Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 07:28
Ik zit binnenkort in een tamelijk complexe situatie waar ik informatie over aan het inwinnen ben.

Ik ben gewoon fulltime in loondienst, hier geen bijzonderheden. Ik ben echter voor 100% eigenaar van mijn financiële holding, welke 50% eigenaar is van een BV. Ik heb namelijk een (web)winkel welke ik samen met mijn broer run. Vanaf deze maand zullen we elke maand een geldbedrag naar onze financiële holding willen overmaken.

Voor zover ik begrepen heb is dit geen inkomen, aangezien het geld in de holding blijft staan. Ik heb niet de intentie om het naar mijn privé-rekening over te maken, wat mij betreft blijft het zo lang mogelijk in de financiële holding staan als een zakelijke spaarpot.

Ik ben echter benieuwd hoe dit met kinderopvangtoeslag zit, aangezien wij dit jaar een kleine verwachten _/-\o_

Klopt het dat zolang ik het bedrag niet uit de holding haal, dit bedrag dan niet bij mijn inkomen hoort en dus geen negatieve impact heeft voor kinderopvangtoeslag?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 19:02
Het klopt dat het niet als inkomen wordt gezien zolang het in de BV blijft hangen. Maar laat je aub echt goed adviseren, want het klinkt alsof je bijvoorbeeld niet bekend bent met de gebruikelijk loon regeling. Dit is een wettelijke verplichting om je als DGA een minimum aan salaris te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:56
Om wat voor betalingen gaat het precies? Als het om betalingen van de winst gaat wordt het bestempeld als dividend en dan dat kan onbelast (ivm de deelnemingsvrijstelling). Als je dat geld vervolgens naar privé uit keert dan ben je wel dividend- en inkomstenbelasting verschuldigd, maar zolang het in de financiële holding blijft zitten niet. Dan ben je alleen VPB verschuldigd over het rendement datje maakt.

Als het om management fees gaan is het weer anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ligt eraan of je bestuurder bent van de webwinkel of alleen aandeelhouder die rendement wil. In eerste geval is het een management fee maar moet je er ook werkzaamheden voor doen. Laatste geval is dividend. Daarnaast moet je als bestuurder van de holding ook betaald worden. Afhankelijk van de specifieke situatie kan het zijn dat je te maken krijgt met de minimale DGA salaris die vanaf holding naar prive moet. En dat zal wel gevolgen voor toeslagen kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Laatst online: 09-06 07:28
Crabro schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:01:
Het klopt dat het niet als inkomen wordt gezien zolang het in de BV blijft hangen. Maar laat je aub echt goed adviseren, want het klinkt alsof je bijvoorbeeld niet bekend bent met de gebruikelijk loon regeling. Dit is een wettelijke verplichting om je als DGA een minimum aan salaris te betalen...
Yes! Hebben uitstel laten aanvragen door onze belastingadviseur vorig jaar, heb volgende week weer even contact over het vervolg, maar wil graag goed geïnformeerd het gesprek in gaan, dus vandaar :)

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Let op dat je al snel *wel* een management fee aan jezelf moet betalen die past bij het aantal uren dat je in de BV stopt.
Ook moet er een managementcontract zijn. De belastingdienst is niet akkoord met wel werk doen, maar jezelf niet uitbetalen en dus geen loonbelasting of inkomstenbelasting betalen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 19:02
killercow schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
Let op dat je al snel *wel* een management fee aan jezelf moet betalen die past bij het aantal uren dat je in de BV stopt.
Ook moet er een managementcontract zijn. De belastingdienst is niet akkoord met wel werk doen, maar jezelf niet uitbetalen en dus geen loonbelasting of inkomstenbelasting betalen.
Het lijkt er op dat je een paar dingen door elkaar haalt want management fee wordt op een andere manier gebruikt:
- Als er sprake is van een BV met een holding daarboven wordt er vaak gebruik gemaakt van een managementcontract en managementfee om geld van de BV naar de holding te halen (dit kan ook middels dividend). Hier is geen sprake van loonbelasting oid. Dit wordt als omzet gezien (en er is dus wel sprake van btw) -> hier kun he mogelijkerwijs ook werken met dividend
- Als DGA moet je bij je BV's in dienst zijn met een "arbeidscontract" en over het loon dat je dan jezelf uit zal betalen moet je loonbelasting en premie volksverzekeringen inhouden en afdragen vanuit je BV aan de fiscus
(NB: zoals eerder gemeld is er sprake van de gebruikelijk loon regeling waarbij de fiscus daar minimum eisen aan stelt, heel veel over bekend en veel over te vinden op internet)
Pagina: 1