Vraag

• Wisher
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-04 11:31
Heren dames,

Ik ben een nieuw desktop-systeem aan het samenstellen (+-1200 eur). Ik doe veel Photoshop/Lightroom, wil nu min 32GB geheugen en ik wil SNEL kunnen opslaan en kopieren. Er gaan grote bestanden heen en weer. Dus (voorbereid zijn op) snelle NVMe. Snelle kaartlezer(tips welkom!). Maar voorlopig komt er enkel een PCI-e 3.0 M2 i.v.m. de pijs: pricewatch: Kingston A2000 1TB

De BBG van januari 2021 biedt veel houvast, die volg ik een heel eind, op de videokaart na. Die heb ik (Geforce 1660) en die voldoet prima. Als ik straks na corona weer dik geld verdien dan komt er een 1TB PCIe 4.0x4 (of sneller?)... eventueel koop ik dan ook geheugen erbij. Een systeempje die leuke dingen bied in de toekomst dus.

Ik heb toetsenbord, muis, monitoren (4K) en tekentablet. Wat oude HDD's. En een versterker die optisch in kan. Dat wil ik ook wel gaan gebruiken.

Maar ik kom niet door de B550 review op tweakers heen :)

Welk moederbord?
Ik had de gigabyte Aorus en Asus Rog Strix Gaming maar nu blijken er van die asus allerlei variaties te zijn:

https://tweakers.net/pric...;1564262;1560118;1564264/

Ik heb nogal wat USB apparaatjes die ik eraan wil hangen (tekentablets, muizen, toetsenborden, webcam, telefoon, oplader, 3d muis, etc etc) dus het is fijn als ik die veel heb. Veel van dat spul is USB2. Heeft geen snelle poort nodig.

Ik zie dat de Aorus een USb C header heeft. Is dat een grote plus?? Ik heb nu nog weinig USB C apparaten... maar als ik een poort in de kast heb wil ik 'm wel kunnen aansluiten :)

WIFI op het moederbord is aardig, maar als dat ECHT noodzakelijk wordt offer ik wel een USB poort op... is dus geen dealbreaker.

Het prijsverschil voor die bordjes is even niet van belang. "geld is geen probleem (vwb het moederbord)"

Welke kast
Ik wil een kast met aan de bovenkant (of bovenop) een aan- en uitknop en USB poorten.
Bij voorkeur ook bovenop USB interfaces

verder heb ik 4 ouderwetse grote 3.5"opslagschijven in mijn kast zitten. Dat wil ik graag behouden.
Maar in welke kast past dat? Wie heeft er dé tip? Looks zijn niet belangrijk. Size ook niet. Geld wel een beetje.

Processor
Ga ik voor de pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed
Of neem ik de
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed

Vergelijk:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1618234;1618228/

Het is 100 euro verschil. Als ik een filmpje sneller render of een Photoshop bewerking sneller afrond verdien ik die 100 eur zo terug. Zijn er nog andere redenen om niet voor een Ryzen 7 te gaan?

Geheugen
Ik lees overal dat ik 3600 geheugen moet kopen.
Maar ik lees ook dat dat soms niet werkt en het op 3200 moet draaien? Ik snap het niet.
Schijnt dat CL14 beter is dan CL16 en dat je dan op 3200 toch sneller uit bent?

Wie legt het me uit? Dan kan ik een keuze maken.

Alvast dank aan iedereen die zijn advies/comments/2-cents hieronder schrijft.. 8)
O+

Beste antwoord (via Wisher op 11-01-2021 19:27)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
Processor: echt advies kan ik je hier niet geven. Ze zijn beide erg rap. Photoshop / Lightroom kan vooralsnog slecht overweg met meer dan 8 cores. Wil je de snelste? Neem dan de 5800x.

B550 Moederbord: ze voldoen bijna allemaal qua pcie lanes en processor ondersteuning. Sommige hebben een USB-C header. De Aorus Elite V2 is 1 van de goedkoopste met zo’n header. De MSI B550 A-Pro heeft hem ook. Beide hebben vrij veel usb poorten. Asus onderscheidt zich weer met wifi, maar de meeste hebben geen usb-c header. Ik zou als ik jou was de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 nemen.

Kast met genoeg poorten bovenop. Die keuze is wat mij betreft simpel. Pak er één uit de Fractal Design Define reeks. Liefst met USB-C poort. Het zijn allemaal prachtige en stille kasten zonder rgb etc.

Geheugen. Ga je het geheugen overklokken of niet? Met 3200CL14 geheugen kun je meer bereiken dan met 3600CL16 geheugen. Wil je enkel XMP aan zetten dan pak je de laatste. Als je geen games speelt is 3200CL16 geheugen ook prima, want Photoshop heeft geen baat bij “snel” geheugen. Voor bestanden vanaf 500MB heb je 32GB nodig. Vanaf 1GB is 64GB welkom.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Djarune
Processor: echt advies kan ik je hier niet geven. Ze zijn beide erg rap. Photoshop / Lightroom kan vooralsnog slecht overweg met meer dan 8 cores. Wil je de snelste? Neem dan de 5800x.

B550 Moederbord: ze voldoen bijna allemaal qua pcie lanes en processor ondersteuning. Sommige hebben een USB-C header. De Aorus Elite V2 is 1 van de goedkoopste met zo’n header. De MSI B550 A-Pro heeft hem ook. Beide hebben vrij veel usb poorten. Asus onderscheidt zich weer met wifi, maar de meeste hebben geen usb-c header. Ik zou als ik jou was de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 nemen.

Kast met genoeg poorten bovenop. Die keuze is wat mij betreft simpel. Pak er één uit de Fractal Design Define reeks. Liefst met USB-C poort. Het zijn allemaal prachtige en stille kasten zonder rgb etc.

Geheugen. Ga je het geheugen overklokken of niet? Met 3200CL14 geheugen kun je meer bereiken dan met 3600CL16 geheugen. Wil je enkel XMP aan zetten dan pak je de laatste. Als je geen games speelt is 3200CL16 geheugen ook prima, want Photoshop heeft geen baat bij “snel” geheugen. Voor bestanden vanaf 500MB heb je 32GB nodig. Vanaf 1GB is 64GB welkom.

• Wisher
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-04 11:31
De 64 GB mem: opbouwen uit 4x16 of 2x 32?
Geheugen kan ik later makkelijk bijprikken dus misschien begin ik eerst met 2x 16... dan kan ik weer even fotoprojecten verzamelen en zo mijn extra 32GB bij elkaar verdienen :)

Photoshop en snel geheugen:
inderdaad... wist ik niet?
https://www.pugetsystems....editing-performance-1528/

• Djarune
Wisher schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:23:
De 64 GB mem: opbouwen uit 4x16 of 2x 32?
Geheugen kan ik later makkelijk bijprikken dus misschien begin ik eerst met 2x 16... dan kan ik weer even fotoprojecten verzamelen en zo mijn extra 32GB bij elkaar verdienen :)
Zowel 16GB dimms als 32GB dimms zijn dual ranked. En het moederbord wat je gaat gebruiken heeft een daisy chain opstelling. Als je 4 dual ranked dimms in het systeem zet valt de snelheid terug naar 2933MHz of nog minder. Je kunt het dus beter in 1x goed doen. Als je 32GB voldoende vindt zet je dus 2x16 of 4x8 erin en als je 64GB wil hebben pak je 2x32GB.
Photoshop en snel geheugen:
inderdaad... wist ik niet?
https://www.pugetsystems....editing-performance-1528/
Het is een stuk meer verschil dan ik had verwacht moet ik zeggen. Het verschil tussen 3200Mhz en 3600Mhz zal wel klein zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee