Extra zekeringkast in garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floridiaan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-11-2023
Hi Iedereen,

Ik wil een extra zekeringkast in de garage voor een droogkast, koelkast, vaatwas en wasmachine.

In de hoofdzekeringkast zit alleen een 26A 1 fase hoofdschakelaar en 30mA verliesstroomschakelaar. Mijn toevoer is 1 fase.

a) Nu wil ik een grondkabel (ymvk-as) trekken naar de garage van 6mm², in een buis onder de grond -> dan moet ik geen 60cm diep graven dacht ik ?
De grondkabel wordt aangesloten net na de 26A hoofdschakelaar.

b) In de garage zet ik een tweede zekeringkast met 4 groepen (Koelkast, Droogkast, Vaatwas en wasmachine), deze zeker ik af met 16A automaten . Waarbij de vaatwas en wasmachine extra voorzien worden van een verliesstroomschakelaar van 30mA.

Daarna moet een nen 1010 keuring gebeuren, vandaar dat ik het even op de forum zet, zodat ik zeker ben dat het volgens de regels gebeurt :)
Dit is een Nederlandse installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMx3MtMCyskurPf-sPJ7ButsnGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0yyn9H1M0lnaSkEkiLNgA0E.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:48
Gezien je taalgebruik met een aantal in Nederland niet gebruikelijke termen (verliesstroomschakelaar, droogkast...) vermoed ik dat je in België woont. Dat is in dit geval wel belangrijk om te weten, de regels en normen voor elektrische installaties in huis verschillen namelijk nogal tussen NL en B.

Edit: het betreft dus toch een Nederlandse installatie? Dan mag je geen ongezekerde aftakking maken op de hoofdschakelaar. Er zal een zekering tussen moeten komen die selectief is ten opzichte van de hoofdzekering van de netbeheerder. Als het goed is, betreft dat een 25A hoofdzekering (als er 35A zou zitten voldoet immers de hoofdschakelaar niet). Dan moet de aftakking naar de garage beveiligd worden met een 16A zekering. Wanneer je dan nog een onderverdeler wilt toepassen in de garage, dan zou je daar met 6A zekeringen moeten gaan werken. Wat onvoldoende is voor de beoogde apparatuur.

Waarom leg je niet gewoon 3 kabels met 3*2,5mm2 naar de garage? Elk aangesloten in de hoofdverdeelkast op een eigen 16A groep.

Één voor de wasmachine, één voor de vaatwasser en één voor de rest. Wanneer je een warmtepompdroger koopt (1000-1200W aansluitwaarde) , dan mag die namelijk gewoon op de groep 'overige' of samen met de meeste wasmachines of vaatwassers (doorgaans 1800-2200W) op één groep. De gezamenlijke aansluitwaarde komt immers niet boven 3680W (16A).

Die paar meter 3*2,5mm2 kabel, 3 nieuwe groepen, een nieuwe aardlekschakelaar en eventueel een uitbreidingskastje wanneer de bestaande verdeelkast te weinig ruimte heeft is veel voordeliger dan de ongewenste oplossing met een tweede verdeelkast op een andere plek dan de hoofdaansluiting. En waar je één 3*6mm2 kabel kunt aanleggen, kun je ook wel 3 of 4 kabels van 3*2,5mm2 leggen zonder heel veel extra werk.

[ Voor 77% gewijzigd door Ivow85 op 10-01-2021 19:47 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
Ivow85 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:36:
De regels en normen voor elektrische installaties in huis verschillen namelijk nogal tussen NL en B.
Maar hij schrijft:
floridiaan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:48:
Dit is een Nederlandse installatie.
Volgens de netcode moeten alle beveiligingen die je toepast selectief zijn ten opzichte van die van de netbeheerder. Als je een 1x25A aansluiting hebt kun je maximaal 16A groepen toepassen. Deze 16A groep weer gaan opdelen heeft geen zin.

@floridiaan Ik zou die onderverdeler vergeten en gewoon 4 aparte kabels van de hoofdverdeler naar de garage leggen. Dan voeg je dus gewoon 4 eindgroepen toe aan de bestaande verdeler.

1x25A is naar hedendaagse maatstaven wel krap. Waarschijnlijk kun je dit gratis laten upgraden naar 1x35A, mits de groepenkast daarvoor geschikt is. Dat is die nu dus niet met een 26A (??!) hoofdschakelaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:48
Ik was al bezig met een uitgebreide edit ;)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
26A hoofdschakelaar... dat heb ik nog nooit gezien

Verder weer wat voor 99/100 onderverdelers die hier in het subforum langskomen; totaal overbodig en in dit geval qua uitvoering ook nog echt fout.

2x 2*2,5 leggen en klaar. Koelkast en diepvries hebben normaliter elk een aansluitvermogen van nog geen 200W, dat kun je gewoon bij de vaatwasser op de groep gooien. En gewoon alles achter de aardlekbeveiliging.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-01-2021 21:34 ]