Access point of Mesh set-up

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poffin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-06 15:20
Beste tweakers,

Ik heb momenteel 100/100 mbit glasvezel internet van KPN icm Experiabox v10.
Overal in het huis maak ik gebruik van wifi en dit gaat uitstekend met een stabiele verbinding.
Ik heb 2 SSID's voor mijn wifi netwerk (1 voor 2.4ghz en 1 voor 5ghz), waarbij de meeste apparaten op de 5ghz SSID zijn verbonden.

Nu komt het probleem: Ik heb de Experiabox v10 in de woonkamer op de begane grond staan, hiermee behaal ik helaas maar een snelheid van 7 mbit down/up op zolder, zowel op 2.4ghz als op 5ghz op laptops en telefoons. Hierbij komt ook nog dat het bereik op zolder vaak wegvalt, waardoor wifi dus traag en eigenlijk niet werkbaar is.

Dit terwijl ik zowel op de begane grond als de 1e verdieping consistent een keurige snelheid van 90 mbit down/up haal (op 5ghz).

Nu wil ik dus graag een manier vinden om mijn wifi netwerk in ieder geval werkbaar te maken op zolder (denk aan een snelheid van ieder geval 40-50 mbits down/up, met voldoende bereik/stabiliteit). De afstand tussen de Experiabox en zolder is ongeveer 8 meter.

Ik heb de volgende oplossingen onderzocht:

1. KPN Superwifi - Bij het verlengen krijg van KPN 2 stuks gratis. Hiermee kan ik een mesh netwerk vormen door de eerste Superwifi op de begane grond te installeren (Experiabox wifi wordt dan uitgezet) en de 2e op de eerste verdieping, zodat het bereik op zolder beter wordt en hopelijk de snelheid daarmee ook.

2. TP Link Deco M5 - Deze oplossing is gerelateerd aan punt 1, echter is het verschil dat ik hiermee veel dingen zelf kan tweaken in het mesh netwerk (wat ik niet van plan ben) en dat het een beter product is dan de KPN Superwifi(?). Zou ik met dit mesh systeem een stabieler en/of sneller wifi netwerk hebben dan de KPN Superwifi?

3. TP link EAP225 Access Point - Deze access point zal dus niet de wifi van de experiabox vervangen. Ik zou hem installeren op de 1e verdieping waarbij ik een ethernet kabel moet trekken van de begane grond (waar de Experiabox staat) naar deze access point.
Dit is een groot nadeel voor mij, omdat ik simpelweg geen kabels wil hoeven trekken naar de eerste verdieping. Is er misschien een access point die puur op wifi werkt, dus waarbij ik de access point niet bekabeld met de router hoef te verbinden?
Ik begrijp dat ethernet veel stabiliteit biedt, maar ik probeer een oplossing te vinden waarbij ik geen kabels naar de eerste verdieping hoef te trekken.
(Zou ik deze access point bijvoorbeeld ook op de begane grond kunnen installeren en alsnog een degelijk bereik en snelheid van wifi hebben op zolder?)

Ik hoor graag wat jullie denken over deze 3 oplossingen die ik heb. Mochten jullie suggestie's hebben voor iets anders dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 19:10
1 en 2 werken eigenlijk alleen als je ze goed opsteld, dus halverwege tussen je zender en je ontvanger

als je de repeaters (want dat is mesh basically) op zolder zet, gaat het slecht zijn
het heeft geen zin om iets belabberds te gaan versterken.., je moet het versterken waar het nog goed is

ik blijf mezelf hier herhalen, is er geen mogelijkheid om de tv kabel van de 1e verdieping eruit te trekken en te vervangen door coax+ utp ? kosten daarvan zijn zo klein , en de schade is 0 , dat het absoluut de beste optie is.. misschien kan je zelfs de verwarmingsleidingen naar zolder volgen om optie 3 toch uit te voeren ?

[ Voor 6% gewijzigd door ijske op 10-01-2021 15:55 ]