Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op het zuiden (zuid-oosten), tientallen merken

Pagina: 1
Acties:

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Tweakers,

Voor mijn schuine pannendak gelegen op het zuidoosten heb ik een aantal partijen gevraagd om een offerte uit te brengen. Deze offertes zijn nu allemaal binnen, ik heb ze in een overzicht gezet. Ik heb de bedrijfsnamen even verborgen, vind ik netter. Het gaat mij puur om het systeem wat dit voor een kwaliteit en resultaat biedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUkLDvu5r6R5w0vTCR_q6phKx5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOA7tiBX9gbBBNSkX2Gthl9k.png?f=fotoalbum_large

9 verschillende merken panelen met uiteenlopende vermogensgaranties, ik heb mijzelf flink ingelezen en zie dat 80% toch wel het laagste is van de panelen die ik überhaupt kon vinden. Ik heb mezelf ingelezen in Tier 1 panelen, daar zouden juist Longi, Suntech, DMEGC, Denim, SolarEdge niet onder vallen. LG In de bovenstaande offerte prijst zichzelf veruit erbuiten, dus die lijkt mij sowieso geen optie. Ik verbruik de afgelopen twee jaar 3300 - 3400 Kwh per jaar. Ik ga een zwembad in de tuin ingraven, ik zit in een levensfase dat we eventueel nog gezinsuitbreiding kunnen krijgen dus ik wil zoveel mogelijk stroom opwekken.

De bedrijven zijn het er niet allemaal over eens of 10, 11 of 12 panelen op ons dak passen. Of dit heeft te maken met de afmetingen van hun eigen paneel die wellicht afwijkt. Allen hebben de vraag gekregen mijn dak op het zuiden bomvol te leggen. Mijn huis ligt als hoekhuis vrijwel het hoogst van alle huizen in de straat met ons blok samen. Er staan twee schoorstenen op het dak dat als enige belemmering zou kunnen dienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwjup41rFeX4XwSOKmYhfaqL3VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeGeyInVlwTuPBsxamKoiiKG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook gevraagd voor mijn vrijstaand tuinhuis met een lichte helling 5-10 graden van 5 meter bij 2 meter, maar dit hebben niet veel partijen geoffreerd vanwege 'te duur/te weinig rendement/te veel meerwerk'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4QsC-g7VMTucnqoQAf3BMGVHd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTlvK7STPvsmgCKGicCqo93Z.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
13 offertes, ik denk dat je een record hebt.

https://regenpower.com/ar...r-1-solar-panels-q2-2020/

Longi en Suntech heb ik wel aangetroffen op de lijst met tier 1 fabrikanten.
"Tier-1 Solar Panels" gaat alleen over panelen, daar staan dus geen omvormer fabrikanten zoals SolarEdge op. Heeft offerte 9 geen merk panelen genoemd?

Ik vraag me af welk type paneel 8, 9 en 12 precies bieden, mogelijk officieel niet compatibel met de optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• De-Hamster
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:33:
13 offertes, ik denk dat je een record hebt.

https://regenpower.com/ar...r-1-solar-panels-q2-2020/

Longi en Suntech heb ik wel aangetroffen op de lijst met tier 1 fabrikanten.
"Tier-1 Solar Panels" gaat alleen over panelen, daar staan dus geen omvormer fabrikanten zoals SolarEdge op. Heeft offerte 9 geen merk panelen genoemd?

Ik vraag me af welk type paneel 8, 9 en 12 precies bieden, mogelijk officieel niet compatibel met de optimisers.
Sommige bedrijven hebben ook meerdere opties in hun offertes ondergebracht ;).

Maar voor de zomer ook eens geïnformeerd en toen kwam ik door drukte bij niemand er door. Kreeg ik twee offertes die niet eens paste bij de vraag die ik had en de rest nam niet eens de moeite.

Ja ik had inderdaad twee andere websites met Tier 1 panelen gevonden, daar heerst nog blijkbaar geen eenduidigheid over.

Demegc DM360M6-60HBB, SolarEdge SPV350-R60LBMG, Longi LR4-60HPH-375.

Officieel niet compatibel? Dat klinkt link.

• busscherski
  • Nu online
https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf

De max Isc van P370 en P404 optimisers is 11A.

De DMEGC heeft 11.07 A maar de optimiser mag maar 11 A
http://www.dmegc.solar/fi...eets/DM360M6-60HBB-NL.pdf

Die SolarEdge panelen zijn whitelabel met een geintegreerde optimiser. Wat gebeurt er als de optimiser kapot gaat?
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Longi LR4-60HPH-375 heeft zelfs een Isc van 11.6 A maar de optimiser mag maar 11 A.
https://solarclarity.nl/w...H-MC-EVO2-connector-1.pdf

In de praktijk gaat het denk ik wel heel lang goed. Maar het is wel iets dat het liefst 25 jaar heel moet blijven, dus daar zou ik vragen over stellen. De oplossing is heel simpel, P401 optimisers.

Behalve als je ook het kleine dakje meeneemt in de string, dan zou ik P505 adviseren (helaas wel 25 euro per paneel duurder)
Heb je ook een luchtfoto hoe het kleine dakje ligt tov het grote dak?
Of krijgen ze wel tegelijk zonlicht?

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 10-01-2021 15:15 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Nu online
Zelf zou ik overigens kiezen voor een string omvormer. Je schaduw is denk ik niet erg genoeg voor SolarEdge en dan zit je tenminste niet met een vendor lock-in. Als een string omvormer kapot gaat kun je hem vervangen door elk ander merk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omvormers van Zonneplan zijn Saj R5.
Met een 4G GSM module voor de logging. (niet mijn voorkeur)

Heb je geen foto van de panelen van de buren?
Dan weten we wellicht ook de dakmaten. Of kun je die zelf aanleveren? (pannen tellen)

Edit @De-Hamster :
Als ik mijn ongezouten mening mag geven.
10 - 11 panelen op de zuidoost kant
en xx panelen op de noord west kant
1x SMA omvormer met 2 mppt ingangen.

Al dat geneuzel met optimizers levert niks extra op.
Meer panelen wel.
Aanbieder 3 dus vragen om dat aan te bieden.

Maar jammer dat we geen maten weten...
En heb je 1 of 3-fase in huis?

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 20:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• De-Hamster
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:01:
https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf

De max Isc van P370 en P404 optimisers is 11A.

De DMEGC heeft 11.07 A maar de optimiser mag maar 11 A
http://www.dmegc.solar/fi...eets/DM360M6-60HBB-NL.pdf

Die SolarEdge panelen zijn whitelabel met een geintegreerde optimiser. Wat gebeurt er als de optimiser kapot gaat?
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Longi LR4-60HPH-375 heeft zelfs een Isc van 11.6 A maar de optimiser mag maar 11 A.
https://solarclarity.nl/w...H-MC-EVO2-connector-1.pdf

In de praktijk gaat het denk ik wel heel lang goed. Maar het is wel iets dat het liefst 25 jaar heel moet blijven, dus daar zou ik vragen over stellen. De oplossing is heel simpel, P401 optimisers.

Behalve als je ook het kleine dakje meeneemt in de string, dan zou ik P505 adviseren (helaas wel 25 euro per paneel duurder)
Heb je ook een luchtfoto hoe het kleine dakje ligt tov het grote dak?
Of krijgen ze wel tegelijk zonlicht?
Dus alle offertes met optimisers zijn te zwakke optimisers voor de systemen? Heeft het dan als gevolg dat je niet het volledige potentieel benut of is het gewoon gevaarlijk omdat je over een maximum heen gaat?

Met P505 zou je dit volledig kunnen oplossen? Dan zou de offerte simpel gezegd gewoon plusminus €25 x aantal panelen duurder wordt? Of komt er meer bij?

Qua luchtfoto heb ik even Google Maps gepakt. Hopelijk is het qua kwaliteit duidelijk genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaJPKYEFHgD9-RkUt0rsWWV8uqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Vy6tbRBDHzKbqSi6lU14Pkh.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Nu online
Dus alle offertes met optimisers zijn te zwakke optimisers voor de systemen?
Aanbieding 1 en 9 hebben niet de verkeerde optimiser.
Sterker nog, aanbieder 1 zou ook wel genoeg hebben aan een P370 of P404.

Maar aanbieder 8 en 12 hebben juist een P401 nodig, zoals aanbieder 1 heeft.
Heeft het dan als gevolg dat je niet het volledige potentieel benut of is het gewoon gevaarlijk omdat je over een maximum heen gaat?
Het is niet dat het het volledige potentieel niet benut. Het gaat over een maximum heen. In theorie zou dat de levensduur niet ten goede komen. In de praktijk zou je er een issue mee kunnen krijgen wanneer je een kapotte optimiser moet laten vervangen en ze er dan pas achter komen dat het allemaal niet conform specs is. Stel dat je huidige installateur er over 10 jaar niet meer is en de garantieclaim moet door een andere leverancier worden opgepakt, dan heb je graag dat alles conform specs is.
Met P505 zou je dit volledig kunnen oplossen? Dan zou de offerte simpel gezegd gewoon plusminus €25 x aantal panelen duurder wordt? Of komt er meer bij?
Het probleem dat P370 en P404 maar 11A Isc mogen hebben kun je oplossen met P401 of P505 optimisers. P401 is niet of nauwelijks duurder dan P370 of P404. P505 is wel ruim duurder.

P505 optimisers kunnen een hoger voltage uitsturen, dan kun je op momenten dat er wel zon op de 3 panelen van het tuinhuisje staat maar geen direct licht op het grote dak valt, minder last hebben van optimiser clipping. Qua garantie of levensduur maakt dat allemaal niet uit. Alleen qua opbrengst. Hoe groot het verlies van die 3 panelen anders zou zijn kan ik niet inschatten, weet niet of je de meerkosten van 15x25 euro er ooit mee terug verdient.
Maar ik vind het leuk om het je even uit te leggen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Nu ik de luchtfoto zo zie verwacht ik dat P401 optimisers gewoon prima zijn.

• De-Hamster
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Aanbieding 1 en 9 hebben niet de verkeerde optimiser.
Sterker nog, aanbieder 1 zou ook wel genoeg hebben aan een P370 of P404.

Maar aanbieder 8 en 12 hebben juist een P401 nodig, zoals aanbieder 1 heeft.

[...]

Het is niet dat het het volledige potentieel niet benut. Het gaat over een maximum heen. In theorie zou dat de levensduur niet ten goede komen. In de praktijk zou je er een issue mee kunnen krijgen wanneer je een kapotte optimiser moet laten vervangen en ze er dan pas achter komen dat het allemaal niet conform specs is. Stel dat je huidige installateur er over 10 jaar niet meer is en de garantieclaim moet door een andere leverancier worden opgepakt, dan heb je graag dat alles conform specs is.

[...]

Het probleem dat P370 en P404 maar 11A Isc mogen hebben kun je oplossen met P401 of P505 optimisers. P401 is niet of nauwelijks duurder dan P370 of P404. P505 is wel ruim duurder.

P505 optimisers kunnen een hoger voltage uitsturen, dan kun je op momenten dat er wel zon op de 3 panelen van het tuinhuisje staat maar geen direct licht op het grote dak valt, minder last hebben van optimiser clipping. Qua garantie of levensduur maakt dat allemaal niet uit. Alleen qua opbrengst. Hoe groot het verlies van die 3 panelen anders zou zijn kan ik niet inschatten, weet niet of je de meerkosten van 15x25 euro er ooit mee terug verdient.
Maar ik vind het leuk om het je even uit te leggen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Nu ik de luchtfoto zo zie verwacht ik dat P401 optimisers gewoon prima zijn.
Enorm veel technische achtergrond. Bedankt hiervoor.

Mijn voorkeur ging voor het bericht wel uit naar aanbieding 8 of 9. Juist vanwege die drie extra panelen. Dit zou dus in beide situaties kunnen
oplossen met P401 optimisers. Mits de SE omvormers heel blijven. Bij aanbieding 12 kan ik nog vragen voor echt de nadruk op deze drie panelen erbij inclusief P401. Maar de prijs per WP is nu vrij hoog. Dus ik vermoed niet dat die concurrerend zullen zijn. Aanbieding 1 met eventueel de nadruk op drie panelen erbij kan ook nog een optie zijn. Al vind ik het verschil tussen de WPs dan wel groot met de rest.
AUijtdehaag schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:04:
Omvormers van Zonneplan zijn Saj R5.
Met een 4G GSM module voor de logging. (niet mijn voorkeur)

Heb je geen foto van de panelen van de buren?
Dan weten we wellicht ook de dakmaten. Of kun je die zelf aanleveren? (pannen tellen)

Edit @De-Hamster :
Als ik mijn ongezouten mening mag geven.
10 - 11 panelen op de zuidoost kant
en xx panelen op de noord west kant
1x SMA omvormer met 2 mppt ingangen.

Al dat geneuzel met optimizers levert niks extra op.
Meer panelen wel.
Aanbieder 3 dus vragen om dat aan te bieden.

Maar jammer dat we geen maten weten...
En heb je 1 of 3-fase in huis?
Ja ik heb 3 fase in huis met nog drie groepen leeg.

Nee ik heb echt geen dakmaten. Al heb ik wel een foto van mijn eigen dak erop waar de pannen op te zien zijn. Maar ik durf zelf niet te zeggen welke maat die hebben.

Ik wil eigenlijk alleen panelen aan de zuid-oost kant. Er zal ooit dakkapel aan de andere kant komen. Zelf dacht ik ook altijd dat de noordkant niet zó interessant is. Maar verder is dat voor mij nu geen optie.

Jij geeft aan Suntech icm SMA omvormers. Dan zou ik daar als optie nog de drie panelen kunnen laten offreren van het tuinhuis.

• busscherski
  • Nu online
Jij geeft aan Suntech icm SMA omvormers. Dan zou ik daar als optie nog de drie panelen kunnen laten offreren van het tuinhuis.
Een stringomvormer met 3 normale panelen per richting werkt niet lekker, dan wordt het voltage te laag.
De oplossing is dan panelen met meer kleine cellen en daardoor een hoger voltage. Deze panelen zijn veel duurder dan gangbare panelen.
Hoeft alleen voor die 3 panelen, dat wel. Maar niet veel installateurs bieden het aan.
https://www.solar-outlet....ro-335-wp-full-black.html

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

Zenix

BOE!

Maten van het dak kan je grofweg meten door dakpan te meten en te tellen :) Dat zou het een stuk makkelijker maken. Ik had ook genoeg partijen die grotere panelen niet wouden plaatsen op mijn dak, maar volgens mijn dakpan meetmethode kon het prima. Zie hier Longi panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d0bGt103LPKC9NDtDMayLG1r80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhmHMp7FMPmrEgzOrXFuyXaY.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat verder hier ook staat aangegeven al. Ik zie geen reden om voor SolarEdge en optimizers te gaan, gewoon van de partijen waar je verder mee wilt gaan een offerte vragen met een string omvormer van SMA of Goodwe. Die hebben allebei nog iets van schaduwmanagement voor de schoorsteen. De Goodwe met mijn pijpjes gaat prima.

• busscherski
  • Nu online
Zenix schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:15:
Ik zie geen reden om voor SolarEdge en optimizers te gaan
Die 3 panelen op het tuinhuisje zijn wel een reden denk ik.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Die 3 panelen op het tuinhuisje zijn wel een reden denk ik.
Daar neem je gewoon micro omvormers voor.
In plaats van helemaal een dc kabel te trekken tussen huisdak en schuurtje in een mooie grijze buis met waarschuwing stikkers over je witte muur.

Op 5x2 mtr passen ook 5x2 mtr panelen op een kleine string omvormer.
Invoeden op een andere fase. Zo heb je ook nog meer verdeling.
Maar wellicht kan TS dat zelf doen in de toekomst als hij ziet hoe makkelijk het is.
Scheelt weer een dure installateur.

Naast een (toekomstig) zwembad zou ik eigenlijk al geen hoge dc spanningen willen hebben, dus liever micro omvormers daar.
Solaredge is nog steeds een hoge dc stringspannimg.

[ Voor 109% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2021 06:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@De-Hamster Het typenummer van de panelen ontbreekt, die informatie is nodig om de offertes te kunnen beoordelen. Panelen kunnen onderling sterk verschillen, ook bij hetzelfde merk.

• De-Hamster
Ik moet zeggen dat ik langzamerhand steeds minder van begrijp.

Eerst zijn er een aantal offertes die een sterkere SolarEdge optimizer nodig heeft en eventueel een sterkere omvormer. Nu is juist het hele merk omvormer i.c.m met optimzers niet heel erg geweldig en lees ik veel problemen ermee. De twijfel of parallel überhaupt nodig is kan geen enkele verkoper mij 100% garanderen, dat maakt het al lastiger.

Ik ben ondanks de vele gesprekken en na het vele uitleggen van enkele partijen wel nog altijd een leek in dit wereldje. Simpel gezegd wil ik met mijn dak (zuid-oosten) en tuinhuis gezamelijk plusminus 12 t/m 16 panelen kunnen hebben. Zoveel mogelijk opbrengst voor de beste prijs. Als ik de offertes zo zie moet dat toch wel ergens onder 1,10 per WP uitkomen. Dan kom je al snel bij het verschil dat de een panelen heeft van 310 en de ander van 390. Geneigd ben ik dan al snel voor de grotere WP te pakken. Maar omvormers hoor ik weer moet je echt beperken tot SolarEdge of SMA, de rest is niet aan te bevelen. Dan heb je nog de Tier 1 paneelfabrikanten en dan vallen er ook weer een paar af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCDtskNzWNtkxOj47-rxLiq0hV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAAj9dGZqqetiDgAkrKFoSGW.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zouden de rode offertes afvallen vanwege enerzijds het merk omvormer of de prijs. De oranje zijn opties maar zitten sowieso qua prijs hoger dan 1,10 per WP. (om maar een maat aan te nemen). Met eventueel extra panelen zal dit wellicht ietsje dalen, maar niks schokkends lijkt mij.

Nr. 1. 8, 9 kunnen zie ik via hun website nog andere omvormers/panelen leveren. Tweede offerte (met evt. echt die drie extra panelen) kan duidelijkheid geven.
Nr. 3. nogmaals vragen voor drie extra panelen.

Dan denk ik dat als ik het wél snap, ik het kaf goed van het koren heb gescheiden?

• busscherski
  • Nu online
Ik denk dat alle merken goed zijn, persoonlijk ben ik meer van de Chinese merken string omvormers (Growatt, Zonneplan, Goodwe bijvoorbeeld, die werken prima al ben ik ook totaal geen fan van die GSM logging van Zonneplan die volgens mij maar 10 jaar werkt).

Met jouw legplan zijn er de volgende opties:
1) SolarEdge
2) Micro omvormers (bijvoorbeeld Enphase of AP Systems).
3) String omvormer (SMA, Goodwe, Growatt, SolaX, Zonneplan etc.), maar dan wel 3 dure Panasonic of Sunpower panelen op het schuurtje.

Ik heb ze even in volgorde van de waarschijnlijkheid dat een installateur het wil aanbieden opgeschreven.
Dan lijkt me SolarEdge het gemakkelijkst.

Dit heb je alleen indien je systeem niet goed gedimensioneerd is, bijvoorbeeld een 3 fase SolarEdge omvormer met een klein aantal oost en west georienteerde panelen. Daar heb jij geen last van, wij letten wel op dat je iets goeds krijgt aangeboden.
Dit is inderdaad een nadeel van SolarEdge, maar goed het is bij consumenten het meest aangeboden merk omvormer dus dan zijn er uiteraard ook veel klachten over.

Ik zou me niet zo druk maken over of het een Tier 1 paneel is of niet. Het zijn allemaal gerenomeerde merken.

Optie 3 is zoiets, even met SMA. Maar goed, weinig installateurs willen het aanbieden omdat ze geen Panasonic of Sunpower hebben. En daarnaast willen ze niet langer dan 10 minuten met je offerte bezig zijn en dan is SolarEdge wel gemakkelijk (ze moeten er immers al snel 10 maken voor ze 1 opdracht krijgen).
Als je optie 3 wilt moet je het denk ik wel bestellen bij een webshop zoals Winkelman of solar-outlet.
Persoonlijk had ik overigens nog 450 euro bespaard en in plaats van de SMA een Chinees gehangen.
4551 euro / 4950 Wp excl btw incl installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYU3mZMTxJ6KTBXYhNicQyHUpj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fP3zgrdvSb3nYb7xMfc0lRQp.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, als je je dak echt niet kunt meten dan zou ik niets bestellen bij een webshop.
En let op dat een paneel van meer dan 335 Wp groter is dan een paneel met minder vermogen.

• busscherski
  • Nu online
Om even in te gaan op de specifieke situatie. De zonnepanelenofferte 8 heeft al terug gereageerd en heeft nu de DMEGC DMH360M6C-120BB aangeboden. Die komt met lsc op 10.96 dus mooi onder de 11.

Dan maakt het ook niet meer uit dat de optimizer SolarEdge P370 worden aangeboden toch? De omvormer SolarEdge SE HD Wave 4000H is verder gewoon prima toch?
Ja ik vind het een prima oplossing om een paneel te kiezen met een iets lagere Isc.
Ik snap overigens niet hoe die lager kan zijn bij gelijk vermogen, maar goed dat is denk ik van ondergeschikt belang, het gaat er om dat er iets lager dan 11A op de sticker staat en dat gebeurt nu.

Ik heb je systeem even gesimuleerd met SolarEdge designer.
4 kW is ook mijn keuze. Maar wel belangrijk om het in 1 string aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUidbJPlcK70D54-Z6fzlu-pR6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRpvWVxR7dLOUgKGGFzhfODq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3rtTbdx-LtE04ffeEXg1rLxkXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Z73kmnl5aDKOXbHWwaWotv9.png?f=fotoalbum_large

• De-Hamster
busscherski schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Ja ik vind het een prima oplossing om een paneel te kiezen met een iets lagere Isc.
Ik snap overigens niet hoe die lager kan zijn bij gelijk vermogen, maar goed dat is denk ik van ondergeschikt belang, het gaat er om dat er iets lager dan 11A op de sticker staat en dat gebeurt nu.

Ik heb je systeem even gesimuleerd met SolarEdge designer.
4 kW is ook mijn keuze. Maar wel belangrijk om het in 1 string aan te sluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het uitzoeken en je tips! Om het helemaal te snappen. Die rode minpercentages in je foto en die efficientie is niet nog merkbaar te verbeteren door bijv. een SolarEdge SE HD Wave 5000? Onder het mom van beter iets ruimer ofzo? Ik zie op webshops de prijsverschillen vrij klein dus wellicht bij mijn offerte ook.

Onnodig blijft onnodig natuurlijk.

• busscherski
  • Nu online
Oja ik heb het wel onderstreept in het plaatje maar niet uitgelegd.
Ja als je de 5 kW versie neemt produceer je jaarlijks zo'n 0.07% extra. 5160 kWh * 0.0007 = 4 kWh.
Die meerkosten verdien je dus nooit terug. Daarnaast heb je met een 5 kW omvormer eerder last van hoog netvoltage.
Mooi bij 4 kW blijven dus.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:16:
Daarnaast heb je met een 5 kW omvormer eerder last van hoog netvoltage.
Mooi bij 4 kW blijven dus.
Juist niet. Mooie Tripower pakken.

5kW enkelfase op 3x25 is natuurlijk uit den boze.

• busscherski
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Juist niet. Mooie Tripower pakken.

5kW enkelfase op 3x25 is natuurlijk uit den boze.
Tripower (3 fase string omvormer van SMA), kan uiteraard helemaal niet met dit legplan.
SolarEdge 3 fase kan maar dan met P404's. Mogelijk lever je aan het eind van de dag dan wel heel iets opbrengst in als de 3 panelen op het schuurtje veel meer zon hebben dan de rest. Veel zal het niet zijn.

Pagina: 1