Druppelt geluid in radiator, verstopping ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 21:58
Een aantal weken geleden heb ik een andere kast gekocht (Enthoo 719/Luxe 2) en de custom loop wat aangepast.

Er zitten nou 2 360 mm radiatoren in :
1 top mounted Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm
en 1 side mounted Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 - XFlow

Nu hoor ik al sinds de loop in deze samenstelling is gaan draaien druppelen, zowel in koude als in warme belaste toestand.

Op het geluid afgaand lijkt het te komen uit de side mounted Nemesis radiator.

Goed, eerste reactie gaat zijn "lucht in je loop"
Zover was ik ook :P , en al een aantal keren op de meest creatieve manier staan dansen met de kast om de lucht eruit te krijgen :+

Ik ben redelijk zeker dat de lucht nou wel uit de loop is : als je naar de leiding kijkt die van de top mounted naar de side mounted radiator gaat : die zit echt helemaal vol, geen luchtbel te bekennen.

Het vermoeden rijst dat er ergens in de Nemesis radiator een verstopping zit.
Ik zie alleen niks van troep in de koelvloeistof zitten.
Tevens heb ik voor het inbouwen van de Nemesis hem gespoeld met warm water en schoonmaak azijn.

1) Kan het druppelen door een verstopping komen :?
2) Hoe krijg ik die verstopping eruit :?

(Waarschijnlijk met een agressiever middel dan schoonmaak azijn en warm water maar wat ? )

edit:

Om mijn eigen vraag te beantwoorden betreffende schoonmaken :
- baking soda van de lokale supermarkt met warm water
- Mayhem Blitz kit cleaning als het echt niet anders kan

[ Voor 6% gewijzigd door dierkx36 op 10-01-2021 16:18 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 11-01-2021 14:59)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Het geluid is geen constant gedruppel, wat mij laat denken dat het toch kleine luchtbelletjes zijn die worden rondgepompt.
Ik neem aan dat je pomp/res combo richting de GPU pompt en z'n water trekt vanaf de radiator? Hierdoor is het moeilijk voor je loop om de luchtbellen bovenin je sidemounted Xflow radiator weg te spoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZyjM8IEo4GO6cDDp-C22vt2NdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SEGKbeW7Jk0EMjb4dYB2md7d.png?f=user_large
Excuseer mijn tekenskills, maar dit is mijn gok hoe je radiator nu is gevuld (rode pijl geeft het waterniveau aan). Je kan proberen om hem 90 graden rechtsom te draaien om de luchtbel in je reservoir te krijgen. Je reservoir is ook niet het hoogste punt in de loop dus daar zullen je luchtbellen niet gauw verzamelen helaas. Je radiator functioneert als een reservoir nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 11-01-2021 12:06 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je krijgt nooit alle lucht uit een loop. Mini bubbeltjes zullen altijd ergens ontstaan zoals in je reservoir of door lucht lekkage in je buizen. Dit kan een mini belletje maken bij een inlet van je radiator wat je dan hoort.

Een verstopping gebeurt niet zomaar in waterkoeling, dan zou je mega veel junk in je loop moeten hebben, maar als je alles spoelt dan is al het grove troep wel weg. Ook zou je geen gedruppel horen bij een verstopping als alle lucht uit de loop is.

Heb je een foto of video (met geluid) van je setup? Dat is wat makkelijker voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:59:
je krijgt nooit alle lucht uit een loop. Mini bubbeltjes zullen altijd ergens ontstaan zoals in je reservoir of door lucht lekkage in je buizen. Dit kan een mini belletje maken bij een inlet van je radiator wat je dan hoort.

Een verstopping gebeurt niet zomaar in waterkoeling, dan zou je mega veel junk in je loop moeten hebben, maar als je alles spoelt dan is al het grove troep wel weg. Ook zou je geen gedruppel horen bij een verstopping als alle lucht uit de loop is.

Heb je een foto of video (met geluid) van je setup? Dat is wat makkelijker voor ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58Af5nIvU6sMWnpaQG4FsVb2fQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxEvtfJfsdOXpHtrEJbwCnWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wrWOMMfUzONkEO-TmJFWcA1WeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg7ZpfA3qAIcczaM1lkpmDHr.jpg?f=fotoalbum_large

Astu :)

PS :
De reden waarom ik zit te denken aan een verstopping :
Bij het schoonmaken/spoelen van de Nemesis radiator viel op dat het het water/schoonmaak azijn mengsel veel tijd nodig had om van de 1ne poort naar de ander te komen, alsof de leidingen in de radiator heel smal/verstopt zatten.
Duurde echt een paar minuten voor de radiator evenredig gevuld was.

Alleen met leak test en daarna met gewone koelvloeistof leek het geen belemmering : de pomp joeg de koelvloeistof zo door de loop heen en je zag bij de onderste leiding van de side mount de koelvloeistof met een goede snelheid richting de pomp gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door dierkx36 op 10-01-2021 17:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het geluid is geen constant gedruppel, wat mij laat denken dat het toch kleine luchtbelletjes zijn die worden rondgepompt.
Ik neem aan dat je pomp/res combo richting de GPU pompt en z'n water trekt vanaf de radiator? Hierdoor is het moeilijk voor je loop om de luchtbellen bovenin je sidemounted Xflow radiator weg te spoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZyjM8IEo4GO6cDDp-C22vt2NdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SEGKbeW7Jk0EMjb4dYB2md7d.png?f=user_large
Excuseer mijn tekenskills, maar dit is mijn gok hoe je radiator nu is gevuld (rode pijl geeft het waterniveau aan). Je kan proberen om hem 90 graden rechtsom te draaien om de luchtbel in je reservoir te krijgen. Je reservoir is ook niet het hoogste punt in de loop dus daar zullen je luchtbellen niet gauw verzamelen helaas. Je radiator functioneert als een reservoir nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 11-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:04:
[Afbeelding]
Klopt :Y

Pomp/res -> GPU -> CPU -> top mounted -> side mounted -> pomp/res

Bij de side mounted zit de ingang jammer genoeg hoger dan de uitgang van de top mounted (is te zien op de foto's)
Ik kon jammer genoeg niet anders : met een X-Flow radiator komen de sleuven voor het bevestigen niet goed uit.
Eerst was ik nog van plan om met een dremel de sleuven wat langer te maken en de side mount naar beneden te brengen, kwan er alleen achter dat ik dan op die manier in de knoei kom met de plaat waar de pomp op staat.
Ik moet hier nog nog een plan voor verzinnen : een plan waarbij ik niet de hele kast hoef te slopen :P

De ingang op de side mounted radiator zich echt helemaal bovenaan de radiator, de slang ernaar toe zit helemaal vol met KV.
Ik kan me daarom moeilijk voorstellen dat daar nog lucht gaat zitten.

Kan best natuurlijk :Y

Ik zal hem straks nog een keer draaien :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:04:
[Afbeelding]
Mijn excuses : je had gelijk :Y

Er zat nog lucht in de loop... en niet alleen daar :X
Heb denk ik nog 30/40 ml heb kunnen bijvullen om op het oude niveau te komen.

snap nou ook meteen waarom je heb best je reservoir beter helemaal kan af toppen

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 11-01-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

De ingang op de side mounted radiator zich echt helemaal bovenaan de radiator, de slang ernaar toe zit helemaal vol met KV.
Ik kan me daarom moeilijk voorstellen dat daar nog lucht gaat zitten.
Dat slangetje wordt gevoed door de bovenste radiator. De out-poort van die radiator zit waarschijnlijk onder het waterniveau waardoor er geen lucht in dat slangetje kan komen.
De andere kant van de slang zit vast aan de side-mounted radiator, die bij het vullen steeds voller loopt. De lucht kan daar eigenlijk niet makkelijk omhoog de slang door omdat het vloeistof in tegengestelde richting gaat, dus daar zal wel een luchbel kunnen ontstaan.
Wat je daar ook kan doen is in dat slangetje een T splitter maken met een vulpoort of een ontluchtingssysteem, gezien dat ook het hoogste punt in je loop is. Dat zal je onderhoud vast wat makkelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Dat slangetje wordt gevoed door de bovenste radiator. De out-poort van die radiator zit waarschijnlijk onder het waterniveau waardoor er geen lucht in dat slangetje kan komen.
De andere kant van de slang zit vast aan de side-mounted radiator, die bij het vullen steeds voller loopt. De lucht kan daar eigenlijk niet makkelijk omhoog de slang door omdat het vloeistof in tegengestelde richting gaat, dus daar zal wel een luchbel kunnen ontstaan.
Wat je daar ook kan doen is in dat slangetje een T splitter maken met een vulpoort of een ontluchtingssysteem, gezien dat ook het hoogste punt in je loop is. Dat zal je onderhoud vast wat makkelijker maken :)
Ik zat net in dezelfde richting te denken : boven een extender met een Bitspower 3 weg met daarop de uitgang van de top mount en een koperen ontluchtingsnippel.

De side mounted radiator laten zakken is denk ik het meest idiot-proof :Y
De lucht die er dan in blijft zitten gaat naar de top mounted radiator, waar ik het zo kan aflaten zonder alles uit mekaar te moeten halen.
En dan aan de onderste zijde van de side mount een y-splitter : 1 richting de pomp en 1 drain gezien dat dan het laagste punt is.

Ik moet dan maar voor lief nemen dat de plaat waar de pomp op bevestigd zit niet 1, 2 ,3 los kan en dat de sleuven in aan de zijkant is langer gemaakt moeten worden.

Kan misschien aan de onderzijde zelfs een 4 weg plaatsen, 1 richting de pomp, 1 drain en op de vrije poort nog een temperatuur sensor.
Zo kan je zien wat de temperatuur van de koelvloeistof is voordat het de eerste radiator ingaat en met welke temperatuur het uit de zij radiator richting de pomp gaat.
Ja, vrij nutteloos :+, maar ik ben eigenlijk nieuwsgierig of je verschil in temperatuur gaat zien : warm erin, "koud" eruit

Van de week maar eens goed over nadenken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@Fordox

Sorry, voor het storen maar even een vraag :
Van de week dus nog eens stevig gedanst met de kast en veel lucht uitgekregen, zoals ik van de week al postte.

5 dagen ging het goed, niks horen druppelen etc, aantal keren alles goed opgestookt : ging uitstekend.

Nu sinds vanmiddag weer druppel geluid, en weer uit de zij radiator.

Open deur vraag :
zou dit weer lucht zijn die nog ergens verstopt zat :? , of kan m'n loop ergens lucht trekken ?
(Ik zie geen lekkage...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik weet niet of dansen/schudden van de kast helpt met het verwijderen van lucht uit je kast, 90 graden kantelen werkt naar mijn ervaring veel beter.

Er kan altijd lucht in de loop komen. Je loop is waarschijnlijk wel waterdicht maar niet luchtdicht. Lucht kan ook in je loop 'zweten' door de slangen heen (al is dat wel een iets langer proces), en de grootste boosdoener is het aanzuigen van lucht in de pomp. Je reservoir is relatief klein dus het waterpeil staat niet ver boven de inlaat van je pomp. Vroeger waren hier plastic plaatjes voor in het reservoir om draaikolken en het direct aanzuigen van lucht te voorkomen.
Ook heb je bij het vullen van je loop dat er altijd kleine luchtbelletjes blijven kleven hier en daar.

Al met al kan het geen kwaad. Dat de lucht zich verzameld op dat punt is ook niet heel vreemd. Zorg ervoor dat je je reservoir altijd goed bijvult in de eerste weken. Lucht in je loop hou je altijd een beetje als je je reservoir niet als hoogste punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:07:
Ik weet niet of dansen/schudden van de kast helpt met het verwijderen van lucht uit je kast, 90 graden kantelen werkt naar mijn ervaring veel beter.

Er kan altijd lucht in de loop komen. Je loop is waarschijnlijk wel waterdicht maar niet luchtdicht. Lucht kan ook in je loop 'zweten' door de slangen heen (al is dat wel een iets langer proces), en de grootste boosdoener is het aanzuigen van lucht in de pomp. Je reservoir is relatief klein dus het waterpeil staat niet ver boven de inlaat van je pomp. Vroeger waren hier plastic plaatjes voor in het reservoir om draaikolken en het direct aanzuigen van lucht te voorkomen.
Ook heb je bij het vullen van je loop dat er altijd kleine luchtbelletjes blijven kleven hier en daar.

Al met al kan het geen kwaad. Dat de lucht zich verzameld op dat punt is ook niet heel vreemd. Zorg ervoor dat je je reservoir altijd goed bijvult in de eerste weken. Lucht in je loop hou je altijd een beetje als je je reservoir niet als hoogste punt hebt.
Duidelijk dank je :)

Pagina: 1