goedgemaakt door kaarsen, scheten, parfums, spuitbussen, wierookstokkies, huisdieren en andere fijnstof producenten.
Dus wat dat betreft... :X

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 10-01-2021 22:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik hou al jaren gas en Electra maandelijks (en eerst wekelijks) bij en heb een aardig beeld. In 2019 zijn we geswitcht van gas koken naar inductiekoken met de nieuwe keuken. Qua stroomverbruik zie ik weinig tot geen toename, qua gasverbruik maar een marginale afname (warmere winters door Global warming?). Ik let erop maar zie het niet.

Dat gezegd hebben heeft de inductieplaat gelukkig ook andere voordelen: makkelijk schoonhouden, makkelijker schoonmaken en veiliger qua werken. Een pan rijst die overkookt is even wegschuiven en met een keukendoek het water opvegen en de pan weer terugschuiven, dat kan met gaspitten gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 09:08

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

ehtweak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
Het bakken, het spetteren dus, is net zo erg of niet erg als met koken op andere warmtebronnen.

Maar in menig huishouden wordt dat volop goedgemaakt door kaarsen, scheten, parfums, spuitbussen, wierookstokkies, huisdieren en andere fijnstof producenten.
TNO doet heeft wat onderzoeken gedaan wat die fijnstof betreft, met de inductie hier zit ik meestal rond de 90ppm als we koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ehtweak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:

Dus wat dat betreft, waarom zou je niet een extra bron wegnemen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Wij hebben ons huis het afgelopen jaar verbouwd tot een all electric woning en wij hebben nu een fornuis met een inductiekookplaat erin verwerkt (steel e9f-5fi nf). Mijn vriendin was eerst een beetje huiverig om op inductie te gaan koken omdat ze vroeger veel op electirische kookplaatjes heeft gekookt in haar studentenhuis. Maar ze is vanaf dag 1 helemaal om en wil niet meer terug naar gas. Vooral het gemak met schoonmaken maar ook bijvoorbeeld een boost functie voor heel snel water aan de kook te brengen vinden wij ideaal. Daarna is het makkelijk afstellen van het vermogen erg prettig. Dus niet meer gokken of je het gas laag of hoog genoeg hebt gezet. De plaat die wij hebben heeft nog een paar extra functies zoals 3 standen voor het eten warm te houden (uit mijn hoofd: 40, 65 en 90 graden.)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

https://inductiepannen.nl/Tri_Ply_Pan.html

Nee de hele pan is een inductiepan dus ook de zijkant.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1