OSX Systeeminformatie geeft verkeerde opslag weergave

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 10:36
Toen ik onlangs de opslag van de harddisks moest bekijken, viel me dat OSX de weergave steeds foutief weer geeft.

Na het open van het tabje 'opslag' krijg ik aanvankelijk (volgens mij correcte) weergave te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWzD6Uu3lgGI21Hfsfe8mwlTyY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KHCAnL3hDv02pTVvU9n3wsZZ.png?f=user_large

Daarna, na een paar seconden verandert de staafdiagram vervolgens ineens naar deze weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QwhSeFPw2XNwBnNuLzun1Ozyms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7tB9x2d1rwSIRZno38Y1pQf.png?f=user_large

En het vreemde is, als ik op 'beheer' klik dan geeft het overzicht aan dat er ruim 158GB aan Foto's op de SSD schijf staat. Terwijl die maar 120GB groot is 8)7
Overigens staan de Foto's library op de 2e, grotere harde schijf.

Kan dit kwaad en is dit gewoon een 'glitch' die ik kan negeren? Of die ik er goed aan dit even te repareren?

En oja, soms heb ik last van een CPU vretende taak die heeft ook iets met foto's te maken (als ik herstart of dat proces kill dan blijft het weer even weg) Bedenk me nu - zouden die met elkaar verband kunnen houden?
Het was o.a. photoanalysisd en nog eentje die ik me nu niet kan herinneren.

Ik heb al geprobeerd:

- safe boot
- disk utility schijf EHBO laten uitvoeren (vanaf recovery modus)
- opnieuw safe boot

OSX 10.13.6

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 10-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Dat is raar, en lijkt op een probleem te duiden.
Geen idee waar en wat de oorzaak kan zijn.
TimeMachine backup maken, en MacOS herinstalleren met Option-R?
Waar zit de andere 40GB van die 120 GB disk? Windows partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

talin

ES-MA

om nou direct een herinstall te doen is ook wel met een mug op een olifant schieten.

hoe groot zou je foto bestand kunnen zijn? zou dit de aangegeven grootte kunnen zijn?
waar staan je foto's? in de cloud of lokaal?

is het mogelijk de foto Library ( wellicht na een kopie of backup ) eens te verwijderen en opnieuw op te laten bouwen?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@autoreverse Als je wilt weten waar al je opslag naar toe gaat kan je het beste een programma als DaisyDisk of Diskinventory X gebruiken.

https://daisydiskapp.com
http://www.derlien.com

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47

4POX

Everybody is wired

Gebruik je APFS ?

Dan is het normaal. Sinds ik APFS gebruik is het een JOJO met de informatie. Zowel op de Mac als op de iPhone.

Voorbeeld. De iPhone zegt dat er 60 GB vrij is. Dus ik wil videos importeren vanaf een externe camera. Ongeveer 30 GB. Maar dan krijg ik de melding dat de iPhone niet genoeg ruimte heeft.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
talin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:08:

hoe groot zou je foto bestand kunnen zijn? zou dit de aangegeven grootte kunnen zijn?
waar staan je foto's? in de cloud of lokaal?
De Foto Library is bijna 90GB groot volgens Finder. Edit: ik dacht 'ik maak daar ook een screenshot van' en nu zie ik dat het getal inmiddels gewijzigd is naar 142.33GB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWOOB8cZRkRpDIOrHbesBcRFlaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRVICd2yYBniu3XpD1T8LouI.png?f=user_large

Terwijl dit scherm iets anders zegt (en dus bovendien al niet klopt omdat er geen foto's op de SSD staan, fysiek, noch in de cloud)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKAJQH6W2HCSqi6ThwxsaX1dh-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OclXZIQHlViTxZAtRrl68Ka5.png?f=fotoalbum_large

De Foto bibliotheek staat lokaal op de 2e harde schijf (geen SSD) iCloud foto's staat alleen aan voor een handjevol foto's van een gedeeld album (dus ook geen iCloud stream)
Greatsword schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:41:
@autoreverse Als je wilt weten waar al je opslag naar toe gaat kan je het beste een programma als DaisyDisk of Diskinventory X gebruiken.
Dank voor deze tips! Ik heb onlangs Disk Drill in gebruik genomen en wil eens gaan zien of die soortgelijke informatie kan blootleggen voor mij.
Dat moest ik even op google opzoeken wat dit is :z
Ik gebruik (nog) HFS+ ben ik nu achter.

Ik vergat erbij te vermelden dat ik onlangs getweakt heb met de locatie van mijn thuismap (home folder) die stond eerst op de 2e harddisk en heb ik na ampel beraad verplaatst naar de SSD. Het gekke was toen, dat OSX steeds weigerde de folder te kopiëren omdat er te weinig ruimte op de schijf zou zijn. Er werd niet bij vermeld op welke schijf te weinig ruimte was (doel of bron schijf) Omdat ik wist dat de thuismap vele malen minder GB's groot was dan dat er nog ruimte was op de SSD gokte ik dat de stampvolle 2e harddisk (de bron schijf) mogelijk de boosdoener was. Nadat ik daar enkele tientallen GB's op had vrij kunnen maken, lukte het kopiëren vervolgens wel (en daarna dus OSX de nieuwe home folder aan laten wijzen op de SSD schijf en de oude home folder verwijderd)

In dat proces heb ik wat zitten klooien met aliassen aanmaken voor de mappen naar de bestanden op de 2e harddisk.

Mogelijk is daar toch wat misgegaan en is een herinstallatie van OSX onvermijdelijk zou ik dit willen oplossen? Gek genoeg ervaar ik verder geen problemen of last, dus twijfel ook wel of ik het maar gewoon zo moet laten.

EDIT ik lees nog het advies terug om anders de Foto bibliotheek opnieuw op te laten bouwen, dat zou ik ook eerst nog kunnen doen. Ik heb een TimeMachine backup van de gehele computer dus dat durf ik wel aan.

[ Voor 58% gewijzigd door autoreverse op 20-01-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47

4POX

Everybody is wired

Edit jij vaak foto's in externe programma's? Apple Photos maakt een copy van die foto's in een aparte map in de Photo library.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Een heel enkele keer, en vooral vroeger en de laatste 2 jaar volgens mij al niet meer, in Affinity Photo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:18
Het valt me op dat je spreekt over OSX. Maar in je onderschrift staat 10.13.6, dat is MacOS. Ben je toevallig net geüpgraded van bijv. Capitan naar High Sierra? Want in dat geval is -als ik me goed herinner- ook je fotocollectie geconverteerd van iPhoto naar Photos. En dat proces kan heel lang (lees dagen) duren. Bovendien blijven na afloop beide libraries in volle grootte aanwezig waardoor het lijkt dat ze dubbel ruimte in beslag nemen (dat schijnt in werkelijkheid niet zo te zijn maar het wordt in Finder wel als zodanig gepresenteerd). Zouden deze dingen iets met jouw probleem te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Nee, de upgrade naar High Sierra heb ik al zeker een paar jaar draaien op deze mac (sorry, wist niet dat het dan geen OSX meer heet :)

Ik heb zojuist even deze tip geprobeerd: https://www.appletips.nl/...ibliotheek-te-herstellen/
Dat heeft geen verbetering opgeleverd.

Wel zijn sindsdien de processen 'photolibrayd' en 'photoanalysisd' weer CPU resources aan het vreten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gka_O3Bt_rRMHiPr6We5LkyoK60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kCLRrlj7idHSNSPA5aXSvJNy.png?f=user_large

Blijft toch een vreemd plaatje om zo naar te kijken 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcNUSsUEuqCq_l4Tdqt6Kb6kGgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YljZKuw1aX6k9CYKXqmNMId2.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door autoreverse op 21-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Inmiddels MacOS opnieuw geïnstalleerd incl. de SSD zelfs opnieuw geformatteerd (dit keer als APFS file system)

Daarna zelfs geen backup terug gezet, de Foto bibliotheek geopend vanaf mijn 2e harddisk (die was ongewijzigd gebleven) maar het oorspronkelijk probleem is ook weer net zo hard aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:57:
Het valt me op dat je spreekt over OSX. Maar in je onderschrift staat 10.13.6, dat is MacOS.
Nope. Vanaf Mountain Lion is dat pas veranderd. Zie deze 2 links:
Wikipedia: macOS
https://www.theverge.com/...s-x-to-os-x-drops-the-mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:18
Je moet bij die 1e link iets verder naar beneden kijken: MacOS begint vanaf Sierra (20 september 2016). Je 2e link dateert van 2012, toen bestond MacOS nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:51:
Je moet bij die 1e link iets verder naar beneden kijken: MacOS begint vanaf Sierra (20 september 2016). Je 2e link dateert van 2012, toen bestond MacOS nog niet.
Ja, weer een dikke misser van me. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19
4POX schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:43:
Gebruik je APFS ?

Dan is het normaal. Sinds ik APFS gebruik is het een JOJO met de informatie. Zowel op de Mac als op de iPhone.

Voorbeeld. De iPhone zegt dat er 60 GB vrij is. Dus ik wil videos importeren vanaf een externe camera. Ongeveer 30 GB. Maar dan krijg ik de melding dat de iPhone niet genoeg ruimte heeft.
Dit is een bekend probleem bij mij en heeft niks te maken met de feitelijk beschikbare ruimte. Je kunt dit omzeilen door de foto’s op te slaan vanuit bestanden en zo de SD kaart of camera te benaderen. Deze bug bestaat getuige mijn Google search al een tijdje. Echt bizar...
Pagina: 1